Rasvanippa niveleen ???
Rasvanippa niveleen ???
Kun nyt viimeisenä toimenpiteenä jälkitarkastusta varten on raidetangon pää uusittavana, niin tutkiessani eri keskustelupalstoja oli joku laittanut rasvanipan halpisniveleen ja vuosittain rasvannut niin oli kestänyt. Miten ja mihin kohtaan sellaisen voisi laittaa vai onko hätävarjelun liiottelua, jos ajaa autolla ehkä vain n. 5.000-10.000 km vuodessa.
Toisessa tonnarissani kun on uusittu vuonna 2008 vasemman etulaakerin suojakumi ja nyt kun pesin sen, huomasin, että sama kumi on kokonaan irtipoikki. Toisella puolella on kuin uusi. Pöydällä on nyt Bilteman jaettava suojakumi ja odottelee parempia säitä päästäkseen paikalleen. Katsastuspoika oli kuullut niiden olevan ihan OK, vaikkei sellaisiin ollut törmännyt/havainnut.
Toisessa tonnarissani kun on uusittu vuonna 2008 vasemman etulaakerin suojakumi ja nyt kun pesin sen, huomasin, että sama kumi on kokonaan irtipoikki. Toisella puolella on kuin uusi. Pöydällä on nyt Bilteman jaettava suojakumi ja odottelee parempia säitä päästäkseen paikalleen. Katsastuspoika oli kuullut niiden olevan ihan OK, vaikkei sellaisiin ollut törmännyt/havainnut.
Re: Rasvanippa niveleen ???
Omassa tonnarissa meni ensimmäinen nivel n.290tkm ajettuna, joten ostamalla alkuperäisen niin pitäisi päästä muutama vuosi. Suurin ongelma taitaa olla halppis nivelien kumin hajoaminen.
Laita vetoniveliin ainoastaan Löbron kumeja, jos et halua vaihdella niitä vuoden-kahden välein.
Laita vetoniveliin ainoastaan Löbron kumeja, jos et halua vaihdella niitä vuoden-kahden välein.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Rasvanippa niveleen ???
Viime kesäkuussa vaihdettiin löbro toiseen vetariin, se kesti joulukuuhun, vajaat 8000km. Tammikuun alussa vaihdettiin sitten molemmat kumit (löbro), ne kestivät noin kuukauden..9000LPT kirjoitti:Laita vetoniveliin ainoastaan Löbron kumeja, jos et halua vaihdella niitä vuoden-kahden välein.
sitten vaihtui auto helmikuun alussa ja siihen vaihdettiin uusi löbron nivel kumeineen. Kumissa jo nähtävissä halkeamia uran pohjalla..
Työt tehtiin korjaamolla.
Paes
Pasi Kannasmaa #4804
9-5 Vector wagon biopower MY07
9-5 Vector wagon biopower MY07
Re: Rasvanippa niveleen ???
Niin siis korjaamo sanoo laittaneensa löbrot?
Mulla taas on löbrot kestäny vuosikausia, kun olen ne itse ostanut ja vaihtanut.
Mulla taas on löbrot kestäny vuosikausia, kun olen ne itse ostanut ja vaihtanut.
Saabiton saabisti
#1470
#1470
Re: Rasvanippa niveleen ???
Löbrot ostin itse mutta korjaamolla vaihdatin nuo..vuorpe kirjoitti:Niin siis korjaamo sanoo laittaneensa löbrot?
Onkos kukaan vaihtanu noita nyt lähiaikoina? Olisko kumin materiaalissa tapahtunut viime aikoina muutoksia?
Paes
Pasi Kannasmaa #4804
9-5 Vector wagon biopower MY07
9-5 Vector wagon biopower MY07
Re: Rasvanippa niveleen ???
En ihmettelisi lainkaan sitä että Löbrokin olisi nykyään pelkkä brändi ja ostaisi kuminsa/muovinsa sieltä mistä halvimmalla saa eli kiinasta tai vinkuintiasta ja pelkkä pakkaaminen merkkipakettiin tapahtuisi euroopassa, jos sekään.
Noissa halpiksissa itse nivelet ovat kuitenkin useimmiten ihan kelvollisia mutta murenevat suojakumit päästävät hiekan sisään tuhoten nivelen. Jos halpiksessa meinaa jostakin syystä pysyä niin melkeinpä rasvanipan asennusta vaivattomampaa on noutaa esim. Korja-Kumista ihan oikeasta kumista valmistettu suojakumi ja vaihtaa se niveleen reilun rasvauksen kera.
Tuossa täytyy melkolailla tietää mitä tekee että rasvanipasta olisi jotakin hyötyä, eli saada porattua läpi pallonivelen kuoresta sekä esipuristetusta nylonkupista mutta myös tietää mihin lopettaa eli ei kuitenkaan porata itse nivelkuulaan. Tosin se on kyllä yleensä niin pintakarkaistu että vahinkoa järjellisellä voimankäytöllä tuskin tulee.Mummeli kirjoitti:..oli joku laittanut rasvanipan halpisniveleen ja vuosittain rasvannut niin oli kestänyt. Miten ja mihin kohtaan sellaisen voisi laittaa vai onko hätävarjelun liiottelua, jos ajaa autolla ehkä vain n. 5.000-10.000 km vuodessa.
Noissa halpiksissa itse nivelet ovat kuitenkin useimmiten ihan kelvollisia mutta murenevat suojakumit päästävät hiekan sisään tuhoten nivelen. Jos halpiksessa meinaa jostakin syystä pysyä niin melkeinpä rasvanipan asennusta vaivattomampaa on noutaa esim. Korja-Kumista ihan oikeasta kumista valmistettu suojakumi ja vaihtaa se niveleen reilun rasvauksen kera.
Re: Rasvanippa niveleen ???
Se on sitä pisnistä se.Minuteman kirjoitti:En ihmettelisi lainkaan sitä että Löbrokin olisi nykyään pelkkä brändi ja ostaisi kuminsa/muovinsa sieltä mistä halvimmalla saa eli kiinasta tai vinkuintiasta ja pelkkä pakkaaminen merkkipakettiin tapahtuisi euroopassa, jos sekään.
Saabiton saabisti
#1470
#1470
Re: Rasvanippa niveleen ???
Jep, neljännesvuosipisnistä. Sääli jos tuo(kin) luottomerkki sössitään sillä.
Re: Rasvanippa niveleen ???
No niin, nyt on raidetangon pää vaihdettu löydettyjen ohjeiden avulla. CRC käsittely tietenkin ensin. Klemmasin putkitongit raidetangon pään siihen kohtaan, missä on selkeä pitokohda ja kun mutteria aukaisin, niin kiertyi raidetangon pää suoraan pois raidetangosta. Kun vielä tunkin avulla nostettu nivelen ruuvi viikonloppuvasaralla naputellen pomppasi pois oli homma helppoa.
Uuuden raidetangon pään ruuvasin tietenkin vanhaan mutteriin asti tiukasti, ei tarvinnut kierteitä laskea eikä aurauskulmia hakea, kun oli entisellä paikallaan.
Eli ei väliä vaikka joutuisi useamminkin tuon vaihtamaan.
Uuuden raidetangon pään ruuvasin tietenkin vanhaan mutteriin asti tiukasti, ei tarvinnut kierteitä laskea eikä aurauskulmia hakea, kun oli entisellä paikallaan.
Eli ei väliä vaikka joutuisi useamminkin tuon vaihtamaan.
Re: Rasvanippa niveleen ???
Niin ja se viikonloppuvasara on tuon näköinen:
[URL=http://aijaa.com/v.php?i=007667785 ... .jpg[/img][/url]
Löytyi eurolla jostain Halpismyymälän löytölaatikosta, ihan toimiva vasara...
[URL=http://aijaa.com/v.php?i=007667785 ... .jpg[/img][/url]
Löytyi eurolla jostain Halpismyymälän löytölaatikosta, ihan toimiva vasara...
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: Rasvanippa niveleen ???
Tuosta nivelen moukaroinnista muistuu muutaman vuosikymmenen takaa kokemus työskentelystä korjaamolla.
Tein sellaisen havainnon, että kun joskus tuli sellaisia niveliä jotka ei meinanneet irrota, ei sitten millään vaikka kuinka moukaroi itsensä uuvuksiin.
Sitten kun siinä välissä piti ruokatauon ja sen jälkeen meni taasen autolle, niin nivel tipahti pikkukopautuksella liki itsestään. Tällaisia tapauksia sattui muutama kohdalle.
Sattumaako vaiko mitä?
Tein sellaisen havainnon, että kun joskus tuli sellaisia niveliä jotka ei meinanneet irrota, ei sitten millään vaikka kuinka moukaroi itsensä uuvuksiin.
Sitten kun siinä välissä piti ruokatauon ja sen jälkeen meni taasen autolle, niin nivel tipahti pikkukopautuksella liki itsestään. Tällaisia tapauksia sattui muutama kohdalle.
Sattumaako vaiko mitä?
CS 2,0t -97 225 000 km
Re: Rasvanippa niveleen ???
Pieni naputtelu tehoaa paremmin liikkeellelaittajana kuin kova moukarointi (Siksihän naisetkin aina naputtaa...)
Kävi nimittäin niin, että kun piti laittaa takapyöriä paikalleen olivat pulttien reiät hukkuneet (ohjauspulttia ei ollut paikallaan). Melkein itkua väänsin kun yritin levyn suojusta kääntää kaikin konstein, kunnes muistin mitä olin tehnyt. Olin naputellut jarrukilvestä ja jarrusatulasta ruostetta pois ja silloin oli levy liikkunut. Samalla tavalla suojusta naputellen se liikkui sitten siten, että reiät olivat taas paikallaan.
Kävi nimittäin niin, että kun piti laittaa takapyöriä paikalleen olivat pulttien reiät hukkuneet (ohjauspulttia ei ollut paikallaan). Melkein itkua väänsin kun yritin levyn suojusta kääntää kaikin konstein, kunnes muistin mitä olin tehnyt. Olin naputellut jarrukilvestä ja jarrusatulasta ruostetta pois ja silloin oli levy liikkunut. Samalla tavalla suojusta naputellen se liikkui sitten siten, että reiät olivat taas paikallaan.
Re: Rasvanippa niveleen ???
se r pään ruuvaaminen samalle kohtaa missä vastamutsku on ei takaa sitä että auraus olisi samassa kohdassa kuin ennen.
tai on jos pallon keskiöstä on sama matka siihen päähän josta alkaa sisäkierre mutta erimerkkisten osien ollessa kyseessä tuskin on
tai on jos pallon keskiöstä on sama matka siihen päähän josta alkaa sisäkierre mutta erimerkkisten osien ollessa kyseessä tuskin on
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Rasvanippa niveleen ???
Taas ei mene naisen logiikkaan miksi ei olisi aurauskulma kohdallaan, jos raidetangon pään pituus on täsmälleen sama kuin alkuperäisen ja on ruuvattu tiukasti vanhaan mutteriin asti kiinni. Jos jäi vapaita kierteitä pään sisään, niin ei kait sillä ole merkitystä?
Re: Rasvanippa niveleen ???
Siis korostan, että vanha mutteri EI liikkunut mihinkään ja on varmaan muissakin vanhoissa autoissa niin kiinni ruostunut, ettei hevillä aukea, eikä sitä ole pakko vaihtaakaan. Eli kannattaa etukäteen tarkistaa, että saa täysin saman mittaisen raidetangon pään. Minulla oli tuurilla Motonetin halpaversio täysin saman mittainen.