ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 199
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18
ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla
Tuli tossa runsas kuukausi sitten hankittua Saab 9000 cs 2.0t (1998).
Jo myynnin yhteydessä kaveri sanoi, että ei puhalla sitten kesähelteillä kylmää. No, ei se ole ongelma, kun alkaa olemaan pakkaskelejä.
Ongelmana on se, että ikkunat huurustuu muutaman plussa asteen keleillä ja kylmemmällä ja ne saa pidettyä auki vain aivan koko ajan täydellä puhalluksella ja pitämällä takalasin lämmittimen päällä. Siis kun lähtee ajaa, niin ikkunat saattaa olla täysin kirkkaat ja vähän ajan kuluttua ne onkin huurussa.
ACC:n automaattiasennossa ei siis ole toivoakaan ajaa ja toinen vaihtoehto olisi pitää ikkunoita koko ajan raollaan.
Glykoli ei haise, eikä sitä häviä ja raitisilmasuodatinkin on vaihdettu ja kenno näytti olevan ok.
Ja itse kysymykseen: Missä olisi hyvä ja halpa paikka korjauttaa tuo ACC täällä pääkaupunkiseudulla?
Jo myynnin yhteydessä kaveri sanoi, että ei puhalla sitten kesähelteillä kylmää. No, ei se ole ongelma, kun alkaa olemaan pakkaskelejä.
Ongelmana on se, että ikkunat huurustuu muutaman plussa asteen keleillä ja kylmemmällä ja ne saa pidettyä auki vain aivan koko ajan täydellä puhalluksella ja pitämällä takalasin lämmittimen päällä. Siis kun lähtee ajaa, niin ikkunat saattaa olla täysin kirkkaat ja vähän ajan kuluttua ne onkin huurussa.
ACC:n automaattiasennossa ei siis ole toivoakaan ajaa ja toinen vaihtoehto olisi pitää ikkunoita koko ajan raollaan.
Glykoli ei haise, eikä sitä häviä ja raitisilmasuodatinkin on vaihdettu ja kenno näytti olevan ok.
Ja itse kysymykseen: Missä olisi hyvä ja halpa paikka korjauttaa tuo ACC täällä pääkaupunkiseudulla?
Viimeksi muokannut Joni.Komulainen, Ti Marras 09, 2010 17:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Saab 9000 cc 2.0i -90
Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla
Siltäkin varalta, että olet jo nämä tehnyt niin kokeileppas nyt aluksi:
-tyhjentää se akvaario/puhallinkotelo vedestä, poistoputket tukossa?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=77281
-kalibroida ACC
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=104294
Toimiiko puhaltimen nopeussäätö kuitenkin OK?
-tyhjentää se akvaario/puhallinkotelo vedestä, poistoputket tukossa?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=77281
-kalibroida ACC
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=104294
Toimiiko puhaltimen nopeussäätö kuitenkin OK?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 199
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18
Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla
Juu, nuo hommat on tehty ja tsekattu. Vettä ei löytynyt, eikä mikään ollut tukossa ja kalibroitu on montakin kertaa ja ACC ei anna yhtään vikakoodia.
Nopeussäätö toimii.
Ajattelin kyllä tuplatarkistaa tuon kaiken ennen kuin vien jonnekin korjautettavaksi.
Nopeussäätö toimii.
Ajattelin kyllä tuplatarkistaa tuon kaiken ennen kuin vien jonnekin korjautettavaksi.
Viimeksi muokannut Joni.Komulainen, Ma Marras 08, 2010 20:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Saab 9000 cc 2.0i -90
Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla
Parin asteen plussakelit ja kostea ilma on ongelmallinen ehjällekin autolle jos ajo on lyhyttä muutamien kilometrien pätkiä kerrallaan. Sisäilma ei ehdi kunnolla lämmetä ja kuivua.
Onko lattiamatot kuivat? Onko sisäilman kierrätys juuttunut sisäkierrolle? Miten on todettu että "lämppärin kenno näytti olevan OK"?
Pakkaskelillä tai edes muutaman plus-asteen kelillä ei ilmastoinnin kompressori käynnisty, joten ongelmasi ei poistu täyttämällä kylmäaineet tms korjauksella, jolla hellesäällä saadaan kylmää tulemaan.
Onko lattiamatot kuivat? Onko sisäilman kierrätys juuttunut sisäkierrolle? Miten on todettu että "lämppärin kenno näytti olevan OK"?
Pakkaskelillä tai edes muutaman plus-asteen kelillä ei ilmastoinnin kompressori käynnisty, joten ongelmasi ei poistu täyttämällä kylmäaineet tms korjauksella, jolla hellesäällä saadaan kylmää tulemaan.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 199
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18
Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla
Lattiamatot on kuivat.
Onko sisäilman kierrätys juuttunut sisäkierrolle? -luulen, että tuo juuri on se vika tossa härvelissä.
Lämppärin kennon kunto on tsekattu sitä katselemalla.
Aikaisemmasta tonnarista meni kyllä lämppärin kenno, joten ne ongelmat on tuttuja. Siinä ei tosin ollut automaatti-ilmastointia, mutta oli matot märät ja takaikkuna lähes aina huurussa.
Onko sisäilman kierrätys juuttunut sisäkierrolle? -luulen, että tuo juuri on se vika tossa härvelissä.
Lämppärin kennon kunto on tsekattu sitä katselemalla.
Aikaisemmasta tonnarista meni kyllä lämppärin kenno, joten ne ongelmat on tuttuja. Siinä ei tosin ollut automaatti-ilmastointia, mutta oli matot märät ja takaikkuna lähes aina huurussa.
Viimeksi muokannut Joni.Komulainen, Ma Marras 08, 2010 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Saab 9000 cc 2.0i -90
Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla
Eli voisiko tässä olla vikana sen säätöläpän vaijerin irtoaminen?
Sepä olikin "helppo" pujottaa paikoilleen, varsinkin se lukkoprikka![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Sepä olikin "helppo" pujottaa paikoilleen, varsinkin se lukkoprikka
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 199
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18
Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla
Tyhmä kysymys, mutta eikö tuo säätöläpän vaijeri vaikuta vain lämmön säätöön (jos puhutaan siis samasta osasta kuin manuaali-ilmatoinnissa)? Lämmön säätö kyllä toimii automaattisesti.teesalama kirjoitti:Eli voisiko tässä olla vikana sen säätöläpän vaijerin irtoaminen?
Sepä olikin "helppo" pujottaa paikoilleen, varsinkin se lukkoprikka
Itse epäilen, että sisäkierto on jäänyt päälle tai sitten se kaikesta huolimatta on taas tuo kenno.
Mutta siis, jos ja kun intoa ei riitä itse sitä tutkia, niin missä korjauttaa?
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Saab 9000 cc 2.0i -90
Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla
no ei ole tyhmä kysymys, vastaukseni oli hiemna väärin. Muistelin juuri tuota lämmönsäätöläppää.
Mutta sisäilmakierron läpästä löytyi juttu etsi:llä
Ei olis paha rasti disabloida ja kääntää läppä toiseen asentoon.
Mutta voihan sen pajallekkin viedä. Torek?
Etsi-kenttään korjaamotietokanta
(ei pysty linkittää, surffailen e90:llä)
Mutta sisäilmakierron läpästä löytyi juttu etsi:llä
Ei olis paha rasti disabloida ja kääntää läppä toiseen asentoon.
Mutta voihan sen pajallekkin viedä. Torek?
Etsi-kenttään korjaamotietokanta
(ei pysty linkittää, surffailen e90:llä)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla
Itsellä on aivan sama ongelma kuin ketjun aloittajalla, sillä erotuksella että ilmastointi toimii (ainakin viime kesänä). Autokin on sama Saab 9000 CS -98 2.0t.
Sisäkierron läpän tarkistin ja se toimii normaalisti. Raitisilmansuodatinta autossa ei ollutkaan, mikäli sen pitäisi olla siinä kotelossa missä tuo läppäkin on.
Takaovien puhaltimia en saa toimimaan, vanhan omistajan mukaan ne on kyllä ennen toimineet. Ovet purin ja tuulettimet pyörii syöttämällä niille virtaa ja ne pyöriikin ihan kevyesti. Tätä pitää vielä tutkia tarkemmin tällä ohjeella: http://townsendimports.com/Web/climate_ ... oorfan.htm. Liekö sitten ACC ohjausyksikkö rikki?
Pitää nyt ensitöikseen tarkistaa tuon akvaarion poistoputket ja onko siellä vettä.
Jos löydät oman autosi huurtumisen syyn, niin vitsisitkö ilmoittaa siitä täällä.
EDIT: Minulla viaksi osoittautui vuotava lämppärin kenno.
Sisäkierron läpän tarkistin ja se toimii normaalisti. Raitisilmansuodatinta autossa ei ollutkaan, mikäli sen pitäisi olla siinä kotelossa missä tuo läppäkin on.
Takaovien puhaltimia en saa toimimaan, vanhan omistajan mukaan ne on kyllä ennen toimineet. Ovet purin ja tuulettimet pyörii syöttämällä niille virtaa ja ne pyöriikin ihan kevyesti. Tätä pitää vielä tutkia tarkemmin tällä ohjeella: http://townsendimports.com/Web/climate_ ... oorfan.htm. Liekö sitten ACC ohjausyksikkö rikki?
Pitää nyt ensitöikseen tarkistaa tuon akvaarion poistoputket ja onko siellä vettä.
Jos löydät oman autosi huurtumisen syyn, niin vitsisitkö ilmoittaa siitä täällä.
EDIT: Minulla viaksi osoittautui vuotava lämppärin kenno.
Viimeksi muokannut ttk81, Su Marras 21, 2010 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla
Vaikkei intoa olisikaan itse tutkia, tuolla kuitenkin kuvia sisäilman kierrätysläpästä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 76#p688476
Esim. jos joutuu korjaamolle vientiä odottelemaan työjonojen takia ja silti pakko ajella, voisi olla aika helppo ottaa läpän kääntömoottorilta johto irti ja kääntää läppä kädellä niin että otetaan raitista ilmaa sisään. Siis jos nyt kuitenkin olisi vähän intoa tehdä itse jotain.
Holmberg olisi toinen vaihtoehto mutta Espoosta katsottuna kauempana, Helsingin ja Vantaan rajalla Vanhan Nurmijärventien varrella.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 76#p688476
Esim. jos joutuu korjaamolle vientiä odottelemaan työjonojen takia ja silti pakko ajella, voisi olla aika helppo ottaa läpän kääntömoottorilta johto irti ja kääntää läppä kädellä niin että otetaan raitista ilmaa sisään. Siis jos nyt kuitenkin olisi vähän intoa tehdä itse jotain.
Holmberg olisi toinen vaihtoehto mutta Espoosta katsottuna kauempana, Helsingin ja Vantaan rajalla Vanhan Nurmijärventien varrella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 199
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18
Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla
juu, ilmoittelen sitten.
Ensin vielä itse katson tuota.
Sitten koitan katsoa, jos "oma" eläkkeellä oleva Saab ammattimekaanikko (faija) suostuisi tuota katsomaan.
Kolmantena vaihtoehtona on sitten jokin ei-merkkiliike.
Minneköhän korjaamotietokanta on hävinnyt. Torek-autokin taitaa olla nykyään Fixus korjaamo ja itse punapartainen Toropainen eläkkeellä.
Ensin vielä itse katson tuota.
Sitten koitan katsoa, jos "oma" eläkkeellä oleva Saab ammattimekaanikko (faija) suostuisi tuota katsomaan.
Kolmantena vaihtoehtona on sitten jokin ei-merkkiliike.
Minneköhän korjaamotietokanta on hävinnyt. Torek-autokin taitaa olla nykyään Fixus korjaamo ja itse punapartainen Toropainen eläkkeellä.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Saab 9000 cc 2.0i -90
Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla
Mulla oli justiinsa sama ongelma tossa reilu vuosi sitten. Sisäkierron läppähän siellä oli jumittanut. Oli helppo "korjaus" kun nappasi akvaariokotelon kannen irti, sitten raitisilmasuodattimen pois ja painoi kädellä läpän auki sekä nyppäsi moottorilta liittimen irti. Eipä ole sen jälkeen enää ikkunat huurtuneet ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla
Korjaamotietokanta on tuolla:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=17160
http://www.vippet.net/saabkorjaamo.html
Eikös raitisilmasuodattimen irrottaminen ole turhaa, kun läpän saa painettua siitä aukosta mistä ilma imetään sisään?
Sisäilman kierrätys päällä, läppä ylhäällä:
![Kuva](http://i192.photobucket.com/albums/z211/jus_saab/9000/th_IMG_2696_1_zps93ab6acc.jpg)
Normaalitila, sisäilman kierrätys pois päältä, läppä rintapeltiä vasten:
![Kuva](http://i192.photobucket.com/albums/z211/jus_saab/9000/th_IMG_2697_2_zps3b09da2e.jpg)
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=17160
http://www.vippet.net/saabkorjaamo.html
Eikös raitisilmasuodattimen irrottaminen ole turhaa, kun läpän saa painettua siitä aukosta mistä ilma imetään sisään?
Sisäilman kierrätys päällä, läppä ylhäällä:
![Kuva](http://i192.photobucket.com/albums/z211/jus_saab/9000/th_IMG_2696_1_zps93ab6acc.jpg)
Normaalitila, sisäilman kierrätys pois päältä, läppä rintapeltiä vasten:
![Kuva](http://i192.photobucket.com/albums/z211/jus_saab/9000/th_IMG_2697_2_zps3b09da2e.jpg)
Viimeksi muokannut jus, Ke Tammi 01, 2014 11:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla
Voi hyvinkin olla, tuosta tempusta on yli vuosi aikaa joten en ihan tarkkaan muista miten menijus kirjoitti:Eikös raitisilmasuodattimen irrottaminen ole turhaa, kun läpän saa painettua siitä aukosta mistä ilma imetään sisään?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Helppoa se joka tapauksessa oli.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 199
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18
Re: ACC:n korjauttaminen pääkaupunkiseudulla
Asia ratkaistu:
Sisäilman kierrätys oli todellakin juuttunut sisäkierrolle. Läppä oli ihan jumissa ja moottori siis jumissa.
Vihdoin sain tuon moottorinkin irroitettua ja vasta sen jälkeen painettua se läppä kokonaan auki. Moottorinkin tuossa avasin ja sisällä pikkuruiset rattaat ne siellä ei olleet ihan kohdillaan ja jumittivat. Itse sähkömoottorin toimi, kun siihen tyrkkäsin virtajohdon päälle ja kokeili.
Sisäilman kierrätys oli todellakin juuttunut sisäkierrolle. Läppä oli ihan jumissa ja moottori siis jumissa.
Vihdoin sain tuon moottorinkin irroitettua ja vasta sen jälkeen painettua se läppä kokonaan auki. Moottorinkin tuossa avasin ja sisällä pikkuruiset rattaat ne siellä ei olleet ihan kohdillaan ja jumittivat. Itse sähkömoottorin toimi, kun siihen tyrkkäsin virtajohdon päälle ja kokeili.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Saab 9000 cc 2.0i -90