automaattiloota paukkuu
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 60
- Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 10:09
- Paikkakunta: Joensuu
automaattiloota paukkuu
En ainakaan löytänyt asiasta aiempia keskusteluja, joten aloitin uuden.
Kyseessä on -91/-92 mallin 2.0 vapari tonnari, ajettu vasta noin 435000km. automattiloota pelaa muuten mielestäni hyvin, mutta kun kytken peruutusvaihteen, silloin paukahtaa. joskus jopa niin kovaa, että tuntuu amalgaamit tippuvan hampaista. joskus on tilanteita, ettei tuota paukausta ilmene jopa 2-3 perättäisellä kerralla. Tahi niin kuin eilen jopa kymmenkunta kertaa tuota paukausta ei tapahtunut ja sitten taas paluu arkeen ja taas paukkuu. Tonnari on ollut minulla ehkä kolmisen viikoa jona aikana paukkumattomuutta on ollut kolmesti. Edellinen omistaja oli sanojensa mukaan laittanut vaihteistaöljyn sekaan jotkut motonetin lisälitkut, muttei sanottavaa apua kai niistäkään ole ollut. Olen yrittänyt kyselemällä etsiä neuvoja useammaltakin taholta siitä mistä tuo vika voisi johtua ja laitan tuohon listaa saamistani "arvauksista"
2 arvausta pakat kuluneet
2 arvausta jotkut jouset kuluneet
1 arvaus o-renkaat / tiivisteet kovettuneet => laitettu motonetin litkut niitä pehmentämään
1 arvaus tasauspyörästön laakerit pitäis kiristää josko niitä edes voi kiristää
1 arvaus jokin "sulake" menossa sisemmän vetarin tuntumassa jolloin jutuu myös vaihtamaan sen vetarin vai olikohan se sen myötäliitin.
Onko teillä arvoisat palstalaiset tietoa, mikä noista arvauksista on se oikea syy sille paukkumiselle vai vieläkö on joku muu vaihtoehto. siis tuo paukaus tulee vain peruutusvaihteen kytkeytyessä, mutta sen jälkeen sillä voi peruutella normaalisti ilman mitään muita oireita. eteenpäin meno vaihteet pelaa ilman sivuääniä / oireita.
Josko kyseessä on tuo ns sulake, niin mikäpähän osa se mahtaa hoitaa sitä sulakkeen virkaa? etkaa minulla on mahdollisuus päästä tarvittaessa käyttämään, joten sen numeroilla voi myös tuota osaa kuvailla.
Kiitoksa jo etukäteen / välikäteen / takakäteen vastauksistanne
Kyseessä on -91/-92 mallin 2.0 vapari tonnari, ajettu vasta noin 435000km. automattiloota pelaa muuten mielestäni hyvin, mutta kun kytken peruutusvaihteen, silloin paukahtaa. joskus jopa niin kovaa, että tuntuu amalgaamit tippuvan hampaista. joskus on tilanteita, ettei tuota paukausta ilmene jopa 2-3 perättäisellä kerralla. Tahi niin kuin eilen jopa kymmenkunta kertaa tuota paukausta ei tapahtunut ja sitten taas paluu arkeen ja taas paukkuu. Tonnari on ollut minulla ehkä kolmisen viikoa jona aikana paukkumattomuutta on ollut kolmesti. Edellinen omistaja oli sanojensa mukaan laittanut vaihteistaöljyn sekaan jotkut motonetin lisälitkut, muttei sanottavaa apua kai niistäkään ole ollut. Olen yrittänyt kyselemällä etsiä neuvoja useammaltakin taholta siitä mistä tuo vika voisi johtua ja laitan tuohon listaa saamistani "arvauksista"
2 arvausta pakat kuluneet
2 arvausta jotkut jouset kuluneet
1 arvaus o-renkaat / tiivisteet kovettuneet => laitettu motonetin litkut niitä pehmentämään
1 arvaus tasauspyörästön laakerit pitäis kiristää josko niitä edes voi kiristää
1 arvaus jokin "sulake" menossa sisemmän vetarin tuntumassa jolloin jutuu myös vaihtamaan sen vetarin vai olikohan se sen myötäliitin.
Onko teillä arvoisat palstalaiset tietoa, mikä noista arvauksista on se oikea syy sille paukkumiselle vai vieläkö on joku muu vaihtoehto. siis tuo paukaus tulee vain peruutusvaihteen kytkeytyessä, mutta sen jälkeen sillä voi peruutella normaalisti ilman mitään muita oireita. eteenpäin meno vaihteet pelaa ilman sivuääniä / oireita.
Josko kyseessä on tuo ns sulake, niin mikäpähän osa se mahtaa hoitaa sitä sulakkeen virkaa? etkaa minulla on mahdollisuus päästä tarvittaessa käyttämään, joten sen numeroilla voi myös tuota osaa kuvailla.
Kiitoksa jo etukäteen / välikäteen / takakäteen vastauksistanne
Saabismi on kuulemma sairautta, mutta onneksi se tekee kipeää vain kukkarossa...
Re: automaattiloota paukkuu
Oliskohan matolaatikon jouset. Itsellä oli molemmat jouset poikki, toinen 2 palassa, toinen 3 palassa, ja vaihteelle kun laittoi niin aina jysähti kuin joku olisi törmännyt toisella autolla perään.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 56#p111356
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ZF-jouset/
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 56#p111356
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ZF-jouset/
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 60
- Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 10:09
- Paikkakunta: Joensuu
Re: automaattiloota paukkuu
Kiitosta vain liteFun vastauksestasi. Nyt siis kolmas "arvaus" jousien puolesta. Tai itse asiassa sulla jopa omakohtaista kokemustakin asiassa. Mutta mutta. paukkuikos sulla eteenpäin menovaihteet vai pakki? joltakin diaknoosin tekijältä kysyin noista jousista niin hän tuomitsi ajatuksen kohdallani, kun hänen mielestään jouset ovat pelkästään eteenpäin meno vaihteita varten. Asian suhteen noviisina en epäile kenenkään antamia "arvauksia" / tietotaitoa, mutta haluaisin vain saada riittävää varmuutta, etten tee turhaa työtä. Aikoinaan selvittelin poikani "kiinanräikässä" ilmenneitä ongelmia sitämukaa kuin arvauksia mahdollisista vioista sain ja uusin osia tarpeettomasti, kunnes lopulta arpa osui kohdalleen ja ongelma poistui 1200€ hintaisen (tai siis käytetyn joka maksoi 40€) osan vaihtamalla. itse kun en enää kykene remontteja tekemään, niin josko diaknoosi olisi suht varma niin voisin sen perusteella arpoa mille pikkupajalle menisin osat "kainalossa" korjaustoimia kyselemään. Erältä automaattilootiin erikoistuneelta pajalta kyselin korjauksia / hintaa oireitten prusteella, niin tuomio oli melkoisen karu - noin 2000€. Jotenkin tuli tunne, etten ole valmis tuollaista summaa tuohon tonnariin sijoittamaan, kun sillä rahalla käsittääkseni saa ehjiä ja toimivia ja nuorempia saabeja kuin tuo omani.
Saabismi on kuulemma sairautta, mutta onneksi se tekee kipeää vain kukkarossa...
Re: automaattiloota paukkuu
Paineenvaraajan jousista toinen (D) toimii myös peruutusvaihteen kytkimelle.
Itse tarkistaisin kuitenkin ihan ensimmäiseksi että ovatko moottorin tuennat kunnossa, ettei vain revennyt hydraulityyny pauku rajoitinrautaansa kun vetosuuntaa vaihteistolla muutetaan.
Itse tarkistaisin kuitenkin ihan ensimmäiseksi että ovatko moottorin tuennat kunnossa, ettei vain revennyt hydraulityyny pauku rajoitinrautaansa kun vetosuuntaa vaihteistolla muutetaan.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 60
- Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 10:09
- Paikkakunta: Joensuu
Re: automaattiloota paukkuu
Nuo hydrauliset tukikumit vaihdettu entisen omistajan toimesta viime talvena ja tarkastutin ne vielä maanantai aamuna, kun tutkittiin tonnaria katsastuksen varalle. eli moottorin tuennat ehjät.
Onko noita jousia vaihdettaessa huomioitava mitä muuta samalla kertaa vaihdettavaa? siellä on joitakin mäntiäkin, onko niissä jotain o-renkaita / tiivisteitä / kumeja? ja mistä noi jouset voi hankkia. merkkiliikkeen tiskiltä voivat tulla turhan arvokkaiksi. tai sitten ei.
Onko noita jousia vaihdettaessa huomioitava mitä muuta samalla kertaa vaihdettavaa? siellä on joitakin mäntiäkin, onko niissä jotain o-renkaita / tiivisteitä / kumeja? ja mistä noi jouset voi hankkia. merkkiliikkeen tiskiltä voivat tulla turhan arvokkaiksi. tai sitten ei.
Saabismi on kuulemma sairautta, mutta onneksi se tekee kipeää vain kukkarossa...
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: automaattiloota paukkuu
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ko#p683678
http://avtopedia.ru/akpp/SAAB%209000%204HP18.pdf
http://avtopedia.ru/akpp/SAAB%209000%204HP18.pdf
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: automaattiloota paukkuu
Jousia saa tilattua esim. PCS Jyväskylä.
Tarkastuksessa/vaihdossa ei muuta erityistä huomioitavaa kuin puhtaus, kannattaa pestä ja harjata vaihdelaatikon kansikopan ympäristö ettei kantta avattaessa laatikkoon lurahda likaa tai hiekkaa, sekä että ei mene halkaisemaan koko hydrauliyksikköä eli venttiiliaivoa ja pudottamaan tavaroita lattialle vaan irrottaa vain sen paineenvaraaja-asetelman kokonaisena pois nostetun venttiiliaivon alapuolelta. Ahtoputkelta tulevan ahtopaineentunnistuksen putken O-rengas on hyvä vaihtaa samalla uuteen, muuta ei tarvitse samalla kertaa vaihtaa.
Tuossa jonkinmoiset ohjeet: http://townsendimports.com/Web/transmis ... vebody.htm
Tarkastuksessa/vaihdossa ei muuta erityistä huomioitavaa kuin puhtaus, kannattaa pestä ja harjata vaihdelaatikon kansikopan ympäristö ettei kantta avattaessa laatikkoon lurahda likaa tai hiekkaa, sekä että ei mene halkaisemaan koko hydrauliyksikköä eli venttiiliaivoa ja pudottamaan tavaroita lattialle vaan irrottaa vain sen paineenvaraaja-asetelman kokonaisena pois nostetun venttiiliaivon alapuolelta. Ahtoputkelta tulevan ahtopaineentunnistuksen putken O-rengas on hyvä vaihtaa samalla uuteen, muuta ei tarvitse samalla kertaa vaihtaa.
Tuossa jonkinmoiset ohjeet: http://townsendimports.com/Web/transmis ... vebody.htm
Re: automaattiloota paukkuu
Mulla paukku eteen ja taakse. Molemmat jouset piti siis vaihtaa, ja suosittelen molempien jousien vaihtoa jos autolla meinaa ajaa vaikka toinen oliski ehjä. Ei ne ikuisuuksia kestä.Retroilija kirjoitti:Mutta mutta. paukkuikos sulla eteenpäin menovaihteet vai pakki? joltakin diaknoosin tekijältä kysyin noista jousista niin hän tuomitsi ajatuksen kohdallani, kun hänen mielestään jouset ovat pelkästään eteenpäin meno vaihteita varten.
Jouset oli noin 40 euroa PCS:ltä (http://www.pro-carservice.com/).
Ja tuota... mulla tais tossa pihalla varsinaisen työn osuus noilla jus:n ohjeilla olla noin puoli tuntia eli jos joku korjaamo enempi meinaa velottaa hommasta niin pyydä vaikka jotain naapuria tekemään noilla samoilla ohjeilla...
Re: automaattiloota paukkuu
Onkohan noilla jousilla eroja? Mulla ois ylimääränen pari 2,3 turbosta. Laita yv, jos kiinnostaa.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: automaattiloota paukkuu
Minulla on sellainen muistikuva että juuri noita jousia olisi olemassat8 kirjoitti:Onkohan noilla jousilla eroja?
erilaisilla jäykkyyksillä.
Olisiko ne ilmoitettu väreillä tms....
Mutta PCS:n Riku varmaankin muistaa/katsoo tehtaan kirjasta oliko näin.
Tuolta löytyy jousien mittoja.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... tolaatikko
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 60
- Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 10:09
- Paikkakunta: Joensuu
Re: automaattiloota paukkuu
Terve taas.
Ilolla olen katsellut näitä antamianne vastauksia / ohjeita. Jotenkin alkaa tuntumaan siltä, että olette saaneet minut "vakuuttuneeksi" siitä, että vaihdatan nuo matolaatikon jouset pikimmiten. Tuo hintavihje olikin tervetullut, niin en maksa ihan mitä tahansa liikaa, josko paikalliselta merkkiliikkeeltä kyselen niitä jousia. Ja josko tuo jousien vaihto ei kestä ajallisesti sen kauemmin, niin kustannukset ei kohonne kovinkaan korkealle. liteFun kertoi tehneensä vaihdon pihamaalla, sieltäkö ei tule öljyjä tms ulos tuon operaation aikana ja sen pystyy siis tekemään vaikka rivarin parkissa?
Ilolla olen katsellut näitä antamianne vastauksia / ohjeita. Jotenkin alkaa tuntumaan siltä, että olette saaneet minut "vakuuttuneeksi" siitä, että vaihdatan nuo matolaatikon jouset pikimmiten. Tuo hintavihje olikin tervetullut, niin en maksa ihan mitä tahansa liikaa, josko paikalliselta merkkiliikkeeltä kyselen niitä jousia. Ja josko tuo jousien vaihto ei kestä ajallisesti sen kauemmin, niin kustannukset ei kohonne kovinkaan korkealle. liteFun kertoi tehneensä vaihdon pihamaalla, sieltäkö ei tule öljyjä tms ulos tuon operaation aikana ja sen pystyy siis tekemään vaikka rivarin parkissa?
Saabismi on kuulemma sairautta, mutta onneksi se tekee kipeää vain kukkarossa...
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: automaattiloota paukkuu
Valitse sitten OIKEAN kokoinen ( T27 ) torx avain, ettet nuljaa niitä pultteja
joilla matolaatikko on kiinni.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ZF- ... index.html
joilla matolaatikko on kiinni.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ZF- ... index.html
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 60
- Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 10:09
- Paikkakunta: Joensuu
Re: automaattiloota paukkuu
No niin. Minähän jo katsastinkin nuo kyseiset kuvat useampaankin kertaan. Mutta tämä muisti... Elikkäs kun on varovainen kuten yleensä kuusenalus korjauksissa ja pitää huolen, ettei asennushiekkojakaan mene tarvittavaa määrää enempää mihinkään väliin niin tuon voi tehdä vaikka rivarin parkissa. Hienoa. tarvii varmaan soitella noista jousista tänään ja niiden saanti aikataulun mukaan kysellä vaihtajaa. Kiitoksia taas kerran kärsivällisistä neuvoista kaikille tasapuolisesti. koetan muistaa pistää tietoa, kuinka kävi.
Saabismi on kuulemma sairautta, mutta onneksi se tekee kipeää vain kukkarossa...
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: automaattiloota paukkuu
Omakohtaista kokemusta.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... vetoakseli
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... vetoakseli
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 60
- Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 10:09
- Paikkakunta: Joensuu
Re: automaattiloota paukkuu
Soittelin tos äsken paikalliseen saabvaraosaan. kertoivat, ettei eteenpäinmeno jousta toimiteta enää kuin 2.3 turboon ja pakin jousta vain 2.0 vapariin. meneeköhän miten toiminnot pieleen josko pistää tuolasen parin? pelkästään sitä pakin jousta ei oikein viittis käydä vaihtaan josko sitten käy niin että heti pitää alkaa sitä toista jousta vaihtaan. Nämäkin jouset pitää kuulemma tilata ruÅtsista ja tulee jos tulee. hintaa kuitenkin se noin 40 ekee, mitä jyväskylässäkin.
Saabismi on kuulemma sairautta, mutta onneksi se tekee kipeää vain kukkarossa...