Keskuslukitus villiintynyt...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Maximum Overdrive
"Kaasari"

Keskuslukitus villiintynyt...

Viesti Kirjoittaja Maximum Overdrive »

Taitaa vanhaan rouvaan iskeä keski-iän kriisi ( 9000 CD /-93 ), luulen ma...Keskuslukitus, joka on varustettu Defan hälyllä, toimii tällä hetkellä varsin, sanoisinko omalaatuisesti...

Kun ovet lukitsee apparin puolelta avaimella, ovet lukittuvat, paitsi kuskin ovi. Kun ovet lukitsee kaukosäätimellä, niin ovet lukittuvat ja häly kytkeytyy normaalisti, mutta kuskin ovi jää auki...

Kun ovet lukitsee sisällä konsolissa olevasta katkaisimesta, niin ovet lukittuvat, paitsi kuskin ovi...

Ja sitten lopullinen niitti: kun oven lukitsee kuljettajan puolelta, kaikki ovet lukittuvat normaalisti, jopa kuskin ovi !!!

Keskuslukon juttuja ovat monet muutkin murehtineet, mutta nyt loppuu järki... Liittimet ovissa ovat OK, johtoja ei pitäisi olla poikki, boksin liittmet ja sisusta näyttää olevan ainakin silmämääräiseti kunnossa jne...

Itse veikkaisin kuskin ovessa olevaa vikaa, mutta jos löytyy sivistyneitä arvauksia asian tiimoilta, niin niitä otetaan kiitollisena vastaan ennen massiivista korjaustoimenpiteen aloitusta...

" Black Lady "
9000CS...
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Tuntuu hieman siltä, että kuskin oven ovimoottori olisi sanonut työsopimuksensa irti. Se ei siis saa signaalia lukkiutumista varten, kun laitat ovet kiinni hanttarin ovesta / kaukosäätimellä / keskikonsolin katkaisijasta.
Kuskin ovesta avaimella kääntäessä ovi menee lukkoon "mekaanisesti" vaikka keskuslukko olisi kokonaan hengetön eli epäilen tosiaan tuota ovimoottoria.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Milli
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Milli »

Mulla menny jo pari ovimoottoria.Kuskin puolelta ja vänkärin takaovesta. :twisted: Oulun aine myi vaivaseen 160€:n hintaan mut hain tarvikkeelta 18€:lla. :P Ja hyvin pelittää. :lol:
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Suomik
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Jep, kuskin ovessa lienee "5-johtoinen" ovimoottori. Kuskin ovesta avaimella kääntämällähän ovi lukkiutuu ihan pernteisesti, lihasvoimalla. Samalla toimiva ohjaus lukitsee muut ovet.

Muualta tulevaan ohjaukseen vaaditaan kuskin oven moottoriosan toimimista, joka nyt jää puuttumaan. Joko kuskin ovimoottori sökö tai sitten "käskytysvirran" johdoissa häikkää (oven mininapaliitin saranassa tai itse moottorin liittimet.

Alkuperäinenhän tuo kuskin ovimoottori ei tuon ikäisessä ole? Muistaakseni vasta -96-malliin tuli keskuslukon ohjaus pelkääjän ovesta, mikä tarkoittaa moottoria kuskin ovessa. Alunperinhän kuskin ovessa on pelkkä "mikro"kytkin muun lukituksen käskemiseen.

Jos olet saranapuolen liittimen tsekannut, ota se kuskin ovipahvi auki. Sieltä se vika löytyy, joko mykkänä moottorina tai irronneena johtona.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Maximum Overdrive
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Maximum Overdrive »

Kiitoksia hyvistä vinkeistä !!!

Mimmin antama tieto oli todella tärkeä, sillä en itse tiennyt, milloin ovimoottorin johdotus on vaihtunut !

Oven liittimen olen kertaalleen tarkastanut, ja mielestäni johdot ovat OK, niin oven puolelta kuin korin sisäpuolelta, mutta täytyy vielä kerran tutkia asiaa...

Voiko katkenneen johtimen tilaa mitata esim. perinteisellä yleismittarilla ??? Kuten täällä on jo aikaisemmin todettu, niin lienee tuo ohjauspulssi sen verran vikkelä, että mittamiehelle tulee kiire ??

No, joka tapauksessa henkinen valmennus on johtanut siihen, että vanha rouva talliin ja mahdollisesti kuskin ovipahvi irti ja sitten alkaa ihmettely....

" Black Lady "
Vastaa Viestiin