Tonnari ja E85

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Tonnari ja E85

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Morjens

Kun nyt E85 polttoaine on saapunut kaupunkiin, niin onkos mestareilla tarjolla uutta ohjelmaa Tonnariin, että voisi ajaa egologisesti ?

Kyseessä B234L vm-1992 eli DI ja APC -ohjattu

YV:näkin saa vastata tarjouksia ohjelmasta vai voinko luopua toivosta

Ja jos ohjelma vahingossa tarjoaa lisäpolleja, niin voin toki hyväksyä sellaisenkin :)

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Tonnari ja E85

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Trionic-ohjattuun löytyy.
Saabiton saabisti
#1470
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Tonnari ja E85

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Käsittääkseni Trionic vitosen pystyy softaamaan E85:lle, mutta pitää sitten ajaa vain sillä. Flexfuel ei siis onnistu.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tonnari ja E85

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Kun kaikki kielletty on aina kokeiltava, niin tälläkin kertaa.....

Tankkiin lorahti 55 litraa E85:sta hintaan 1,15€/L ja hetihän Check engine-valo syttyi, muuten meno ihan ok. Kylmäkäynnistyvyydessä huomasi eron, vaati kaksi tai jopa kolme starttausta, että hörähti käymään. Tankin vajuttua, lisäys 95E10 about 25 litraa palautti käynnistyksen normaaliksi.

Seuraava tankkaus piti tehdä bensiinillä, kun ST1:n asema Kuopiossa kiukutteli ja ei suostunut antamaan menovettä vaikka seteleillä yritti houkutella. Nyt häiriövalo on sammunut.

Olisikon apua bensanpaineen korottamisesta? Kannattaisiko vaihtaa AWS:n vai mikä se nyt olikaan se paineensäätimen säädettävän kannen toimittaja esim Alppilan autohuollosta vai millaista paineensäädintä studiojoukkue suosittelisi 2,3 Turboon vm-92 ja tämä ihan lisäbowerin toivossa hengitystä parannettuun voimanlähteeseen?

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tonnari ja E85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

lämpimälle koneelle käy suutinten tai bensapaineen nosto 30%:lla mutta kylmäkäynnistysrikastuksia ne temput ei muuta riittävästi e85:lla ajoa varten. Jokin fuskukytkentä kylmästarttia varten moottorin lämpöanturin rinnalle voisi toimia manuaaliryyppynä jos oikein aletaan innovoimaan vaihtoehtoisia rakennelmia noihin muihin kuin trionic ohjausjärjestelmiin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Centar
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 20:08

Re: Tonnari ja E85

Viesti Kirjoittaja Centar »

Kiinnostais kovasti kuulla ihmisten kokemuksia E85 käytöstä alkuperäiskunnossa tai pienellä muutostyöllä (mitä pitäisi vaihtaa) olevissa tonnareissa.

Erityisesti kiinnostaa E10 ja E85 sekoituksen käyttäjät vakiotonnareissa, esim n. E20 - E40 ? Onko kukaan kokeillut ja millaiset kokemukset jäi?

Mersuforumilla on ilmeisesti kokeiltu enemmänkin tällaista n. 20-30% seosta ja mietin tuon soveltuvutta tonttuun...
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tonnari ja E85

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Centar kirjoitti:Kiinnostais kovasti kuulla ihmisten kokemuksia E85 käytöstä alkuperäiskunnossa tai pienellä muutostyöllä (mitä pitäisi vaihtaa) olevissa tonnareissa.

Erityisesti kiinnostaa E10 ja E85 sekoituksen käyttäjät vakiotonnareissa, esim n. E20 - E40 ? Onko kukaan kokeillut ja millaiset kokemukset jäi?

Mersuforumilla on ilmeisesti kokeiltu enemmänkin tällaista n. 20-30% seosta ja mietin tuon soveltuvutta tonttuun...
T5 koneeseen sitä e85 kannattaa tunkee jos aikoo alkaa tehoo repiin enemmän irti. Ei nimittäin nakuta. Noi sekotuksilla ajelut on huru-ukkojen touhua.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Tonnari ja E85

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Centar kirjoitti:Kiinnostais kovasti kuulla ihmisten kokemuksia E85 käytöstä alkuperäiskunnossa tai pienellä muutostyöllä (mitä pitäisi vaihtaa) olevissa tonnareissa.

Erityisesti kiinnostaa E10 ja E85 sekoituksen käyttäjät vakiotonnareissa, esim n. E20 - E40 ? Onko kukaan kokeillut ja millaiset kokemukset jäi?

Mersuforumilla on ilmeisesti kokeiltu enemmänkin tällaista n. 20-30% seosta ja mietin tuon soveltuvutta tonttuun...
Tonnarilla (T5 koneiset) ajat joko E85:llä tai bensalla. Et niiden sekoituksella.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tonnari ja E85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Itse asiassa ei sitä mikään rajoita jos läppäri, T5Suite ja can-usb on autossa koko ajan mukana.
Sen kuin arvioi tankkauksen perusteella mikä etanoli/bensa seos tankkiin muodostui ja säätää suutinvakiota sen perusteella. Ei todellakaan mikään flexifuel mutta hoidettavissa eikä takuulla tunnu lämpimällä koneella mitenkään.
En ota kantaa miten syövyttäviä sitten jotkin fifty-sixty seokset on järjestelmän osille.

Perusteellisemmin tehden mm. kylmäkäynnistyskarta pitäis kanssa skaalata joka seossuhteelle aina uudestaa.

Kyllä noi T7 biopower softat on ainoita järkeviä arkikäytössä huolettomia flexifuel softia, siitä ei pääse mihinkään. Onneksi niitä saa päivitettyä mihin tahansa T7 autoon.

Erimerkkisten autojen vakiosoftalle etanolipitoisuuden lisääminen ja testailun lopputulokset riippuu siitä miten softa adaptoituu aineen muutokseen ja lähtee käyntiin isommalla etanolipitoisuudella ja miten laitteisto kestää etanolia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Tonnari ja E85

Viesti Kirjoittaja Tuha »

vesa67 kirjoitti:Itse asiassa ei sitä mikään rajoita jos läppäri, T5Suite ja can-usb on autossa koko ajan mukana.
Sen kuin arvioi tankkauksen perusteella mikä etanoli/bensa seos tankkiin muodostui ja säätää suutinvakiota sen perusteella. Ei todellakaan mikään flexifuel mutta hoidettavissa eikä takuulla tunnu lämpimällä koneella mitenkään.
En ota kantaa miten syövyttäviä sitten jotkin fifty-sixty seokset on järjestelmän osille.

Perusteellisemmin tehden mm. kylmäkäynnistyskarta pitäis kanssa skaalata joka seossuhteelle aina uudestaa.

Kyllä noi T7 biopower softat on ainoita järkeviä arkikäytössä huolettomia flexifuel softia, siitä ei pääse mihinkään. Onneksi niitä saa päivitettyä mihin tahansa T7 autoon.

Erimerkkisten autojen vakiosoftalle etanolipitoisuuden lisääminen ja testailun lopputulokset riippuu siitä miten softa adaptoituu aineen muutokseen ja lähtee käyntiin isommalla etanolipitoisuudella ja miten laitteisto kestää etanolia.
Juurikin tätä mitä "vesa67" tuossa jo kirjoittikin ajoin takaa. Eli siinä menee kanssa hyödyt vähän fifty-sixty, jos pitää läppäri olla jatkuvasti autossa mukana ja miettiä noita tankkauksen yhteydessä muodostuneita polttoaineen sekoitus-suhteita.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Tonnari ja E85

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Centar kirjoitti:Kiinnostais kovasti kuulla ihmisten kokemuksia E85 käytöstä alkuperäiskunnossa tai pienellä muutostyöllä (mitä pitäisi vaihtaa) olevissa tonnareissa.

Erityisesti kiinnostaa E10 ja E85 sekoituksen käyttäjät vakiotonnareissa, esim n. E20 - E40 ? Onko kukaan kokeillut ja millaiset kokemukset jäi?

Mersuforumilla on ilmeisesti kokeiltu enemmänkin tällaista n. 20-30% seosta ja mietin tuon soveltuvutta tonttuun...
Hyvin toimii vakio T5:ssa sellaiset 30L 95e10/20L re85 tankkaukset vielä näissä lämpötiloissa, ilman starttiongelmia (ja CE:tä). Kesälämmöissä tuli ajettua paljonkin "vahvemmilla" sekoituksilla sitten CE:n kanssa mutta muuten ongelmitta.
Vastaa Viestiin