Joudun tuon tuostakin tilanteeseen, jolloin liikutaan täydellä autolla. 4-5 ukkoa on kabiinissa ja takakontti täynnä tavaraa (n 160 kg painoa kontissa). Tonnarin perä viistää maata eikä ajaminen ole kauhean mielekästä
Katsastuksessa iskarit oli hyvässä kunnossa edessä ja takana. Epäilen, että takajouset ovat jo aika kuoleentuneet.
Jousien vaihtoa suunnitellessa tuli vain mieleen, että kannattaisko laittaa samantien vahvistetut, ns kuormajouset
Tämän jälkeen peräpää luultavastikin kantaa kuorman, mutta kärsiikö ajomukavuus "tyhjällä" autolla Entäs ulkonäkö, nouseeko perä rumasti liian korkealle
Onko kenelläkään kokemusta näistä jousista Parempiakin ehdotuksia otetaan vastaan
Itse jousien vaihtotyö taakse on aika iisi homma ilmeisesti...
Takapää veltto - kuormajousetko?
Takapää veltto - kuormajousetko?
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Mä vaihdoin Kilenin progressiiviset jouset taakse. Eivät ole pintakovat, mutta kantokyky on hyvä ja jäykkyys tosiaan toimii kuten on luvattu. Omaan käyttööni ovat ehkä jopa hieman lyhyet, eli normaalikorkuisessa alustassa ja erityisesti vähän matalemmassa ovat juuri passelit. Ja niillähän on 5 vuoden katkeamattomuustakuu.
Toinen vaihtoehtohan on ne ilmapussit... mutta hintaluokkakin on eri.
Toinen vaihtoehtohan on ne ilmapussit... mutta hintaluokkakin on eri.
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Mun mielestä tossa Tonin tapauksessa ainakin edullisin ja silti toimiva ratkaisu on ns. kuormajouset.
Ei tosiaan ole pelkoa että perä jäisi ruman korkealle, varsinkaan tollasella miehityksellä + 160kg kontissa
Oikeasti, ei näytä rumalta parkissakaan ja melkein olisin odottanut jämäkkyyttä enemmänkin noista jousista. Nosti perää n.15mm mitattuna takahelmasta, mut enää ei renkaat osu sisälokasuojiin pahemmassakaan töyssyssä...vaati se osuakseen täyttä takapenkkiä alkup jousillakin.
Nimimerkillä (Lesjöforsin) kuormajousista hyviä kokemuksia.
Ei tosiaan ole pelkoa että perä jäisi ruman korkealle, varsinkaan tollasella miehityksellä + 160kg kontissa
Oikeasti, ei näytä rumalta parkissakaan ja melkein olisin odottanut jämäkkyyttä enemmänkin noista jousista. Nosti perää n.15mm mitattuna takahelmasta, mut enää ei renkaat osu sisälokasuojiin pahemmassakaan töyssyssä...vaati se osuakseen täyttä takapenkkiä alkup jousillakin.
Nimimerkillä (Lesjöforsin) kuormajousista hyviä kokemuksia.
Tuli sitten tilattua noi kuormajouset, juuri Lesjöfors merkkiset. 5:n vuoden katkeamattomuustakuu, hintaa 60 euroa parilta.
Väittivät tarvikeliikkeessä, että perä ei nouse vakiota korkeammalle, sillä jäykistetty jousi on jopa hieman vakiojousta lyhempi, jolloin auton takapää pysyy suurinpiirtein alkuperäisessä ryhdissään kuormaamattomana. Täytynee uskoa tarvikeliikkeen kavereita. Todellisuus paljastuu sit takajousien vaihdon jälkeen.
Täytyy viikonloppuna alkaa asentamaan jouset paikoilleen.
Väittivät tarvikeliikkeessä, että perä ei nouse vakiota korkeammalle, sillä jäykistetty jousi on jopa hieman vakiojousta lyhempi, jolloin auton takapää pysyy suurinpiirtein alkuperäisessä ryhdissään kuormaamattomana. Täytynee uskoa tarvikeliikkeen kavereita. Todellisuus paljastuu sit takajousien vaihdon jälkeen.
Täytyy viikonloppuna alkaa asentamaan jouset paikoilleen.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Mulla olis samanlaisia ongelmia ton takapään jousituksen kanssa. Mutta onko mahdollisesti uudempien tonnareiden takajousissa jotain eroa riippuen vuosimallista. Eli mulla olis -96 CS ja esim. Motonetin luettelossa jouset loppuu vuosimalliin -91. Putoo perä vähän liikaa kun pistää jäähallin kokoisen asuntovaunun perään.
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Soitin aikoinaan täysin samasta syystä Saabin "teknisentuen osastolle", (on pääasiassa tarkoitettu merkkikorjaamojen tietolähteeksi???)pimilia kirjoitti:Mulla olis samanlaisia ongelmia ton takapään jousituksen kanssa. Mutta onko mahdollisesti uudempien tonnareiden takajousissa jotain eroa riippuen vuosimallista. Eli mulla olis -96 CS ja esim. Motonetin luettelossa jouset loppuu vuosimalliin -91. Putoo perä vähän liikaa kun pistää jäähallin kokoisen asuntovaunun perään.
Aluksi vastaaja oli mielestäni asenteella, -ei sun kuuluisi tänne soitella, mutta kun esitin kysymykseni niin mies kuitenkin vilkaisi jotain tietolähdettä ja sanoi ettei ymmärrä syytä Motonetin luettelolle. Takajousitusta ei ole muokattu vm91-92 välillä tai myöhemminkään.
Ostin vm-98 CSE:heni Motonetin vm->91 kuormajouset ja loistavasti ovat pelanneet