EDU3 & ACC2 ihmettelyä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

EDU3 & ACC2 ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja sarka »

Kävin tuossa vähän tutkailemassa/mittailemassa/ihmettelemässä EDU:n ja ACC:n johdotuksia.

Aiemmin paikoillaan oli EDU3A (95 29 652), joka ei vastannut info-nappulaan ollenkaan. R-nappi toimi, ja näytössä oli ja pysyi voltit. PRND-toimi ihan oikein. Käytin pömpeliä auki ja tarkastin kaikki juotokset, eikä päällepäin näyttänyt olevan mitään sököjä/pamahtaneita osia. Luonnollisesti kokeilin myös ehjäksi tiedettyä kelloa, eikä auttanut.

Otin ja vaihdoin tilalle EDU3M (95 29 645) -91 mallisesta, ja tämä ei näytä lämpötilaa ollenkaan.

Tarkistin edun liittimen päästä, että anturin johdot (liittimet 28 ja 35) eivät ole maissa, ja vastusarvo oli tontilla.

Edun liittimestä 23 pitäisi kuvan mukaan lähteä lämpötilatieto ACC:lle liittimeen 18, mutta se meneekin liittimelle 17. Onko tässä virhekytkentä vai onko tuo sähkökuva virheellinen... :roll: Yhteys siis oli 23 ja 18 välillä, ja joku signaali siellä menee, mutta yleismittarillahan ei saa mitään selkoa minkälainen.

Mittasin myös ACC:n paneelin puolelta ja 17 ja 18 välissä oli 251 megaohmia vastusta, mitä lie tarkottaa sitten.

Saako tuohon eduun näkymään sen lämpötilan, vai pitääkö se koko moduuli vaihtaa? Ja jos se nyt ei sitä lämpötilaa näytäkkään, niin koodaileeko se silti acc:lle signaalin? ACC antaa virhekoodin 1 joka johtuu joko tästä aiheesta tai alhaisista paineista. Todennäköisesti paineista. (täyttämään/tarkastamaan menossa jahka saa sovittua ajan)

Jos on vinkkiä miten tuon info-nappulan saisi toimimaan tuossa toisessa edussa, niin sekin olisi jees.


Vapaita liittimiä auton puolella oli valtavasti, osa sellaisia, jotka sähkökuvassa on kytkettynä vaikka ja mihin.

EDU 4, 5, 6, 7, 10, 11, 13, 22, 27, 29, 30, 31, 34
ACC 3, 4, 10, 15, 16, 19, 23, 33, 34, 35, 36, 37

Kaikki sokeita liittimiä, en tiedä kuuluuko näiden sitten ollakin vapaita, ihmettelin vain kun kuvassa mm EDU:n 3 ja ACC:n 4 ovat yhteyksissä... Ei siellä ainakaan ranetuksia(TM) ollut näkösällä 8)

Sais olla suunnittelijan kommentit näissä kuvissa :mrgreen:
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: EDU3 & ACC2 ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja jus »

Se EDU3M voi olla ohjelmoitu köyhäversioksi tai DCC: kanssa käytettäväksi versioksi joka ei näytä lämpötilaa. Uudelleenohjelmointi ISAT:illa auttaa siinä tapauksessa. Uudelleenohjelmointi on todennäköisesti myös tarpeen jos se EDU3M ei ole ollut kiinni täsmälleen samalla moottorityypillä olevassa autossa (2.0/2.3/kat/eikat/turbo/eiturbo). Bensankulutuslukemat näkyy muuten väärin.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: EDU3 & ACC2 ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja sarka »

Jep kylmästöinnissä pysyy aineet sisällä ja kylmää tulee. Ilmastoinnin flekti ei vaan lähtenyt pyörimään ainakaan tällä kelillä... Ilmeisesti vanhemmissa se ei ole päällä aina yhtäaikaa kompuran kanssa?

Eli ei ole kuten tässä http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13736.pdf
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: EDU3 & ACC2 ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja sarka »

Muutaman päivän oli vikakoodit ilmastoinnissa 0, nyt näyttää yhtä vikaa mutta ilmastointi toimii kuitenkin näennäisesti oikein.

Pikkuflekti ei ilmeisesti pyöri, ei tietoa vielä onko puhaltimen moottori sökö vai katoaako sen signaali johonkin. Epäilyttää kuitenkin ettei vikakoodi tule siitä, kun kerran välillä näytti nollaa?
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Vastaa Viestiin