Ilmaa syylärissä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
SaaBaaS
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 12:34

Ilmaa syylärissä

Viesti Kirjoittaja SaaBaaS »

Oiskoha mitää muuta laiskan miehen tapaa saada ilmaa pois syyläristä ku avata aina välillä jäähdytinnesteen korkkia? Oiskohan ehkä siinä korkissaki jotain vikaa et pitäisköhä siihen ostaa uus..

Ongelmana on se että tulee virheilmotusta "check radiator level" ja ku jäähdytinnesteen korkin avaa ni nesteet voi nousta alarajasta ylärajaan asti :)

Ilmeisesti edellinen omistaja on vaihtanut uuden syylärin kun se näyttää niin uudelta.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ilmaa syylärissä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tonnarissa ei muuta tapaa olekaan, eikä ehjänä ollessaan kaipaa edes toistuvaa paisuntasäiliön korkin availua, järjestelmä on suunniteltu niin että ilmaa itse itsensä toimivan paisuntasäiliön korkin kautta, ts. paisuntasäiliön oikea nestepinta on järjestelmän ylin kohta.

Korkki kannattaa nyt vaihtaa ensitöikseen uuteen, jos ei sillä tokene ja ilmaannu itsestään niin sitten on syytä epäillä jotakin pahempaa joka aiheuttaa ilman (tai pakokaasujen) ilmestymistä jäähdytysjärjestelmään ja haittaa nestekiertoa.

Pysyykö lämmöt kurissa, haiseeko paisuntasäiliössä pakokaasu tai likaantuuko neste?
SaaBaaS
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 12:34

Re: Ilmaa syylärissä

Viesti Kirjoittaja SaaBaaS »

Minuteman kirjoitti: Pysyykö lämmöt kurissa, haiseeko paisuntasäiliössä pakokaasu tai likaantuuko neste?
Pitäis se korkki hommata ja testata sillä.

Lämmöt kyllä pysyy kurissa eikä paisuntasäiliö mielestäni haise. Neste on aina ollu samannäköstä mitä siihen nyt oon kiinnittäny huomiota
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ilmaa syylärissä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Hommaa se ehjä korkki pikimmiten tai ainakin koeta ilmata systeemiä tyhjäkäynnillä ilman korkkia, ja jos on aivan pakko ajaa niin pidä korkki löysällä. Ei siinä muuten mitään, mutta venttiililtään viallinen korkki saattaa pitää sellaista ilmalukkoa koneessa joka voi häiritä nestekiertoa niin että pahimmassa tapauksessa sylinterikansi voi säröillä. Se savupilvi taustapeilistä nähtynä syö miestä.
SaaBaaS
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 12:34

Re: Ilmaa syylärissä

Viesti Kirjoittaja SaaBaaS »

Minuteman kirjoitti:Hommaa se ehjä korkki pikimmiten tai ainakin koeta ilmata systeemiä tyhjäkäynnillä ilman korkkia
Joo pitää tänään yrittää hakea. Olen myös muutamia kertoja kokeillut tyhjäkäynnillä ilmata sitä mutta ei se auta..
SaaBaaS
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 12:34

Re: Ilmaa syylärissä

Viesti Kirjoittaja SaaBaaS »

Ei varmaan oo väliä ostaako mistä sellaisen korkin?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmaa syylärissä

Viesti Kirjoittaja jus »

Ostopaikalla ei ole väliä. Olennaisinta on että saat toimivan korkin.

Korkki pitää ulospäin pyrkivän alle ~1 bar paineen, laskee sitä korkeamman paineen ulos ja päästää myös järjestelmään syntyvän alipaineen tasautumaan ulkoilmasta.

Vanhan korkinkin venttiilit voi saada toimiviksi purkamalla ja puhdistamalla, tapauskohtaista.
SaaBaaS
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 12:34

Re: Ilmaa syylärissä

Viesti Kirjoittaja SaaBaaS »

jus kirjoitti:Olennaisinta on että saat toimivan korkin.

Nyt on uusi korkki ja ainakaan eiliselle päivällä ei ole enään tullut ilmoitusta check radiator level.

Onko se normaalia kuitenkin että jos avaa korkin niin se suhahtaa ja nestetaso voi nousta?
juhaz_619
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 09:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmaa syylärissä

Viesti Kirjoittaja juhaz_619 »

Nyt on uusi korkki ja ainakaan eiliselle päivällä ei ole enään tullut ilmoitusta check radiator level.

Onko se normaalia kuitenkin että jos avaa korkin niin se suhahtaa ja nestetaso voi nousta?
Kyllä se normia on kun letku tulee tyhjäksi paineesta ja työntää siinä vaiheessa säiliöön tavaraa :D korjatkaa jos olen väärässä
Juha Reinikka Saabisti toisessa polvessa
RIP SAAB 9000 3.0 V6 AT GRIFFIN VM-95 RIP
Myyty Saab 9-3 -07 at5
Jäsen #4605
SaaBaaS
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 12:34

Re: Ilmaa syylärissä

Viesti Kirjoittaja SaaBaaS »

Voi olla ettei uusi korkki ratkaissut tätä ongelmaa.

Tulee vieläkin tekstiä "Check radiator level". Kokeilin ilmata tyhjäkäynnin aikana ja kun sylinterin(?) tuuletin alko hurista ni se suorastaa imasi nestettä jonka jälkeen laitoin korkin kiinni.

Näyttäisi siltä että siellä nesteen mukana on jonkinlaista vaahtoa.. en yhtään tiedä onko se normaalia. Toisaalta ei tututkaan oo siitä sanonu mitään jotka autoista tietää jotain. Senkin olen huomannut nyt että joskus sitä nestettä siellä on yli ylärajan merkin ja joskus sitä nestettä on puoles välis tankkia. Onko tällainen heitto normaalia?

Tuossa kysyttiin aikaisemmin että pysyykö lämmöt kurissa niin tarkoitettiinkohan sillä moottorin lämpötilaa? Rupesin tuota nyt miettimään kun eilen ajelin vähä pidempään kuin normaalisti (normaali ajo on töihin 10km ja takas kotia töiden jälkeen -tyyliin) ja nyt tosiaan ku ajelin pidempään että moottori oli kunnolla lämmin niin hyttiin tulee aika lämmintä ilmaa vaikka automaattinen ilmastointi on päällä 17 asteessa ja tuulitin niin hiljasella ku mahollista ja siltikin kun käden laittaa tuulettimen kohalle niin se puhaltaa turhankin lämmintä. Kun auton stoppaa vaikka liikennevaloihin niin se ilma ei oo enään niin kuumaa. Viileempää ilmaa sitten saankin jos laitan ilmastoinnin LO -asentoon eli seuraavaan mahdolliseen asetukseen mutta se taas tuntuu olevan liian viileetä.

Onkohan tämä ihan ilmastointi ominaisuus / vika vai voisko tämä liittyä myös tuohon "lämmöt kurissa" -asiaan?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmaa syylärissä

Viesti Kirjoittaja jus »

SaaBaaS kirjoitti:Tuossa kysyttiin aikaisemmin että pysyykö lämmöt kurissa niin tarkoitettiinkohan sillä moottorin lämpötilaa?
Juu, moottorin lämpötilan näkee bensamittarin vieressä olevasta lämpömittarista. Normaalisti ajon aikana viisari nousee kokolailla vaakasuoraan ja pysyy kutakuinkin siinä riippumatta millä tavalla moottoria kuormitetaan. Jonkun verran lämpötila voi vaeltaa edestakaisin termostaatin toimiessa, mutta hurjaa lämpötilan heittelehtimistä ei pitäisi normaalisti näkyä.

Paisuntasäiliössä olevassa jäähdytysnesteessä ei kuulu olla vaahtoa. Moottorin lämpötilan vaihdellessa kylmästä ajolämpimään on normaalia että paisuntasäiliön kyljestä katsottuna nestepinnan korkeus vaihtelee parin sentin verran, korkin ollessa kiinni. Jos pinnankorkeus nousee olennaisesti korkin avatessa tai laskee termostaatin avautuessa (kuten kirjoitit tuulettimen käynnistyessä), järjestelmässä on ilmaa. Järjestelmässä on vuoto jos ilmaa tulee jatkuvasti. Voi olla letkuvuoto tai kalliimmassa tapauksessa kannentiivistevuoto. Kannattaa selvittää mistä on kyse ennen kuin muuttuu vielä kalliimmaksi viaksi. Onko moottoriöljyt kuitenkin öljyn näköiset vai näyttääkö smetanalta tms?

Automaattisen ilmastoinnin puhaltaman ilman lämpötilasta ei suoraan pysty päättelemään moottorin/jäähdytysnesteen lämpötilaa kun siinä olevaa lämmönsäätöautomatiikkaa et pysty kiertämään, puhallettavan ilman lämpötila säätyy aina asettamasi tavoitelämpötilan, ohjaamossa lämpöanturin havaitseman lämpötilan ja kojelaudassa olevan aurinkotunnistimen mukaan. Ainoastaan LO- ja HI-asennoissa lämmönsäädön äly on poiskäskettynä ja puhalletaan kylmintä tai kuuminta mahdollista ilmaa.

Millä korkeudella on paisuntasäiliön nestepinta silloin kun check radiator level -valo syttyy, onko alle minimimerkin? On nimittäin myös mahdollista että pinnankorkeus olisi normaali ja paisuntasäiliön pohjassa olevan anturikytkimen johdot on oikosulussa. Silloin valo voisi palaa mitenkään pinnankorkeudesta riippumatta, nesteen lisääminen, termostaatin avautuminen tai korkin avaaminen ei sytyttäisi/sammuttaisi valoa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ilmaa syylärissä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jees, se nestepinnan nousu paisuntasäiliön korkkia avattaessa ei ole normaalia; jäähdytysneste ei merkittävästi laajene paineen alentuessa mutta ilma/kaasu laajenee kyllä työntäen edellään nestettä säiliöön eli jokin siellä tuottaa ilmaa/kaasua järjestelmään. Ikävä kyllä paineistetussa järjestelmässä on todennäköisempää että se on kannentiiviste tai itse kansi kuin että järjestelmä horisi jostakin ilmaa kiertoon.

Se vaahto tai suoranainen mousse paisuntasäiliössä, etenkin jos on harmaata/mustaa on todennäköisesti öljyä ja palojätteitä.
SaaBaaS
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 12:34

Re: Ilmaa syylärissä

Viesti Kirjoittaja SaaBaaS »

Ymmärsin oikein siis tuon lämmön kurissa -asian. Moottorin lämpötila -viisari pysyy siinä varttia vaille -asennossa käytännössä koko ajan.

Paisuntasäiliön nestepinta tuntuu olevan noin sentin alarajan yläpuolella kun syttyy check radiator level. Jos sitten avaan paisuntasäiliön korkin niin nestepinta voi nousta yli puolen välin.

Jos ilmaan paisuntasäiliön tyhjäkäynnillä ja lähden ajeleen niin toistaiseksi silloin ei ole tainnut check radiator level -valo syttyä lainkaan. Mutta sitten kun sammutan auton ja seuraavan kerran lähden liikkeelle niin se valo on tainnut joka kerta syttyä.

Hei tarkennetaanpas kun hoksasin (tyhmä minä!) eli kun check radiator level -valo syttyy niin se ei kuitenkaan pala päällä koko ajan. Se voi olla päällä hetken ja taas hetken olla pois päältä. Tämän viikkoisen huollon ja korkin vaihdon jälkeen on ehkä pidentynyt se väli kun se valo on pois päältä. Jos olisin eri pää talvella ku kesäsin niin olisin huollossa voinut myös kysyä tarkemmin jos kaverit siellä olisi tienneet jotain selvää vikaa heti tähän ongelmaan. Mutta kun sama pää kesät talvet..

Moottoriöljyt näyttää kyllä oljyltä ja nyt kun tehtiin perushuolto oliko tiistaina (mm. öljyn vaihto) niin sen jälkeen öljy on pikkaisen haaleampaa eli käsittääkseni ihan normaalin öljyn näköistä.

Tuohon automaattiseen ilmastointiin liittyen; Missähän yleensä tämä ohjaamon lämpöanturi sijaitsee? Entä onkohan tämä aurinkotunnistin kuinka herkkä yleensä eli meneekö kuinka helposti hajalle?

Johtuuko se sitten automaattisesta ilmastoinnista että tuuletin puhaltaa lämpösempää ilmaa ohjaamoon ajaessa kuin tyhjäkäynnillä? En oikein ymmärrä mitä logiikkaa tämä noudattaa jos näin on tai sitä mistä tämä johtuu.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmaa syylärissä

Viesti Kirjoittaja jus »

Ohjaamon lämpöanturi on penkinlämmitinsäätimien alapuolella olevan ristikon takana. Anturin yhteydessä on pieni propelli, joka imee ohjaamoilmaa anturiin. Voit tarkistaa imun vaikka asettamalla pienen palan paperipyyhettä tms siihen ristikon eteen, pitäisi edes hukan imeytyä kiinni siihen. Jos ei ole imua, lämpötila säädetään kojetaulun lämpötilan mukaan, ei ohjaamon lämpötilan mukaan.

Aurinkoanturi on 80-luvun autossa pieni läpinäkyvä nystyrä oikeanpuoleisessa kaiutinritilässä, uudemmissa musta puolipallomainen kohouma keskellä kojetaulun päällistä.

Minkä vuosimallin autosta on kyse?
SaaBaaS
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 12:34

Re: Ilmaa syylärissä

Viesti Kirjoittaja SaaBaaS »

jus kirjoitti:Minkä vuosimallin autosta on kyse?
Kyseessä on siis VM -93, 2,3i 9000 CS ja siinä kojelaudan keskellä on sellanen pallo joka manuaalinkin mukaan on aurinkoanturi. (Vaikka ohjekirja ruotsiksi onkin niin sen kuitenkin siitä ymmärsi :)
Vastaa Viestiin