Nykii ja CE palaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Iskari
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2011 13:16

Nykii ja CE palaa

Viesti Kirjoittaja Iskari »

Elikkä ei varmastikkaan ole uusi aihe, mutta noin 9kk nykyisen tonnarin kanssa tuskastellut ja foorumia lukenut, joten josko sitten oma viesti auttaisi.

Elikkä kyseessä tommonen 143kw 2.0t tonnari vm.90. Suorasytkällä ja punasella sytkä(?) boxilla. (kuskin penkin alla)

Ongelmana on, että ahdot nousevat kyllä hyvin, mutta hirveä nykiminen alkoi aluksi n. 0.8barin kohdalla mutta nyt viimeksi ajaessani noin 0.4bar kohdalla. Nykiminen on todella voimakasta. Check engine vilkuttaa 5 koodia, johon selitys oli "Engine load signal from LH or MAP sensor incorrect". Ei tuo englanti niin hyvin taivu, mutta tarkottaa ilmeisesti moottorinohjaus boxilta tulevaa signaalia? MAP anturia ei käsittääkseni autossa ole.. vai onko? Kulutus myös korkea tonnarissa, noin 12l.

Viime kesänä auton kun katsastin olivat päästöt todella sekaisin ja tarvike lambdalla sain päästöt kuriin CE valon sammumaan ja katsastuksesta läpi. Rikkinäisen by-pass venttiilin vielä löydettyäni auto toimi hetkellisesti kuin unelma ja täyskaasu kiihdytyksessä ahdot olivat noin 0.8-0.9baria. Noin viikon sillä ajettua samat murheet taas alkoivat..

CE syttyy palamaan aina noin 5min ajon jälkeen tasakaasulla ja jos revittelee se syttyy välittömästi sen jälkeen. Kuitenkin auton pysäyttäessä ja uudestaan käynnistäessä CE taas pysyy poissa hetken.

Kevät tulee ja alkaa tonnari taas poltteleen, joten josko siitä saisi tämän kesän auton vai pitääkö paalata.

Kokeiltua:
Mankku venalla ei tunnu olevan mitään kontrollia ahtoihin. Ajettu johto irti johto kiinni ja W letku irti ja kiinni.
Alipaine letkuja vaihdeltu ja mahdolliset vuodot pitäisi olla kurissa.
Moottorin puristukset mittasin viime syksynä ja oli kunnossa.

Itsellä hermo meni ja auto ollut nyt 6kk ajamatta odottamassa uutta innostusta. Mitä foorumia lukenut, niin tarvike lambdat ovat yleisesti susia, elikkä lähtiskö tätä orkkis lambdan vaihdolla kokeilemaan?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nykii ja CE palaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

MY90 autossa on vielä MAP-anturi jonne menee alipaineletku (poistui M91). Muistaakseni anturi on siellä kojelaudan sisällä, saatan muistaa väärinkin. Aika yleistä että niistä voi katketa letkunippa.. Tällöin jos anturi näyttää kokoajan vain ilmanpainetta niin auto kyllä toimii kovin huonosti ja kulutus on kova. Voi toki särkyä muullakin tavalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Iskari
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2011 13:16

Re: Nykii ja CE palaa

Viesti Kirjoittaja Iskari »

jcarlson kirjoitti:MY90 autossa on vielä MAP-anturi jonne menee alipaineletku (poistui M91). Muistaakseni anturi on siellä kojelaudan sisällä, saatan muistaa väärinkin. Aika yleistä että niistä voi katketa letkunippa.. Tällöin jos anturi näyttää kokoajan vain ilmanpainetta niin auto kyllä toimii kovin huonosti ja kulutus on kova. Voi toki särkyä muullakin tavalla.
Käsittääkseni sen pitäisi olla siellä repsikan edessä hansikaslokeron ja konetilan välissä olevassa "laatikossa". Ei kuitenkaan näy..
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nykii ja CE palaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niin joo, akvaariossa. Mikä on auton VIN tai milloin on ensirekisteröity? Jos onkin M91 todellisuudessa. Tällöin tulee LH-jetiltä yksi johto DI/APC:lle load signaalina ja lisäksi mitataan ahtoilman lämpöä ahtoputkessa olevalla anturilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Iskari
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2011 13:16

Re: Nykii ja CE palaa

Viesti Kirjoittaja Iskari »

jcarlson kirjoitti:Niin joo, akvaariossa. Mikä on auton VIN tai milloin on ensirekisteröity? Jos onkin M91 todellisuudessa. Tällöin tulee LH-jetiltä yksi johto DI/APC:lle load signaalina ja lisäksi mitataan ahtoilman lämpöä ahtoputkessa olevalla anturilla.
6.7.1990

Auto on saksan tuonti eikä käsittääkseni kyseistä mallia ole ollut ollenkaan suomessa. Ainakaan eivät motonetin tietokannasta kyseistä mallia löydä :D
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nykii ja CE palaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No, mätänetissä nyt eivät löydä omaa persettäänkään vaikka olisi kartta..

Taitaa olla rek. päivän mukaan sitten '90 mallia vielä. EPC:stä tuo selviäisi onko se vielä MAP-anturi vai IAT-anturilla oleva. Katso onko ahtoputkessa 2-napainen lämpöanturi. Jos on, niin on uudempaa versiota.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nykii ja CE palaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Iskari
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2011 13:16

Re: Nykii ja CE palaa

Viesti Kirjoittaja Iskari »

Reilu viikon verran tässä pohtinu illat saamaani informaatiota ja päivät etsiny MAP anturia. Jus:in paineanturikuvien perusteella löysin paineanturin hyvinkin, mutta se map sensori ollut hukassa. Onko nyt niin nolosti käynyt, että rakkaalla lapsella on monta nimeä? :oops:

Auton laitoin takas vakuutuksiin ja koeajoin usean kk tauon jälkeen, niin pari ensimmäistä kiihdytystä tuntui auto pelittävän. (en kuitenkaan uskaltanut täyttä kaasua antaa) Ja sitten syttyi taas CE ja vilkkuu 5 kertaa.

Ilman paineanturia käynti oli samanlainen kuin aikaisemmin ja CE valo syttyy heti ja vilkkuu sen saman 5 kertaa. Täytyy käydä hakemassa toinen samanlainen koitettavaks jos vika olis siinä.

Isot kiitokset tähänastisista vastauksista ja avuista!
Iskari
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2011 13:16

Re: Nykii ja CE palaa

Viesti Kirjoittaja Iskari »

Projekti eteni taas hieman.

Autossa oli hukkaportti jumissa ja tanko lähes irti. Sen korjattua ahtaa hetken aikaa täydet noin 0.8bar ja kun check engine syttyy muutaman kilometrin jälkeen putoaa ahdot noin 0.2-0.4 tietämille.

Nykiminen siis saatu loppumaan, mutta enää ovat tehot kadoksissa tuon hetken ajon jälkeen. Auton sammuttaa ja käynnistää uudestaan kulkee se taas hetken hyvin ennen kuin ahdot tipahtavat.

Onko autossa katalysaattorissa jotain anturia joka voisi olla syynä tai vieläkin lambdaa itse epäilisin?

Kiitoksia jos joku viitsii asiaa kommentoida. :)
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Nykii ja CE palaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Se CE valon syttyminen pudottaa auton peruspaineille. Eli kun selvität sen vikakoodin syttymissyyn ja korjaat sen niin ahdotkin tulee takaisin (luultavasti)...
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Nykii ja CE palaa

Viesti Kirjoittaja sarka »

Itellä my90 jenkkitonnari, josta joku oli keksinyt nitistää mappianturille menevän letkun pois ja laittoi sitten hetken ajon päästä tuon vikakoodin. Ei muuta vaikutusta kuin että laski peruspaineille... Persdynolla mitattuna tosin siihen asti kun lamppu syttyi niin kulki paremmin :lol:

Oisko mahollista, että sulla on alipainevuoto tai jopa anturin piuhat poikki?
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Iskari
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2011 13:16

Re: Nykii ja CE palaa

Viesti Kirjoittaja Iskari »

sarka kirjoitti:Itellä my90 jenkkitonnari, josta joku oli keksinyt nitistää mappianturille menevän letkun pois ja laittoi sitten hetken ajon päästä tuon vikakoodin. Ei muuta vaikutusta kuin että laski peruspaineille... Persdynolla mitattuna tosin siihen asti kun lamppu syttyi niin kulki paremmin :lol:

Oisko mahollista, että sulla on alipainevuoto tai jopa anturin piuhat poikki?
Itsekkin sitä epäillyt ja aivan vastaavat havainnot itsellä nyt omasta. Letkut olen kattonut, mutta samanlaista map anturia en ole saanut mistään ja tiskiltä ostettuna se on noin 250e niin ei ole tullut haettua kokeilu mielessä..
Vastaa Viestiin