Lohkolämmitin tonnariin.
Lohkolämmitin tonnariin.
Elikkä tarkoituksena olisi asentaa lohkolämmitin, kun eberi ei toimi ja pakkasta pitää + lämpötolppa käytössä kokoajan.
Vinkkejä, mikä olisi helpoin tapa saada tuo paljon puhuttu roppu lohkon kyljestä irti?
Mikä olisi fiksuin ja järkevin paikka tuolle lämmittimen pistokkeelle, ei kiinnostaisi persepitkällä tökkiä sitä jonnekkin puskurin alle...?
Yksinkertaisesti homma menee ilmeisesti kutakuinkin näin:
1. nesteet pihalle.
2. vastus lohkoon
3. nesteet koneeseen ja auto lämpiämään.
Riittääkö asennukseen päivä + laatikko nalleolutta vai kannattaako varata useampi?
Vinkkejä, mikä olisi helpoin tapa saada tuo paljon puhuttu roppu lohkon kyljestä irti?
Mikä olisi fiksuin ja järkevin paikka tuolle lämmittimen pistokkeelle, ei kiinnostaisi persepitkällä tökkiä sitä jonnekkin puskurin alle...?
Yksinkertaisesti homma menee ilmeisesti kutakuinkin näin:
1. nesteet pihalle.
2. vastus lohkoon
3. nesteet koneeseen ja auto lämpiämään.
Riittääkö asennukseen päivä + laatikko nalleolutta vai kannattaako varata useampi?
#3834
Re: Lohkolämmitin tonnariin.
Omista kokemuksista oppineena. Tosin siitä on jo aikaa parikymmentä vuotta. Saabiin en ole koskaan vastusta laittanut mutta joihinkin muihin merkkeihin kyllä eli ohjeet voi olla sieltä pitkin.
-Ensin kannatta varmistaa vastuksen sopivuus. Vaikka paketissa niin lukisikin niin mittaamalla lohkon tulpan koko ja vastaavasti vastuselementin tulppa.
- Tulppa lähti pois kun siitä löi ruuvimeisselin läpi ja kampesi irti. Pihdeilläkin voi vetää, ettei tulppa luiskahda lohkon sisään.
-Kannattaa varmistaa mihin reikään ko. vastus on tarkoitettu, ettei käy niin, että se ei sovikaan siihen helpommin saavutettavaan reikään ja lohko on jo korkattu. Vastus saattaa tulla lohkon sisälle jonkin verran ja se ei mahdu kaikista aukoista, samoin asento täytyy huomioida, että on siellä lohkon sisällä oikeaan suuntaan. Yleensä valmistajan ilmoittama asento on ok.
-Tiivistys pintojen puhdistus ja vastus paikoilleen ja ruuvi kiinni ja piuhat kiinni. Paketissa on niille ohjeet ellet laita käytettyä. Liitosten välittömästä läheisyydestä johtoa ei saa taivuttaa. Pistorasia kiinni autoon ja sen maadoitus kiinni koriin ihan turvallisuus syistä.
Ehkä näissä ohjeissa oli jotain liikaa ja olennaista puuttui mutta aika huuhtoo muistot ja osan kokemusta.
-Ensin kannatta varmistaa vastuksen sopivuus. Vaikka paketissa niin lukisikin niin mittaamalla lohkon tulpan koko ja vastaavasti vastuselementin tulppa.
- Tulppa lähti pois kun siitä löi ruuvimeisselin läpi ja kampesi irti. Pihdeilläkin voi vetää, ettei tulppa luiskahda lohkon sisään.
-Kannattaa varmistaa mihin reikään ko. vastus on tarkoitettu, ettei käy niin, että se ei sovikaan siihen helpommin saavutettavaan reikään ja lohko on jo korkattu. Vastus saattaa tulla lohkon sisälle jonkin verran ja se ei mahdu kaikista aukoista, samoin asento täytyy huomioida, että on siellä lohkon sisällä oikeaan suuntaan. Yleensä valmistajan ilmoittama asento on ok.
-Tiivistys pintojen puhdistus ja vastus paikoilleen ja ruuvi kiinni ja piuhat kiinni. Paketissa on niille ohjeet ellet laita käytettyä. Liitosten välittömästä läheisyydestä johtoa ei saa taivuttaa. Pistorasia kiinni autoon ja sen maadoitus kiinni koriin ihan turvallisuus syistä.
Ehkä näissä ohjeissa oli jotain liikaa ja olennaista puuttui mutta aika huuhtoo muistot ja osan kokemusta.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Re: Lohkolämmitin tonnariin.
Ehkä voi samalla harkita, kun nesteet poistaa, järjestelmän pesua/huuhtelua ja nesteiden uusintaa. Ei siinä pitäis päivää mennä, tunti hommassa ja kaksi tumpeloinnissa.
Niin ja mittaa se vastus, että on ehjä. Nykyään kun kaikkea on saatavana myös valmistusvikaisena. Ilmassa ei kannata kokeilla vastusta lämpeneekö, saattaa palaa poikki, että vedessä kyllä mutta siinä voi helposti tappaa itsensä irto vastuksenkanssa.
Niin ja mittaa se vastus, että on ehjä. Nykyään kun kaikkea on saatavana myös valmistusvikaisena. Ilmassa ei kannata kokeilla vastusta lämpeneekö, saattaa palaa poikki, että vedessä kyllä mutta siinä voi helposti tappaa itsensä irto vastuksenkanssa.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Re: Lohkolämmitin tonnariin.
Melko nopea asennushomma sinänsä tuo on. Riippuen asentajasta voi kestää vajaa tunnin tai muutamisen tunnin.siiseli kirjoitti:Elikkä tarkoituksena olisi asentaa lohkolämmitin, kun eberi ei toimi ja pakkasta pitää + lämpötolppa käytössä kokoajan.
Vinkkejä, mikä olisi helpoin tapa saada tuo paljon puhuttu roppu lohkon kyljestä irti?
Mikä olisi fiksuin ja järkevin paikka tuolle lämmittimen pistokkeelle, ei kiinnostaisi persepitkällä tökkiä sitä jonnekkin puskurin alle...?
Yksinkertaisesti homma menee ilmeisesti kutakuinkin näin:
1. nesteet pihalle.
2. vastus lohkoon
3. nesteet koneeseen ja auto lämpiämään.
Riittääkö asennukseen päivä + laatikko nalleolutta vai kannattaako varata useampi?
Haulla löytys vähän enemmän tekstiä aiheesta. Suosittelisin tutustumaan.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=9288
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=12962
http://www.defa.com/finn_dok_h.php3?mer ... ng=6&ndid=
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Lohkolämmitin tonnariin.
Nyt menee hallusinaation puolelle, mutta eikö vm 1994-> ollut paikka valmiina minipistokkeelle maskissa....?
Useimmissa tonnreissa olen kattellu pistoketta etuhelmamuovin sivussa, useimmiten oikeella puolella...
Useimmissa tonnreissa olen kattellu pistoketta etuhelmamuovin sivussa, useimmiten oikeella puolella...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Lohkolämmitin tonnariin.
Ite laitoin plugin tonne puskurin säleikön väliin. Ei tarvinu porata reikää plugille sekä sai myös suht piiloon sen. Kuvaa ei tullu otettua asennuksesta, mutta tuonne punasella ympyröidylle seudulle laitoin.
Plommin irroitus lohkarin asennuksessa oli se ärsyttävin vaihe, varsinkin kun ei ollut kunnon työkaluja. Tarpeeksi kun räpelsi niin irtoshan se.
Plommin irroitus lohkarin asennuksessa oli se ärsyttävin vaihe, varsinkin kun ei ollut kunnon työkaluja. Tarpeeksi kun räpelsi niin irtoshan se.
Re: Lohkolämmitin tonnariin.
Maskiin varmaankin paraspaikka asentaa. Ei tarvitse asentaa persepitkällä eikä piuhankaan kanssa samaa ongelmaa esiinny.
#3834
Re: Lohkolämmitin tonnariin.
Ainakin tonnarin 2.0 i koneessa asennus oli helppoa, kun käänsi 22mm avaimella propun pois ja tilalle vastuselementti kiertämällä. Se oli siinä, eikä kauaa aikaa mennyt. Pistoke juuri tuonne alas ritilän väliin.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Lohkolämmitin tonnariin.
tuolla edessä alhaalla se paikka on hanurista ainakin sitten kun se suojaläppä puuttuu ja liitin on täynnä sitä itteensä.
nimim. paskaa liittimestä usein avaimella kaivellut
nimim. paskaa liittimestä usein avaimella kaivellut
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Lohkolämmitin tonnariin.
Pistokkeen paikkaa olen harkinnut joskus suht keskelle autoa, että riittäis sitten jos tolpan sijainti muuttuu. Tuli vaan mieleen, kun naapurilla on johto pinkeällä kuin pyykki naru.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Re: Lohkolämmitin tonnariin.
on se lommi niin kyrväkkäässä paikassa että kannattaa vetää se k.o tarkoitukseen tehdyllä ulosvetäjällä pois. hakkaan ei mahdu ja vaikka laitoin saabilta tuodun vastuksen aikoinaan,sekin lakkasi toimimasta n puoli vuotta käytettyäni sitä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Lohkolämmitin tonnariin.
Riippuu tietenkin kuinka kaukaa joutuu ottamaan virran. Esim. meittikin joutus muinoin ex-tyttöystävän luona hyödyntämään 25 metristä kelaa saadakseen varastorakennuksen sisältä lohkolämmitintä varten virran.Mimmi kirjoitti:Meinaatko, ettei esim 5 metrin johto riittäisi?Eero kirjoitti:Pistokkeen paikkaa olen harkinnut joskus suht keskelle autoa, että riittäis sitten jos tolpan sijainti muuttuu. Tuli vaan mieleen, kun naapurilla on johto pinkeällä kuin pyykki naru.
Vähän aiheen ulkopuolella, mutta onko ketään koskaan tulpannut vanhemman kakslitrasen lohkolämmittimen reikää, sillaist jossa se vastus sijaitsee vesipumpun yhteydessä? Omasta vastus on palasina, enkä ole uutta aatellut ostaa ainakaan täksi talveks.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Lohkolämmitin tonnariin.
Ei ne vakiot tuppaa aina riittämään mitä paketin mukana tulee. Itse en niitä useinkaan juuri käytä vaan just tuota vitosta. Ja se vihreä johto on niin ihanan taipuisaa pakkasessa, että mieluummin mustaa viis.Mimmi kirjoitti:Meinaatko, ettei esim 5 metrin johto riittäisi?
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Re: Lohkolämmitin tonnariin.
Uudemmissa pitää laittaa pakkasropun paikalle, joten proppu pitää löydä pois ei kiertää.VMTD kirjoitti:Ainakin tonnarin 2.0 i koneessa asennus oli helppoa, kun käänsi 22mm avaimella propun pois ja tilalle vastuselementti kiertämällä. Se oli siinä, eikä kauaa aikaa mennyt. Pistoke juuri tuonne alas ritilän väliin.
Lämmitin elementin asennus on suhteellisen helppo homma ja ei vaadi mitään isompaa jumppaa.
Itse laitoin aikanaan rekisterikilven viereen puskurin läpi. Kiinnitys oli riittävän tukeva ja johto helppo laittaa kiinni. Aero feikkauksen yhteydessä alahelmassa oli valmis reikä pistokkeelle ja olen sen kironnut jo aika pimeään paikkaan. Lisäksi muovihelmat antavat periksi pistoketta laitettaessa.
Maskiin laitettaessa rakentaisin riittävät tuet, koska maski on tuettu valoumpioihin ja niiden kiinnikkeet murtuvat helposti kovalla pakkasella.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx