SCC asennus / mahdollinen korjaus ?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

SCC asennus / mahdollinen korjaus ?

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Huomenta, olen saamassa 97vm autosta SCC lisäajotieturia vm98 tontuuni. Tarvitsisin laitteen kytkentäohjeet.

Lisäksi laitteessa on ongelma että päivänvalossa kuulema näe näytöstä oikestaan mitään ja pimeellä taas näkee, onko mimmillä tai jollain tietoa miten tällainen vika fiksataan ?
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Pitäisi mennä aivan heittämällä paikalleen. Vanhassa kellossa on yksi moninapainen liitin, joka sopii tähän uuteen versioon suoraan. Lisäksi kojelaudan sisällä on nippusiteellä johonkin johtonippuun kiinnitettynä toinen johtosarja, joka liitetään myös ajotieturiin.

Tuo valaistusongelma on 99% varmuudella siinä valaistusta tarkkailevassa silmässä. Kylmäjuotos?
Tuon ajotietokoneen saa purettua takakautta muutaman ruuvin avaamisella.
Itsellä ei jäänyt kasausvaiheessa kuin yksi osa ylimääräiseksi käteen, mutta laite toimii normaalisti :)
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Vm 97 ja 98 SCC:ssä on ainoastaan YKSI liitin.

Vika on tosiaan siinä "silmässä", joka on fototransistori. Ajanmyötä se jotenkin muuttuu epäherkäksi pävänvalolle, tuskin juottaminen auttaa.
Ongelma on vaan siinä, että tavallisimmin myytävät fototransistorit toimivat IR-alueelle ei näkyvällä valolla.

Jostain Bebekistä tai YE:stä saattaisi löytyä päivänvalo transistoreita. Ainakin Farnel:sta löytyy. En usko,että sillä tyyppimerkinnällä on tässä tapauksessa kauheasti merkitystä.
_Jorma_
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Elo 26, 2004 08:48

Viesti Kirjoittaja _Jorma_ »

Jos sellaista fototransistoria ei meinaa löytyä, niin eikö sen voisi vaan ohittaa, eli kytkeä oikeat transistorin jalat yhteen tai poistaa kokonaan (riippuen miten ko. laite on kytketty).
Tällöin valot vaan palaisivat aina, josta ei varmaankaa suurta haittaa olisi.
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

pevi kirjoitti:Vm 97 ja 98 SCC:ssä on ainoastaan YKSI liitin.
Tämä oli uutta tietoa. Luulin, että nuo kaikki ovat kaksi-liittimisiä :oops:
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Eli kumpi nyt on rikki, se silmä joka havaitsee päivänvalon vai joku transistori joka toimii silmän antaman tiedon mukaan ? Voinko ottaa nykyisestä kellostani ko osia ? siinähän on se silmä myös ? :P
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Silmä on se muovilinssi siinä etupanelissa, ja muovilinssin alla on se valotransistori. Linssissä tuskin on vikaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

jus kirjoitti:Silmä on se muovilinssi siinä etupanelissa, ja muovilinssin alla on se valotransistori. Linssissä tuskin on vikaa.
Ellei joku ole vetänyt mällejä linssiin :lol:
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

2 rivinen liitin tulee käyttöön SCC:ssä, yksirivinen ei. Sille yksiriviselle on tosin paikka SCC:n alareunassa, johon sen voi kiinnittää, ettei turhaa rapise kojelaudan sisällä.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Voit ottaa varaosia vanhasta kellosta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Toodii sain SCC:n ja nakkasin paikoilleen ilman ongelmia. Näyttökin tuntuu pelaavan ihan normaalisti, joten ei toistaiseksi ole tarvinnut tehdä mitään operaatioita, toivottavasti ei tarvitsekkaan. Kiitän kaikkia vastanneita. :D
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Jep, niinhän siinä kävi että EDU ja SCC molemmat palaa täydessä päivän valossa tosi himmeästi, joten viikonloppuna vähän kolvailin valoisuus-antureita päikseen. SCC:n anturissa oli 3 jalkaa ja 2 niistä oli juotettu. Kellon anturissa oli vain kaksi jalkaa anturi oli eri näköinen. Ongelmana on nyt että SCC ja EDU palaa täydellä kirkkaudella koko ajan. Menikö anturit kolvatessa rikki vai mikä on pielessä. Yritin kolvata nopeasti rikkomatta lämmöllä anturia.

Eli apua edelleen tarvitaan.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Käy hakemassa elektroniikkaliikkeestä uusi, ota vanha malliksi. Voi olla, että olet tehnyt piirilevylle nyt "hyppylangan" eli valot palaa täysillä...
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

LR kirjoitti:Käy hakemassa elektroniikkaliikkeestä uusi, ota vanha malliksi. Voi olla, että olet tehnyt piirilevylle nyt "hyppylangan" eli valot palaa täysillä...
Yleismittari näytti kokoajan navoista mitattuna 0.22 M ohmia eikä luku vaihtunut valaistuksen vaihtuessa...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

LDR-vastuksen resistanssi muuttuu ympäröivän valon voimakkuuden mukaan. Valaistusvoimakkuuden kasvaessa resistanssi pienenee. LDR-vastuksia käytetään yleisesti mm. hämäräkytkimissä.

Kytke siihen säätöpotikka/tavallinen vastus ja kokeile jos toimii niin vika on LDR-vastuksessa. jos ei niin sitten jossain muualla.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin