Tonnari nykäisee reippaassa kiihdytyksessä.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jesse_hiltunen
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2011 20:12
Paikkakunta: Vantaa

Tonnari nykäisee reippaassa kiihdytyksessä.

Viesti Kirjoittaja jesse_hiltunen »

Elikkäs ongelma on seuraava, kun painaa kaasun pohjaan niin ahdot putoaa lähes välittömästi ja repäisee todella ikävästi, vähän kun veto loppuisi kokonaan. Tasaisesti kiihdyttäessä ei ole ongelmaa. Vika ilmenee 2-5 vaihteilla, 1 vaihteella ei mitään ongelmaa kun ei tule koskaan painettua kaasua pohjaan asti.

Samalla ahdot ovat pudonneet aikaisemmista n.1/3 osan.

Kyseessä on Saab 9000 CSE 2.3Turbo vm.98 eli sama kone kun aerossa. Autolla on ajettu 229tkm.

Autosta on katsottu että by pass venttiili ja alipaine letkut ovat ehjiä.
9000 CSE 2.3T ''Aero'' vm.97

Kilosta alkaa ilo!
#5655
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4220
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Tonnari nykäisee reippaassa kiihdytyksessä.

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Ahtopaineet nousevat liian korkealle ja ECU katkaisee bensansyötön hetkeksi. Jumittava mankkuventtiili ja/tai hukkaportti on useimmiten syypää.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
jesse_hiltunen
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2011 20:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tonnari nykäisee reippaassa kiihdytyksessä.

Viesti Kirjoittaja jesse_hiltunen »

mutta siis ahdot eivät nouse niin ylös kuin aiemmin ovat nousseet, voiko silti johtua magneettivenasta? Mistä sellaista kannattaa lähteä hakemaan?
9000 CSE 2.3T ''Aero'' vm.97

Kilosta alkaa ilo!
#5655
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4220
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Tonnari nykäisee reippaassa kiihdytyksessä.

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Voi johtua silti siitä. Se kun voi jumittaa kumpaankin suuntaan. Et maininnut missäpäin suomenmaata auto on, tälläkin foorumilla on muutamia henkilöitä jotka voivat asian suhteen auttaa.

Tuo T5-mankkuvena on surullisen kuuluisa huonosta toiminnastaan ja lyhyestä kestoiästään. Suosittelen että teetät ns. T7-modauksen, jolloin nykyinen venttiili korvataan uudemmalla mallilla joka on huomattavasti halvempi ja toimintavarmempi.

Näin äkkiseltään Tampereen suunnalla toimii nimim. vesa67 ja Vaasan suunnalla taas jcarlson jotka moisen toimenpiteen varmaan voivat korvausta vastaan tehdä.

Toki venttiilivika pitää varmistaa ensin, mutta oireet kyllä sopivat.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
jesse_hiltunen
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2011 20:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tonnari nykäisee reippaassa kiihdytyksessä.

Viesti Kirjoittaja jesse_hiltunen »

kuinka testata ns. Turvallisesti se että onko ongelma magneettivenassa ja kuinka tuo T5 korvataan T7? Meneekö suoraan laittamalla tilalle vai tarvitseeko kikkailla enemmän?

Auto sijaitsee Helsingissä joten Tre/Oulu ei osu ihan naapuriin.. Toisaalta, kyllähän se kusti polkee sen osan kotiin asti.
9000 CSE 2.3T ''Aero'' vm.97

Kilosta alkaa ilo!
#5655
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tonnari nykäisee reippaassa kiihdytyksessä.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Testi1: Ota mankkuvenan sähköjohto irti jolloin ajelet peruspaineilla ja mankulla tai ecun ohjauksella ei ole mitään tekemistä ahtopaineen säädön kanssa. Melko laiskaa menoa

test2: ota W-letku irti mankkuvenasta ja testaa varovasti kaasuttamalla 3/4 vaihteilla miten ahdot nousee (kuin raketti jos et osaa varvaskaasua käyttää) ja fuelcut iskee softasta riippuen 1.1-1.5 bar alueella. Siihen vakioahtomittarin punaisen alkupäähän pitäis pystyä kyllä nostamaan ilman ongelmia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin