Kansi, tiiviste, vai molemmat..?
Kansi, tiiviste, vai molemmat..?
Kyseessä on 9000 -89 B202LA,aj 220tkm, josta on ollut juttua jo aiemminkin.
Auton nestevuodot vaan lisääntyy... Nyt on vuorossa jäähdytysneste.
Nostettiin kaverin kanssa auto ylös, kuivattiin ja putsattiin paikat, sitte pata käyntiin.
Alapuolelta kun kaksi silmäparia katsoi, niin vuotokohdaksi havaittiin kannentiiviste 4-sylinterin pakopuolelta. Mielenkiintoista tässä viassa on se, että vuoto tulee ulospäin. Ei sotke vesiä ja öljyjä keskenään ja pakokaasuissa ei päällisin puolin mitään ihmeellistä. Ei myöskään käynnisty "kolmella".
Kysymys: Onko muilla käynyt näin? Onko syytä olettaa, että vika ei ole ainoastaan kansipahvissa, vaan vesikanava on myös halki? (en ole ennen nähnyt tällä tavalla vuotavaa kansipahvia, enkä myöskään vasta 220tkm ajettua saabin kantta joka olisi halki)
Auton nestevuodot vaan lisääntyy... Nyt on vuorossa jäähdytysneste.
Nostettiin kaverin kanssa auto ylös, kuivattiin ja putsattiin paikat, sitte pata käyntiin.
Alapuolelta kun kaksi silmäparia katsoi, niin vuotokohdaksi havaittiin kannentiiviste 4-sylinterin pakopuolelta. Mielenkiintoista tässä viassa on se, että vuoto tulee ulospäin. Ei sotke vesiä ja öljyjä keskenään ja pakokaasuissa ei päällisin puolin mitään ihmeellistä. Ei myöskään käynnisty "kolmella".
Kysymys: Onko muilla käynyt näin? Onko syytä olettaa, että vika ei ole ainoastaan kansipahvissa, vaan vesikanava on myös halki? (en ole ennen nähnyt tällä tavalla vuotavaa kansipahvia, enkä myöskään vasta 220tkm ajettua saabin kantta joka olisi halki)
Vaikka olenkin satkun omistaja, niin sanoisin, että helpompi on tuo vuoto todeta jos se puhaltaa ulospäin. Koneessahan on kuitenkin sama perusrakenne, kuin satkussa. Omassa kannentiiviste meni hieman alle 200tkm ja vuoto oli myös ulospäin. Kone käynnistyi ihan normaalisti, eikä mitään muita ongelmia esiintynyt. Todennäköisesti vika on vain pahvissa, mutta on hyvä tarkistaa sylinterikansi samalla, kun kerran kone on sitten auki. Mutta turha pelätä, että kansi olis halki. Silloin olisi muitakin oireita.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Kyllä se pahvissa oleva vesikanava on vaurioitunut niin että se vuotaa ulos, ei muuta kuin kansi koneistamolle oikasu ja uudet ohjurit ja kumit
saman tien, ja taas mennään mutkaista tietä ja pitkälle.
Vanhassa satkussa oli minulla sama oire.
saman tien, ja taas mennään mutkaista tietä ja pitkälle.
Vanhassa satkussa oli minulla sama oire.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Kirjoitetaanpas tähän kun otsikko passaa sopivasti.
Eli aamulla olin lähdössä liikenteeseen kun jo illalla muutaman kerran vilkahtanut Check radiator level jäi palamaan.
Noh...auto seis ja paisuntasäiliön korkki auki. Säiliö tyhjä. Vähän aikaa arpomista kansipahvin kohtalosta. Nestettä pönttöön ja pakon edessä menoksi kun lunta satoi ja toisessa autossa ei nastarenkaita vielä alla.
Nyt kun ajoin n.250km niin nestettä ei ollut kadonnut tippaakaan. Neste on näpeissä jotakuinkin kirkasta eikä haise mitenkään ihmeelliselle. Öljyt ovat terveen näköiset. Kysymys kuuluu: Mihin **ttuun se pari litraa nestettä katosi kuin pieru saharaan
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Eli aamulla olin lähdössä liikenteeseen kun jo illalla muutaman kerran vilkahtanut Check radiator level jäi palamaan.
Noh...auto seis ja paisuntasäiliön korkki auki. Säiliö tyhjä. Vähän aikaa arpomista kansipahvin kohtalosta. Nestettä pönttöön ja pakon edessä menoksi kun lunta satoi ja toisessa autossa ei nastarenkaita vielä alla.
Nyt kun ajoin n.250km niin nestettä ei ollut kadonnut tippaakaan. Neste on näpeissä jotakuinkin kirkasta eikä haise mitenkään ihmeelliselle. Öljyt ovat terveen näköiset. Kysymys kuuluu: Mihin **ttuun se pari litraa nestettä katosi kuin pieru saharaan
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
...ja taas hieman(?) aiheen vierestä:
Tuttu autojobbari kertoi ostaneensa useammankin tonnarin "halvalla" kansivikaisena ja kaupan jälkeen suksineensa Saabikauppaan ja ostaneensa uuden paisuntasäiliön korkin hintaan öbaut 10 ekee ja oireet olisivat hävinneet... eli mahtaisiko mahdollisesti tukkoiset korkin venttiilit aiheuttaa jotain sellaisia oireita, että vedet tuppaisivat häviään eli paine puskisi nesteet pienimmän vastuksen kautta pihalle...? Mene ja tiedä?! Olisikos jollain mitään kokemuksia tällaisesta?
Tuttu autojobbari kertoi ostaneensa useammankin tonnarin "halvalla" kansivikaisena ja kaupan jälkeen suksineensa Saabikauppaan ja ostaneensa uuden paisuntasäiliön korkin hintaan öbaut 10 ekee ja oireet olisivat hävinneet... eli mahtaisiko mahdollisesti tukkoiset korkin venttiilit aiheuttaa jotain sellaisia oireita, että vedet tuppaisivat häviään eli paine puskisi nesteet pienimmän vastuksen kautta pihalle...? Mene ja tiedä?! Olisikos jollain mitään kokemuksia tällaisesta?
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
9-5 Aerowagon -03.
Ainakin roskat korkin venttiilin välissä aiheuttivat minulla painevuotoa korkin läpi, mikä taas alentaa kiehumispistettä, mikä taas aiheuttaa lisäongelmiaespe kirjoitti: eli mahtaisiko mahdollisesti tukkoiset korkin venttiilit aiheuttaa jotain sellaisia oireita, että vedet tuppaisivat häviään eli paine puskisi nesteet pienimmän vastuksen kautta pihalle...? Mene ja tiedä?! Olisikos jollain mitään kokemuksia tällaisesta?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6092#46092
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... korkki.JPG
Korkin venttiilinhän kuuluisi pitää ~yhden barin paine.
Minulla tosin törky sinne korkin väliin päätyi kannentiivisteongelman seurauksena, tuuppasi painetta rankasti jäähdytysjärjestelmään eikä mehut meinanneet pysyä millään sisällä että olisi päässyt nilkuttamaan korjattavaksi. Putsasin korkin sen jälkeen kun tiiviste oli jo vaihdettu ja tuntui että jäähdytysjärjestelmä on täysin paineeton.
Vaihdoin tuon kansiepisodin jälkeen muuten myös vajaan vuoden vanhan Saab-alkuperäisvaraosatermostaatin uuteen samanlaiseen, kun tuntui että termari jumitti auki, ei meinanneet syksymmällä lämmöt nousta normaaliksi. Nyt toimii hyvin. Toivottavasti jatkossakin. Kansirempan jälkeen ajettu kohta 10tkm.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Kattookaas sinne moottorin etupäähän minne se vesipumpun putki menee.
Siellä on oiva vuotokohta ( sekä etupään putkessa ja takapään putkessa ), ja ei se vesipumpun vuoto akselita ole mikään mahdoton juttu, ja turbon jäähdytysputken tiivisteet.
*nimim kyllä sitä nestettä joskus hävisi*
Siellä on oiva vuotokohta ( sekä etupään putkessa ja takapään putkessa ), ja ei se vesipumpun vuoto akselita ole mikään mahdoton juttu, ja turbon jäähdytysputken tiivisteet.
*nimim kyllä sitä nestettä joskus hävisi*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Noniin. Nyt on vika selvitetty ja korjattu. Kannentiivisteessä oli selvä murtumakohta, josta puski vettä pihalle. Vaihdettiin yläpuolen tiivistesarja, paisarin korkki, kansi plaanattiin ja pestiin ja lisäksi vielä ketju vaihdettiin. (kannen plaanaaja pelotteli hieman katkenneista ketjuista)
Nyt toimii taas kuin ihmismieli...
Kiitän vastauksista!
Nyt toimii taas kuin ihmismieli...
Kiitän vastauksista!
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 178
- Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
- Paikkakunta: Vantaa
Kansipahvi
Kannattaa kertoa meille maallikoille myös 4. sylinterin sijainti edestä katsoen oikealla vai vasemmalla? Sekävuodon tyyppi, öljy vaiko jäähdytysneste?
Minulla vuoti edestä katsoen moottorin vasemmasta nurkasta öljyä, diagnoosi oli öljyn paluukanavan vuoto ulos ja korjaus pahvin vaihto Katkarissa 250€, minusta kohtuullinen 250tkm ajetule 9000lle.
Minulla vuoti edestä katsoen moottorin vasemmasta nurkasta öljyä, diagnoosi oli öljyn paluukanavan vuoto ulos ja korjaus pahvin vaihto Katkarissa 250€, minusta kohtuullinen 250tkm ajetule 9000lle.
Eipä sitten ihan ongelmitta selvittykään. Tuossa päivän verran auto nyki aika pahasti, tyhjäkäynti vaelsi, välillä sammuili, eikä ottanut kierroksia yli kolmea tonnia. Tuntu ihan kuin olisi saanut liikaa bensaa, joka aiheuttaisi tukehtumisen. Tänään sitten auto jätti tielle. Ehdin n. 100m päähän kotipihasta, kun sammui. Sen jälkeen ei enää lähtenyt käyntiin. Yritti kyllä "hörähtämällä" pari kertaa. Saa bensaa ilmaa ja kipinää.
Ei kastele tulppia, kaikki sulakkeet ehjiä, bensapumppu laulaa iloisesti, alipaineletkut omilla paikoillaan.
Tuossa projektin yhteydessä tuli putsattua kaasuläppäkotelo ja jakopää oli auki.
Veikkaan siis viaksi kaasuläpän säätöä, tai sen asentotunnistinta... TAI sitten kampiakselin asentotunnistinta. Yksi mahdollisuus olisi myös nakutustunnistin, joka on kuulemma jossain ihanassa paikassa imusarjan alla. Siihen anturiin emme tosin kajonneet pitkällä tikullakaan. Onko ehdotuksia diagnoosista? (vai veiskö auton "narun jatkoksi" merkkikorjaamoon...€€€€ $$$$)
Ei kastele tulppia, kaikki sulakkeet ehjiä, bensapumppu laulaa iloisesti, alipaineletkut omilla paikoillaan.
Tuossa projektin yhteydessä tuli putsattua kaasuläppäkotelo ja jakopää oli auki.
Veikkaan siis viaksi kaasuläpän säätöä, tai sen asentotunnistinta... TAI sitten kampiakselin asentotunnistinta. Yksi mahdollisuus olisi myös nakutustunnistin, joka on kuulemma jossain ihanassa paikassa imusarjan alla. Siihen anturiin emme tosin kajonneet pitkällä tikullakaan. Onko ehdotuksia diagnoosista? (vai veiskö auton "narun jatkoksi" merkkikorjaamoon...€€€€ $$$$)
Hetkinen, milläs tekniikalla tuo on? -89 kait lh-jetillä ja normaali virranjakajalla? (B202LA) Tällöin vioista poissuljettuja ovat kaasuläpän asentotunnistin(vain täyskaasu ja tyhjäkäyntikytkimet) ja kampiakselin tunnistin(ei ole). Nakuanturikaan ei vaikuta käyntiin, pelkästään ahtopaineisiin.
Onko jako kohdallaan ja kaikki remontin aikana irroitetut johdot ja letkut kunnolla kiinni ja ehjiä? Eihän esim. moottorin maadoitus vaurioittunut rempatessa?
Onko jako kohdallaan ja kaikki remontin aikana irroitetut johdot ja letkut kunnolla kiinni ja ehjiä? Eihän esim. moottorin maadoitus vaurioittunut rempatessa?
Aki Peltola #1132
LH-jet ja DI...virranjakajasta ei tietoakaan. Sen paikalla pelkkä kumitulppa.
Tuo kaasuläpän kytkin on itsellekin hieman epäselvä, mutta kampiakselin asentotunnistin löytyy. Oli kädessä useampaan kertaan...
Moottorin maadoituksessa ei pitäisi olla vikaa, se testattiin kyllä.
Auto tosiaan toimi jonkun aikaa, mutta sitten lopetti kokonaan pelittämisen.
Tuo kaasuläpän kytkin on itsellekin hieman epäselvä, mutta kampiakselin asentotunnistin löytyy. Oli kädessä useampaan kertaan...
Moottorin maadoituksessa ei pitäisi olla vikaa, se testattiin kyllä.
Auto tosiaan toimi jonkun aikaa, mutta sitten lopetti kokonaan pelittämisen.