Keskuslukitus kiukuttelee

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
sakken
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 07:16
Paikkakunta: Espoo

Keskuslukitus kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja sakken »

Keskuslukitus oikuttelee ja alkaa palaa hihat!

Mistähän voisi jatkaa vian paikallistamista, kun -95 9000 CS:n keskuslukitus on lakanut kränäämään?
- Kaikki ovipaneelit on avattu, liittimet putsattu ja kokeiltu, että oven muut systeemit toimii (ikkunannostimet, valokytkimet)
- Ohjausboxi jalkatilasta kaivettu esiin pariinkin otteeseen ja moninapaliitin siivottu, jopa avasin itse boxinkin (eipä ole kummonen sisältä, vain tukevat liitännät itse liittimeen ja yksi piirilevy, jossa muutama komponentti)
- yritin avata keskikonsoliakin, jotta olisin päässyt tutkimaan keskuslukituksen kytkintä, mutta ei onnistunut enkä halunnut hajottaa koko konsolia.

Lukitus toimii kuin naisen mieli, milloin mitenkin päin.
Välillä toimii monta päivää ilman ongelmia sekä molemmista etuovista ja sisäkytkimestä, välillä sitten lopettaa toimintansa ilman mitään varoitusta eikä toimi sitten ei millään. Korjaantuu yleensä jonkin ajan päästä itsestään...

Voiko akun jännite vaikuttaa keskuslukituksen toimintaan? Joskus nimittäin systeemi alkaa toimia, kun autolla ajaa 10-30 min. (matkalla ei tunnu olevan merkitystä). Eli akku on ehtinyt lataantua.
SakkeN
-----------------------------
Saab 9000CS -95 (TK) / 9-3X Biopower -09 (KA) / 9-3 Cabriolet -06 (KeA)
#810
(900i -88 oli joskus..)
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Itselläni oli satunnaista toimimattomuutta ovien sulkemisessa. Syyksi paikallistin huonon juotoksen keskusyksikön releessä. Päällisin puolin juotos oli täysin kunnossa, mutta uudelleen juottaminen poisti ongelmat täysin.
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Mun piti takaoveen hakee koko moottori uus.Menin aineelle ja hintahan oli yllärinä 160€!! 8O No päätin sit pyörähtää tarvikkeella vielä mutkan ja sieltähän löytyi 18€ sama moottori ja pelittäny jo 3kk:tta. :lol:
sakken
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 07:16
Paikkakunta: Espoo

Keskuslukitus kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja sakken »

Mimmi kirjoitti:Otahan vielä kerran se releboxi esiin, avaa se ja lämmitä juotokset. Tämä toimenpide korjaa 95% todennäköisyydellä ongelmasi.
No niin, tänään kaivelin sen releboxin esiin ja juotin kaikki mahdolliset juotokset uudestaan.
Tuntui auttavan! Eka sulkemisyritys viittasi vahvasti vian jatkuvan, mutta kun ottaa järjen käteen (=sulkee kuskin oven), niin tuntuipa pelittävän.
Ei vain kerran, vaan varmuudeksi piti kokeilla parikin kymmentä kertaa (eli renkuttaa edes takas, juuri sitä mitä kakaroilta pitää aina kieltää).
Nyt otetaan aikaa, kauanko korjaus kestää...
Ainakin viite siitä, mistä paikallistaa vika, löytyi.
SakkeN
-----------------------------
Saab 9000CS -95 (TK) / 9-3X Biopower -09 (KA) / 9-3 Cabriolet -06 (KeA)
#810
(900i -88 oli joskus..)
petrus
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Syys 10, 2004 14:09

releboxin

Viesti Kirjoittaja petrus »

Missäpäin tuo releboxi sijaitsee...
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mimmi kirjoitti:Otahan vielä kerran se releboxi esiin, avaa se ja lämmitä juotokset. Tämä toimenpide korjaa 95% todennäköisyydellä ongelmasi.
Oisit Mimmi pannut vaikka 98% :)
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Milli kirjoitti:Mun piti takaoveen hakee koko moottori uus.Menin aineelle ja hintahan oli yllärinä 160€!! 8O No päätin sit pyörähtää tarvikkeella vielä mutkan ja sieltähän löytyi 18€ sama moottori ja pelittäny jo 3kk:tta. :lol:
Ai nou mai frent, jouduin itekki vanhaan tonnikalaan uusimaan vasemman takaoven moottorin. Silloin makso vain 15€ :wink: Johan alko pelittään 8)
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

ymmärsinkö oikein, että jumissa oleva moottori saattaa olla syynä koko järjestelmän vikaantumiseen?? en vielä ole juottanut niitä tinauksiä, mutta kun usein takaovesta kuuluu kyllä naksahdus lukittaessa/avattaessa, mutta ei vaan liikahda, eikä sitten yksikään ovi lukkiudu.. viittaisi kyllä huonoon juotokseen minullakin, koska pätkii useimmiten silloin, kun aut on seissyt kotvasen.. suoraan ajosta yleensä toimii..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
EN9kcd20t
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 19:16
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Kauko-ohjain

Viesti Kirjoittaja EN9kcd20t »

Onko tuo sama releboksi se joka ottaa vastaan kauko-ohjaimen (originaali simpukka) käskyt?
Omassa -97 tonnarissa kauko-ohjaimen lukitus vilkauttaa vilkkuja kerran ja kytkee hälyn/ajoneston päälle (ledi kajarin ritilässä syttyy ensin jatkuvaan liekkiin ja alkaa sitten vilkuttamaan n.10 sek jälkeen). Ovien lukot ei kuitenkaan mene kiinni. Tätä tapahtuu silloin tällöin ja sitten saattaa taas toimia pitkään OK. Välillä nappia joutuu survomaan useasti aivan auton vierellä ja välillä toimii 25 m päästä.

t:EN
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kauko-ohjain

Viesti Kirjoittaja jus »

EN9kcd20t kirjoitti:Onko tuo sama releboksi se joka ottaa vastaan kauko-ohjaimen (originaali simpukka) käskyt?
Ei, mutta kuvaamillasi oireilla vika on nimenomaan keskuslukon boksissa. Häly kyllä saa kauko-ohjaimen käskyt ja valot vilkkuu, mutta ovet ei mene lukkoon kun keskuslukon boksista ei mene käsky läpi. Se, että kirjoitit välillä toimivan kaukaa ja välillä läheltä lienee vaan sattumaa, jos kerran valot aina vilkkuu, lukittuminen vaan puuttuu.

Juottamalla tulee todennäköisesti kuntoon.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
EN9kcd20t
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 19:16
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EN9kcd20t »

Tarkennusta tuohon viestiini: Välillä kun toimii vain läheltä ja joskus kauempaa, niin tarkoitin koko kauko-ohjainta ylipäätään (hälyt ym.). Kuskin puolelta näyttäisi olevan "epäherkin". Lienee auton vastaanottimen sijainnista kiinni tai sitten vain meikäläisen luulotautia.

Pitänee repiä boksi irti ja kolvailla hieman.

t:EN
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Lisäänpä piruuttani tähän ketjuun oman ratkenneen ongelmani keskuslukon ja tarvikehälyn kanssa.

Hälyttimen kaukosäädin ei avannut lukitusta, mutta häly meni pois päältä. Avaimella sai ovet auki, lukitus toimi kaukosäätimellä normaalisti. Ovea avatessa kuului vaimeaa naksahtelua lukitusjärjestelmästä.

Syy löytyi keskikonsolissa olevasta keskuslukituksen avaus-lukitusnapista. Se oli jäänyt jumiin ja painuksiin, toinen asento taisi olla kytkettynä koko ajan. Napsautin napin kohdalleen, ja kaikki alkoi pelaamaan normaalisti.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

9000cst kirjoitti:
Milli kirjoitti:Mun piti takaoveen hakee koko moottori uus.Menin aineelle ja hintahan oli yllärinä 160€!! 8O No päätin sit pyörähtää tarvikkeella vielä mutkan ja sieltähän löytyi 18€ sama moottori ja pelittäny jo 3kk:tta. :lol:
Ai nou mai frent, jouduin itekki vanhaan tonnikalaan uusimaan vasemman takaoven moottorin. Silloin makso vain 15€ :wink: Johan alko pelittään 8)
Onko muistikuvaa tuon tarvikkeen merkistä/mallista, että osaisi mennä kyselemään. En viitsisi purkaa takaovea etukäteen vaan samalla sitten laittaisin uuden moottorin paikalleen.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »


Onko muistikuvaa tuon tarvikkeen merkistä/mallista, että osaisi mennä kyselemään. En viitsisi purkaa takaovea etukäteen vaan samalla sitten laittaisin uuden moottorin paikalleen.

-Sami
Ainakin ne mihin olen törmännyt käy "heittämällä" tilalle. Eli kait niissä on jonkun sortin standardi. Liittimet tietenkin joutuu ranettamaan. Alkuperäinen on Kiekert merkkinen ja sellainen pullea "boksi". Tarvikkeet ja Visionit yms. on yleensä laihempia ja niissä on keskellä sellainen mötikkä. Eli siis näyttävät erilaisilta, mutta kiinnikeväli, liikerata yms. näyttäis olevan presiis samat.

Vinkkinä: Ne elektroniikka putiikit jotka jälleenmyy Velleman'in elektroniikkaa, esmes Elektori Tampereella on ainakin aiemmin myyneet kohtuu edullista ja kokemuksen perusteella toimivaa Velleman'in moottoria sähkölukkoon.

Edit: Liittimien ranettamisesta sen verran,,, laittaa vanhasta motukasta piuhat poikki ja putkiabikolla liittimen ja lyhyen pätkän sitä vanhaa johtoa kiinni uuteen motukkaan. Tai taaplaa sitten ihan omalla tyylillään. Ja polariteetti kannattaa tsekata, värit ei välttämättä stemmaa!
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

SuoTimo kirjoitti:Edit: Liittimien ranettamisesta sen verran,,, laittaa vanhasta motukasta piuhat poikki ja putkiabikolla liittimen ja lyhyen pätkän sitä vanhaa johtoa kiinni uuteen motukkaan. Tai taaplaa sitten ihan omalla tyylillään. Ja polariteetti kannattaa tsekata, värit ei välttämättä stemmaa!
Voihan sitä testailla karvaliitoksina ensin, sitten vasta tekee lopulliset liitokset. Ja mitä taas liittimiin tulee, niin eiköhän noita järjestyne jostain.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vastaa Viestiin