keulan tukkiminen kovalla pakkasella
keulan tukkiminen kovalla pakkasella
olisko järkee tukkia keulaa kovalla pakkasella ja onko mitään mahdollista haittaa jäähdytyksen suhteen meinaan että mulla on tonttu yllättävän kylmä 20 asteen pakkasella ajella ei meinaa kovin enää lämmetä
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
Ei varmasti kannata peittää keulaa. Tämähän on kielletty jo omistajan oppaassakin.
Aiheesta oli juuri keskustelua muutama viestiketju taaksepäin.
Et kerro onko sinulla ilmastointi. Koitahan kalibroida se, jos autossa sellainen on.
Tämän jälkeen vaihdat uuden alkperäistermostaatin.
Johan on kumma jos ei tonnarissa tarkene
Aiheesta oli juuri keskustelua muutama viestiketju taaksepäin.
Et kerro onko sinulla ilmastointi. Koitahan kalibroida se, jos autossa sellainen on.
Tämän jälkeen vaihdat uuden alkperäistermostaatin.
Johan on kumma jos ei tonnarissa tarkene
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
Jotain oltava vialla jos ei tarkene. Normaalisti tonnarilla ajellaan tossa lämpötilassa shortseilla ja t-paidalla. Termari vaihtoon niin kuin edellä jo mainittiin.olisko järkee tukkia keulaa kovalla pakkasella ja onko mitään mahdollista haittaa jäähdytyksen suhteen meinaan että mulla on tonttu yllättävän kylmä 20 asteen pakkasella ajella ei meinaa kovin enää lämmetä
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
entäpä malleissa jossa manuaali ilmastointi napilla. ei luulisi estettä olevan.
ja vastaan jo valmiiksi kyllä juuri vaihdettu termari, mutta ajossa lämpeäisi nopeammin ja veisi polttoainettakin varmaan vähemmän.
ja vastaan jo valmiiksi kyllä juuri vaihdettu termari, mutta ajossa lämpeäisi nopeammin ja veisi polttoainettakin varmaan vähemmän.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
joo on ilmastointi mitä merkitystä sillä muuten on ja minkä kokonen se termostaatti on mikä kuuluis olla tontussa että tarkenee , epäilen muuten itsekkin sitä termaria kun on tuonti auto ollut uutena saksassa ja varmaan alkuperäinen etelän termari ,siis mikä termarin lämpö arvo se oikea suomen talveen jonka käväsen hakee marmoritiskiltä alkuperäsen
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
Arvoja en muista, mutta kaksi vaihtoehtoa taitaa olla olemassa. Se korkeampi passaa suomen oloihin.
#3834
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
Orkkistermostaatti on 89-asteinen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
No lähinnä se merkitys, että ilmastoinnin kalibrointi voi olla tekemättä. Tällöin lämpötilan säätö ei välttämättä toimi oikein.ruttunen kirjoitti:joo on ilmastointi mitä merkitystä sillä muuten on
(jos vaikka akku on ollut irti tms).
Napit AUTO + sivunuolet <-> pohjaan hetkeksi, etsi-toiminnolla lisää infoa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
ja kokemuksella voin kertoa, että termostaatissa ei kannata säästää.. se alkuperäinen on mun kokemuksella ollut ainoa joka toimii kunnolla... tatrvikkeet ei ole vielä kertaakaan olleet ihan oikeilla mitoilla..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
Kait sitten minullakin on joku vialla, mutta lämppärin kenno on vaihdettu, järjestelmä huuhdeltu, orginaali termostaatti asennettu ja sisätilan anturi vaihdettu uuteen. Myös ilmastointi on kalibroitu, sekä tsekattu että läpät akvaariokotelossa liikkuu oikein.
- Voisin siltikin sanoa, että kajakki on kuumempi kuin tonnari
Itse oletin, että tämä nyt vain on sitten näin, mutta jos joku shortseissa tonnaria talvella ajaa, niin kait täytyy jatkaa tutkimuksia
- Voisin siltikin sanoa, että kajakki on kuumempi kuin tonnari
Itse oletin, että tämä nyt vain on sitten näin, mutta jos joku shortseissa tonnaria talvella ajaa, niin kait täytyy jatkaa tutkimuksia
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
#3167#
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
Jostakin kumman syystä nykyään ei näytä olevan termostaatin merkkiin tai ostopaikan alkuperään tuijottamista; itselläni ovat pettäneet "Merkkitiskiltä" ostetut "Calorstat"- sekä "Wahler". Tällä hetkellä Tontussa lämpötiloja säätelee ehta "Biltema 89c" jo useamman talven kokeneena, ja kaiken huipuksi ihan oikein.
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
Joo, jännä että sekin vaihtelee mitä merkkiä sattuu marmorilta saamaan. Itsellä on nyt ollu kaksi MotoRad merkkistä ja molemmat pelanneet mainiosti. Toisen ostin motosta, toisen kalliimmalta tiskiltä. On oikein stanssattu "Germany" kylkeen, josko siinä olis jopa perää?
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
Pitänee sekaantua tähänkin aiheeseen.
Tässäpä ajattelin, että kuinkahan iso merkityst mahtaa sillä termostaatin astelukemalla olla lämimyyteen talvella?
Kun luulis että vähänkään kovemmilla pakkasilla on termostaatti yleensä aina kiinni.
Taitaa olla tärkeämpää se että termostaatti yleensä toimii ja toimii oikein.
Jaa että keulan tukkiminen on kielletty. No käyttöohjekirjatkin on varmaan tehty nykyisin tavallisille autoista ymmärtämätömille ihmisille, eli ohjeet on kuten on helpointa ja varminta tehdä.
Tokihan jäähdytysviimaa voi varmaan myös rajoittaa vain osittain. Kukin tekee omat ratkaisunsa.
Tässäpä ajattelin, että kuinkahan iso merkityst mahtaa sillä termostaatin astelukemalla olla lämimyyteen talvella?
Kun luulis että vähänkään kovemmilla pakkasilla on termostaatti yleensä aina kiinni.
Taitaa olla tärkeämpää se että termostaatti yleensä toimii ja toimii oikein.
Jaa että keulan tukkiminen on kielletty. No käyttöohjekirjatkin on varmaan tehty nykyisin tavallisille autoista ymmärtämätömille ihmisille, eli ohjeet on kuten on helpointa ja varminta tehdä.
Tokihan jäähdytysviimaa voi varmaan myös rajoittaa vain osittain. Kukin tekee omat ratkaisunsa.
SAAB
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
Sellaiset sisältä säädettävät metallikaihtimet ne sais näillä pakkasilla olla nykyautojen syyläreidenkin edessä samaan tapaan kuin eräässä vanhassa näkemässäni mossessa.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella
Joo ihan vapaasti voi laittaa pahvia keulalle jos itse katsoo sen parhaaksija uskoo että manuaalit ei ole tarkoitettu luettaviksi. Oma valinta, mutta en silti suosittele.
Termostaatti on tuskin kokoajan kiinni pakkasellakaan, ei varmasti riitä ympäröivän ilman jäähdytys moottorille. Kokeileppas sitä ylävesiletkua, mutta älä polta sormiasi!
Jos on tosiaan tonnarissa kylmä, niin oletkos laittanut ilmastoinnin asentoon "HI", johan luulis kabiinissa lämmintä riittävän?
Tällöin lämpö ja puhallus maksimilla. Tässäkö on se ilmastoimattoman talvilämpimän ja ilmastoidun väitetyn kylmyyden ero?
Ilmastoidussa on sopiva lämpötila jonka ACC säätää ja manuaalisessa on kuuma, jos ei jaksa kokoajan itse säätää
Termostaatti on tuskin kokoajan kiinni pakkasellakaan, ei varmasti riitä ympäröivän ilman jäähdytys moottorille. Kokeileppas sitä ylävesiletkua, mutta älä polta sormiasi!
Jos on tosiaan tonnarissa kylmä, niin oletkos laittanut ilmastoinnin asentoon "HI", johan luulis kabiinissa lämmintä riittävän?
Tällöin lämpö ja puhallus maksimilla. Tässäkö on se ilmastoimattoman talvilämpimän ja ilmastoidun väitetyn kylmyyden ero?
Ilmastoidussa on sopiva lämpötila jonka ACC säätää ja manuaalisessa on kuuma, jos ei jaksa kokoajan itse säätää
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.