Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Grieger
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Tammi 17, 2010 10:39

Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)

Viesti Kirjoittaja Grieger »

Joo kyllähän varmaan monen muunkin :saab: syö öljyä hiukan, mutta tämä meikäläisen 9000 alkaa meneen yli ymmärryksen. Lisäsin tossa pari viikkoa sitten öljyä max. asti, nollasin matkamittarin ja ajelin viikon. Kilometrejä kertyi vähäiset 379. Tarkistin öljyt---> tikussa oli juuri ja juuri havaittavissa hyttysen paskan kokonen öljytippa. Lisäsin öljyä taas max. asti ja sitä meni 1,8l :D
Eli 379km aikana kulutti 1,8L!!! :D

Päästöt on ok, puristuksiakin on vaikka muille jakaa, mistään ei vuoda niin paljoa, että voisi kulua noin paljon. Kyllä vähän on öljyä havaittavissa pakoputken päässä ja pakokaasukin haisee öljylle ja on sinertävää savua, kun pistää ajaessa lapun pohjaan.

Voisiko venttiilin ohjurikumit olla lähteny irti tai jumittuneet männänrenkaat/öljyrenkaat :?:
Ei SAABeja korjata, niitä huolletaan!!!
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Grieger kirjoitti:Voisiko venttiilin ohjurikumit olla lähteny irti tai jumittuneet männänrenkaat/öljyrenkaat :?:
Voi, ja lisää tuohon listaan vielä mahdollisesti katkenneet männänrenkaat tai peräti mäntävika, sekä jos Saabi on turbo niin se turbo.

Kampiakselin päätytiivisteiden ollessa kyseessä tai öljynpaineanturin löystyttyä/vuotaessa laskisi auto kyllä allensa.
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Kerroppas minkä vuotinen, kuinka paljon sillä on ajattu ja löytyykö turbo vai ei.

Paljon ajetuissa autoissa syitä voi olla useitakin. Esimerkiksi kuluneet venttiilinohjurit, turbo, männänrenkaat tai vaikkapa kampiakselin päätystefa.

Haiseeko öljy pakoputkessa kaikilla kierroksilla vai pelkästään korkeilla? Jos haisee vain korkeilla, suosittelisin tutkia kuinka paljon on turbossasi välystä.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Jos puristuksen on kunnossa niin sanoisin että turbo alkaa olla tiensä päässä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Grieger
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Tammi 17, 2010 10:39

Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)

Viesti Kirjoittaja Grieger »

Ei ole turboo. ajettu rapiat 300tk, mutta se tässä onkin ihmeellistä, kun tuli tehtyä koneremontti viimevuoden keväällä. Kaikki vaihdettiin uusiin paitsi männät jotka kyllä oli hyvässä kunnossa. Hoonautettiin ja kansi koneistettiin. Sisäänajon aikana ei kuluttanu ollenkaan öljyä(1000km), mutta sitten heti kohta alko kuluttaan. "Potkua" kyllä moottorissa on(2l vapari). Muuten on vallan mainiosti toiminu rempan jälkeen. Eikä öljyä pääse jäähdytysnesteen sekaankaan.

Tosta pakokaasun hajusta en osaa sanoo eri kierrosalueilla, mutta tyhjäläynnillä haisee.
Ei SAABeja korjata, niitä huolletaan!!!
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

En nyt kysy tekijän taitoa epäilläkseni, vaan jotta saataisiin selvyys; Kannen koneistukseen ja remonttiin kuului mitä? Pelkkä kansitason plaanaus vai seetit, venttiilit ja uudet ohjurit uusine kumeineen?

Pitkälohkojen venttiilinvarrenkumeissa tulisi mielellään käyttää oikeanlaista (Locktite) liimaa, muuten on riskinä paikoiltaan pois pomppaaminen.

Männänrenkaiden katkosraot aseteltu oikeille paikoilleen?
Grieger
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Tammi 17, 2010 10:39

Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)

Viesti Kirjoittaja Grieger »

Rempassa tehtiin siis: kansi plaanattiin, venttiilit läpättiin, sylinterit hoonattiin, m-renkaat vaihdettiin ja m-renkaiden urat puhdistettiin karstapaskasta ja kyllä ne tuli tarkasti oikein laitettua paikalleen, laakerit uusittiin, kaikki stefat ja tiivisteet, vesipumppu, laturi, nokkaketju ja kytkimet ja kaikki uusittiin.

Olisi mukava jos joku osaisi sano missä voisi todennäkösesti olla vika, että pitääkö tässä keväällä alkaa ottaan koko kone ylös vai riittääkö kannen irtiotto
Ei SAABeja korjata, niitä huolletaan!!!
pandemon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Huhti 17, 2011 22:07
Paikkakunta: Joutseno (siis ei Lappeenranta)

Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)

Viesti Kirjoittaja pandemon »

Aikaa mennyt ja lienee ongelma ratkennut, mutta mainittakoon silti arkistoa varten että omasta katosi sekä öljyt että jäähdytinnesteet sekoittumatta.
Ponnistettiinko kansi vai vaan plaanattiin?
Oma näytti todella hyvältä, mutta silti ponnistuksessa löytyi selvä halkeama :(
Grieger
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Tammi 17, 2010 10:39

Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)

Viesti Kirjoittaja Grieger »

Joo ei mitään ponnistuksia tehty. Pelkästään pieni siivu koneistettiin pois. En perhana tiiä mikä siinä oikein on! nykyään menee se melkein 10l tkm!!! Täytyy tässä joskus, kun kerkiää :D niin ottaa kansi irti ja katsoa mitä sielä on tapahtunu. Kai se menee siihen, että kone irti taas. Alkaa perhana tulla pian kalliiksi toi ajaminen :D
Ei SAABeja korjata, niitä huolletaan!!!
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

No jaa... mulla meni neljä litraa öljyä 10km aikana. Tosin männässä oli reikä :lol:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2033
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)

Viesti Kirjoittaja vfr »

Vähän aiheen vierestä. Miulla oli aikoinaan rekord,4 litraa teboilin moniastetta riitti 300 kilsaan.Takakontti oli aina täynnä tyhjiä pönttöjä.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2197
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)

Viesti Kirjoittaja anv »

Grieger kirjoitti:Rempassa tehtiin siis: kansi plaanattiin, venttiilit läpättiin, sylinterit hoonattiin, m-renkaat vaihdettiin ja m-renkaiden urat puhdistettiin karstapaskasta ja kyllä ne tuli tarkasti oikein laitettua paikalleen, laakerit uusittiin, kaikki stefat ja tiivisteet, vesipumppu, laturi, nokkaketju ja kytkimet ja kaikki uusittiin.

Olisi mukava jos joku osaisi sano missä voisi todennäkösesti olla vika, että pitääkö tässä keväällä alkaa ottaan koko kone ylös vai riittääkö kannen irtiotto
Veikkaan myös irronneita venttiilivarsien kumia.

Itellä allekirjoituksen auto söi satunnaisesti öljyä. Kuukaudessa muutama sata kilometriä ja tikku maximista alle minimin. Yksi 500km matka-ajo, ei yhtään. Toinen heti perään, puoli litraa ja kolmas samanlainen, meni litra.

Oli useampi kumi irti, vaikka kaikki ehjinä. Autolla oli tällöin ikää 8v ja kilometrejä n. 100t.

Teetin merkkiliikkeessä, eipä ole sen jälkeen tarvinnu lisäillä öljyä tippaakaan ja on vaihtohetkellä (10tkm) edelleen maximissa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Villi veikkaus on että 9-5 venavarren kumit ei lähde liikkeelle kuten aiemmissa moottoriversioissa. Varsinkin jos siellä on orkkis kumit. Ne kun tulevat jousen alle asti sellaisella kauluksella. :mrgreen: Joten tuon irtoamisen voi jättää laskuista. Toki ne voi olla muuten rikki mutta se vaikutus ei ole niin radikaali kuin aiempien moottorityyppien irtoamistapauksessa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jos öljyä ei pääse pois männänrenkaiden, venttiilivarsien, tai tiivisteiden ( vuoto ulospäin ) kautta.
Niin ainoa reitti ulospäin on huohotus järjestelmän kautta.
En vaan ymmärrä/käsitä miten tämä voisi olla mahdollista.
Painevuoto männänrenkaiden ohi kyllä järjestää painetta öljytilaan, ja tätä kautta
kyllä huohotus puolelta pääsee öljyä ulos.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

9000CD23T kirjoitti:Jos öljyä ei pääse pois männänrenkaiden, venttiilivarsien, tai tiivisteiden ( vuoto ulospäin ) kautta.
miten tämä vuoto näkyy ulospäin 8O
9000CD23T kirjoitti:Niin ainoa reitti ulospäin on huohotus järjestelmän kautta.
En vaan ymmärrä/käsitä miten tämä voisi olla mahdollista.
Painevuoto männänrenkaiden ohi kyllä järjestää painetta öljytilaan, ja tätä kautta
kyllä huohotus puolelta pääsee öljyä ulos.
paska puhetta :wink:

on tiedossa että kun riittävää painetta tulee ns.koneen alakertaan niin ei paljon huohotusta tarvita tulee 100 varmasti öljytikun reijästä maailmalle ihan kaikki moottoriöljy



mäntäpistiäinen kun sopivasti osuu kohalle
ja seuraava projekti on vaihtaa koko kone :wink:

ps. ehjä kone löytyy jos tarvetta vapariin tai turboon (b202)(turbon kone)
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Vastaa Viestiin