9000 2,3 t automaattivaihteisto ongelma!
9000 2,3 t automaattivaihteisto ongelma!
Eli siis vaihteistossa on jotain kummaa häikkää! ensimmäinen vika löytyy kun kiihdyttää ripeästi ja vaihteisto vaihtaa kakkoselta kolmoselle jolloin väliin tulee ns välivapaa eli lyö kierrokset tappiin ennenkuin vaihtaa vaihteen isommalle.. ja toinen vika on että laatikko vaihtaa toisinaan huonosti varsinki ykköseltä kakkoselle ja kun se vaihtaa kakkoselle niin ensin se luistaa jonkin verran ennenkuin rupee liikahtamaan.. missä voisi olla vika? ainiin ja sitä piti kysyä että onko kukaan koskaan kokeillut laittaa mitään muuta laatikkoa ysitonnariin kuin sitä saapin omaa? olisin nimittäin kiinnostunut vaihtamaan laatikon vähän nopeampaan laatikkoon kun tuntuu takkuavan nuo vakiot..
Re: 9000 2,3 t automaattivaihteisto ongelma!
Klikkaa "Etsi" ja sinne "Keskipako*" ja hakualueeksi 9000, jo löytyy. Kokeilin linkata suoraan mutta foorumi jokeroi linkkiin täysin hakuun kuulumatonta asiaa.
Automaattilaatikon keskipakosäätäjästä ja sen tiivisteistä siis kyse, tiivisteiden vaihto onnistuu huolelliselta TI-mieheltäkin.
Automaattilaatikon keskipakosäätäjästä ja sen tiivisteistä siis kyse, tiivisteiden vaihto onnistuu huolelliselta TI-mieheltäkin.
Re: 9000 2,3 t automaattivaihteisto ongelma!
Kiitos infosta! täytyypä ruveta tsekkailemaan ja sit kokeilemaan jos sen sais vaikka pelittämään:)
Re: 9000 2,3 t automaattivaihteisto ongelma!
Helppo remontti keskipasäätimen O-renkaitten vaihto ja "moponmännänrenkas"jos sillä laatikko tokenee.Osat maksaa satkun verran halvelmallakin saa jos osaa hakea muitten automerkkien samallaisista vaihteistojen osamyynneistä,oliko se nyt sitikalla jossain vuosimallissa sama loota.Putsata kannattaa lootan kuskinpuoleinen päätykotelon ympäristö.Sisälokari pois kotelo irti näkyy pari hammaspyörää takimmainen iso kantainen pultti irti,hammaspyörä ulos sitten laakerikooli voipi vaikka koolin pesän ympärystää lämmittää kuumailmapuhaltimella ja nypätä kooli pois punttivasaralla johon taivutat sopivat kynnet koolin sisäreunoihin nappaavat ja nykäset ulos,sitten akselipaketti ulos, ennenkuin nykäset vähän siikat miten syvällä paketti istuu takaisin laittaissa sattuu paremmin paikalleen.Akselilta löytyy pari kovettunutta o-renkasta tai ovat murentuneet öljyn sekaan.Öljyyn voitelemalla renkaat menee kohtuulla uriinsa,metallirenkaassa on kynnet jotka puristetaan yhteen menee paremmin akseli pesään takaisin,varovasti ettei o-renkaat leikkaannu rikki.Kotelossa on paperitiiviste liimaa väliin ja kiinni.Ekana tietenki laskit öljyt pois.Itse vaihdoin turbo saabbiin 425 tuhannen kohdalla,nyt on pelittänyt hyvin parikymmentätuhatta.
Re: 9000 2,3 t automaattivaihteisto ongelma!
http://townsendimports.com/Web/transmis ... sealsb.htm
Juu, tärkeimpinä pointteina huolellinen päätykopan ja ympäristönsä puhdistus ennen avaamista niin ettei laatikkoon pääse likaa tai hiekkaa, 36mm hylsyn ja momenttiavaimen varaaminen työhön, ja huolellisuutta. Keskipakosäätimen "moponmännänrenkaan" päiden lukitus ei ole vain suotavaa vaan välttämätöntä jotta säädinasetelma saadaan asennettua ilman vahinkoa takaisin vaihteiston lohkossa sijaitsevaan verrattain pehmeään alumiiniseen pesäänsä.
O-renkaat sekä "männänrengas" (harvoin kyllä kulunut tai poikki) ja paperitiiviste vaihteiston päätykoppaan esim. http://www.pro-carservice.com/ tai "Sitronen", myy pääasiassa sitikkoihin osia mutta muistaakseni XM:ssä sama ZF:n HP-4.
Päätykopan tiivistykseen ei tule käyttää mitään perinteistä liimaa tai ei ainakaan missään nimessä silikonia josta saattaa kulkeutua kuivunut palko vaihteistokotelon sisäpuolelta venttiili"aivoille".
(Jos on aivan pakko varmistaa liimalla niin erittäin niukasti Hylomar:ia tai muita ehdottomasti anaerobisia ja kovettumattomia tiivistysmassoja.)
Juu, tärkeimpinä pointteina huolellinen päätykopan ja ympäristönsä puhdistus ennen avaamista niin ettei laatikkoon pääse likaa tai hiekkaa, 36mm hylsyn ja momenttiavaimen varaaminen työhön, ja huolellisuutta. Keskipakosäätimen "moponmännänrenkaan" päiden lukitus ei ole vain suotavaa vaan välttämätöntä jotta säädinasetelma saadaan asennettua ilman vahinkoa takaisin vaihteiston lohkossa sijaitsevaan verrattain pehmeään alumiiniseen pesäänsä.
O-renkaat sekä "männänrengas" (harvoin kyllä kulunut tai poikki) ja paperitiiviste vaihteiston päätykoppaan esim. http://www.pro-carservice.com/ tai "Sitronen", myy pääasiassa sitikkoihin osia mutta muistaakseni XM:ssä sama ZF:n HP-4.
Päätykopan tiivistykseen ei tule käyttää mitään perinteistä liimaa tai ei ainakaan missään nimessä silikonia josta saattaa kulkeutua kuivunut palko vaihteistokotelon sisäpuolelta venttiili"aivoille".
(Jos on aivan pakko varmistaa liimalla niin erittäin niukasti Hylomar:ia tai muita ehdottomasti anaerobisia ja kovettumattomia tiivistysmassoja.)
Re: 9000 2,3 t automaattivaihteisto ongelma!
Ei viitsi uutta topiccia tehdä joten lainataan kaverin omaa. Kuuluuko 9k autom. vaihdekepin juuressa olevassa PRND321 alueella olla taustavaloa? Jos kuuluu nii millainen ja kuinka muovit irtoaa edestä pois?
Sierra Alfa Alfa Bravo. "The Swedish Car With Aircraft Quality"
Saab 9-5 2.3t Wagon ARC
#2203
Saab 9-5 2.3t Wagon ARC
#2203
Re: 9000 2,3 t automaattivaihteisto ongelma!
Kuuluu olla valo, taitaa olla 1,2W lasikantalamppu. Kepin nuppi pois irrottamalla nupin etureunasta kaksi ruuvia ja nuppi nostamalla irti. Keppiaukon etupuolella muovitulpan alla oleva kiinnitysruuvi pois. Keppi päässä olevaa nuppia painaen ykkösasentoon ja keppikehyksen etureunaa ylös. Keppiä kohti P-asentoa jolloin keppiaukon liukuvan peitelevyn takareuna tulee keppikehyksen takareunan tasalle. Nyt saa keppikehyksen nostettua pois. Valo on siinä kehyksen sivussa.Holmes kirjoitti:Kuuluuko 9k autom. vaihdekepin juuressa olevassa PRND321 alueella olla taustavaloa?
Re: 9000 2,3 t automaattivaihteisto ongelma!
Keskipakosäätimen tiivisteistä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 10#p710410
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00