tonnari tuli taloon

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

tonnari tuli taloon

Viesti Kirjoittaja mazeos »

Vaihdoin sitten 87 Chevrolet Caprice farmarini vuoden 94 CDE tonnariin. Hakusessa olisi omistajan opas ja myyntiesite. Havaintoja ensi metreiltä:
ei natise eikä kolise, ruostetta ei löydy, muutama kohta paikkamaalattu etulokasuojasta. Sähköantenni poikki, uusi tarvitaan. Tarjoaa Capriceen verraten tasaisempaa kyytiä vaikka onkin manuaali ja vaatii totuttelua. Aeron vanteet, kirkkaat etuvilkut ja tummat takalasit antavat katu-uskottavuutta. Joskus vielä ilmajouset, korisarjaa, tasoitettu takaluukku...
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Fruit
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 20:52
Paikkakunta: Tampere

Re: tonnari tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Fruit »

Autoja ne on saabitkin. Riippuu aika paljon kunto ihan siitä miten on pidetty
huolta edellisten omistajien toimesta. Ja nykyisenkin :wink:

Omassani alkaa yksi jos toinenkin osa nitisemään ja natisemaan, mutta ei kai siinä muu
auta kuin uutta / parempikuntoista osaa tilalle ja kovaa ajoa kuten sanonta kuuluu.

Mutta onnittelut uudesta Tonnarista.
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: tonnari tuli taloon

Viesti Kirjoittaja mazeos »

mitä muuten tarkoittaa kojelaudan Anti-lock valo, välillä syttyy se.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: tonnari tuli taloon

Viesti Kirjoittaja aero »

ABS-jarrujärjestelmän vikaa. Villi veikkaus: jonkun anturin signaali pätkii. Noin uuden auton kanssa voit joko hankkiutua testerin ääreen (joko Tech2 tai ISAT, eos kumpi onpi parempi tuohon) tai etsiä vikaa itse. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa tutki piuhat ja jos ei vikaa löydy, mittaa anturit (yleismittari vaihtojännitealueelle (luokkaa 1000mV), mittarin piuhat kiinni anturin karvoihin ja rengas pyörimään - samalla vauhdilla joka pyörältä pitäisi näkyä sama jännite, käsin pyörittämällä pitäisi päästä johonkin 400-500mV luokkaan ainakin aiemmassa ABS -versiossa).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: tonnari tuli taloon

Viesti Kirjoittaja mazeos »

ok, kiitos aero infosta. Täytyy pyytää vilkaisemaan seuraavassa huollossa. Nyt mittarissa 334 000 km, jos jossain 350 000ssa seuraava huolto, huoltokirjan mukaan edellinen huolto tehtynä 225 000ssa. Tai mikä on normaali huoltoväli tonnareissa?
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: tonnari tuli taloon

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

noilla kilsoilla 10tkm välein öljyt ja tulpat..

ei kai kukaan ihan tosissaan tuijota huoltokirjaa noilla kilsoilla.. :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: tonnari tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

mazeos kirjoitti:Tai mikä on normaali huoltoväli tonnareissa?
1993 huoltokirjan mukaan:
20 000 km / vuosi
- moottoriöljyt ja -suodatin
40 000 km
- tulpat 2,0-moottoreihin
- automaattivaihteistoon öljyn ja suodattimen vaihto
- jarrunesteen vaihto (max. kaksi vuotta)
- sisäilmansuodatin, vaihto
60 000 km
- jäähdytinnesteen vaihto (max. Kolme vuotta)
- tulpat 2,3-moottoreihin
- moottorin ilmansuodatin.

Ja lisäksi tulee lukuisten eri paikkojen tarkistus mutta niitä en jaksa ryhtyä listaamaan.

Näin siis huoltokirjan mukaan. Henkilökohtaisesti olen vaihtanut moottoriöljyt kymppitonnin välein, koska ainakin Mobilin Rally Formula alkaa häviämään koneesta 8000 km jälkeen. Myöskään en ymmärrä mistä tulee ero sytytystulppien vaihtoon eri moottoreille. Ehkä tiheämpi vaihtoväli koskee jakajallisia sytytysjärjestelmiä.
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: tonnari tuli taloon

Viesti Kirjoittaja mazeos »

kiitoksia kommenteista koskien huoltoväliä. Täytyypi tilata huolto ensi tilassa. Kun ei ole tietoa mitä huoltoja tuon kirjaan merkityn viimeisen huollon jälkeen on tehty.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: tonnari tuli taloon

Viesti Kirjoittaja mazeos »

tänään syttyi kojelautaan valoja:
välillä check engine, välillä check engine radiator level ja välillä check radiator level. Ja välillä vilkkuu ja välillä ei pala mikään noista. Jossain anturissa vika? Kun juuri vaihdettu jäähdytin letkuineen jne.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Re: tonnari tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Varmaan kannattais ainakin stekata se jäähdytinnesteen taso ensimmäisenä. Siellä on nesteen pinta lähellä anturin rajaa, niin siksi se teksti siellä todennäköisesti välillä näkyy. Joskus nestettä häviää ilmataskujen takia täytön jälkeen tai esim. vuotavan lämppärin kennon takia.
9000 aero -97, 9000 cde -96
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: tonnari tuli taloon

Viesti Kirjoittaja mazeos »

mitä bensaa muuten olette tonnareihinne laittaneet? Itse laitoin 95e10, toivottavasti ei riko moottoria...
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: tonnari tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Turboihin aina 98 tai V-Power. Kyllähän tuo etanolibensallakin (95E10) käy, mutta tehoja jää selvästi uupumaan.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: tonnari tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Autokohtainen juttu, joka selviää vain kokeilemalla. Kahdessa tonnarissani (2,0- ja 2,3-litraiset täyspaineturbot) en ole huomannut eroa kulussa tai kulutuksessa eri bensoilla. Ajan 95E10:llä.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: tonnari tuli taloon

Viesti Kirjoittaja mazeos »

kuuluuko ilmastoinnin puhaltaa aluksi lämmintä ilmaa ennenkuin viilenee vai onko jokin vialla? Käytin tonnarin korjaamolla jossa lisättiin jäähdytysnestettä. Check radiator level -valo sammui sillä.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: tonnari tuli taloon

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jups..eipä se ilma siellä itsekseen viilene :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin