Mittariston purkaus/avaus
Mittariston purkaus/avaus
Tapahtui pieni virhe oman tonnarin mittariston polttimoa vaihtaessa. Ajotietokoneen polttimo irtosi kannasta ja tipahti mittaristoon.
Nimimerkkini omaisessa mittaristoa ei kokonaan saa helposti irti, mutta aika mukavasti kojelaudalta esille kuitenkin saa.
Niin olisko kellään kokemusta tuollaisen mittariston purkamisesta tai avaamisesta? Jos joku vaikkapa osais sanoa mitä ruuveja kannattais availla.
Nimimerkkini omaisessa mittaristoa ei kokonaan saa helposti irti, mutta aika mukavasti kojelaudalta esille kuitenkin saa.
Niin olisko kellään kokemusta tuollaisen mittariston purkamisesta tai avaamisesta? Jos joku vaikkapa osais sanoa mitä ruuveja kannattais availla.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Mittariston purkaus/avaus
Onko sinulla joku erikoisauto, jossa kojelaudan kansi umpeenhitsattu, vai mistä kiikastaa? Ilmatorvi mittariston takaa pois, niin eikös se mittaristo sitten jo helposti nouse pöydälle?DJHasis kirjoitti:Nimimerkkini omaisessa mittaristoa ei kokonaan saa helposti irti, mutta aika mukavasti kojelaudalta esille kuitenkin saa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Mittariston purkaus/avaus
EDUsta lähtee useampi kymmenen johtoa alas päin kangaspäällysteeseen, joka näyttäis haarautuvan ohjauspylvään ääressä.jus kirjoitti: Onko sinulla joku erikoisauto, jossa kojelaudan kansi umpeenhitsattu, vai mistä kiikastaa? Ilmatorvi mittariston takaa pois, niin eikös se mittaristo sitten jo helposti nouse pöydälle?

PS. Mittariston ahtopaineletku on irroitettu toisesta päästä.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Mittariston purkaus/avaus
Varmaankin siinä tekstiilipehmusteen sisällä melko alussa on EDU:n johtoliittimet? Vai ei tunnu olevan?DJHasis kirjoitti:EDUsta lähtee useampi kymmenen johtoa alas päin kangaspäällysteeseen, joka näyttäis haarautuvan ohjauspylvään ääressä.
Re: Mittariston purkaus/avaus
Kun kunnolla tonkisin niin olipas onneksi. Pikkuisen jumissa johtojen klipisit, mutta onneksi sain mittariston lähtemään. Irroitin EDUn kolme kiinnitysruuvia, avasin EDUn boksin klipsit ja kappas kivasti kupsahti tallin lattialle ylimääräinen polttimo.
Nyt on uus polttimo ja toinen pikkuisen pidempi paineletku paikalla. Ei enään muuta kuin mittaristo paikalle ja härnäämään nuorisoa
Kiitoksia Jussille ja kaikille muille myös. En tiennytkään että mittaristossa oli vielä 2 liitintä lisää. Jopa yhdeksän liitintä tonnarini mittaristossa on. Uusissa kun on vain se pari tai yks.
Nyt on uus polttimo ja toinen pikkuisen pidempi paineletku paikalla. Ei enään muuta kuin mittaristo paikalle ja härnäämään nuorisoa

Kiitoksia Jussille ja kaikille muille myös. En tiennytkään että mittaristossa oli vielä 2 liitintä lisää. Jopa yhdeksän liitintä tonnarini mittaristossa on. Uusissa kun on vain se pari tai yks.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Mittariston purkaus/avaus
Testaa sitten että kaikki lamput toimii ennen ku asennat mittarin kiinni, etkä vasta siinä vaiheessa testaile kun kaikki kojelaudan hilppeet kiinni kuten minä...
nimim. Lamppuja jo palanut
nimim. Lamppuja jo palanut
Saabiton saabisti
#1470
#1470
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Mittariston purkaus/avaus
Jotkut vaihtavat samalla kertaa kaikki polttimot uusiin 

Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Re: Mittariston purkaus/avaus
Toissaviikolla vaihdoin jo useamman polttimon, eilen huomasin vaan kierroslukumittarin taustapolttimon palaneen. Joten vaihdoin sen ja ihmettelin oliko jo toinen EDUn polttimoista palanut kun en nähnyt volttimäärää.
Eiks noi molemmat EDUn taustapolttimot ole sillaisia perus 1,2 wattisia mittaripolttimoja?
Siis tällaisia http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... te=3515342
Nimittäin harvinaisen himmeellä volttimäärät näkyi EDUssa polttimon vaihdon jälkeen, aikaisemmin ei näkynyt ollenkaan.
Eiks noi molemmat EDUn taustapolttimot ole sillaisia perus 1,2 wattisia mittaripolttimoja?
Siis tällaisia http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... te=3515342
Nimittäin harvinaisen himmeellä volttimäärät näkyi EDUssa polttimon vaihdon jälkeen, aikaisemmin ei näkynyt ollenkaan.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Mittariston purkaus/avaus
Keskenään samanlaiset ne EDUn taustavalopolttimot pitäisi olla, ja luultavasti 1,2W. Miksi vaihdoit vain toisen?DJHasis kirjoitti:Eiks noi molemmat EDUn taustapolttimot ole sillaisia perus 1,2 wattisia mittaripolttimoja?

BAX8,5d/2 12V 1,2W, Philips 12598 CP
Viimeksi muokannut jus, Ke Maalis 20, 2013 10:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Mittariston purkaus/avaus
mikäs se edu nyt olikaan kun ei tule heti mieleen?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Mittariston purkaus/avaus
Electronic Display Unit, kansanomaisemmin se ajotietokoneen digitaalinäyttö nopeusmittarin alla.mestari kirjoitti:mikäs se edu nyt olikaan kun ei tule heti mieleen?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Mittariston purkaus/avaus
Toissaviikolla olin jo molemmat polttimot vaihtanut. Huomasin itseasiassa heti että varsin himmeesti vasemman puolinen paloi uudella polttimolla.jus kirjoitti: Miksi vaihdoit vain toisen?
Eilen ihmettelin sen polttimon jo heti palanneen, kun en autotallin kohtuullisessa valaistuksessa voinut havaita mitään.
Mutta tietynlaisen kikkailun jälkeen havaitsin, että se polttimo on vaan todella himmeä ja vähätehoinen.
Siks kyselinkin niiden polttimoiden volttimääriä.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Mittariston purkaus/avaus
Tuolta UKT:sta katsottaessa tuli seuraava tulos:
EDU merkkivalo 3 kpl 1,4 W 43-2613
EDU merkkivalo 3 kpl 1,4 W 43-2613
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Mittariston purkaus/avaus
Katos vaan 0,2 wattia peräti kirkkaammat pitäis mennä. Noo mulla oli ylimääräisenä T5-kantainen ledipolttimo joka valais aika paljon paremmin kuin aikaisempi.Mawerick kirjoitti:Tuolta UKT:sta katsottaessa tuli seuraava tulos:
EDU merkkivalo 3 kpl 1,4 W 43-2613

Luin äsken saman viestin, ilmeisesti uudemman mallisessa tonnarissa EDU on varustettu kolmella polttimolla. Veikkaisin sillaista mallia, jossa on se digitaalinen kello. Sillä kun purin oman EDUn, huomasin vain kahen polttimon kannat siitä.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Mittariston purkaus/avaus
Sain postissa ison määrän erilaisia polttimoita maanantaina ja eilen vaihdoin oikeastaan kaikki mittariston polttimot.
Kaikki muut polttimot palaavat mutta latauksen merkkivaloa en saa toimimaan. Virrat päällä saan d+ -liitännän kautta 1,28 volttia joko latauksen merkkivalon polttimon ollessa paikalla tai ilman.
Joten kysymyksenä kuuluu, onkohan mittaristosta voinut se kuparinen pinnoite vai mitä ainetta onkaan kärsiä niin pahasti polttimoa vaihtaessa, että tulee koko ajan heikko jännite vai miks noin tapahtuu?
Kaikki muut polttimot palaavat mutta latauksen merkkivaloa en saa toimimaan. Virrat päällä saan d+ -liitännän kautta 1,28 volttia joko latauksen merkkivalon polttimon ollessa paikalla tai ilman.
Joten kysymyksenä kuuluu, onkohan mittaristosta voinut se kuparinen pinnoite vai mitä ainetta onkaan kärsiä niin pahasti polttimoa vaihtaessa, että tulee koko ajan heikko jännite vai miks noin tapahtuu?
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89