Saab 9000 jarrujutskat

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Saab 9000 jarrujutskat

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Niin huomasin tuossa tonnarissa talvirenkaita vaihtaessani, että takalevyt ja -palat on aika loppu. Onko työnä minkälainen homma vaihtaa itse? Onko jarrulevy sillä normaalilla tavalla navassa kiinni, eli yhdellä ruuvilla? Entäpä sitten kun olen miettinyt vanteiden ostoa, niin kun navassa on se " tasapainotustappi", niin eikös se lähde irti? Onko tämä juuri se joka pitää jarrulevyä paikallaan? Onko tällä käytännön merkitystä, tarviiko sitä lainkaan?

Ja sitten nyt näin kylminä aamuina olen huomannut,että tonnari pitää tyhjäkäyntiä 2000rpm kieppeissä, niin pitkään kun kone hiukan lämpenee? Tarvii n.5km ajoa kaupungissa ennen kuin normalisoituu? Vika vai ominaisuus?

Suuret kiitokset kaikille vastauksia antaneille!!
Tonnari on 2,0 ilman turboa vuosimallia 1990. Ajettu muuten vain 225tkm...
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Saab 9000 jarrujutskat

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Saabistiuki kirjoitti:Niin huomasin tuossa tonnarissa talvirenkaita vaihtaessani, että takalevyt ja -palat on aika loppu. Onko työnä minkälainen homma vaihtaa itse? Onko jarrulevy sillä normaalilla tavalla navassa kiinni, eli yhdellä ruuvilla? Entäpä sitten kun olen miettinyt vanteiden ostoa, niin kun navassa on se " tasapainotustappi", niin eikös se lähde irti? Onko tämä juuri se joka pitää jarrulevyä paikallaan? Onko tällä käytännön merkitystä, tarviiko sitä lainkaan?
Levyt vaihtaa ihan näppärästi. Ei ole ku sillä tapilla kiinni, joka ainakin mulla irtos ihan helposti. Ensin jarrusatula kannakkeineen irti ja sen jälkeen jarrulevy on irrotettavissa.
Itse laitoin aluvanteet alkukesästä ja jouduin poistamaan ne tapit. Jarrulevyt jäi siis "irti". Ostin sopivat ruuvit, joilla väänsin levyt kiinni. Ei periaatteessa pitäs tarttea ruuveja ollenkaan ku pysyväthän ne pyöränpulteillakin :wink:
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jarruremppaa kuvitettuna osoitteessa http://www.saab9000.com/procedures/brak ... rpads.html

Tyhjäkäyntiongelmiin voi auttaa tyhjäkäyntimoottorin putsaus tai lämpöanturin vaihto.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ja se säätöruuvi siellä tulpan alla vaikuttaa käsijarruun...
Eli mäntä sisään ruuvilla, uudet palat paikalleen ja nyt ilmataan.
Kun ilmaus on tehty niin ryhdytään säätämään ruuvia.
Niin kauan kiinni kunnes tuntuu selvästi vastetta ja levy tosiaan ei pyöri.
Ja siitä vartti taaksepäin. nyt levyn pitäisi pyöriä, jos ei pyöri niin ruuvia vielä hiukan auki.

Jos ruuvilla sädetään palat levyn lähelle ennen ilmausta niin tuloksena on kierot jarrulevyt. ( itse tein tällaisen mokan ).
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

ilmaus

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Miksi jarrujärjestelmään menis ilmaa jos vaihtaa palat,tai levyt kieroksi
jos säätää ilmaamatta??.

Kannattaa polkasta jarruu parikertaa ennen kun säätää,tai paras tulee jos ajaa lenkin ja jarruttaa muutaman kerran ja sitten säätää uudestaan.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tuota ihmettelin myös ei kai sitä putkea tai sylinteriä tuon vaihto homman takia tarvi avata että joutuis ilmaus hommiin?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9000CD23T vaihtoi samalla jarrusylinterin tiivisteet ja joutui siksi ilmaamaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Koska on tehty niin pirusti töitä, niin kannattaa vaihtaa samalla jarrunesteet.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Ansis kirjoitti:Koska on tehty niin pirusti töitä, niin kannattaa vaihtaa samalla jarrunesteet.
Todella yleinen, jollei yleisin syy jarruvikoihin ovat vaihtamattomat nesteet.
900C -86
Vastaa Viestiin