Katsastus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3164
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Kupari » Ti Loka 13, 2015 21:07

Tulee sanomista, konttorille ensin asioimaan ja jos tyly kohtelu niin trafille.
Kuvia ja videota aikomus ottaa huomen kunnon valossa.
Huvittaa vielä tuo että molemmissa repeämät kun toinen ihan hitsaamaton ja hemmetin kovapeltinen. Toisesta hitsaussaumaa tutkittu kunnolla kun se katsurin mukaan pettänyt, tiiviit on saumat ja täyttä kovaa peltiä joka puolelta.
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään

Maukka9
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Ma Marras 10, 2003 13:19
Paikkakunta: Imatra

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Maukka9 » Ma Loka 19, 2015 17:54

Moi
Missä käytit?
Itse olen käyttänyt http://nytkatsastamaan.fi/imatra/ (suosittelen)
Voisiko koittaa toisessa, olisiko siellä asiantuntevampaa katsastusinssiä tai pyytää "lausuntoa" tms.

Oma kokemukseni:
Viimeksi sanoi jotta toi kone on alhaalta aika kostea...
Leima tuli mutta kosteus jäi, syykin on selvinnyt, kiilahihnapyörän juuresta.
Stefa vaihdettu mutta hihnapyörän "akseli" kulunut... katsotaan pitääkö.

PS
Käyn huomenna ko. asemalla muissa asioissa, öbaut 15.30 nähdään siellä?
t:Manu #1720
Aja millä haluat ja Saab'illa loput

eegas
"Viggen"
Viestit: 677
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Liperi

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja eegas » Ma Maalis 21, 2016 17:30

Tonnarista ei löytynyt vikaa, puhtailla papereilla katsastuksesta läpi. Taas vuodeksi ajoaikaa.
Muutama SAAB, vuodesta -72 alkaen SAABeilla ajoa.
Ylihärmä/Ylämylly, rapakaari(at)gmail.com, 0viisi04917511
Käyttis: Saab 9-5 2,3t SE sedan -99 ja Saab 9-5 2.0t linear wagon -04
Kesällä laikka-avo 99 -76 ja Kawasaki ZZR 1100 D1 -93
Jäsen #6056

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4983
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja mestari » Ti Maalis 22, 2016 09:58

femmaa leimalla käytettäessä näin ekaa kertaa että auto ostetaan sekä etu että takapäästä ylös nosturien varaan kysyessä syytä moiseen kertoi että kun näissä on tuo opelin alusta,,,,,
no leima kuitenkin tuli huomautuksita kuten yleensä
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2818
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja 99 GL » Ti Touko 24, 2016 20:48

Käytin tänään leimalla äidin -97 mallin cs tonnarin ja läpi meni jälleen eka yrityksellä :)
Ei äiti tuolla tosin paljoa ole ajellut, viimevuodesta tullut 2500km :D Autolla mittarissa vasta 154tkm
Mercedes-Benz A 180 MY18
Saab 9-5 2.3t Vector Sedan A MY04 Kesä/harrastepeli

Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4632
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Tuha » Ma Touko 30, 2016 12:16

-98 tonnari tänään aamulla talviseisonnan jälkeen liikenteeseen ja katsastukseen......katsastuksesta tuloksena hyväksytty ja taas saa vuoden ajella. Vaikka talveksi tuo menee taas talliin säilöön.
Saab 9000 CD 3.0 V6 Griffin -95, Saab 9000 CSE 2.3T -98,
Saab 9-5 2.3t Sedan -99, Saab 9-5 2.3t Sedan -02, Saab 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, vm. -68 Sonett II


Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.

VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja VMTD » Ma Heinä 11, 2016 22:36

Toissa viikolla CS tonttu katsastuksesta läpi huomautuksitta, vaikka toinen ajovalon korkeudensäätö moottori puuttuu ja tänään CD tonttu läpi, suullinen huomautus rikkinäisestä vetarin suojakumista.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Alfa 166 2.4 jtd - 00.

cossucola
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 08:09

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja cossucola » Ti Elo 09, 2016 09:14

CD taas katsastettu ja taas saa vuoden ajella. Vetarin kumi oli hieman rikki ja tuosta tuli korjauskehotus. Laitetaan kuntoon.

Epäilin että käsijarrusta tulee hylky, viime vuonna auto oli korjaamolla ja sanoivat että ei oikein saaneet pitämään. Hehe..amatöörit. Mittariin tuli 1.2kN ja 0,9kN. Katsuri moitti uusintakatsastuksessa et onpa edelleen tehoton.
Nyt säädin itse vaijerit ja satulat, mittariin tuli 1.8kN ja 1.2kN. :D Kannattaa laittaa itse eikä luottaa korjaamojen ammattitaitoon.

Tuulilasistakaan ei tullu merkintää vaikka on halki kuskinpuolelta, ei tosin suoraan näkökentässä mutta siinä -alueella kuitenkin mistä pyyhkimet "pyyhkäisee".
Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
Saab 9000 CDE -97 2.3TA Syssyllä 2016
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012

saabisti69
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 11:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja saabisti69 » Ke Elo 10, 2016 23:20

Tulihan tuo leima tonnariin, vaikka joutikin tekemään ylimääräisiä hommia, tämä airbagin vaihto bagittomaan sekä siihen liittyvä muutoskatsastuksen paperisota, no nyt on vuosi ajoaikaa ja ei varmaankaan tule tuosta airbagista mainintaa ensi katsastuksessa, tosin ei ole bagia enää :roll: .

veijo
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja veijo » Ti Marras 29, 2016 07:35

öötti ei toiminut sen takia että lasinpesurin sulake oli palanut
.

Vm. -94 CSE tonnarissa töötti ei toiminut sen takia, että ajovalopesurin sulake oli palanut. Airbag ratin töötin napin saa revittyä irti (itse asiassa lienee vanhemman suorakaiteen muotoisen airbagin tyyppivika, että töötin nappi irtoaa ratista), jonka jälkeen töötin kytkimen kontaktin voi mitata yleismittarilla. Vika löytyi kun tutkin Haynesin kirjasta kytkentäkaavioita: Kaavion mukaan töötin releen herätevirta on peräisin ajovalopesurin 10A sulakkeen toiselta puolelta.

Vian löydyttyä tajusin, miksi edellinen omistaja sanoi: "Tööttiä on pitänyt korjata joka katsastukseen".
Ajovalopesurin sulat oli purettu pois, josta päättelen että ne olivat jääneet ajovalojen eteen jumiin, josta voi päätellä, että ajovalopesurin moottorit eivät pyöri, jonka vuoksi moottorit ottaa liikaa virtaa ja polttavat sulakkeen ja mykistävät samalla töötin. Vika aktivoituu sadekelillä, jonka vuoksi töötti toimii niin kauan kuin aurinkoisia kelejä riittää.

veijo
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja veijo » Ti Marras 29, 2016 07:47

Karza kirjoitti:
Karza kirjoitti: Korjata täytyy äänimerkki, kiinnittään lasinpesurin letku
Miten tuo "lasinpesurin letku irti" -vika aktivoituu ? vm. -94 CSE:n edellinen omistaja kertoi, että moniurahihna oli vaihdettu äskettäin, onkohan pesurin letku tiellä hihnaa vaihdettaessa, jonka vuoksi se kiskotaan irti ja unohdetaan sitten hihnan vaihdon jälkeen laittaa takaisin paikoilleen ?
Vai jääkö kiinnikkeistään irti kiskottu pesurin letku hankaamaan moniurahihnan reunaan ja kuluu poikki ?
Vika paljastui kun moottorin alle muodostui metanolin hajuinen lammikko pesuria testattaessa.

Saako irronneen letkun laitettua paikoilleen alakautta, vai täytyykö muovinen sisälokasuoja purkaa pois ja tehdä pyöräkotelon kautta ?

Edellinen omistaja (naisihminen) ei edes yrittänyt katsastaa vm. -94 CSE:tä, koska hänellä oli tiedossa töötti, pesuri ja takajarru vika: Takajarrulevyt olivat pilalle ruostuneet, mutta paloissa oli vielä hiukan pintaa jäljellä, jonka vuoksi takajarrut rahisivat ikäänkuin olisi teräs hangannut terästä vasten.

Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen » Su Joulu 18, 2016 10:50

EIlen tuli paikallisessa K1:ssä kokeilutua saada leima 1990 mallin cc iivariin. Paria viikkoa ennen katsastusta oli vasen takajarru jämähtänyt kiinni ja vanne ja napa ja laakeri olisi voinut toimia saunan kiukaana. Kässärin vaijeri löysälle sekä palat otettiin irti ja herkisteltiin ja kasattiin takaisin. Kässärin säätöruuvin suojatulppaa ei saatu auki (ihan pyöreeksi mennyt), joten ei saatu sitä kunnolla säädettyä. Lisäksi palat olivat ihan vinoon kuluneet.

Ok, eli oli odotettavissa, että hylky tuli: vasen kässäri 0,3 kN ja oikea 2,0kN. Itse kyllä katsoin, että oli 0,4 ja 1,7. Itse takajarru 1,7kN ja 2,0kN.

Kässärin ero siis liian suuri (85 %) ja kokonaisjarruvoima kässärissä liian pieni (?).

Samalla huomattiin, että kesällä vaihdetut pakoputken kannatinkumit olivat hajoamassa (Motonetin kannatinkumit olen joutunut vaihtamaan JOKA VUOSI). Inssin kanssa tuli keskustelua Motenetin kumiosien laadusta.

Ehkä olisi paikallaan tehdä ihan kunnon remontti ja vaihdattaa satulat, palat, letkut ja jarrunesteet. Vaikka tuon toisen satulan säätöruuvin tulpat saisikin auki, niin 27 vuoden suolakyvt ovat tehneet tehtävänsä: jarrut olleet jumissa ja jarrunesteet kiuhuneet muutamaan otteeseen, ilmausruuvit hävinneet, palat kuluvat vinoon ja ei oikein halua jännätä, että milloin jompi kumpi jarru niin jämähtää, että jään tien päälle. Jarruletkujakaan ei ole koskaan tarvinnut vaihtaa.

Inssi omisti itse ysivitosen ja oli oikein asiantunteva ja mukava vaikka siis hylky tulikin. Huomasi mm. muutamia asioita, jotka pitänee lähiaikona korjata.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90

cossucola
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 08:09

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja cossucola » Su Joulu 18, 2016 13:40

Tietääkseni menee näin:
Kässärin teho pitää olla 16% auton kokonaismassasta. Eli tonnarissa ~2000kg x 16% = 3,2kN.
Jos on 3kN:n huitteilla niin eivät käy tuosta valittaa. Jos 2kN:n paikkeilla niin tulee sanomista.
Eli jos molemmilta puolilta löytyy 1,5kN niin on tarpeeksi tehokas.
Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
Saab 9000 CDE -97 2.3TA Syssyllä 2016
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012

Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen » Su Joulu 18, 2016 13:48

cossucola kirjoitti:Tietääkseni menee näin:
Kässärin teho pitää olla 16% auton kokonaismassasta. Eli tonnarissa ~2000kg x 16% = 3,2kN.
Jos on 3kN:n huitteilla niin eivät käy tuosta valittaa. Jos 2kN:n paikkeilla niin tulee sanomista.
Eli jos molemmilta puolilta löytyy 1,5kN niin on tarpeeksi tehokas.
Nyt oli kuulemma 15 % kokonaismassasta. Oli miten oli, ei pidä ja tuskin saan sitä enää säädettyä näillä keleillä.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90

jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri » Pe Tammi 13, 2017 16:11

Tänään leimattu huomautuksitta tonnari. No okei vähän valitti alustasarjasta ja väljistä vakaajan kumeista mut pullakahvin veroinen puhdas lappu silti :wink:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-

Vastaa Viestiin