Pikainen kyssäri tonnarin laturista
Pikainen kyssäri tonnarin laturista
Elieli, päätti tuossa metsätaipaleella keskellä yötä lopettaa tonnari lataamisen, kotiin päästiin kyllä, mutta nyt täytyisi se palauttaa elävien kirjoihin.
Vikana todennäköisesti hiilet, kun ajoon lähtiessä poltti laturin merkkivaloa, mutta valo sammui, kun polkaisi kaasua. Sitten ~10km ajon jälkeen putosi lataus 11V nurkille.
Motonetistä näköjään olisi saatavana sekä pelkästään hiiliä, että säädin+hiili -pakettia. Hintaa sen verran vähän, että taidan tuohon pakettiin päätyä, mutta kumpikohan laturi tuolla on, kun tarjolla olisi kahta eri mallia, 70-90A ja 120A.
Auto on siis '95 2.3 CSE, vapari ja manuaali.
Vikana todennäköisesti hiilet, kun ajoon lähtiessä poltti laturin merkkivaloa, mutta valo sammui, kun polkaisi kaasua. Sitten ~10km ajon jälkeen putosi lataus 11V nurkille.
Motonetistä näköjään olisi saatavana sekä pelkästään hiiliä, että säädin+hiili -pakettia. Hintaa sen verran vähän, että taidan tuohon pakettiin päätyä, mutta kumpikohan laturi tuolla on, kun tarjolla olisi kahta eri mallia, 70-90A ja 120A.
Auto on siis '95 2.3 CSE, vapari ja manuaali.
Ford Mondeo 2.0TDCI '02
Peugeot 306 1.6i XR '96
Volkswagen Type 1 '73
Peugeot 306 1.6i XR '96
Volkswagen Type 1 '73
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Pikainen kyssäri tonnarin laturista
Todennäkösesti sulla on juuri toi 70A-90A.
120A on harvinaisempi "lisävaruste"-laturi.
Yleensä kun hiilet on loppu, on myös laturin liukurenkaat.
Laturi nyt kannattaa irroittaa jokatapauksessa jotta pääse tutkimaan. Hiilisiltaa irroitellessa näkee samalla liukurenkaatkin.
Liukurenkaatkin pystyy vaihtamaan, vaati tosin melkein koko laturin purkamista. Noheva vaihtaa myös laturin laakerit.
Laturia irroittaessa pitää moniurahinha irroitaa. Kannattaa samalla tehdä moniurahihnan remppa (hihna+vilperipyörät) jos ei tietoa kunnosta tai viimeisimmästä vaihto ajankohdasta.
Samalla myös VP on lähettyvillä jonka vaihtaa "samalla" jos auto tiputellut jäähdytinnesteitä hankeen.
120A on harvinaisempi "lisävaruste"-laturi.
Yleensä kun hiilet on loppu, on myös laturin liukurenkaat.
Laturi nyt kannattaa irroittaa jokatapauksessa jotta pääse tutkimaan. Hiilisiltaa irroitellessa näkee samalla liukurenkaatkin.
Liukurenkaatkin pystyy vaihtamaan, vaati tosin melkein koko laturin purkamista. Noheva vaihtaa myös laturin laakerit.
Laturia irroittaessa pitää moniurahinha irroitaa. Kannattaa samalla tehdä moniurahihnan remppa (hihna+vilperipyörät) jos ei tietoa kunnosta tai viimeisimmästä vaihto ajankohdasta.
Samalla myös VP on lähettyvillä jonka vaihtaa "samalla" jos auto tiputellut jäähdytinnesteitä hankeen.
Re: Pikainen kyssäri tonnarin laturista
kokeilisin ensin vaihtaa ( kait se paikallaan ollen onnistuu ?) vain hiili/ säädinpaketin ja nykisin maadoitusta ja herätejohtoa, jotta varmistuu, että ovat ehjät
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Pikainen kyssäri tonnarin laturista
Sisempi hiili on loppu. Et maininnut kilometrejä, mutta oletettavasti jossakin 250-300tkm paikkeilla. Myös liukurengas on yleensä aika loppuun kulunut, joten hiili/säädin paketilla saa muutamia 10tkm lisää.
Ruiskusta saa imurajan purettua pois tieltä ilman, että tarvitsee vaihtaa tiivisteitä. Imusarja on muistaakseni kolme osainen ja laippa suuttimineen jää koneeseen kiinni.
Ruiskusta saa imurajan purettua pois tieltä ilman, että tarvitsee vaihtaa tiivisteitä. Imusarja on muistaakseni kolme osainen ja laippa suuttimineen jää koneeseen kiinni.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Pikainen kyssäri tonnarin laturista
Kyllä niiden liukurenkaiden pitäisi 500 tuhatta kestää, ainakin omassani, tosin ei saab on kestänyt. Pelkän säätimen pystyy vaihtamaan alakautta ainakin 2.0 -92 malliin ja niin itse tein. Kahdella ruuvilla kiinni.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Pikainen kyssäri tonnarin laturista
Tuossa uudemmassa laturin liukurenkaat on yhtenäinen paketti, jonka vaihtoon tarvitaan ainakin kolvia ja sorvia. Eli purat laturin ja viet ammattilaiselle liukupaketin vaihtoon. Sitten kasaus ja kovaa ajoa. Laturin vaihdosta löytyy keskustelua hakusanoilla laturin vaihto.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Pikainen kyssäri tonnarin laturista
Olen korjannut neljä hieman alle 300tkm ajettua laturia ja kaikissa oli liukurenkaat loppu (n.2mm ura sisemmän hiilen kohdalla).VMTD kirjoitti:Kyllä niiden liukurenkaiden pitäisi 500 tuhatta kestää, ainakin omassani, tosin ei saab on kestänyt. Pelkän säätimen pystyy vaihtamaan alakautta ainakin 2.0 -92 malliin ja niin itse tein. Kahdella ruuvilla kiinni.
Liukurenkaan vaihto onnistuu pelkällä kolvilla, sorvia ei tarvita.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Pikainen kyssäri tonnarin laturista
väärin
sorvi tarvitaan
millä mittasit säteisheiton liukupinnoissa ennen asennusta että pystyit päätelelmään sorvauksen olevan tarpeeton omassa tapauksessasi?
sorvi tarvitaan
millä mittasit säteisheiton liukupinnoissa ennen asennusta että pystyit päätelelmään sorvauksen olevan tarpeeton omassa tapauksessasi?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Pikainen kyssäri tonnarin laturista
Tähän mennessä 40tkm ajoa.
Yhden laturin liukurenkaat vaihdatin Boshin huollossa ja eivät ainakaan siellä olleet sorvanneet liukupintoja.
Yhden laturin liukurenkaat vaihdatin Boshin huollossa ja eivät ainakaan siellä olleet sorvanneet liukupintoja.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Pikainen kyssäri tonnarin laturista
Eihän tuolla ole vasta, kun 450tkm ajettu. Kokeillaan huomenna tuolla uudella säädinpaketilla, kai sen alakautta voi ronkkia, kun nosturille kerran pääsee... Kesällä tuo varmaankin pääsee omistajahistoriassaan seuraavalle, joten ei liikaa viitsi askarrella...
Ford Mondeo 2.0TDCI '02
Peugeot 306 1.6i XR '96
Volkswagen Type 1 '73
Peugeot 306 1.6i XR '96
Volkswagen Type 1 '73
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Pikainen kyssäri tonnarin laturista
Pitääkö se mitata? Miksi? Eikös akselin kierrosnopeus ja liukurenkaiden säde akseliin ole sen verran pieni että vaikka heitto olisikin, pitää hiilen jousi aina hiilen kosketuksissa liukurenkaaseen?mestari kirjoitti:väärin
sorvi tarvitaan
Re: Pikainen kyssäri tonnarin laturista
pitää heiton takia, vai luuletko että hiili pysyy kiinnii heittävässä kehässä optimaalimmin kuin hitottomassa?
Jos ei tarvittas tuskin autosähköliikkeen nurkkaan olisi muutaman tonnin sorvia hommattu, kuten olet käynilläsi havainnut..
Jos ei tarvittas tuskin autosähköliikkeen nurkkaan olisi muutaman tonnin sorvia hommattu, kuten olet käynilläsi havainnut..
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Pikainen kyssäri tonnarin laturista
Sorvaahan noita osaava kaveri ilman sorviakin... Tarpeeksi pellepeloton kun on
Ford Mondeo 2.0TDCI '02
Peugeot 306 1.6i XR '96
Volkswagen Type 1 '73
Peugeot 306 1.6i XR '96
Volkswagen Type 1 '73
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Pikainen kyssäri tonnarin laturista
Luulen/Luulin
Itse oletin että liukurenkaat vain laitetaan paikalleen akseliin, nips,naps. Sorvaaminen olisi vai ylimääräistä hifistelyä.
Kuluuhan se ajossa, ja eihän sillä suurta merkitysta voi olla jne...
Minä en autosähköliikkeessä sorvia huomanut, vain laturin testipenkin, käämilakan käryn, ja vittumaisen asiakaspalvelun. Tämä vaasassa
Mutta, myönnän. Olin väärässä, onneksi kysyin
Itseäni alkoi jonkin neuroottisen syyn takia kiinnostamaan aihe enemmän ja löysinkin googlella tällaisen sivun:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/07092005.html
Laturi on kylläkin mersusta, mutta "samanlainen" sisätuuletettu boschi löytyy ainakin uudemista tonnareista.
Ja kuten jrasi kommentoi, pellepeloton keksii sorvittomana temput
Itse oletin että liukurenkaat vain laitetaan paikalleen akseliin, nips,naps. Sorvaaminen olisi vai ylimääräistä hifistelyä.
Kuluuhan se ajossa, ja eihän sillä suurta merkitysta voi olla jne...
Minä en autosähköliikkeessä sorvia huomanut, vain laturin testipenkin, käämilakan käryn, ja vittumaisen asiakaspalvelun. Tämä vaasassa
Mutta, myönnän. Olin väärässä, onneksi kysyin
Itseäni alkoi jonkin neuroottisen syyn takia kiinnostamaan aihe enemmän ja löysinkin googlella tällaisen sivun:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/07092005.html
Laturi on kylläkin mersusta, mutta "samanlainen" sisätuuletettu boschi löytyy ainakin uudemista tonnareista.
Ja kuten jrasi kommentoi, pellepeloton keksii sorvittomana temput
Re: Pikainen kyssäri tonnarin laturista
Sinne jäi verstaalle tonnari... Saa kaksi työharjoittelijaa temuta sen kanssa huomenna... On kyllä mukavaan paikkaan laitettu tuo laturi... ristus...
Ford Mondeo 2.0TDCI '02
Peugeot 306 1.6i XR '96
Volkswagen Type 1 '73
Peugeot 306 1.6i XR '96
Volkswagen Type 1 '73