Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???
- TurboTurpa
- "Aero"
- Viestit: 396
- Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
- Paikkakunta: Halsua
Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???
Siis pitää suurin piirtein olla kun flekti kytkeytyy päälle klo:9 paikkeilla vai vähän ylikin, koitin haulla tietoa, mutta löysin osviittaa vain asteista ja lämpömittari pitäisi olla kunnossa.
Auto oli siis toi 2.3T ilmastoinnilla, joka ei kylläkään tällä hetkellä toimi.
Auto oli siis toi 2.3T ilmastoinnilla, joka ei kylläkään tällä hetkellä toimi.
Saab 9-5 A 2.3t stw
Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???
Kuulostaa normaalilta. Auton ollessa kunnossa mittari pysyy hyvin lähellä yhdeksää.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
- TurboTurpa
- "Aero"
- Viestit: 396
- Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
- Paikkakunta: Halsua
Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???
Mulla on vain se rele systeemit pois käytöstä jostain syystä ja koitin hommata releet paikoilleen niin ei flekti kytkeytynyt päälle vielä vaikka viisari oli siinä klo 9-10 paikkeila, enkä viittinyt kauempaa käyttää autoa ettei ala keittään ja tule muita ongelmia, joten laitoin hyppylangan takaisin sulakkeelta muistaakseni releen E.n liittimeen, jolloin flekti alkaa pyöriin heti kun virrat laittaa päälle vaikka auto on kylmä ja pyörii kunnes katkaisen virran.KAPU2 kirjoitti:Kuulostaa normaalilta. Auton ollessa kunnossa mittari pysyy hyvin lähellä yhdeksää.
Ps: Oliskos mahdollisesti vikaa antura puolella, joka on syylärissä ja josta lähtee ne kolme johtoa siis ilmeisesti se on kaksi vaiheinen anturi, tällä hetkellä siis on nuo molemmat releet pois käytöstä ja vain kytketty tolla hyppylangalla sulakkeelta josta tulee virtaa kun virrat on päällä, tonne releen E paikalle joka kytkee flektin päälle suoraan heti välittömästi.
Saab 9-5 A 2.3t stw
Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???
Just vaihdoin omaan tonnariini syylärin ja anturin johtoliitosta avatessa yksi kolmesta pinnistä hajosi, oli pahasti hapettunut. Eli se johtoliitos kannattanee tarkistaa ekana ja kokeilla siitä yhdistämällä että flekti lähtee pyörimään molemmilla vaiheilla. Tietty pitänee olla releet paikoillaan.TurboTurpa kirjoitti: Mulla on vain se rele systeemit pois käytöstä jostain syystä ja koitin hommata releet paikoilleen niin ei flekti kytkeytynyt päälle vielä vaikka viisari oli siinä klo 9-10 paikkeila, enkä viittinyt kauempaa käyttää autoa ettei ala keittään ja tule muita ongelmia, joten laitoin hyppylangan takaisin sulakkeelta muistaakseni releen E.n liittimeen, jolloin flekti alkaa pyöriin heti kun virrat laittaa päälle vaikka auto on kylmä ja pyörii kunnes katkaisen virran.
Ps: Oliskos mahdollisesti vikaa antura puolella, joka on syylärissä ja josta lähtee ne kolme johtoa siis ilmeisesti se on kaksi vaiheinen anturi, tällä hetkellä siis on nuo molemmat releet pois käytöstä ja vain kytketty tolla hyppylangalla sulakkeelta josta tulee virtaa kun virrat on päällä, tonne releen E paikalle joka kytkee flektin päälle suoraan heti välittömästi.
Ja mitä flektin pyörimiseen tulee, niin mulla lähtee jotai about klo 10 pyörimään eka vaihe, joten siihenkin vaaditaan kylmäpäisyyttä.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
- TurboTurpa
- "Aero"
- Viestit: 396
- Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
- Paikkakunta: Halsua
Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???
Okei taytyy tsekata.saba2,1 kirjoitti:Just vaihdoin omaan tonnariini syylärin ja anturin johtoliitosta avatessa yksi kolmesta pinnistä hajosi, oli pahasti hapettunut. Eli se johtoliitos kannattanee tarkistaa ekana ja kokeilla siitä yhdistämällä että flekti lähtee pyörimään molemmilla vaiheilla. Tietty pitänee olla releet paikoillaan.TurboTurpa kirjoitti: Mulla on vain se rele systeemit pois käytöstä jostain syystä ja koitin hommata releet paikoilleen niin ei flekti kytkeytynyt päälle vielä vaikka viisari oli siinä klo 9-10 paikkeila, enkä viittinyt kauempaa käyttää autoa ettei ala keittään ja tule muita ongelmia, joten laitoin hyppylangan takaisin sulakkeelta muistaakseni releen E.n liittimeen, jolloin flekti alkaa pyöriin heti kun virrat laittaa päälle vaikka auto on kylmä ja pyörii kunnes katkaisen virran.
Ps: Oliskos mahdollisesti vikaa antura puolella, joka on syylärissä ja josta lähtee ne kolme johtoa siis ilmeisesti se on kaksi vaiheinen anturi, tällä hetkellä siis on nuo molemmat releet pois käytöstä ja vain kytketty tolla hyppylangalla sulakkeelta josta tulee virtaa kun virrat on päällä, tonne releen E paikalle joka kytkee flektin päälle suoraan heti välittömästi.
Ja mitä flektin pyörimiseen tulee, niin mulla lähtee jotai about klo 10 pyörimään eka vaihe, joten siihenkin vaaditaan kylmäpäisyyttä.mulla oli eka vaihe pimeenä, toinen vaihe lähtee kyllä todella "myöhään" päälle. Vika oli nimenomaan tuossa anturin johtoliitoksessa.
Kiitti vain tiedoista
Saab 9-5 A 2.3t stw
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
- Paikkakunta: Los Pargas
Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???
Viimeisimmässä ysitontussa jonka hankin (toukokuussa) oli myös fläktin kanssa ongelmia. Vika löytyi anturin johdosta. Huolimatta siinä olevassa erillisestä lämpösuojasta (punainen) oli johdot sen sisällä ottaneet hieman kipeää. Kuori hapertunut ja langat poikki. Syylärin alla kulkeva johtonippu on myös usein aika haperoa ja mahdollinen vikapaikka.
Kaverin ysitonttuun piti kerran tehdä viritys kun fläkt ei lähtenyt pyörimään (anturi oli hengetön eikä ollut aikaa sen paremmin ihmetellä). Laatikon pohjalta löytyi EXTRA-katkaisin ja kojetaulusta vapaa paikka, releeltä virta katkaisimelle ohittaen koko anturin. Fläktin sai manuaalisti päälle kun tarve vaati. Auttoi vähäksi aikaa kunnes kaveri pääsi varaosakaupoille ja anturin vaihtoon![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Niin ja klikkaa tuolta oikeasta yläkulmasta Etsi, sitä kautta löytyy lisää infoa. Fläktin toimimattomuutta on ollut liikkeellä viime aikoina kun selaa viestiketjuja. Toivottavasti saat Saabin pian liikenteeseen![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kaverin ysitonttuun piti kerran tehdä viritys kun fläkt ei lähtenyt pyörimään (anturi oli hengetön eikä ollut aikaa sen paremmin ihmetellä). Laatikon pohjalta löytyi EXTRA-katkaisin ja kojetaulusta vapaa paikka, releeltä virta katkaisimelle ohittaen koko anturin. Fläktin sai manuaalisti päälle kun tarve vaati. Auttoi vähäksi aikaa kunnes kaveri pääsi varaosakaupoille ja anturin vaihtoon
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Niin ja klikkaa tuolta oikeasta yläkulmasta Etsi, sitä kautta löytyy lisää infoa. Fläktin toimimattomuutta on ollut liikkeellä viime aikoina kun selaa viestiketjuja. Toivottavasti saat Saabin pian liikenteeseen
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???
Laitetaan nyt tänne kun osittain ainakin liittyy aiheeseen.
Eli tonnariin vaihdettiin vesipumppu, laturin hihna ja stefa. Kotiin ajellessa huomasin
että lämpömittari nousi ihan tappiin (mitä ei ole tehnyt koskaan)
Tarkemmin ottaen ei mittari ole noussut ikinä edes yli puolenvälin.
Tilapäinen toimintahäiriö? Tyyppivika eli roikkuva viisari joka korjaantui samalla
Flekti siis pyörii kyllä ja paisuntasäiliössä on jäährytysnestettä riittävästi.
Eli tonnariin vaihdettiin vesipumppu, laturin hihna ja stefa. Kotiin ajellessa huomasin
että lämpömittari nousi ihan tappiin (mitä ei ole tehnyt koskaan)
Tarkemmin ottaen ei mittari ole noussut ikinä edes yli puolenvälin.
Tilapäinen toimintahäiriö? Tyyppivika eli roikkuva viisari joka korjaantui samalla
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Flekti siis pyörii kyllä ja paisuntasäiliössä on jäährytysnestettä riittävästi.
Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???
ilmalukko?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???
Koitin käyttää moottoria ilman paisuntasäiliön korkkia, mahd. ilmalukot pitäisi lähtee tollee?
Voiko vuotava paisuntasäiliön korkki päästää lämmöt tappiin, menee tosiaan ihan punaiselle
asti jos päästää.
Voiko vuotava paisuntasäiliön korkki päästää lämmöt tappiin, menee tosiaan ihan punaiselle
asti jos päästää.
Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???
Luultavasti "mestarin" mainitseva ilmalukko on lämpöpatterissa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???
Eikö tällöin alavesiletkun tulisi pysyä viileänä? Kuumenee meinaan sekin ihan kunnolla.
Voiko olla yksinkertaisesti termari mennyt (about 2v vanha) tai lämpötila-anturi kenkkuilee?
Voiko olla yksinkertaisesti termari mennyt (about 2v vanha) tai lämpötila-anturi kenkkuilee?
Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???
Jos lämmöt on tapissa niin keittääkö? Onhan anturin johto kunnolla kiinni eikä ota mistään maihin (maissa ollessa taitaa mennä tappiin).
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???
hmm, toisaalta luulisi anturista johtuvan vian nostavan lämmöt heti tappiin? nyt ne nousee tasaisen tappavasti. ja myös laskee kun koneen sammuttaa ja antaa viilentyä niin lämpömittari laskee pikkuhiljaa.j0ne kirjoitti:Jos lämmöt on tapissa niin keittääkö? Onhan anturin johto kunnolla kiinni eikä ota mistään maihin (maissa ollessa taitaa mennä tappiin).
edit: niin juu, en antanut koneen keittää vaan pysäytin ja sammutin kun meinas lämmetä liikaa.
Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???
Laitetaampa jatkoa vielä, eli vaihdettu pakkasnesteet ja putsattukin järjestelmä.
Suurimman osan ajasta toimii normaalisti mutta sitten saattaa äkillisesti nousta neula ja
nousee tosiaan sinne punaiselle asti jos ei pääse heti tien sivuun. Nyt tuoreimmassa tapauksessa
kiehahti jo sen verran että paisarin kautta rupesi tulemaan yli. Ei vaikuttais olevan vuotoja missään, letkut vaihdettu ja termarikin tuntuisi toimivan normaalisti "laboratorio olosuhteissa".
Mikähän tässä nyt mättää?
Suurimman osan ajasta toimii normaalisti mutta sitten saattaa äkillisesti nousta neula ja
nousee tosiaan sinne punaiselle asti jos ei pääse heti tien sivuun. Nyt tuoreimmassa tapauksessa
kiehahti jo sen verran että paisarin kautta rupesi tulemaan yli. Ei vaikuttais olevan vuotoja missään, letkut vaihdettu ja termarikin tuntuisi toimivan normaalisti "laboratorio olosuhteissa".
Mikähän tässä nyt mättää?
Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???
Vesipumppu on vaihdettu (ilmeisesti liikkeessä?) mutta vaihdettiinko varmasti juuri tuolla toisessakin ketjussa mainitut ne kolme O-rengasta samalla? Jos ei niin ne vanhat vuotaessaan voivat päästää ilmaa- ja ilmalukon järjestelmään, juuri kannessa ylimmässä vesitilan kohdassa sijaitsevan termostaatin taakse.
Termaria ei vaihdettu? 10-20€:n, ja etenkin juuri keittämiseen vaikuttavan osan vaihtaisin itse jo ihan vikojen poissulkemiseksi ja vianetsinnän helpottamiseksi.
Termostaatin ilmareikä varmasti yläasennossa?
Kuinka se termostaatti testattiin "laboratorio-olosuhteissa"? Lämpömittarin kanssa ja roikkuiko kattilassa narun päässä vapaasti vesitilassa vai makasiko kattilan pohjalla? Jälkimmäinen voi antaa väärän kuvan termostaatin toiminnasta. Oliko nyt paikoillaan olevassa termostaatissa pienintäkään merkkiä valkoisesta vahamaisesta aineesta termarin pinnoilla?
Etujalkatilojen lattiamattojen (sen auton "oman" kankaisen) alle vuotava ja vastaavasti ilmaa järjestelmään päästävä lämmittimen kenno voi tehdä toistuvia ilmalukkoja järjestelmään ilman että konehuoneen puolelta tarkasteltaessa olisi mitään tietoa vuodosta.
Jäähdytysjärjestelmä puhdistettiin, oliko siihen jotakin näkyvää tai haisevaa syytä? Esim. mustaa tai harmaata vaahtoa paisuntasäiliössä, pakokaasun hajua? Tuleeko paisuntasäiliöön kuplia tai hajua auton käydessä?
Termaria ei vaihdettu? 10-20€:n, ja etenkin juuri keittämiseen vaikuttavan osan vaihtaisin itse jo ihan vikojen poissulkemiseksi ja vianetsinnän helpottamiseksi.
Termostaatin ilmareikä varmasti yläasennossa?
Kuinka se termostaatti testattiin "laboratorio-olosuhteissa"? Lämpömittarin kanssa ja roikkuiko kattilassa narun päässä vapaasti vesitilassa vai makasiko kattilan pohjalla? Jälkimmäinen voi antaa väärän kuvan termostaatin toiminnasta. Oliko nyt paikoillaan olevassa termostaatissa pienintäkään merkkiä valkoisesta vahamaisesta aineesta termarin pinnoilla?
Etujalkatilojen lattiamattojen (sen auton "oman" kankaisen) alle vuotava ja vastaavasti ilmaa järjestelmään päästävä lämmittimen kenno voi tehdä toistuvia ilmalukkoja järjestelmään ilman että konehuoneen puolelta tarkasteltaessa olisi mitään tietoa vuodosta.
Jäähdytysjärjestelmä puhdistettiin, oliko siihen jotakin näkyvää tai haisevaa syytä? Esim. mustaa tai harmaata vaahtoa paisuntasäiliössä, pakokaasun hajua? Tuleeko paisuntasäiliöön kuplia tai hajua auton käydessä?