Katsastus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Miten ne katsurit määrittää sen paljonko se kahva saa nousta?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja jus »

Katsastuksen arvosteluperusteet määrittää, että yli 3/4 kahvan liikeradasta nouseva kahva on aihe korjauskehotukseen.

Pitäisi tietää iikeradan ylin ja alin kohta, jotta voitaisiin tarkasti määrittää se 3/4-rajakohta. Äkksieltään tuntuisi, ettei 9-5:n kahvan neljä napsua voi olla yli 3/4.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuota minäkin ajattelin, että insseillähän pitäisi olla joku lista siitä miten ylös kahvat autoissa normaalisti nousee, jos pitää pystyä määrittämään hyväksytty taso. Kuulostaa ihan randomitouhulta tuo napsujen laskeskelu.

Istun just Saabissa lossijonossa ja testasin että loppuunajetussa käsijarrukahvaa saa järkevällä voimankäytöllä vedettyä 10 naksua. Ehkä semmonen seitsemän naksua on mun normaali kahvanveto. Onko se paljon vai vähän, niin en tiedä. Eikä voi tietää inssikään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Emännän S60 kahvassa 5cm tyhjää, 7 napsulla nippanappa alkaa edes yrittää d päällä tyhjäkäynnillä pitää ja yhdeksännellä napsulla kahvakin on jo suoraan pystyasennossa :D , On kk aikaa viedä ja tuon käkkärin kunto kyllä tutkitaan ennen vientiä.

Tonnarissa ei tyhjää liikettä alussa ole yhtään, S40 noin kaksi senttiä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mä ajattelin ku huomenna meen käymään konttorilla printata wis ohjeen mukaan et 3 napsua riittää et lukittuu eli saabin ohje jos katsastusmies rupeaa enemmän repimään kahvaa keskeytän katsastuksen :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Sen kummemmin asian trafin ohjeista tietämättä, näin korjaamopuolella työskentelijänä täytyy sanoa, että kun auto on ollut hylätty tuolla syyllä, on se kahva niissä autoissa noussut korkealle ennen kuin jarruissa on dynolla mitään tapahtunut. Näin ainakin itse olen käsittänyt, että hylkysyy on siinä, että menee 3/4 kahvan liikematkaa (sitä matkaa minkä se nyt sattuu liikkumaan) ennen, kuin käsijarrussa mitään tapahtuu.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tuohon S60 nyt uusittu jarrukengät, jousisarja ja vanhanmalllin säädöllinen h- tanko alkuperäisen kiinteän tilalle. Kahvasta tyhjät hävisi, 3 napsua nousee ja ainakin riitti pito vetää vanteet 130Nm momenttiin.
Tonnariin kanssa samanlainen tuntuma nyt.

PS.. S60 just leimalla, käsijarru 1.7Kn/1.7Kn.
Viimeksi muokannut Kupari, Ti Heinä 16, 2019 15:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Juuri katsastin tonnarin seuraavilla takajarrujen arvoilla:

Käyttöjarru 1,9kN/1,9kN
Käsijarru: 2,0kN/1,5kN

Vuosi sitten edellilsessä katsastuksessa laitettiin kehoitus korjata, kun kahva nousi liian ylös katsurin mielestä. Nyt kun käsijarru oli säädetty niin kahva oli katsurin (sama mies ja asema) mielestä erittäin hyvä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Muutama päivä sitten tuli leimattua Tonnikala ja aika vuolaiden katsastusmiehen kehujen kera.

"Tää pohjahan on suoraan kuin sieltä lentokonetehtaalta! Ei pilkun pilkkua ruostetta." :D

Takakallistuksenvakaajan kumeista kumminkin vihjasi, että voisi vaihtaa joku vuosi tässä.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Aero heittämällä läpi! Jopa päästötestistä :D Nyt on Tonnareissa tuoreet leimat voi tätä riemun päivää. :)
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Hylky, oikea alapallo. Oe laadun saksalainen 28€ tilattu huomiseksi niin purkaa illal jo valmiiksi niin vaihtaa huomen puoliltapäivin kun osa fixukselle tullut.
Muuta huomautettavaakaan ei löytänyt.

Ps. Oli pallo jo väljä, ei kylläkään ajossa tuntunu tai kolissu yhtään.
Käkkärikahva nousee 4 napsua
Jarrut :
Etu 2.8/2.7
Taka 1.5/1.4
Kässäri 1.6/1.4,
Käyttöjarru kokonaisjarruvoima 8,4kN/19,2kN=43,7%
Seisontajarru kokonaisjarruvoima 3kN/3kN=98%
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
cossucola
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 08:09

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja cossucola »

Jos tuulilasista on korjauskehotus niin tarviiko tuosta välittää ? Käsittääkseni osa porukkaa ajelee vaan vaikka ois kehotus otteessa. Viekö miliisi kilvet jos kohdalle sattuu. CD:ssä on alareunasta halki lähes koko matkalta, ei todellakaan näkökentässä ja itteä ei haittaa ollenkaan mutta katsuria haittas.
Etupilareissa on ruostetta ja auton arvo muutenkin mitä on niin ei tekis mieli alkaa tuohon tuulilasia laittamaan.
Saab 9000 CDE -97 2.3TA Syssyllä 2016
Skooda Octavia 1,9tdi AHF -00
..
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja marvi »

Korjatahan se tuulilasi pitää.

Minkä sille sitten voi jos se menee samasta paikasta uudestaan halki?
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

cossucola kirjoitti:
Ma Loka 21, 2019 09:28
Jos tuulilasista on korjauskehotus niin tarviiko tuosta välittää ? Käsittääkseni osa porukkaa ajelee vaan vaikka ois kehotus otteessa. Viekö miliisi kilvet jos kohdalle sattuu. CD:ssä on alareunasta halki lähes koko matkalta, ei todellakaan näkökentässä ja itteä ei haittaa ollenkaan mutta katsuria haittas.
Etupilareissa on ruostetta ja auton arvo muutenkin mitä on niin ei tekis mieli alkaa tuohon tuulilasia laittamaan.
Mulla on 5 vuotta ollu jo lasi halki ja kehotus yhtä kauan vuosittain uusiutuvana otteessa. Ei oo menoa haitannu.
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jälkikatsastettu tonnari.

Tuulilasi vähän tuuri hommaa, siskolla pari vuotta sitten poliisi antoi 2 viikkoo aikaa uusia tai sakot. Ilmeisesti näkivät ja myös kirjoittivat järjestelmään tuon ajan vaihtaa. Siinä corollassa kyllä oli tuulilasissa paljon ja aika pahastikin kiveniskemää ja halkikin nimenomaan kuskin näkökentässä.
Muita mitä tiennyt kehoitus saatuja ja ollut ihan alhaalla tai ylhäällä ollut eivät poliisit ole puuttuneet tienpäällä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin