Virrat katosi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kummeli
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 21:52

Virrat katosi

Viesti Kirjoittaja kummeli »

Virrat katosi autosta mystisesti startatessa. Eli kaikki näytti siihen asti normaalilta, kunnes virta-avaimesta tuli väännettyä se viimeinen pykälä startatakseni, niin kaikki virrat katosi ja siihen jäi. Nopeasti kokeiltuna ei auttanut mikään avaimen vääntely yms. Akusta otin miinus-kaapelin hetkeksi irti, mutta ei vaikutusta. Sen verran on virrat poikki, että edes hätävilkut ei mene päälle.

Onko vika mahdollisesti jossakin releessä, sulakkeessa, virtalukossa?

Auto alunperin tuotu Ruotsista, joten en ole varma onko siinä jotain ajonesto-/varashälyttimiä...

Auto -95 vuoden cse 2.3 turbo automaatti
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virrat katosi

Viesti Kirjoittaja jus »

Olisikohan akku tyhjä? Mitä näyttää (näytti) ajotietokoneen jännitenäyttö? Tai yleismittarilla akunnavoista mitattuna?
kummeli
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 21:52

Re: Virrat katosi

Viesti Kirjoittaja kummeli »

Normaalia 14,4 volttia näytti ajotietokoneessa ja mittarilla mitatessa. Auto on startannut ihan normaalisti tähän asti.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virrat katosi

Viesti Kirjoittaja jus »

Edelleenkö kaikki pimenee starttiasentoon kääntäessä ja silloinkin akun navoilla 14,4V?

Onko akkukaapelit ehjät ja hyvin kiinnitetty? Auttaako tilannetta jos kytket apukäynnistyskaapelin akun miinusnavan ja moottorin välille?

Tueeko startin solenoidille jännite kun avaimesta kääntää starttiasentoon, onko eroa käynnistätkö vaihdevalitsimen ollessa P:llä tai N:llä? Pimeneekö sähköt starttiyrityksen aikana enemmän kuin normaalisti kuuluisi startatessa, vai puuttuuko vaan starttaus?
kummeli
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 21:52

Re: Virrat katosi

Viesti Kirjoittaja kummeli »

Sorry, tuli selitettyä vika vähän epäselvästi.

Eli aamulla kun ensimmäisenä käänsin avaimesta virrat päälle, syttyi kojetauluun valot ihan normaalisti. Sitten siinä viimeisen pykälän kohdalla, start-asennossa virrat hävisivät kuin olisi akku irroitettu. Starttimoottori ei ehtinyt pyörähtääkkään. Käänsin avaimet pois virtalukosta ja kokeilin uudelleen, mutta tällä kertaa ei tullut enään mitään virtaa päälle.


Voisiko vika olla virtalukon pohjassa?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23998
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Virrat katosi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

akku vainaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: Virrat katosi

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

nalleolut kirjoitti:akku vainaa
Samaa mieltä. Oma tonnari jäi porukoiden pihaan, kun en katkenneella jousella arvannut ajaa, jousenvaihdon jälkeen ei pihaustakaan virtaa, sitä ennen starttasi moitteetta ja oireetta. Bilteman akku ilmeisesti tuli tiensä päähän.

Nyt on uusi batteri pellin alla (bosch muistaakseni), eikä ole oikku uusiutunut. 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23998
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Virrat katosi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tai sitten... mulla 2 kertaa käyny ...eka automaatti tää tonnari ni auton kun on pysäköiny on jääny D tai 3 päälle ja sit ku yrittää startata ihmettelee kun ei tapahdu mitään.... :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: Virrat katosi

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

nalleolut kirjoitti:tai sitten... mulla 2 kertaa käyny ...eka automaatti tää tonnari ni auton kun on pysäköiny on jääny D tai 3 päälle ja sit ku yrittää startata ihmettelee kun ei tapahdu mitään.... :mrgreen: :mrgreen:
Mutta hätävilkut sun muut toimisivat silti. :wink:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Virrat katosi

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Jatkan tähän, kun liippaa likeltä.

Tonnari (manuaali) on koko kesän tehnyt sitä, että käynnsityksessä virta tippuu jopa vain 6 volttiin. Toisella starttausyrityksellä lähtee yleensä laakista.

Ajaessa vällillä kaikki virrat katoaa hetkellisesti ja akun jännite näyttää 7 - 8 volttia, kunnes yhtäkkiä nousee normaaliksi yli 14 voltiksi.

Tänä aaumuna kun ajelin töihin, kaikki näytti normaalilta. Kokeilin työpaikan pihassa käynnistää uudelleen ja käynnistyi taas huonosti. Mittaristo oli täysin mykkänä. Auton käynnistyttyä mittaristo palasi eloon. Kun laitoin valot päälle, katosi kaikki virta koko autosta ja se sammui. Käänsin valot pois ja taas käynnistyi ja kaikki toimi, myös sitten kun laitoin valot uudelleen päälle.

Akun kengät näyttävä normaaleilta, olen käynyt läpi maadoitusjohdot, akku on vaihdettu. Mittariston kirkkauden säätimen liitin on putsattu siinä vaiheessa kun kuvittelin, että vikaa on vain mittaristossa.

Kun vika ei ole päällä, kaikki toimii normaalisti.

Mitähän vielä pitäisi tarkastaa?
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Virrat katosi

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Nyt se myrkyn lykkäsi.

Laittelin lukkoöljyä virtalukkoon kun se on toiminut hiukan tahmeasti.

Enää ei avain käänny virtalukossa ja rattilukko ei lähde päältä. Auto halvaantui kokonaan. Voisiko olla yhteys virran katoilulla ja tällä virtalukon jumittamisella?
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23998
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Virrat katosi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

öljy se pahin mitä sinne voi laittaa.... Ei muuta ku väkisin kokeilla avainta kääntää ja kun aukeaa heti lukkopesä pois ja korjaukseen.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4211
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Virrat katosi

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Korotetulla avaimella vois vielä lähteä auki. Sitten ihan niinkuin nalleolut tuossa sanoi, välittömästi lukkopesä pois ja haittojen uusintaan.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Virrat katosi

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Piti sitten kantapään kautta oppia tuo ettei saa laittaa öljyä

Mitä tarkoittaa korotettu avain?
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23998
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Virrat katosi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

suutari tai lukkoseppä tietää kun kerrot ongelmasi. Korotettu avain o pikkasen isompi ku kuuluu olla....sillä ehkä saa patruunan pois....... Mulla samoja oireita ei kerinny noin pahaksi mennä.. Mikkelin lukkosepät hoiti homman...irrotus ,puhdistus ja kasaus....nyt toimii.
Vastaa Viestiin