9000 kytkin?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

9000 kytkin?

Viesti Kirjoittaja PVI »

Autossani on kytkinhuolia. Potilas on vm. -95 tonnari alunperin 2,3l matalapaineturbolla (B234E), nykyään päivitetty steg 1:llä ja kilometrejä on nieltynä 256tkm. Aluksi diagnosoin oireet jakopään tasapainoakseleihin, mutta viikonloppuna asiaa tutkittuani tulin siihen tulokseen, että kytkin pitää sen metallisen kilahduksen.

Eli kilahdus kuuluu startatessa ja sammuttaessa kytkin pohjassa. Ääntä ei kuulu vapaalla satrtatessa/sammutettaessa. Pienillä kierroksilla esiintyy tärinää/värinää, joka katoaa kierrosten noustessa yli 1500RPM:n. Tänä aamuna kuuntelin kytkintä ja kylmänä ajossa taitaa painelaakerikin ulvahtaa hieman kytkintä painettaessa. Eli kytkin menee vaihtoon.

Sitten polttavaan kysymykseen: Speedpartsilla neuvotaan 2,3LTT:n virityksissä vaihtamaan kytkin kun mennään steg 3:seen. Tiedän että autossa on eri kytkinlevy kuin täyspaineturbossa (B234L) tai aerossa (B234R). Paineasetelma ja vauhtipyörät ovat samat? Nyt kun joudun kytkimen remontoimaan voinko päivittää oman autoni tuolla täyspaineturbon levyllä? Vai mitä SP on suositellut kytkimen päivitykseksi?

Mitä mahtaa kytkimen vaihtoon kulua pajalla aikaa? Onko kenellekään tehty kytkimen vaihtoa lähiaikoina? Mitä homma kustansi?


9000 CDE 2,3t -95
99t -78
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Samoja mietteitä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Ilmeisesti sunkin autossa on toi pienempi eli 215mm kytkin. Itselläni alkoi luistaa vanha kytkin jo steg 1 kanssa.

Nykyinen kytkin kärsi hieman muutto touhuissa, joten täytyy katsoa tilanne, kun saan boksin takaisin Ruotsista.

Kytkimen sopivuus riippuu moottorin numerosta, mutta käsittääkseni vasta -97 vuosimalleissa on suuremmalle kytkimelle (228mm) sopiva vauhtipyörä myös matalapaine turboissa.

Itselläni on ajatuksissa päivittää oma 9000 2.0ltt steg 3 boksiin, joten kytkin menee myös vaihtoon. Täytyy yrittää etsiä joko Aeron tai 2.3T vauhtipyörä ja sovittaa siihen Aeron kytkin. Näihin vanhempiin vauhtipyöriin ei ilmeisesti saa kiinni vahvempaa kytkintä, joten vauhtipyörän vaihto tulee todennäköisesti eteen.

Kytkimen vaihto ei ole itsekään tehtynä mahdoton homma, kunhan on hyvät tilat. Muistaakseni Saabilla on kytkimen vaihtoon arvioitu työmäärä n.4 tuntia.

PS. Haitko sinä 90 sisustan ja 99 turbon koneen Harjavallasta
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

Olen nyt tutkaillut tuota saabin varaosaluetteloa (EPC) ja se antoi vauhtipyörälle ja paineasetelmalle samat numerot vuosimallin 1995 autoon, kun kyseessä oli 2,3l kone. Kytkinlevy on 2,3 matalapaineturbossa sama kuin V6:ssa. Yritän nyt vain saada selville sopiiko täyspaineturbon kytkinlevy suoraan autoon? Vai joutuuko vauhtipyöränkin vaihtamaan? Olisi vaan kiva päivittää kytkin kestämään vääntöä.

Hain koneen ym. kesällä teiltä :D Eli sama kaveri. Kone on kiinni autossa ja hyvin pelaa ja ahtaa. Ongelmana on vielä oikeanpuoleinen sisempi vetonivel (tripoidi), loota vuotaa öljyä peräpäästä (huono tiivistys) ja Mittariston sähköt on hukassa (polttaa sulaketta). Sisustaa en ole vielä ehtinyt vaihtamaan. Kai se pian valmistuu. Hankaluus tosiaankin on tuo matka talille:twisted: Juttelin muuten veljesi kanssa Alastarolla...ja annoin kenkää oikein urakalla tuolle tonnarille :twisted:

9000 CDE 2,3t -95
99t -78
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Muistaakseni

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

SP ainakin myy samaa kytkintä sekä 2.0ltt ja 2.3ltt koneille. Omalla kohdallani ainakin vauhtipyörä menee ilmeisesti vaihtoon. Täytyy vielä katsella Aeron ja 2.0ltt asetelmia rinnakkain, jos sattuisi ruuvin reijät osumaan samalle etäisyydelle. Vauhtipyörässä oleva kitkapinta oli muistaakseni aika reilusti isompi kuin kytkinlevyn peittämä ala, joten sen puolesta saattaisi sopia.

SP:kin lakkasi myymästä sporttikytkintä 9000:n. Täytyy vielä etsiskellä ja tutkiskella sopivia ratkaisuja.

Näätkö muuten luettelostasi, onko 2.0ltt ja 2.3ltt sama vauhtipyöra, vai onko 2.0 pistetty kevyempi tai raskaampi (lyhyempi iskunpituus).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

Hyvä ratkaisu:

Sachs Race Engineering eli Sachs:in kilpaosaston
noin +30% jäykempi paineasetelma

-> n +30% vääntömomentin välityskykyä

Saab 9000 saatavana 228mm ja 240mm kytkimiin

kysy e-maililla lisää
Viimeksi muokannut T16, To Joulu 04, 2003 22:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Jos on yhtään yli Steg3 tarkoitus viedä viritouhua ni en suosittele paljoa luottamaan Aeron alkup. kytkimen autuaaksi tekemiseen. Mun kone on B234R ja jo Steg3 oli liikaa 110tkm ajetulle kytkimelle. Nyt on sintterilevy kiinni ja enää ei luista. Tosin tuhlaan kaikki rahani, mutta vaihdan sen silti alkuperäiseen kytkinlevyyn ja juuri tuohon Sachs Race Engineering paineasetelmaan josta T16 yllä mainitsi. Tilasin paineasetelman Ruotsista kun ei Suomesta löydetty/osattu kysyä oikeasta paikasta.

Paineasetelma on nyt laatikossa tossa eteisen lattialla ja ens keskiviikon jälkeen PCS:n Rikulla on tietoa voiko heidän kautta hankkia ko. paineasetelmaa, kun otetaan tosta mun asetelmasta tuote yms. numerot. Mun kytkimen halkaisija siis 240mm.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Ei se varmaan

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Ei se varmaan autuaaksi tee, mutta on ainakin parempi kuin nykyinen (215mm). Auto on muuten 2.0ltt, joten pitäisi tuon Aeron kytkimen kestää ainakin hetken aikaa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin