keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

olisko järkee tukkia keulaa kovalla pakkasella ja onko mitään mahdollista haittaa jäähdytyksen suhteen meinaan että mulla on tonttu yllättävän kylmä 20 asteen pakkasella ajella ei meinaa kovin enää lämmetä :?
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ei varmasti kannata peittää keulaa. Tämähän on kielletty jo omistajan oppaassakin.
Aiheesta oli juuri keskustelua muutama viestiketju taaksepäin.

Et kerro onko sinulla ilmastointi. Koitahan kalibroida se, jos autossa sellainen on.
Tämän jälkeen vaihdat uuden alkperäistermostaatin.
Johan on kumma jos ei tonnarissa tarkene :)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja j0ne »

olisko järkee tukkia keulaa kovalla pakkasella ja onko mitään mahdollista haittaa jäähdytyksen suhteen meinaan että mulla on tonttu yllättävän kylmä 20 asteen pakkasella ajella ei meinaa kovin enää lämmetä :?
Jotain oltava vialla jos ei tarkene. Normaalisti tonnarilla ajellaan tossa lämpötilassa shortseilla ja t-paidalla. Termari vaihtoon niin kuin edellä jo mainittiin.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7538
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja mestari »

entäpä malleissa jossa manuaali ilmastointi napilla. ei luulisi estettä olevan.
ja vastaan jo valmiiksi kyllä juuri vaihdettu termari, mutta ajossa lämpeäisi nopeammin ja veisi polttoainettakin varmaan vähemmän.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

joo on ilmastointi mitä merkitystä sillä muuten on ja minkä kokonen se termostaatti on mikä kuuluis olla tontussa että tarkenee , epäilen muuten itsekkin sitä termaria kun on tuonti auto ollut uutena saksassa ja varmaan alkuperäinen etelän termari ,siis mikä termarin lämpö arvo se oikea suomen talveen jonka käväsen hakee marmoritiskiltä alkuperäsen :D
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Arvoja en muista, mutta kaksi vaihtoehtoa taitaa olla olemassa. Se korkeampi passaa suomen oloihin.
#3834
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja jus »

Orkkistermostaatti on 89-asteinen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja teesalama »

ruttunen kirjoitti:joo on ilmastointi mitä merkitystä sillä muuten on
No lähinnä se merkitys, että ilmastoinnin kalibrointi voi olla tekemättä. Tällöin lämpötilan säätö ei välttämättä toimi oikein.
(jos vaikka akku on ollut irti tms).
Napit AUTO + sivunuolet <-> pohjaan hetkeksi, etsi-toiminnolla lisää infoa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1350
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

ja kokemuksella voin kertoa, että termostaatissa ei kannata säästää.. se alkuperäinen on mun kokemuksella ollut ainoa joka toimii kunnolla... tatrvikkeet ei ole vielä kertaakaan olleet ihan oikeilla mitoilla..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

Kait sitten minullakin on joku vialla, mutta lämppärin kenno on vaihdettu, järjestelmä huuhdeltu, orginaali termostaatti asennettu ja sisätilan anturi vaihdettu uuteen. Myös ilmastointi on kalibroitu, sekä tsekattu että läpät akvaariokotelossa liikkuu oikein.
- Voisin siltikin sanoa, että kajakki on kuumempi kuin tonnari :oops:

Itse oletin, että tämä nyt vain on sitten näin, mutta jos joku shortseissa tonnaria talvella ajaa, niin kait täytyy jatkaa tutkimuksia :wink:
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jostakin kumman syystä nykyään ei näytä olevan termostaatin merkkiin tai ostopaikan alkuperään tuijottamista; itselläni ovat pettäneet "Merkkitiskiltä" ostetut "Calorstat"- sekä "Wahler". Tällä hetkellä Tontussa lämpötiloja säätelee ehta "Biltema 89c" jo useamman talven kokeneena, ja kaiken huipuksi ihan oikein. :roll:
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Joo, jännä että sekin vaihtelee mitä merkkiä sattuu marmorilta saamaan. Itsellä on nyt ollu kaksi MotoRad merkkistä ja molemmat pelanneet mainiosti. Toisen ostin motosta, toisen kalliimmalta tiskiltä. On oikein stanssattu "Germany" kylkeen, josko siinä olis jopa perää?
M97CSB234EFM57001 RE85
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Pitänee sekaantua tähänkin aiheeseen.

Tässäpä ajattelin, että kuinkahan iso merkityst mahtaa sillä termostaatin astelukemalla olla lämimyyteen talvella?

Kun luulis että vähänkään kovemmilla pakkasilla on termostaatti yleensä aina kiinni.

Taitaa olla tärkeämpää se että termostaatti yleensä toimii ja toimii oikein.

Jaa että keulan tukkiminen on kielletty. No käyttöohjekirjatkin on varmaan tehty nykyisin tavallisille autoista ymmärtämätömille ihmisille, eli ohjeet on kuten on helpointa ja varminta tehdä.

Tokihan jäähdytysviimaa voi varmaan myös rajoittaa vain osittain. Kukin tekee omat ratkaisunsa.
SAAB
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2625
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Sellaiset sisältä säädettävät metallikaihtimet ne sais näillä pakkasilla olla nykyautojen syyläreidenkin edessä samaan tapaan kuin eräässä vanhassa näkemässäni mossessa.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Joo ihan vapaasti voi laittaa pahvia keulalle jos itse katsoo sen parhaaksija uskoo että manuaalit ei ole tarkoitettu luettaviksi. Oma valinta, mutta en silti suosittele.

Termostaatti on tuskin kokoajan kiinni pakkasellakaan, ei varmasti riitä ympäröivän ilman jäähdytys moottorille. Kokeileppas sitä ylävesiletkua, mutta älä polta sormiasi!

Jos on tosiaan tonnarissa kylmä, niin oletkos laittanut ilmastoinnin asentoon "HI", johan luulis kabiinissa lämmintä riittävän?
Tällöin lämpö ja puhallus maksimilla. Tässäkö on se ilmastoimattoman talvilämpimän ja ilmastoidun väitetyn kylmyyden ero?

Ilmastoidussa on sopiva lämpötila jonka ACC säätää ja manuaalisessa on kuuma, jos ei jaksa kokoajan itse säätää :wink:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin