oma avain ei sovi virtalukkoon...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
-Make-
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 14:24
Paikkakunta: Lappeenranta

oma avain ei sovi virtalukkoon...

Viesti Kirjoittaja -Make- »

Tänään tuli semmonen ongelma eteen että omaavain ei enää käynyt virtalukkoon(-89cc) ainakaan ihan eka yrityksellä, jotu renkuttelemaan avainta ja rattia viis minuuttia ennenkuin sain avaimen pyörähtämään virtalukossa... Onko vika virtalukossa vaiko avaimessa(olen koittanut kahdella avaimella ja molemmilla samanlaista vikaa)? miten tää ois korjattavissa?

prkl menee hermo kun ei avaimet käy enää edes omaan autoon :? :oops: :cry:
-Make-
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 14:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja -Make- »

onko kellä kokemusta ovatko miten hinnoissa nuo lukkopesät?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kannattaa laittaa kuntoon vielä kun avain kääntyy viiden minuutin ravistelulla. Piakkoin tulee aamu, jolloin avain ei enää käänny ollenkaan, ja sitten onkin työläämpää saada tuo korjattua.

Vika voi myös olla siinä, että haitat ovat kuluneet, tällöin riittäisi uusia haitat. Vaiva korostuu kun avainkin on kulunut. Jos ei raski ostaa uutta patruunaa (140 eur), ihan hyvä tulee kun viet patruunan lukkosepälle, joka laittaa uudet haitat, ja pyydät tekemään koodin perusteella uuden avaimenkin. Tällöin hinta jäänee hyvinkin alle 100 eur.

Tältä näyttää kun haitat ja avain ovat kuluneet, haitat jäävät koholle eikä avain pääse kääntymään:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... interi.jpg
Viimeksi muokannut jus, Ti Tammi 08, 2008 08:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-Make-
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 14:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja -Make- »

... lähteekös tuo lukkosylinteri miten helposti irti?
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

9000 CD 2.3 -90
-Make-
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 14:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja -Make- »

kiitos... vielä yksi tyhmä kysymys, ei kai virrat jää päälle sen sylinterin vaihdon/korjauksen ajaksi vai saako virrat jotenkin poies päältä :P muuten kuin akun kenkä irti? käy se tietysti niinki
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saa ne virrat käännettyä pois sieltä pohjasta. Tai vaikka päällekin ja siitäkin eteenpäin... Patruunaa takaisinlaittaessa pitää vaan pohja palauttaa takaisin samaan asentoon kuin missä se oli irrotushetkellä.
Viimeksi muokannut jus, Ma Syys 20, 2004 19:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Ei ne jää ja jos jäiskin, niin saat käännettyä vaikka ruuvimeisselillä ne pois sieltä pesästä. Siellä on vain sellainen lovettu kappale pesän jälkeen.

Edit. Sairaan nopee jus :D
Viimeksi muokannut riisipussi, Ma Syys 20, 2004 19:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 CD 2.3 -90
-Make-
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 14:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja -Make- »

ok... kiitoksia taas loistavista neuvoista !
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

Minulla on sellainen virtalukko, jossa lukkoperä liikkuu syvyyssuunnassa. Jos painaa vahingossa avaimen kanssa syvyyssuunnassa alaspäin niin virta-avain ei todellakaan
käänny mihinkään, eikä rattilukkoa saa pois päältä, vaikka renkuttaisi sen 10 min. :?
Elikkä kun virta-avaimen laittaa varovasti lukkopesään, eikä paina vahingossakaan lukkopesää alaspäin niin avain kääntyy iloisesti oikealle ja
rattilukonkin saa pois päältä. :D ( Yleensä kun avaimen ottaa pois, niin lukkopesä "palautuu" yläasentoonsa, mutta jos ei niin avaimella voi avittaa varovasti.)
Tämä siis minun CD tonnarissa -91.
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

saabisti2 kirjoitti:Minulla on sellainen virtalukko, jossa lukkoperä liikkuu syvyyssuunnassa. Jos painaa vahingossa avaimen kanssa syvyyssuunnassa alaspäin niin virta-avain ei todellakaan
käänny mihinkään, eikä rattilukkoa saa pois päältä, vaikka renkuttaisi sen 10 min.
Nuo on selvät lopunajan tunnusmerkit, laitetaan lukko kuntoon vielä kun lukko yhtään kääntyy! Voin jelppiä, kun naapureita ollaan.

Kaikissa tonnarin lukoissa on tuo syvyyssuuntainen liike. Avainpesä syvällä = ei rattilukko, avain ulkona = rattilukko.

Normaalitilanteessa avain pystyy kääntymään aina, olipa syvällä tai ei.
Tässä sinun tapauksessasi ilmeisesti pitää myöskin starttausyritys onnistua kerralla, koska jos avaimen kääntää takaisin kokonaan nolla-asentoon, ei voi kääntää uudelleen starttiin niin kuin pitäisi?

Se, että suostuu kääntymään kun ei ole syvällä johtuu siitä, että sinne patruunan sisään on kulunut urat, joita pitkin haitat "liukuvat" ja painuvat sisään avainta käännettäessä, vaikka normaalitilanteessa haittojen pitäisi olla kokonaan sisällä jo heti kun avaimen olet työntänyt lukkoon. Jos se avainpesä on syvällä, haitat eivät ole noiden urien kohdalla, ja haitta haittaa kääntymistä :-)

Urat näkyvät kuvassa
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... ruuna1.jpg
Viimeksi muokannut jus, Ti Tammi 08, 2008 08:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

jus kirjoitti:
Nuo on selvät lopunajan tunnusmerkit, laitetaan lukko kuntoon vielä kun lukko yhtään kääntyy! Voin jelppiä, kun naapureita ollaan.

Normaalitilanteessa avain pystyy kääntymään aina, olipa syvällä tai ei.
... ja minä kun luulin, että se on "vakio-ominaisuus"....8O
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mulla tilttas lukko jokin aikaa sitten eikä enää suostunut kääntymään vaikka kuinka houkutteli. Niinpä se oli korjaamokeikka ja rahaa paloi 200 euroa. Lukko on erittäin helppo vaihtaa vielä siinä vaiheessa kun avain toimii, joten vaihtakaa tai korjauttakaa vanha vielä kun se kääntyy.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
samppa9k
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Helmi 25, 2004 17:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja samppa9k »

Liityn "lukkokerhoon" minäkin..

1. Avain lähti virtalukosta missä asennossa tahansa 4 vuotta
2. Teetin pikasuutarilla isomman avaimen jota käytin katsastuksessa

3. Kun potilasta oltiin viemässä leimalle, lukko laukesi sitten kertalaakista, minkäänlaisia jumitusen oireita ei siis aikaisemmin ole ollut. tiesin että jos kerrankin ahistaa, niin tempaisen sylinterin pöydälle > lukkoliikkeeseen.

4. Täällä mainitaan monesti että lukkopesän/patruunan irroitus on helppoa vielä kun avain kääntyy riittävästi, mutta itsellä laukemainen tapahtui kerrralla..

5. Kaveri jäi porakoneen kanssa pihalle houkuttelmaan lukkopesää kun tulin töihin, ilmeisesti jos ei lähde yhtenä kappaleena niin jos sitten useampana..

6. Toivottavasti vain ei mene muuta rikki samalla, ja jos vielä rattilukkokin aukeasi kun pesä on palasina kourassa, sitten vain uutta katselemaan.

7. Tietääkö joku miten vuosimallien erot noissa lukkopesissä, sopisiko 85-86 mallin pesä 88 malliin, Oulusta saa varmaan Aineelta uuden mutta jos metsästää romuttamolta.
9000 CD T16 -88 A 315k
9000 CSE 2.3T -95 M 380k
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tuolla signaturen Saab 9000 FAQ-palstalla on yksi hyvä ohjeistus lukon purkuun:

http://panpih.freefronthost.com/phpBB2/ ... c.php?t=35

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin