Uusi upea tonnari talossa. Kuumeni, ja heitti nesteet ulos!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Uusi upea tonnari talossa. Kuumeni, ja heitti nesteet ulos!

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Nyt suoraansanottuna v*tuttaa!

Elikkä hyvän toimivan huolettoman Volvon vaihdoin vasta 193tuhatta ajettuun vm -92 CS tonnariin. Herkkuja riittää, vaaleat täysnahat, jalopuulistat, automaattivaihteisto ym ym. Koneena 200hv 2.3l turbo. Kaupat tein eilen ja kerkesin autolla ajamaan 250 km päivän aikana ilman minkäänlaisia ongelmia. Illan suussa lähdin sitten juoppokuskina naapurikaupunkiin käymään. Odotellessa porukkaa kävin vähän ajelemessa ja ihailemassa miltä se 200hv tuntuu alla nuhanysvyjen jälkeen. Reissuun lähtiessä tuli JO ensimmäinen onkelma: ACC puhallin puhalsi täysillä joka asennossa painoit sitten OFF tai yritit säätää puhallusta pienemmälle. Kylmää ei tosin tullut laisinkaan, lämmintä ja haaleaa ilmaa joka lämpöasetuksella... Ajattelin, että pikkuvika naah ei haittaa.

No päivän aikana ajaessa moottorin lämmöt pysyivät maantiellä siinä yhdeksän paikkeilla koko ajan ja kaupungissa nousivat vain hieman päälle.

Sitten nyt illalla kun porukkaa olisi pitänyt lähteä hakemaan kaupungista pois, siinä ajellessa keskustassa yllättäen huomasin CHECK ENGINE-valon syttyneen. Paniikki iski kun huomasin moottorin lämpöjen nouseen punaiselle. Ei muuta kuin auto äkkiä tien reunaan parkkiin ja sammuksiin. Onni onnettomuudessa, että vapaa parkkipaikka oli suoraan silmien alla. Moottoritilasta tuli melkoista höyryä ja jäähdytinnestesäiliössä valtava paine ja sihisevä ääni. Vähän ajan kuluttua päästi kaikki jäähdytinnesteet alleen... Säiliöstä lähtevästä mustasta letkusta (en nyt saa koko yönä nukkuneena päähän) löytyi halkeama jonka kautta päästi myös vedet ulos joita koitin lisätä jäähdyttääkseni. Öljyjen seasta ei löytynyt vettä.

Ai ko mukava taas! Ei paljoa voi kehua näitä omia yksilöitä, koko ajan jotain hajalla... Ja innolla odotan mitä remonttia tämä tuo tullessaan, pidetään peukkuja pahimman varalta :x

nim. Kaksi maanantaiyksilöä omistava...

muutama kuva nyt vielä tulokkaasta, tarkoitus olis siirtää toisesta komeammat 17" vanteet alle

http://www.aijaa.com/v.php?i=007008353683.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=009338353685.jpg
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Uusi upea tonnari talossa. Kuumeni, ja heitti nesteet ulos!

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tuo vm.92 on kyllä tyypillinen "kansihalki" vuosimalli...
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Uusi upea tonnari talossa. Kuumeni, ja heitti nesteet ulos!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Siinä ei taida olla kompuran sähköliitin kiinni koska kompura alkoi pitämään karmeaa kolinaa. Kansi on melko varmasti halki kun öljyä pääsee uimaan jäähdytinnesteen sekaan. Viallinen ilmastoinnin säätöläpän servomoottori on korvattu kojelaudan läpi poratulla vaijerilla.
Eikö muka herjannut kiihdytellessä sitä TCS-valoa, outoa jossei?
Ajokilometreihin kannattaa suhtautua erittäin skeptisesti, melko varmasti ruuvattu Italiassa (ostin samasta liikkeestä toisenkin Saabin, 9-5:en josta oli todistettavasti ruuvattu mittarista 120tkm).
Vaihda kaukosäätimien patterit niin saat Defan hälärin toimimaan. Kuskin penkki kannattaa ottaa irti ja kiristää tuo istuinosaa kiertävä ja kiristävä rautalanka uudestaan.
Ahdin siinä vislailee siihen mallin että kannattaisi varmaan napata se auki ja vaihtaa huoltosarja siihen. Kampiakselin hihnapyörä kannattaa vaihtaa tuliterään kun öljyvuoto (yksi monista) ei lakkaa stefanvaihdolla, melko varmasti kulunut ura stefan huulen kohtaan.
Ahdot ei muistaakseni nouse enää riittävän korkealle, ehkä joko hukkis tai mankkuvena falskaa, kun auto tuntui viimeksi kokeillessani niin toivottoman laiskalta (ei ahtanut siis punarajalle)

Nimim. Kyseisen auton joskus v.2003 omistanut.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Uusi upea tonnari talossa. Kuumeni, ja heitti nesteet ulos!

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Onko tällä ACC:n sekoamisella jotain tekemistä kyseisen ääksidentin kanssa, että lämmöt lähti nousoon eikä jäähdytyksestä tietoakaan?
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Uusi upea tonnari talossa. Kuumeni, ja heitti nesteet ulos!

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

vesiletku uusiksi.
vedet sisään ja aja lämpimäksi seuraten lämpöjä.
tekeekö paisariin painetta?
koittaako keittää uudestaan?
tekeekö paisariin painetta?
toimiiko flekti?
vuotaako jostain muualta ulos?
mutta pelkäämpä että kansi jumppaa on tiedossa jokatapauksessa
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Uusi upea tonnari talossa. Kuumeni, ja heitti nesteet ulos!

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Tosiaan kansiremppaa olisi tiedossa. Hieman nyt selvennystä. Viikontakainen flektin toimimattomuus paikannettu. Lämpöanturi oli mennyt sököksi. Kiva.. No nyt se on sitten vaihdettu ja flekti pelaa kuten unelma, eikä lämmöt nouse. Nesteet oli tullu paisarin kautta pihalle, vuotoja ei löytynyt. Olivat lisänneet uudet jäähdytinnesteet sisään samalla kaupan tekijäisiksi.

Olen tässä kerennyt ajella about 600km samalla silmäillen yleiskuntoa ja tekniikan toimivuutta. Automaattivaihteisto pelaa hyvin, tehot on tallella, yleiskunto korilta ja alustalta ruosteeton!! vaaleat nahat kuin uudet, kuten sisusta yleensäkin. Toki pikkuvikaa löytyy: ACC jumissa, stereot vie virtaa liikaa (himmentää mittaristot ja muut sisätilan polttimot) Kenties väärin kytketty? Tosiaan irtiottamalla soittimen kaikki ok. Sitten tosiaan tuo TCS CTRL valo saattaa kytkeyttää sen hätätoiminnon ja poljin menee jäykäksi. Lopulta tukehduttaa ja sammuttaa koko koneen kun ajaa tien sivuun käynnistääkseen uudelleen. Äsken tuossa ajellessa ei valo syttynyt vaikka kuinka poljin, pääsinkin sitten ensimmäistä kertaa kunnolla kokeilemaan miltä se turpon ja 200 pollen yhdistelmä tuntui. Ihan päheä oli!

Moottorissa vain nyt ei todellakaan ole kaikki kohdillaan. Elikkä oliko toissapäivänä kun vilkkui sillointällöin taas teksti CHECK RADIATOR LEVEL. Lämmöt ei nousseet missään välissä, mutta tarkastettuani tilanteen nesteen pinta oli siinä vähäsen yli MINimin. Lisäsin siinä kotiin päästäkseen pelkkää vettä. Samana iltana homma toistui, valo vilkkuu. Olin sen verta varautunut, että ostin jäähdytinnestepullon apparin jalkatilaan valmiiksi. Nyt on mennyt parissa päivässä 1L pullo ja taas alkoi sama vilkutus kun kävin ajelemassa. Tosiaan lämmöt ei nouse yhtään normaalia kummemmin ja nesterajat taas siinä vähän yli MIN. Jänskää...

Tarkemmalla kurkistuksella jähd.nestesäiliöön on päässyt öljyä. Pikkulusikalla kaavin hieman niin suht paksua tummaa mössöä ainakin pinnasta. Öljyn seasta ei pahemmin löytynyt mitään hälyttävää, mitä nyt öljy oli hieman ruskeaa. Se olis sitten ilmeisesti kansihomma ejessä päin? Kuten sanottu tehot tallella, kulkee nätisti, käy nätisti. Auto muutenkin kunnoltaan melkoinen helmi. Nyt vain polttelee kysymys osiksi vai pistääkö kuntoon? Ei tuosta 194thkm ota oikein selvää vanhana tuontiautona onko paikkaansapitävä vai ei. Yleiskunnosta jos pääteltäisiin en epäile, joko tai on todella(!!!) hyvin pidetty. Ei oikein kauheana vain uskaltais ajella tuolla ettei tilanne pääse pahenemaan. Pistelen huomenna kuvia tulemaan.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Uusi upea tonnari talossa. Kuumeni, ja heitti nesteet ulos!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ihmeen kauan se Motonetin flektiantura toimikin, :)
Auto on kyllä tosi siistikuntoinen noinkin vanhaksi, ei ole mennyt juuri miksikään sitten vuoden 2003 koska appiukko on sitä lähinnä vain puunaillut tallissaan eikä ollut ajanut 8 vuoden aikana kuin 50tkm.
Eikait siinä ole juuri muuta ongelmaa kuin kannentiiviste tai kansi halki, ja sitten se kenkkuileva TCS, mutta nimimerkki Pevi taitaisi osata auttaa sen TCS:n kanssa, ja varmaan myös toimimattoman ACC:n lämmönsäätöservonkin kanssa. TCS:ää on ihmetelty monet kerrat merkkiliikkeessäkin Tech:illä, ja jotain osia siihen on vaihdettukin, ja aina se sama TCS CTRL -herja ilmestyy säännöllisen epäsäännöllisesti.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Uusi upea tonnari talossa. Kuumeni, ja heitti nesteet ulos!

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Jeps. Nyt alkaa remppaajan haku joka jaksaa aherrella tuon parissa. Lupaamia kuvia kas kummaa myöhässä.

http://aijaa.com/v.php?i=009358415196.jpg

http://aijaa.com/v.php?i=009338415197.jpg

http://aijaa.com/v.php?i=003798415198.jpg
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Uusi upea tonnari talossa. Kuumeni, ja heitti nesteet ulos!

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Miten tän selittäis, eli. Mikäs on sitten selvennyksenä kun kaasua painaessa kiihdyttäessä kuuluu moottoritilasta melkoinen lätinä ja litraus kun jotkut nesteet falskaa jossakin? Jäähdytinnestesäiliö tyhjentynyt itsekseen eli vuotanee ilmeisesti johki. Ajanut en ole enään pariin päivään.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Uusi upea tonnari talossa. Kuumeni, ja heitti nesteet ulos!

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

taitaapi olla kansipahvi rikki tahi kansi halki
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Vastaa Viestiin