Automaattinen ilmastointi -manuaali
Automaattinen ilmastointi -manuaali
Heps.
Aattelin kysellä tyhmiä koska en vaan osaa
Olen äskettäin hankkinut 9000 2,3i -93 jossa on automaattinen ilmastointi ja oon vähä pihalla sen kanssa koska manuaaleista ei paljon irtoa kun se on länsi naapurin kielellä.
1. Ensiksi mitä eroa on AUTO ja ECON vaihtoehdoilla?
2. Jos painan OFF -nappulaa niin ilmeisesti ilmastointi on kokonaan pois päältä mutta sillä ei saa ilmeisesti mitään sellaista "vanhan ajan" puhallustakaan esim. ulkoa tulevaa ilmaa tms? Eli onko automaattinen ilmastointi ainut tapa tuottaa jonkinlaista puhallusta autoon?
Näissä nyt ne tärkeimmät ensiksi mutta testailut jatkuu ja odottelen rautalangan vääntöä
Aattelin kysellä tyhmiä koska en vaan osaa
Olen äskettäin hankkinut 9000 2,3i -93 jossa on automaattinen ilmastointi ja oon vähä pihalla sen kanssa koska manuaaleista ei paljon irtoa kun se on länsi naapurin kielellä.
1. Ensiksi mitä eroa on AUTO ja ECON vaihtoehdoilla?
2. Jos painan OFF -nappulaa niin ilmeisesti ilmastointi on kokonaan pois päältä mutta sillä ei saa ilmeisesti mitään sellaista "vanhan ajan" puhallustakaan esim. ulkoa tulevaa ilmaa tms? Eli onko automaattinen ilmastointi ainut tapa tuottaa jonkinlaista puhallusta autoon?
Näissä nyt ne tärkeimmät ensiksi mutta testailut jatkuu ja odottelen rautalangan vääntöä
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23990
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Automaattinen ilmastointi -manuaali
mun luulo samanlaisen auton uutena omistajana myös... Auto päällä ilmastointin econ asento ei ilmastointia ja off ei puhalllusta ollenkaan. Viisaammat vahvistakoon
Re: Automaattinen ilmastointi -manuaali
AUTO=automaattinen lämmityksen, puhallusnopeuden ja ilmansuuntauksen säätö, kompressoria pyöritetään kylmennys- ja kuivatustarkoituksessa jos kelit sallivat (kylmäaineen paine laskee liian alas kun mennään alle +6C)
ECON=automaattinen lämmityksen, puhallusnopeuden ja ilmansuuntauksen säätö, kompressoria ei käytetä, viilein mahdollinen sisään saatava ilma on ulkoilman lämpöistä. Tämä on se "vanhanaikainen puhallus" automaattisesti säädeltynä.
Käsisäätöisen vanhanaikaisen puhalluksen ilman automatiikkaa saa sitten vielä painelemalla ilmansuuntauksen, ja puhallusnopeuden nappeja. Silloin automatiikan säädettäväksi kuitenkin jää lämpötila. Kompressoria käytetään jos käsin säätäminen aloitettiin AUTO-tilassa.
OFF=puhallus ja kompressori pois päältä
ECON=automaattinen lämmityksen, puhallusnopeuden ja ilmansuuntauksen säätö, kompressoria ei käytetä, viilein mahdollinen sisään saatava ilma on ulkoilman lämpöistä. Tämä on se "vanhanaikainen puhallus" automaattisesti säädeltynä.
Käsisäätöisen vanhanaikaisen puhalluksen ilman automatiikkaa saa sitten vielä painelemalla ilmansuuntauksen, ja puhallusnopeuden nappeja. Silloin automatiikan säädettäväksi kuitenkin jää lämpötila. Kompressoria käytetään jos käsin säätäminen aloitettiin AUTO-tilassa.
OFF=puhallus ja kompressori pois päältä
Re: Automaattinen ilmastointi -manuaali
Siis lyhyesti. ECON kytkee kompressorin pois päältä.SaaBaaS kirjoitti: 1. Ensiksi mitä eroa on AUTO ja ECON vaihtoehdoilla?
Tästä se energian säästöllinen etu että ECON-asento ei käytä kompressoria kuivaukseenkaan.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Re: Automaattinen ilmastointi -manuaali
En tiä mikä on mut jostain syystä on hirveen vaikee käsittää yksinkertanen asia.. kompressorilla tarkoitetaan ilmastoinnin kylmäainetta eli sitä joka viilentää kesällä? Eli kompressoria käytetään vain kesällä?Siis lyhyesti. ECON kytkee kompressorin pois päältä.
Tästä se energian säästöllinen etu että ECON-asento ei käytä kompressoria kuivaukseenkaan.
Re: Automaattinen ilmastointi -manuaali
Kompressori on se pumppu mitä hihna pyörittää.
Saabiton saabisti
#1470
#1470
Re: Automaattinen ilmastointi -manuaali
Eli kompressori joka on se pumppu jota hihna pyörittää, on se joka laittaa kylmää autoon?vuorpe kirjoitti:Kompressori on se pumppu mitä hihna pyörittää.
Re: Automaattinen ilmastointi -manuaali
Kompressori on osa matkustamoilmaa jähdyttävää kylmäkoneistoa. Auto-asennossa kompressoria käytetään ulkoilman olosuhteiden salliessa aina, painekatkaisija ohjaa sen käymään lyhyitä peräkkäisiä käyntijaksoja. Ilma kylmennetään ja lämmitetään takaisin haluttuun lämpötilaan. Tuloksena miellyttäväntuntuista kuivaa ja halutunlämpöistä ilmaa.
-
- "Turbo"
- Viestit: 227
- Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25
Re: Automaattinen ilmastointi -manuaali
Käykö kompressori lyhyitä jaksoja myös silloin, kun lämpötilaksi on valittu "LO" ?
Eilen tuota tarkastellessa teki juuri niin, ulkolämpötilan ollessa +8 ja sää aurinkoinen.
Vai alkaako kylmäaineet olla vähissä (kuivanakäynnin esto).
Onko missään määritelty, minkä mittaisia käyntijaksot normaalisti ovat lyhimmillään (sekunteja, kymmeniä sekuntejä)?
Eilen tuota tarkastellessa teki juuri niin, ulkolämpötilan ollessa +8 ja sää aurinkoinen.
Vai alkaako kylmäaineet olla vähissä (kuivanakäynnin esto).
Onko missään määritelty, minkä mittaisia käyntijaksot normaalisti ovat lyhimmillään (sekunteja, kymmeniä sekuntejä)?
Re: Automaattinen ilmastointi -manuaali
Jos kylmäkennon lämpötila laskee +4C:een ( muistaakseni) katkeaa sähköt kompressorin magneettikytkimeltä. Näin estetään järjestelmän mahdollinen jäätyminen.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Automaattinen ilmastointi -manuaali
Kehtaanpa kysäistä tähän väliin, että mikä on osa- sekä roipetarve manuaali-karvalakki-ilmastoinnin muuttamiseksi automaattisellaiseksi? Ilmeisesti servomoottoreilla toimivat sisäkierron läpät löytyvät jo..
Takalasien puhalluksella ei niin väliä, eikä oikeastaan työmäärälläkään sillä lämppärinkennon- sekä puhallinmoottorin vaihtotyö on joka tapauksessa nyt edessä.
Takalasien puhalluksella ei niin väliä, eikä oikeastaan työmäärälläkään sillä lämppärinkennon- sekä puhallinmoottorin vaihtotyö on joka tapauksessa nyt edessä.
Re: Automaattinen ilmastointi -manuaali
Johtosarjaa taitaa joutua vähän rakentamaan servojen ja anturien asentamisen ohella.Minuteman kirjoitti:Kehtaanpa kysäistä tähän väliin, että mikä on osa- sekä roipetarve manuaali-karvalakki-ilmastoinnin muuttamiseksi automaattisellaiseksi?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=88807
Saab 9000 korjaamokäsikirja 8:3 Ilmastointijärjestelmä ACC 2 M 1990 (3 MB)
http://www.jus.liitin.net/9000AC+ACC.pdf
http://www.jus.liitin.net/9000-91-ilmastointi.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Automaattinen ilmastointi -manuaali
Kiitos!
Itse olen syntyjäni sellainen kipinäkynsi etten ihan omin avuin johtosarjoihin yritä, mutta ellei eräs Tamperelainen klubilainen ennätä liueta Intiaan niin usutan hommiin.
Itse olen syntyjäni sellainen kipinäkynsi etten ihan omin avuin johtosarjoihin yritä, mutta ellei eräs Tamperelainen klubilainen ennätä liueta Intiaan niin usutan hommiin.
Re: Automaattinen ilmastointi -manuaali
Tähän sopii jatkoksi kysymys. Ajoin 55km ja acc piti koko matkan sisäkiertoa päällä. Tämä lienee siis vain osittainen sisäkierto? Kylmää kyllä puhaltaa, sillä ilmastointi on juuri korjattu, ja puhallusnopeus kyllä pieneni auton jäähdyttyä.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.