ajotietokone toimii-ei toimi-toimii

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
andalucia
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Loka 24, 2003 10:53
Paikkakunta: Tampere

ajotietokone toimii-ei toimi-toimii

Viesti Kirjoittaja andalucia »

siis -87 tonnari, yksinkertaisella ajotietokoneella jossa palkki hetkellistä kulutusta varten ja numeronäyttö keskikulutus/latausvirta. välillä toimii ja välillä ei. mistä lähtis vikaa etsimään?
aukka
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mitkä ovat oireet silloin kun "ei toimi"? Ei näy mitään vai kulutus näyttää nollaa, muuten vaan väärin tms?

Jos näyttää täysin pimeältä silloin kun "ei toimi", vika voisi olla näytön taustavalo(i)ssa. Siellä on kaksi polttimoa jotka valaisevat näyttöä takapuolelta. Jos nuo valot pimenevät, ei lukemia erota, vaikka ne siellä näytössä ovatkin. Tällöin tilanteen voi varmistaa esim. valaisemalla näyttöä taskulampulla ja painelemalla samalla INFO-nappia. Jos tällöin näkyy että tiedot vaihtuvat, vika lienee ainoastaan taustavalaistuksen puutteessa.

Valonpuute taas voi johtua polttimoista jotka ovat tulossa tiensä päähän, poltinkantojen muuten vaan huonosta kontaktista piirilevyyn, tai sitten pätkittäin viallisesta valovastuksesta viisarikellon alapuolella olevassa silmässä. Kellon tilalle on helppo vaihtaa koemielessä toinen tilalle, polttimoidenvaihtoon pitää avata kojelaudan päällinen ja oikeastaan vielä irrottaa koko mittaristokin. Ei taida löytyä sellaista näppäräsormista, joka ohjausakselin ja kojelaudan alaosan välistä vaihtaisi ajotietokoneen polttimoita...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
andalucia
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Loka 24, 2003 10:53
Paikkakunta: Tampere

ei ole valoissa vika

Viesti Kirjoittaja andalucia »

siis näytön valoissa ei ole vika, vaan koko koje sammuu, tänään kävin ajelemassa ja välillä käynnistyksen jälkeen toimi ihan OK, ja seuraavan käynnistyksen jälkeen ei näytä mitään (taustavalo kyllä palaa) ja kun taas toimii, on muisti nollautunut, eli aloittaa keskikulutuksen mittaamisen alusta. eli siis jää kokonaan ilman virtaa välillä. Missä itse tietokoneen boxi sijaitsee? jos ensin koettas kaikki liittimet puhdistaa ja kiristää.
aukka
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Mites virrat muuten? Virran puutteesta se nollautuu helposti, varsinkin jos menee alle 10 voltin. Mittaa yleismittarilla, älä luota ajotietokoneen näyttöön.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

kuha ihmettelen

Viesti Kirjoittaja gis »

9kTA kirjoitti:Mites virrat muuten? Virran puutteesta se nollautuu helposti, varsinkin jos menee alle 10 voltin.
1) Käynnistäessahän käy kait aina alle 10. Se ei kuitenkaan aiheuta nollautumista(?). Entäs jos akku pääsee ihan tyhjäksi?
9kTA kirjoitti:Mittaa yleismittarilla, älä luota ajotietokoneen näyttöön.
2) Mihin tuossa ajotietokoneessa sitten voi luottaa, eli miksi semmoinen ylipäätään on autossa ja kuljettajan näkyvillä? Siis kun on kuulunut, ettei bensankulutusta kannata siitä seurata, nyt samaa tuosta virtapuolesta, ja omassani lämpötila on jatkuvasti 8 astetta pielessä.... (anturi? muita ehdotuksia syyksi?)

3) Voiko pienen ajotietoneen tilalle vaihtaa ison? Siis järkevästi ja helposti. Ei vaikuttane katsastusasioihin?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: kuha ihmettelen

Viesti Kirjoittaja jus »

gis kirjoitti:1) Käynnistäessahän käy kait aina alle 10. Se ei kuitenkaan aiheuta nollautumista(?). Entäs jos akku pääsee ihan tyhjäksi?
Ohje on, että akku vaihtoon jos lämpimälläkin kelillä startatessa menee alle 10 V. Ei se yhdeksässäkään voltissa vielä nollaudu, mutta alijännitteellä ja ylijännitteellä kyllä kytkee itsensä pois päältä. Ja muistinmenetys seuraa jos tulee totaalinen virtakatkos.
gis kirjoitti:2) Mihin tuossa ajotietokoneessa sitten voi luottaa, eli miksi semmoinen ylipäätään on autossa ja kuljettajan näkyvillä?
Onhan siitä sellainen hyöty, että kun auto on tuttu, pystyy näyttämästä toteamaan jos käyttäytyminen olennaisesti muuttuu jos johonkin tulee vika. Ja vaikka numerot ei olisikaan ihan tasan oikein, suuntaa antavasti ovat kuitenkin ihan hyödyllisiä numeroita. Minulla keskikulutus on hyvinkin tarkkaan oikein. Jännitenäyttö on ainakin 0,4 volttia alempi kuin akunnavoista mitattuna, joskus enemmänkin alakanttiin. Lämpömittarin näyttämä ei voi kaupunkiajossa olla oikein, kun ilma seisoo etuspoilerin sisällä olevan anturin ympärillä. Vanhemmissa ulkolämpöanturi on spoilerin etupinnassa peltikannakkeessa, mutta siinäkin kaupunkiajo nostaa näyttämää.
gis kirjoitti:3) Voiko pienen ajotietoneen tilalle vaihtaa ison? Siis järkevästi ja helposti. Ei vaikuttane katsastusasioihin?
Todennäköisesti sinulla siinä nopeusmittarin alla on jo niin iso ajotietokone kuin voi saada (EDU3), mutta viisarikellon tilalle saa lisäajotietokoneen (stora färddatorn), nimeltään SCC tai DCC. Hakutoiminnolla löytyy noista täältä paljon juttua.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Minulla olisi jälleen priimakuntoinen DCC myynnissä 100 euroa+pk

:wink:
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

nooh... tuota...

Viesti Kirjoittaja gis »

Läpötilan arvot ovat jatkuvasti pielessä 6 - 8 astetta, siis pitkässä ajossa maaseudulla myös. Mutta enpä tuota ole niin vakavasti ottanut.... mutta kuntoon sen kyllä saatan, jos vika on oletetun pieni... nolottaa mokoma, kun vetää puoleensa matkustajien huomion. Olkootpa kesälämpimiin asti. Katsastelee sitten korifiksausten kanssa samalla kertaa.
Todennäköisesti sinulla siinä nopeusmittarin alla on jo niin iso ajotietokone kuin voi saada (EDU3), mutta viisarikellon tilalle saa lisäajotietokoneen (stora färddatorn), nimeltään SCC tai DCC.
Siis "stora färddatorn" EI OLE "iso ajotietokone", kuten erehdyin kääntämään. Just joo... selvittääkin paljon ihmettelyjäni.

Jaahas. Ja mikä h#¤¤%&n viisarikello? Ei kait tuo pikku pikku paneeli, josta katsatetaan nuo lämpötilat, voltit, keskikulutukset yms. sitten ole jo se lisäajotietokone? Minä ajattelin sen kyllä "pieneksi ajotietokoneeksi".

Näköjään on opeteltava erikseen tämä SAABin terminologia. Oli esim. Volvon kanssa ihan eri asiat samalla lyhenteellä. Ja harmittaa jo vähitellen oma tietämättömyys. No, jospas sitä kuitenkin pala palalta oppisi....
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: nooh... tuota...

Viesti Kirjoittaja jus »

gis kirjoitti:Jaahas. Ja mikä h#¤¤%&n viisarikello? Ei kait tuo pikku pikku paneeli, josta katsatetaan nuo lämpötilat, voltit, keskikulutukset yms. sitten ole jo se lisäajotietokone? Minä ajattelin sen kyllä "pieneksi ajotietokoneeksi".
Viisarikello on kello, joka näyttää ajan analogisesti, viisarit pyörivät akselin ympäri, pitkä viisari tekee kierroksen tunnissa, lyhyt viisari kaksi kierrosta vuorokaudessa. :)

Tässä kuvassa näkyy viisarikello ja DCC.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 0680#30680

Tonnarissa on aina joku ajotietokone nopeusmittarin alla. Sitä ei kutsuta lisäajotietokoneeksi. Sitä sanotaan EDU:ksi. vaikka EDUhan tulee vaan "Electronic Display Unit", "elektroninen näyttöyksikkö", mutta näytön lisäksi siinä kuitenkin on takana se ajotietokone, joka generoi dataa siihen näyttöön. EDUn toimintoja ohjataan info- ja R-nappuloilla, jotka fyysisesti sijaitsevat samassa kotelossa viisarikellon, DCC:n tai SCC:n kanssa, mikä noista nyt kulloinkin sattuu olemaan asennettuna.

Ruotsalaiset kutsuvat viksusti lisäajotietokoneita nimellä stora färddator, joka on siis heillä yleisnimitys tuolle DCC:lle tai SCC:lle. SCC:stä ja DCC:stä on olemassa useita eri versioita, erilaisia eri vuosimalleille. Parhaiten autoosi sopii juuri autosi vuosimalliin tarkoitettu lisäajotietokone, mutta joiltakin osin tai joskus jopa täysin voi saada sovitettua "vääränmallisen" lisäajotietokoneen muuttamalla auton johtoliittimet sopiviksi.

Etuspoilerissa olevalle ulkolämpötilan anturille (osanro 9123456) on 90-92-mallisen korjaamokirjassa annettu seuraavia ohjearvoja:

0 C: 5,8 - 6,2 kohm
10 C: 3,8 - 4,1 kohm
20 C: 2,5 - 2,8 kohm
30 C: 1,7 - 1,9 kohm

Sama anturi on kaikissa tonnareissa 90-98.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

Re: nooh... tuota...

Viesti Kirjoittaja gis »

jus kirjoitti:Ruotsalaiset kutsuvat viksusti lisäajotietokoneita nimellä stora färddator, joka on siis heillä yleisnimitys tuolle DCC:lle tai SCC:lle.
Jaahas, enpä enää yhtään ihmettele, että tonnaria ostaessani eli myynti-ilmoituksia läpikäydessäni oli vaikea saada ilmoituksista tolkkua. Tämä ostajapuoli kun ei ollut ainoa, jolle käsitteet taisivat olla aikalailla hukassa. Lilla färddator - käsite pitää sitten sisällään joko pelkän EDUn tai sitten surkastetun DCC:n? Tai sitten kutsuivat tuota ohjauspaneelia siksi....
jus kirjoitti:[ Viisarikello on kello, joka näyttää ajan analogisesti, viisarit pyörivät akselin ympäri, pitkä viisari tekee kierroksen tunnissa, lyhyt viisari kaksi kierrosta vuorokaudessa. :)
Elä viitti. Ihan liian abstraktista tavaraa. No, voinhan tuota vielä yrittää sisäistää, jahka vaihtelen hiekkoja tiimalasiin.
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

On se vaan näppärä tuo haku-toiminto..

Mutta siis itse asiaan: Eli ilmeisesti tuon "kökkö"tietokoneen taustavalojen vaihtaminen lienee melko työlästä? Jos se siis vaatii käytännössä koko helvatan mittariston irti skruuvaamista yms.?

Olisiko siis helpompaa vaihtaan tuon analogikellon tilalle tuo DCC vai SCC (jos kyseessä esim. -88 tonnari, tai joku alle -91kö se nyt oli..?). Ilmeisesti johdotukset ja muut ovat suht simpplit, etenkin jos löytää juurikin ko. vuosimallin tieturin?

gis:sille vielä kysymys, että saako udella mistä päin läänslappia mahdat olla kotoisin?

:P
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Juu, viisarikellon tilalle on helpompaa vaihtaa auton johtosarjaan sopiva DCC/SCC kuin vaihtaa EDUun polttimot.

Tämä ei kuitenkaan poista EDUn polttimonvaihtotarvetta, koska DCC/SCC ei näytä kulutuslukemia eikä latausjännitettä, eikä myöskään jäljellä olevalla polttoaineella päästävän matkan arviota.

Ei se mittariston irrottaminen mikään painajainen ole, monessa muussa autossa on varmasti kamalampi operaatio. Hakutoiminnolla jo ilmeisesti luitkin polttimonvaihto-ohjeet kojetaulun kannen aukaisuohjeineen kaikkineen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: nooh... tuota...

Viesti Kirjoittaja samsikki »

jus kirjoitti:
gis kirjoitti: Etuspoilerissa olevalle ulkolämpötilan anturille (osanro 9123456) on 90-92-mallisen korjaamokirjassa annettu seuraavia ohjearvoja:

0 C: 5,8 - 6,2 kohm
10 C: 3,8 - 4,1 kohm
20 C: 2,5 - 2,8 kohm
30 C: 1,7 - 1,9 kohm

Sama anturi on kaikissa tonnareissa 90-98.
Lainataanpas tätä taivaan vanhaa ketjua. Minkäslaisia arvoja tuon vanhemman mallin anturi 9513276 kuuluisi antaa?
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: nooh... tuota...

Viesti Kirjoittaja jus »

samsikki kirjoitti:Minkäslaisia arvoja tuon vanhemman mallin anturi 9513276 kuuluisi antaa?
Ei ole kirjatietoja mutta anturista mittaamalla saatuja suuntaa antavia lukemia eri lämpötiloissa:
-20 C 3100 ohm
7 C 1090 ohm
12 C 890 ohm
22 C 630 ohm
30 C 400 ohm

Anturi on aika hidas reagoimaan lämpötilamuutokseen, joten pitäisi mitata aika pitkään vakiolämpötilassa jotta saisi tarkemmat lukemat. Tai sitten kytkeä kiinni EDUun tai DCC:hen ja verrata vastusarvoja lämpötilanäyttöön.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin