Aamusella katsastus läpitte, mutta kun pakokaasuja mitattiin ja mottia lämmitettiin kierroksilla niin vaikka kaasupoljinta piti samassa kohdassa n.3000rmp kohdalla kierrokset souti.
Onkohan tuo kaasupolkimen asentotunnistimen (vai mikä prk se ny oli) lopun alkua?
Sitten kun lähdin himaan päin, niin paukahti limphome modelle ja tcs varotus valo palo (auton sammuttamisella nollaantu ja heti kun polkas kaasua, sama homma). Eli voisko kaasupolkimen asentotunnistimella olla yhteyttä tcs:ssään? Mä kun en tiedä.
Tehny ennenkin tuota mut on sammunut suoraan eikä menny limphomelle, eikä jumitellut noin aktiivisesti.
jelppiä tai ajan traktorilla tonnarin yli.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ilmamassamittarilta tulevan signaalin katkoksen yhteydessä, esim kuumalangan katketessa, on ohjausyksikössä hätäkäyttöohjelma ns "limp home" toiminto.
Toiminto tarkoittaa että autolla voidaan ajaa, mutta rajoitetusti.
Kun hätäkäyttöohjelma kytkeytyy päälle, "CHECK ENGINE" valo syttyy kojelaudassa.
Ohjausyksikössä on myös tallennettuja toimintoja, jotka ohjaavat täyskuormitusrikastusta eri kierrosluvuilla, ylimääräistä kiihdytysrikastusta kylmällä moottorilla sekä joutokäynnin ohjausta IAC-järjestelmällä varustetuissa autoissa.
Happitunnistin:
Katkoksen yhteydessä "CHECK ENGINE" valo syttyy ja ohjausyksikkö noudattaa esi ohjelmoitua arvoa.
Lämpötila anturin vian tai sähköliitännän katkoksen yhteydessä ohjausyksikkö antaa kiinteän arvon +45 astetta.
Joutokäynninsäätöventtiilin vian yhteydessä tämä avautuu siten että moottorin kierrosluvuksi saadaan 1200-1500r/min ( koskee järjestelmiä LH 2.4 ja 2.4.1 ) LH-2.4.2 järjestelmässä venttiili saa aikaan kierrosluvun 850r/min.
Noniin, otin akun kaapelin puoleks päiväks irti. Tän jälkeen varovasti koitin pelittääkö ja pelittihän se. Otin vielä varmuuden vuoksi 100kmh-200kmh ahdot punasella vetoja, eikä mitään oireita… prkl, miks se nyt taas toimi. Päälle vielä ajoin 220 km duuni ajoa ja hyvin pelas… outo vehje.
Vika koodeista. Kevät talvella tonnarin rantauduttua pohjolaan kävin luetuttamassa Metro autolla (Sinnekin pitäs mennä puku päällä uuni tuoretta 9-5 aeroo viemään huoltoon, ettei äijät kattois kuin vanhaa mustanmakkaran jämää). Koodien tulos seuraavassa:
lh 24221 (rmp mittarin pistoke huonosti kiinni)
ETS
T 78390 läpän ohjaus virheellinen
T 24291 signaali tc/abs nopeusanturilta
T24260 sama kuin yllä
Romu nollattiin.
Kesällä kävin uudestaan luettamassa koodeja, kun se on niin mukavaa puuhaa. Ja tcs oli alkanut vinoileen ilmojen lämmetessä. Hyvä että paperi siinä lafkassa riitti.
ETS/man
T77192 ohjainyksikön vika eeprom 225
T25720 läppäkatkaisin jatkuvasti auki 215
T24291 tc/abs ja vaihteiston nopeusanturit eivät vastaa toisiaan 189
T22220 +30 jännite puuttuu navalta 22 178
di/apc
T26391 imuilmanlämpötila-anturi signaali virheellinen
429B0 koodaus vika, ei oleellinen
Lh
25772 läppälevyn asentoanturilta signaali puuttuu tai oikosulku
22450 seos laiha (usein massamittarin virhe)
22451 seos virheellinen
24221 seos virheellinen
Voisko joku kärsivällinen kaveri suomentaa nuo yksinkertaiselle maalais pojalle? Nuo koodit ja selitykset on kopsattu suoraan huollon äijän paperista..mulle aikas moista hepreaa.
Viimesen luku kerran jälkeen vaihdoin vasemmanetu pyörän abs nopeus anturin..sen toimittamisesta iso kiitos 9000CD23T!!
Varmaankin osa koodeista tullut sen takia, kun putsailin liittimiä akun kaapelit kiinni (aasi)
Voisko kuuma kone/ilma aiheuttaa moisen vian, kun yleensä silloin vikaa ilmenee? Onko noita tcs:ssään liittyviä alipaine letkuja muualla kuin kone huoneessa(näkyvillä)?
Täyskaasu kiihdytyksessä tuntuu kevyttä takeltelua n. 2500-3000rmp kohdilla, onko mitään tekemistä asian kanssa?
Paljonkohan mahtanee maksaa kaasupolkimen asentoanturi? Ei taida olla motonet kamaa?
Niin ja kerran teki tuon sammumis taikatemppunsa kevät talvella heti seuraavana päivänä ostosta saksassa, kun kokeiltiin paljonko kulkee. 230kmh päästiin, kun sammu… aika moinen torttu tuli housuun siinä vauhdissa hitaalle hämäläiselle, mut sen jälkeen pelas muikeesti kesään asti.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
No, kokeillaas tätä. Jos tuo limp home voi johtua massamittarista (metron kurko epäili samaa) niin sopineeko testaus mielessä -95 2.3t:n tai -97 2.0t:n massamittari mun 2.3T:hen?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Mites onkos tuo varmuus venttiili kuluvaa tavaraa vai pitäiskö normaalisti kestää? Olis vaan yks tiedossa -91 vuosimallin myllystä. Voisko joku valottaa mitä tuon varmuusvenan sisällä oikein tapahtuu(toimintapetiaate)?
Asian vierestä... Vaikka vikakoodeja on prkl monta liuskaan niin tänään treellä jäi selkeesti jalkoihin Opelin v6 gts 3.0..(onkos se nyt se uus vectra?) Paljonkos tuossa kiesissä on voimaa?(ei ainakaan näköjään tarpeeksi)
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Sabo kirjoitti:Olis vaan yks tiedossa -91 vuosimallin myllystä. Voisko joku valottaa mitä tuon varmuusvenan sisällä oikein tapahtuu(toimintapetiaate)?
Varmuusventtiilin tehtävä on ohjata läppäkotelon alipainerasiaan imusarjan alipaine silloin kun TCS on normaalisti käytössä. Alipaineen avulla vedetään "kaasuvaijeri löysälle" ja kaasun ohjaus toimii pelkästään sähköisesti. LimpHome-moodiin siirryttäessä varmuusventtiili ohjaa imusarjan alipaineen asemesta ulkoilmaa alipainerasiaan, ja kaasunohjaus toimii vaijerilla.
Irtikytketyn venttiilin käämin resistanssi tulee olla noin 30 ohm.
Sivu http://www.saabsite.com/9000/9000electrical.htm kertoo, että varmuusventtili ja käyttöventtiili olisivat ensimmäisiä tarkistettavia kohteita TCS-vikaa selvitettäessä, eli saattaisi olla vikaantuva osa.
Tuo käyttöventtiili on samantyylinen kuin varmuusventtiili, sen avulla kytketään turbon bypass-venttiili pois pelistä joissakin tilanteissa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mittasin tuon varmuus venan ja se oli tuo 30 ohmia. Voisko se silti olla paskana?
Missäs tuo käyttövena luuraa? Onkos se tuo kuskin puolen etulokarin päällä mihin tulee ainakin bypassilta alipaineletku ja lähtee kaks ruiskun suuntaa ja yks pistoke? Mites tuo mitataan, että toimiiko se? Samaan tyyliin kuin varmuus vena?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Uskon että venttiilit ovat samat pl. kiinnitys. Tällöin voit vaihtaa ne kokeeksi ristiin. Lokasuojan päällä olevaa ventiiliähän tarvitaan ainoastaan cruisen kanssa.