oikutteleva virtalukko

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

oikutteleva virtalukko

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

potilas 9000 cse 2.3 m94.

kokoajan on virtalukko ollu tahmea... tänään ku saab seisoi viikon pihassa ei startannu... piti ihan urakalla avainta käännellä edestakas..

läks ku aikansa ränkkäs... mitäs tekis... potilas vaihtoon .... hah.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: oikutteleva virtalukko

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Nii että eikö avain kääntyny starttiasentoon, vai kääntykö mutta ei vaan startannu?
Jos ensimmäinen vaihtoehto niin lukkopesä irti ja lukkoliikkeelle haittojenvaihtoon tai ehkäpä uusi korotettu avain riittää, ja jos jälkimmäinen niin motonetistä uus virtalukonpohja hajallisen tilalle.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: oikutteleva virtalukko

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kääntyi ja ei startannu.... oolright pitää tutkia.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: oikutteleva virtalukko

Viesti Kirjoittaja stara »

oma sulakkeellinen suorakytkentänappi solenoidille raakasti esim startilta , ei tarvii tutkailla mitään. siitä on miehekästä painelle aina kun pykii ja tyttöystävätkään ei huomaa mitään ( eli kärryn luotettavuus/ imago ei kärsi) :lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: oikutteleva virtalukko

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kohta pakkosyöttö nappeja koelauta täys... hah... flekti.. startti.... mitä vielä... kai tuon takaluukun avausnapinkin vois siirtää koelautaan :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: oikutteleva virtalukko

Viesti Kirjoittaja stara »

tärkein nappi on se, joka sammuttaa takapään rekkarivalot, ei tule ns. jälkivaatimuksia, myöskin koko takapään sammuttava nappi on tiukan paikan tullen erinomainen.
Eli eikun lentolupakirja hakuseen, siellähän niitä nappeja oppii näpläämään. :lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: oikutteleva virtalukko

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

sehän on vain nykymuodin mukaista että takana ei tarvii valojen palaa.... asennan keulaan vielä ebaysta tilatut melkein lailliset päiväajovalot ja nautin kesästä...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: oikutteleva virtalukko

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

stara kirjoitti:oma sulakkeellinen suorakytkentänappi solenoidille raakasti esim startilta
Ei tarvita starttinappeja ym. vaan tonnarin saa käynnistymään ihan avaimestakin (luxusta), murheenkryyni on kojelaudan keskikonsolin sisällä, siinä radion/tuhkakupin ym. takana sijaitsevalta jakopistokkeelta testipistokkeelle napaan kolme kulkeva, ja solenoidille siitä jatkava johto joka hinkkaantuu ajan kanssa poikki jossakin kojelaudan uumenissa ennen testipistoketta, näin olen käsittänyt.

On kuitenkin korjattavissa vetämällä uusi korvaava johto joko testipistokkeelle tai omansa siitä ohi suoraan solenoidille. Tarkempaa tietoa tulee kun selvitän että mikä kytkös korjattiin, en itse tehnyt hommaa..

Nalleoluen kannattaa tarkistaa niinkin simppeli homma ennenkuin menee ostamaan uutta virtalukonpohjaa, että onko "pohjan" eli sen mikrokytkinpalikan kaksi kiinnitysruuvia oikein hahloissaan kiinni ja kireällä, ettei koko pohja pyörähtele vain mukana kun avainta käännetään.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: oikutteleva virtalukko

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

aika muljuaminen siellä käy ku avainta kääntää...eli vissiin pitänee purkaa niitä muoveja rattiakselin ympäriltä....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: oikutteleva virtalukko

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu, muovit pois rattiakselin ympäriltä ja sitten siinä näkyykin ne kaksi, olikohan 3mm kuusiokoloruuvia joilla virtalukonpohja on kiinni, tai pitäisi olla kiinni. Kannattaa katsoa kiristellessä että ne terävähköt kartiokärkiset ruuvit tapaavat loivan V:n muotoisten vastahahlojensa pohjiin, ei V:n kylkiin jolloin helposti luulee kiristävänsä osat paikoilleen mutta pohja lähtee helposti pyörimään mukana kun avainta käännellään.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: oikutteleva virtalukko

Viesti Kirjoittaja stara »

ai son noin helppoo tonnarissa, satkuhan on rakennettu virtalukon pohjan ympärille koko auto :mrgreen:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: oikutteleva virtalukko

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No tonnari on taas rakennettu lämppärin kennon ympärille...

Mutta tuo virtalukon pohjapotikan kiinnitys on sellainen juttu mikä kannattaa ihan ensimmäiseksi tarkastaa ennenkuin lähtee uusia osia ostelemaan, jos sitä on aikaisemmin vaihdeltu niin saattaa olla että äkkipoika on luullut kiristävänsä, ja ikäänkuin kiristänytkin osan paikoilleen mutta hieman väärin, myöhemmin käytössä irtoavaksi.

Kiinnitettäessä kannattaa panostaa erityistä huomiota siihen että niiden kiinnitysruuvien kärjet tosiaan vastaavat sinne vastahahlojensa pohjiin eikä sivuihin, silmäillä ja liikutella pohjaa tarvittaessa kiristämisen ohella niin että lopputulos on oikea eli kestävä.
EtterociN
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 23:42
Paikkakunta: EU:n itäisin piste

Re: oikutteleva virtalukko

Viesti Kirjoittaja EtterociN »

omassa kasari 9k:ssa riitti ku teetätti avaimen.. tuppaa olee kulumisherkkä toi kuvio noissa..
9000cde 2.0t -96
9-5 2.3t SE -97 tomato
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: oikutteleva virtalukko

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Nämä oireet viittaavat kuluneisiin virtalukon haittoihin. Kun ne kulahtaa tarpeeksi, tuntuu oikeallakin avaimella, että olisi väärä avain virtalukossa.

Tämän voi vielä varmistaa mahdollisesti oikeaksi diagnoosiksi, irroittamalla ratin alasuojamuovin ja painamalla terävällä esineellä virtalukkoperän kyljessä olevaan reikään, kun virtalukko on 1 asennossa. Tällöin saa patruunan pois pesästä ja esim. isolla talttapääruuvarilla käänneltyä virtalukon pohjasta virtoja päälle/pois ja saa selville onko ongelma virtalukon pohjassa, vaiko kuluneessa lukkosylinterissä.
Viimeksi muokannut Coltti, Ti Heinä 05, 2011 17:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: oikutteleva virtalukko

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ai joo tää .. joo ongelma kuumilla keleillä ei meinaa avain kääntyä.....

lukkosepän tiedot jo hallussa kuka taitaa irrota ,uusi haitat ja asenna jutun.

tämänkin ominaisuuden kanssa olen oppinu elämään...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin