Moniurahihna pitäis vaihtaa autoon (CSE vm-93), jossa ei ole automaattikiristintä (autossa on ilmastointi). Onko operaatiossa jotain erityisen hankalaa vaihetta, jota Alfamerin korjausopas ei mainitse (mutta kokeneet hihnanvaihtajat tietävät)? UKT:ssa ja muissa keskusteluissa on näemmä käsitelty vain automaattikiristeisiä malleja.
Mitenkäs kiristän sen sitten oikeaan kireyteen, riittääkö silmämääräinen arvio. Entäpä jälkikiristys?
Moniurahihnan vaihto b202:een
-
- "Turbo"
- Viestit: 227
- Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25
Re: Moniurahihnan vaihto b202:een
Ei siinä mitään erityistä ole, Alfamer/Haynes selostaa moniurahihnan vaihtamisen ihan OK. Kiristinrullan keskeltä pulttia löysälle sen verran että rulla pääsee liukumaan kannakkeessaan. Sen jälkeen pitkän kiristyspultin juuressa olevasta mutterista löysätään niin että rulla liukuu alemmas ja hihna löystyy. Vanha hihna pois ja uusi tilalle. Hihna kiristetään mutteria kiristämällä ja lopuksi kiristinrullan pultti tiukalle. Koekäynnistyksen jälkeen voi hihnaa joutua vielä kiristämään ja jos uusi hihna heti alkuun venyy, voi olla hyvä tarkistaa kireys vielä uudestaan jonkin ajan kuluttua.
Alfamerin ehdottamaa akkukaapelin irrotusta ei tarvitse tehdä. Sisälokasuojaakaan ei tarvitse irrottaa, tässä näkyy kiristin sisälokasuojan ollessa irrotettuna:
Alfamerin ohje kireyden tarkistamiseen: Kireys on oikea kun hihnaa saa sormilla voimakkaasti painamalla painumaan max 15 mm, painamiskohta ohjaustehostimen pumpun pyörän ja vesipumpun välisestä etäisyydestä neljäsosa. Ei siis hihnan pitkän välin puolivälissä vaan lähempänä jompaa kumpaa pyörää.
Jos autossasi on erillinen kiilahihna kompressorin pyörittämistä varten, sen vaihtamisesta ja kiristinrullan toiminnasta on juttua tuolla:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=23425
Kompressorin kiilahihna pitää ottaa pois ennen moniurahihnan vaihtoa ja asentaa takaisin sitten lopuksi.
EDIT: lisätty toinen kuvalinkki
Alfamerin ehdottamaa akkukaapelin irrotusta ei tarvitse tehdä. Sisälokasuojaakaan ei tarvitse irrottaa, tässä näkyy kiristin sisälokasuojan ollessa irrotettuna:
Alfamerin ohje kireyden tarkistamiseen: Kireys on oikea kun hihnaa saa sormilla voimakkaasti painamalla painumaan max 15 mm, painamiskohta ohjaustehostimen pumpun pyörän ja vesipumpun välisestä etäisyydestä neljäsosa. Ei siis hihnan pitkän välin puolivälissä vaan lähempänä jompaa kumpaa pyörää.
Jos autossasi on erillinen kiilahihna kompressorin pyörittämistä varten, sen vaihtamisesta ja kiristinrullan toiminnasta on juttua tuolla:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=23425
Kompressorin kiilahihna pitää ottaa pois ennen moniurahihnan vaihtoa ja asentaa takaisin sitten lopuksi.
EDIT: lisätty toinen kuvalinkki
Viimeksi muokannut jus, Ma Helmi 14, 2011 09:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Moniurahihnan vaihto b202:een
Eikös siinä sisälokasuojassa ole luukku?jus kirjoitti:...Sisälokasuojaakaan ei tarvitse irrottaa..
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Moniurahihnan vaihto b202:een
Sisälokasuojassa on kuminen luukku, sitäkään ei tarvitse avata, hihnan saa vaihdettua yläkautta. En ole omistani halunnut edes yrittää avata sitä luukkua avata, ne luukkua kiinnittävät kuminipukat on vaikuttaneet melko haurailta. Joutuisi laittamaan sitten luukun takasin kiinni ruuveilla tai muuten ranettamaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Moniurahihnan vaihto b202:een
Hyvä tietää niin saa jossain vaiheessa vaihdeltua suoraan pihamaalla eikä tartte edes vaivautua rengasta ja luukkua repimään.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen