ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Tuli tossa runsas kuukausi sitten hankittua Saab 9000 cs 2.0t (1998).

Jo myynnin yhteydessä kaveri sanoi, että ei puhalla sitten kesähelteillä kylmää. No, ei se ole ongelma, kun alkaa olemaan pakkaskelejä.

Ongelmana on se, että ikkunat huurustuu muutaman plussa asteen keleillä ja kylmemmällä ja ne saa pidettyä auki vain aivan koko ajan täydellä puhalluksella ja pitämällä takalasin lämmittimen päällä. Siis kun lähtee ajaa, niin ikkunat saattaa olla täysin kirkkaat ja vähän ajan kuluttua ne onkin huurussa.

ACC:n automaattiasennossa ei siis ole toivoakaan ajaa ja toinen vaihtoehto olisi pitää ikkunoita koko ajan raollaan.

Glykoli ei haise, eikä sitä häviä ja raitisilmasuodatinkin on vaihdettu ja kenno näytti olevan ok.

Ja itse kysymykseen: Missä olisi hyvä ja halpa paikka korjauttaa tuo ACC täällä pääkaupunkiseudulla?
Viimeksi muokannut Joni.Komulainen, Ti Marras 09, 2010 17:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Siltäkin varalta, että olet jo nämä tehnyt niin kokeileppas nyt aluksi:

-tyhjentää se akvaario/puhallinkotelo vedestä, poistoputket tukossa?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=77281
-kalibroida ACC
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=104294

Toimiiko puhaltimen nopeussäätö kuitenkin OK?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Juu, nuo hommat on tehty ja tsekattu. Vettä ei löytynyt, eikä mikään ollut tukossa ja kalibroitu on montakin kertaa ja ACC ei anna yhtään vikakoodia.

Nopeussäätö toimii.

Ajattelin kyllä tuplatarkistaa tuon kaiken ennen kuin vien jonnekin korjautettavaksi.
Viimeksi muokannut Joni.Komulainen, Ma Marras 08, 2010 20:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja jus »

Parin asteen plussakelit ja kostea ilma on ongelmallinen ehjällekin autolle jos ajo on lyhyttä muutamien kilometrien pätkiä kerrallaan. Sisäilma ei ehdi kunnolla lämmetä ja kuivua.

Onko lattiamatot kuivat? Onko sisäilman kierrätys juuttunut sisäkierrolle? Miten on todettu että "lämppärin kenno näytti olevan OK"?

Pakkaskelillä tai edes muutaman plus-asteen kelillä ei ilmastoinnin kompressori käynnisty, joten ongelmasi ei poistu täyttämällä kylmäaineet tms korjauksella, jolla hellesäällä saadaan kylmää tulemaan.
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Lattiamatot on kuivat.

Onko sisäilman kierrätys juuttunut sisäkierrolle? -luulen, että tuo juuri on se vika tossa härvelissä.

Lämppärin kennon kunto on tsekattu sitä katselemalla.

Aikaisemmasta tonnarista meni kyllä lämppärin kenno, joten ne ongelmat on tuttuja. Siinä ei tosin ollut automaatti-ilmastointia, mutta oli matot märät ja takaikkuna lähes aina huurussa.
Viimeksi muokannut Joni.Komulainen, Ma Marras 08, 2010 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Eli voisiko tässä olla vikana sen säätöläpän vaijerin irtoaminen?

Sepä olikin "helppo" pujottaa paikoilleen, varsinkin se lukkoprikka :)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

teesalama kirjoitti:Eli voisiko tässä olla vikana sen säätöläpän vaijerin irtoaminen?

Sepä olikin "helppo" pujottaa paikoilleen, varsinkin se lukkoprikka :)
Tyhmä kysymys, mutta eikö tuo säätöläpän vaijeri vaikuta vain lämmön säätöön (jos puhutaan siis samasta osasta kuin manuaali-ilmatoinnissa)? Lämmön säätö kyllä toimii automaattisesti.

Itse epäilen, että sisäkierto on jäänyt päälle tai sitten se kaikesta huolimatta on taas tuo kenno.

Mutta siis, jos ja kun intoa ei riitä itse sitä tutkia, niin missä korjauttaa?
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja teesalama »

no ei ole tyhmä kysymys, vastaukseni oli hiemna väärin. Muistelin juuri tuota lämmönsäätöläppää.
Mutta sisäilmakierron läpästä löytyi juttu etsi:llä

Ei olis paha rasti disabloida ja kääntää läppä toiseen asentoon.

Mutta voihan sen pajallekkin viedä. Torek?
Etsi-kenttään korjaamotietokanta
(ei pysty linkittää, surffailen e90:llä)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
ttk81
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Loka 14, 2010 19:24
Paikkakunta: Savonlinna

Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

Itsellä on aivan sama ongelma kuin ketjun aloittajalla, sillä erotuksella että ilmastointi toimii (ainakin viime kesänä). Autokin on sama Saab 9000 CS -98 2.0t.

Sisäkierron läpän tarkistin ja se toimii normaalisti. Raitisilmansuodatinta autossa ei ollutkaan, mikäli sen pitäisi olla siinä kotelossa missä tuo läppäkin on.

Takaovien puhaltimia en saa toimimaan, vanhan omistajan mukaan ne on kyllä ennen toimineet. Ovet purin ja tuulettimet pyörii syöttämällä niille virtaa ja ne pyöriikin ihan kevyesti. Tätä pitää vielä tutkia tarkemmin tällä ohjeella: http://townsendimports.com/Web/climate_ ... oorfan.htm. Liekö sitten ACC ohjausyksikkö rikki?

Pitää nyt ensitöikseen tarkistaa tuon akvaarion poistoputket ja onko siellä vettä.

Jos löydät oman autosi huurtumisen syyn, niin vitsisitkö ilmoittaa siitä täällä.

EDIT: Minulla viaksi osoittautui vuotava lämppärin kenno.
Viimeksi muokannut ttk81, Su Marras 21, 2010 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#7051
Saab 9-3 Vector SS -07 Stage1 BioPower
ex: Saab 9-3 SE 3d 2.0t -99 T5 "Stage3" RE85 (Kuva), Saab 9000 CS 2.0tA -98 Stage3+ (Kuva)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja jus »

Vaikkei intoa olisikaan itse tutkia, tuolla kuitenkin kuvia sisäilman kierrätysläpästä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 76#p688476

Esim. jos joutuu korjaamolle vientiä odottelemaan työjonojen takia ja silti pakko ajella, voisi olla aika helppo ottaa läpän kääntömoottorilta johto irti ja kääntää läppä kädellä niin että otetaan raitista ilmaa sisään. Siis jos nyt kuitenkin olisi vähän intoa tehdä itse jotain.

Holmberg olisi toinen vaihtoehto mutta Espoosta katsottuna kauempana, Helsingin ja Vantaan rajalla Vanhan Nurmijärventien varrella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

juu, ilmoittelen sitten.

Ensin vielä itse katson tuota.

Sitten koitan katsoa, jos "oma" eläkkeellä oleva Saab ammattimekaanikko (faija) suostuisi tuota katsomaan.

Kolmantena vaihtoehtona on sitten jokin ei-merkkiliike.

Minneköhän korjaamotietokanta on hävinnyt. Torek-autokin taitaa olla nykyään Fixus korjaamo ja itse punapartainen Toropainen eläkkeellä.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4220
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mulla oli justiinsa sama ongelma tossa reilu vuosi sitten. Sisäkierron läppähän siellä oli jumittanut. Oli helppo "korjaus" kun nappasi akvaariokotelon kannen irti, sitten raitisilmasuodattimen pois ja painoi kädellä läpän auki sekä nyppäsi moottorilta liittimen irti. Eipä ole sen jälkeen enää ikkunat huurtuneet :)
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja jus »

Korjaamotietokanta on tuolla:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=17160
http://www.vippet.net/saabkorjaamo.html

Eikös raitisilmasuodattimen irrottaminen ole turhaa, kun läpän saa painettua siitä aukosta mistä ilma imetään sisään?

Sisäilman kierrätys päällä, läppä ylhäällä:
Kuva

Normaalitila, sisäilman kierrätys pois päältä, läppä rintapeltiä vasten:
Kuva
Viimeksi muokannut jus, Ke Tammi 01, 2014 11:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4220
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

jus kirjoitti:Eikös raitisilmasuodattimen irrottaminen ole turhaa, kun läpän saa painettua siitä aukosta mistä ilma imetään sisään?
Voi hyvinkin olla, tuosta tempusta on yli vuosi aikaa joten en ihan tarkkaan muista miten meni :D

Helppoa se joka tapauksessa oli.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Asia ratkaistu:

Sisäilman kierrätys oli todellakin juuttunut sisäkierrolle. Läppä oli ihan jumissa ja moottori siis jumissa.

Vihdoin sain tuon moottorinkin irroitettua ja vasta sen jälkeen painettua se läppä kokonaan auki. Moottorinkin tuossa avasin ja sisällä pikkuruiset rattaat ne siellä ei olleet ihan kohdillaan ja jumittivat. Itse sähkömoottorin toimi, kun siihen tyrkkäsin virtajohdon päälle ja kokeili.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Vastaa Viestiin