Moniurahihna säleiksi,nyt vuotaa stefa
Moniurahihna säleiksi,nyt vuotaa stefa
Tonnari vm.-95,2,0t moniurahihnasta lähti ajossa siivu pois ja ehti räpistä hihnapyörillä hetken.Otin risat pois välistä(ainakin yritin)ajoin n.20km kotiin.Katsoin kotona pellinalle ja oli öljyä roiskunut.Otin sisälokarin pois ja löysin öljyn tulevan kampiakselin stefasta.Mites tuo nyt uusitaan.Hihnapyörä pois....jne neuvoja kaivataan..???
Re: Moniurahihna säleiksi,nyt vuotaa stefa
Hihna löysälle kiristimen vipuvarren 19mm pultista vääntäen (vasenkätinen kierre) ja kiristin lukiten vaikkapa itse tehdyllä lukitustyökalulla joka ei ole sen kummempi kuin n.4mm lattarauta jossa päissä M8 pultit n.115-120mm etäisyydellä toisistaan, voi laittaa mutterit vielä päihin lipsumisen estämään.
Hihnapyörä on 27mm pultilla kiinni, vaatii pulttipyssyn tai hemmetinmoisen jatkovarren sekä avustajan seisomaan jarrupolkimella vaihde silmässä. Starttivippaskonstikin lukiten jatkovarsi sopivaan paikkaan ja starttaamalla on mahdollinen, kierteet ovat normaalit myötäpäiväiset, tosin en tätä ole itse kokeillut ja siinä saattaa olla terveys vaarassa jos läheltä ihmettelee.
Kun hihnapyörä on saatu pois tieltä, aukeaa öljypumpun kansi ottamalla järeillä lukkorengaspihdeillä öljypumpun suuri lukkorengas ja sitten kansi stefoineen pois. Huomaa lukkorenkaan asento ja muista se takaisin asennettaessa, toinen sivu on viistottu jotta se rengas urassaan laajetessaan painaa öljypumpun kannen oikealle välykselle. Kannessa muistaakseni yksi kohdistustappi.
Stefaksi mieluiten orkkis, ja hihnaksi joku muu kuin "QH", ellei tahdo hetken perästä kerrata oppimaansa työtä.
Hihnapyörä on 27mm pultilla kiinni, vaatii pulttipyssyn tai hemmetinmoisen jatkovarren sekä avustajan seisomaan jarrupolkimella vaihde silmässä. Starttivippaskonstikin lukiten jatkovarsi sopivaan paikkaan ja starttaamalla on mahdollinen, kierteet ovat normaalit myötäpäiväiset, tosin en tätä ole itse kokeillut ja siinä saattaa olla terveys vaarassa jos läheltä ihmettelee.
Kun hihnapyörä on saatu pois tieltä, aukeaa öljypumpun kansi ottamalla järeillä lukkorengaspihdeillä öljypumpun suuri lukkorengas ja sitten kansi stefoineen pois. Huomaa lukkorenkaan asento ja muista se takaisin asennettaessa, toinen sivu on viistottu jotta se rengas urassaan laajetessaan painaa öljypumpun kannen oikealle välykselle. Kannessa muistaakseni yksi kohdistustappi.
Stefaksi mieluiten orkkis, ja hihnaksi joku muu kuin "QH", ellei tahdo hetken perästä kerrata oppimaansa työtä.
Re: Moniurahihna säleiksi,nyt vuotaa stefa
[quote="Minuteman"]Hihna löysälle kiristimen vipuvarren 19mm pultista vääntäen (vasenkätinen kierre) ja kiristin lukiten vaikkapa itse tehdyllä lukitustyökalulla joka ei ole sen kummempi kuin n.4mm lattarauta jossa päissä M8 pultit n.115-120mm etäisyydellä toisistaan, voi laittaa mutterit vielä päihin lipsumisen estämään.
Hihnapyörä on 27mm pultilla kiinni, vaatii pulttipyssyn tai hemmetinmoisen jatkovarren sekä avustajan seisomaan jarrupolkimella vaihde silmässä. Starttivippaskonstikin lukiten jatkovarsi sopivaan paikkaan ja starttaamalla on mahdollinen, kierteet ovat normaalit myötäpäiväiset, tosin en tätä ole itse kokeillut ja siinä saattaa olla terveys vaarassa jos läheltä ihmettelee.
Kun hihnapyörä on saatu pois tieltä, aukeaa öljypumpun kansi ottamalla järeillä lukkorengaspihdeillä öljypumpun suuri lukkorengas ja sitten kansi stefoineen pois. Huomaa lukkorenkaan asento ja muista se takaisin asennettaessa, toinen sivu on viistottu jotta se rengas urassaan laajetessaan painaa öljypumpun kannen oikealle välykselle. Kannessa muistaakseni yksi kohdistustappi.
Stefaksi mieluiten orkkis, ja hihnaksi joku muu kuin "QH", ellei tahdo hetken perästä kerrata oppimaansa työtä.[/quote]
Kiitokset nopeasta vastauksesta.Etsimällä löysinkin vihjettä että kansi pitää irrottaa.
Tuon hihnan olen joskus vaihtanutkin mutta nyt sattui tälläinen"lisävahinko".Motonetin hihnalla mentiin n.45tkm.
Mikä on tuo "QH" hihna,hihna merkkikö?
Hihnapyörä on 27mm pultilla kiinni, vaatii pulttipyssyn tai hemmetinmoisen jatkovarren sekä avustajan seisomaan jarrupolkimella vaihde silmässä. Starttivippaskonstikin lukiten jatkovarsi sopivaan paikkaan ja starttaamalla on mahdollinen, kierteet ovat normaalit myötäpäiväiset, tosin en tätä ole itse kokeillut ja siinä saattaa olla terveys vaarassa jos läheltä ihmettelee.
Kun hihnapyörä on saatu pois tieltä, aukeaa öljypumpun kansi ottamalla järeillä lukkorengaspihdeillä öljypumpun suuri lukkorengas ja sitten kansi stefoineen pois. Huomaa lukkorenkaan asento ja muista se takaisin asennettaessa, toinen sivu on viistottu jotta se rengas urassaan laajetessaan painaa öljypumpun kannen oikealle välykselle. Kannessa muistaakseni yksi kohdistustappi.
Stefaksi mieluiten orkkis, ja hihnaksi joku muu kuin "QH", ellei tahdo hetken perästä kerrata oppimaansa työtä.[/quote]
Kiitokset nopeasta vastauksesta.Etsimällä löysinkin vihjettä että kansi pitää irrottaa.
Tuon hihnan olen joskus vaihtanutkin mutta nyt sattui tälläinen"lisävahinko".Motonetin hihnalla mentiin n.45tkm.
Mikä on tuo "QH" hihna,hihna merkkikö?
Re: Moniurahihna säleiksi,nyt vuotaa stefa
QH=QuintonHazel tjsp... eli valmistajan nimi
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Moniurahihna säleiksi,nyt vuotaa stefa
Juu, Quinton & Hazell. Mm. Motonet myy sitäkin. Juuri tällä brändillä on ollut ikävää taipumusta haljeta pitkittäin vaikka kaikki toimintaedellytykset olisivat kunnossakin, hihnapyörät linjassa, urat puhtaina ja kiristin-iskari vaimennusöljyissään.
Siksi stefaksi orkkis että halvoissa tarvikkeissa on yleensä heikompi ja nopeasti kovettuva materiaali, löysähkö istuvuus pumpun kanteen, eikä yleensä ole oikeanlaista öljyliippauritusta huulilla kuten alkuperäisessä jossa nämä urat pyörimissuunnan mukaan auttavat öljyn pysymisessä moottorin oikealla- eli sisäpuolella.
Siksi stefaksi orkkis että halvoissa tarvikkeissa on yleensä heikompi ja nopeasti kovettuva materiaali, löysähkö istuvuus pumpun kanteen, eikä yleensä ole oikeanlaista öljyliippauritusta huulilla kuten alkuperäisessä jossa nämä urat pyörimissuunnan mukaan auttavat öljyn pysymisessä moottorin oikealla- eli sisäpuolella.
Re: Moniurahihna säleiksi,nyt vuotaa stefa
No just motonetin hihna oli tämä josta n.kolmannes pois ja riekaleet hihnapyörän välissä.
Helposti aukes hihnapyörän pultti mutteripyssyllä.Seekerirenkaan poston jälkeen vähän nitkuttelua niin kansi aukesi.Stefa aivan valmis,hihnan riekaleita jopa stefan takana.
Mutta mutta se hiton hihnan kiristin ei millään kasaan päin,vaan laukesi koko pa....ka käsille.19mm hylsyllä ja jopa jatkovarrella kampesin et olisi saanut lukkopalikan paikalleen,mutta ei millään,jotenkin se jumahti siihen yhteen kohtaan.Yritin kaverin kanssa vetää hihnastakin mutta ei lähtenyt kuin hihna paikaltaan ja koko kiristin laukesi.Otin koko himmelin irti pöydälle ja milläs sen nyt saa takaisin kasaan?Huomenissa täytyis lähteä osia metsästeleen...
Helposti aukes hihnapyörän pultti mutteripyssyllä.Seekerirenkaan poston jälkeen vähän nitkuttelua niin kansi aukesi.Stefa aivan valmis,hihnan riekaleita jopa stefan takana.
Mutta mutta se hiton hihnan kiristin ei millään kasaan päin,vaan laukesi koko pa....ka käsille.19mm hylsyllä ja jopa jatkovarrella kampesin et olisi saanut lukkopalikan paikalleen,mutta ei millään,jotenkin se jumahti siihen yhteen kohtaan.Yritin kaverin kanssa vetää hihnastakin mutta ei lähtenyt kuin hihna paikaltaan ja koko kiristin laukesi.Otin koko himmelin irti pöydälle ja milläs sen nyt saa takaisin kasaan?Huomenissa täytyis lähteä osia metsästeleen...
Re: Moniurahihna säleiksi,nyt vuotaa stefa
ostamalla uuden hihnankiristimen.
ja tekemällä puristin työkalun saat sen paikoilleen ehjänä.
ja tekemällä puristin työkalun saat sen paikoilleen ehjänä.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Moniurahihna säleiksi,nyt vuotaa stefa
Vanhemmiten tahtovat laukeilla, varsinkin jos päästetään rajusti auki. Siellä on kevytmetallisessa vaimenninsylinterissä säälittävä krimppi jolla koko roska on kasassa.
Ehjiä käytettyjä kannattaa kysellä purkamoilta Velj. Mäntykorpi, sekä Hernesmaan Auto&osa, molemmat Saab- spesialisteja ja tuovat ilmeisesti Ruotsista ihan hyvälaatuista tavaraa.
Sitten kun sen ehjän jostakin löytää niin kannattaa laittaa hydrauliöljyt sisään.
Ehjiä käytettyjä kannattaa kysellä purkamoilta Velj. Mäntykorpi, sekä Hernesmaan Auto&osa, molemmat Saab- spesialisteja ja tuovat ilmeisesti Ruotsista ihan hyvälaatuista tavaraa.
Sitten kun sen ehjän jostakin löytää niin kannattaa laittaa hydrauliöljyt sisään.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 41
- Liittynyt: Su Huhti 17, 2011 22:07
- Paikkakunta: Joutseno (siis ei Lappeenranta)
Re: Moniurahihna säleiksi,nyt vuotaa stefa
Vähän hölmön kuuloinen, mutta toimiva (kunhan on varovainen ettei tule osat otsaan) erikoistyökaluratkaisu "uuden" kiristimen asennukseen on laittaa kiristin paikoilleen koneen kylkeen, hihna suunnilleen paikoilleen ja tämän jälkeen puristaa tunkilla kiristin kasaan. Itse jouduin käyttämään hallitunkkia (pullotunkki olisi ollut parempi, mutta ei ollut juuri silloin käytettävissä), pitkää räikän jatkoa tankona tunkin ja kiristimen välillä ja 19mm hylsyä jatkon päässä (hylsyn reuna kestää "hahlon" alla eikä systeemi lipeä kiristimesta irti). Sitten hihna paikoilleen ja tunkki auki, jolloin kiristin vapautuu...
Re: Moniurahihna säleiksi,nyt vuotaa stefa
Myöskin malliltaan ja kooltaan sopiva jousenpuristin on osoittautunut ihan toimivaksi tuossa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Moniurahihna säleiksi,nyt vuotaa stefa
Nyt on tonnari jälleen nipussa.Ostin uuden kiristimen pumpun varaosamaailmasta tampereelta 180e,metro-autossa 238e eikä varastossa ainuttakaan koko maassa.Seuraavana päivänä sai varaosamaailmasta.Otin rullat(ina)ja hihnan(gates) myös sieltä,kokonaiskustannus n.300e.Kampiakselin stefa metro-autossa 58e Tarvikkeena oli vähän vaikeampi löytää mutta tammer diiselissä oli hintaan 11e ja o-rengas 1e.
Kiristimen kasaan saaminen meinasi tuottaa vaikeuksia.Uusi pumppu oli miin h...tin kireä.Siitä pyörän mutterista vääntämällä ei tapahtunut mitään,rengasraudalla kampeaminen epävarmaa.Lopulta tein pienestä vanttiruuvista sopivan "sisäänvetäjän",alkoi homma sujumaan kuin tanssi Kiristintä kyllä lainataan tarvitseville.Kiitos palstalaisille hyvistä neuvoista.
Kiristimen kasaan saaminen meinasi tuottaa vaikeuksia.Uusi pumppu oli miin h...tin kireä.Siitä pyörän mutterista vääntämällä ei tapahtunut mitään,rengasraudalla kampeaminen epävarmaa.Lopulta tein pienestä vanttiruuvista sopivan "sisäänvetäjän",alkoi homma sujumaan kuin tanssi Kiristintä kyllä lainataan tarvitseville.Kiitos palstalaisille hyvistä neuvoista.