Automaatti tonnarin starttikehä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
volmari
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 11:28
Paikkakunta: Helsinki

Automaatti tonnarin starttikehä

Viesti Kirjoittaja volmari »

Tonnarini (vm.1988, automaatti) on pitemmän aikaa kiihdyttäessä pitänyt peltistä resonanssi helinää, joka katosi kun nopeus tasaantui.
Epäilin että laatikossa on jokin pahasti vialla, kunnes helinä alkoi tyhjäkäynnilläkin jo kuulua aikas pahana. Kysäisin tutulta korjaajalta joka oli hieman ihmeissään alkuun, mutta hetken tutkittuamme löysimme vian. Starttikehässä (tai myötäliitin niin kuin länsiauton varaosa kaveri mulle kertoi) oleva pelti joka on ulkokehältään niitattu kiinni starttikehään rämisee aikas ilkeästi. Niittaus on päässyt löystymään joka aiheuttaa metallisen helinän.
Nyt kysymys: Onko tämä kehä vaikea vaihdettava? Ainakin korjaamojen hinta arviot työstä ovat huimia. Entä kannataako ostaa heti uusi osa vai kannattaako ottaa vanha irti ja yrittää niitata tätä peltiä uudestaan kiinni? Uuden hinta on meinaan vaivaiset 505 euroa :(

Kiitos jo etukäteen neuvoistanne
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Moottori pois paikoiltaan ja sit purkaa laatikon irti jolloin saa hammaskehän käsittelyyn. Kannattaa varmasti niitata vanha kiinni uudelleen jos hinta on tuollainen. Vai oliko se töineen.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Olen nähnyt yhden kehän hitsaus operaation joka kestänyt jo vuoden, onnistui paikallaan. Eikös siellä ole semmoinen pelti mikä lähtee tieltä ainakin osittain tieltä pois ja siitä pyörittää konetta oikeaa asentoon ja mig laulamaan
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 15321.html
On Monday 23 June 2003 10:20 pm, V. H. wrote:
> kiitokset vastauksesta.
> startin ääni saattaa olla myös hiukan raaka ikäänkuin metallinen,
> täytyypä käväistä montulla ja koettaa tarkastaa nuo pultit,
> pääseekö niihin käsiksi jos irrottaa startin?

Vetolevy on kiinni 3 pultilla joihin pääsee startin aukosta kun startti irti.

Starttikehä on alunperin kiinintetty niiteillä vetolevyn, niiteillä on
taipumus irrota ajan myötä. Starttikehä niitit pystyy ehkä tarkastamaan myös
yläpuolella olevasta aukosta, en muista ihan tarkkaan.

Itselläni pari vuotta sitten 9000 turbo automaatissa jossa tekniikka -89
mallisesta, piti omituisia ääniä ja rahinoita startatessa ja lopulta
kaarteissakin, sitten eräänä päivänä Vantaalla Cumulus Airportin pihalla
startti "pyöri tyhjää".

Luulin aluksi startti (bendix) vikaa ja vaihdoin startin onnistuneesti
parkkipaikalla ilman nosturia suurimmalta osin yläkautta työskennellen.
Pettymys oli melkoinen kun startin vaihdettua sama vika, vasta tarkemmin
tutkittua huomasin että starttikehä pyöri vapaasti ruuvarilla pyörittäen.

Siitä auto lähti trailerilla verstaalle ja vaihdelaatikkoa moottorista irti
"raottaen" otin vetolevyn ja kehän ulos ja kiinnitin M4 pulteilla. Systeemi
kesti muutaman 1000 km ja sitten taas sama homma kun auto oli lainassa
kaverilla. No seuraavalla kerralla en enää raottanut laatikkoa vaan leikkasin
peltiä ja laitoin sitä kautta vahvempaa ainetta olevat pultit ja kiristin
löystyneet vetolevyn pultit. Starttikehän pultit on nyt kestäneet muutaman
10000 km.

Tosin muutama viikko sitten alkoi taas jotain hämärää ääntä kuulua ja
tarkistin vetolevyn pultit, niistä oli 2 kpl löysällä, myös niiden
kiristäminen onnistui peltiiä raottamalla.

>ilmeisesti tarkoitat tuolla
> suojapellillä lohkon ja vaihteiston välissä olevaa peltiä?
>

Jep. mun käsittääkseni ei ole pahemmin haittaa jos peltiin leikkaa viillon ja
taivutta sivulle, homma on sitä kautta varmaan noin 100 kertaa helpompi kuin
startin reiästä, siis jos kyseessä starttikehän irtoaminen vetolevystä.
mikäli kyseessä on vain vetolevyn kiinnityspulttien löystyminen, onnistuu
ehkä paremminkin startin reiästä.
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 15675.html
Viimeksi muokannut jus, Ma Maalis 20, 2006 08:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
volmari
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 11:28
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja volmari »

Tuo kehän korjaaminen vaikuttaa aika epävarmalta korjaustoimelta. Mutta uusi osana maksaa tosiaan tuon 505 erkkiä. Mitä luulette löytyisiköhän romuttamoilta tuollaista jota itse kunnostelisi? Entä miten sopivuus eri vuosimallien välillä?
volmari
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 11:28
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja volmari »

volmari kirjoitti:Tuo kehän korjaaminen vaikuttaa aika epävarmalta korjaustoimelta. Mutta uusi osana maksaa tosiaan tuon 505 erkkiä. Mitä luulette löytyisiköhän romuttamoilta tuollaista jota itse kunnostelisi? Entä miten sopivuus eri vuosimallien välillä?
Juu ei kuulemma sovi. 1985 vuodesta vuoteen 1989 on sama, mutta vuodesta 1990 vuoteen 1993 erillainen ja taas siittä eteenpäin erillainen.
Vastaa Viestiin