ilmastoinnin jäätyminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
klaak
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Elo 09, 2010 14:23

ilmastoinnin jäätyminen

Viesti Kirjoittaja klaak »

Ongelmana ilmastoinnin jäätyminen ajettaessa vähänkään pitempään matkaa. Eli ilmeisesti jäähdytyskenno jäätyy ja estää ilman virtauksen kun olen ajanut yli puoli tuntia ilmastointi päällä. Ilmastointi on AUTO-asenossa jolloin se pyörittää sisätilan ilmaa mutta siitä huolimatta konehuoneessa oleva ilmastoinnin putki joka menee jäähdytyskennolle on aivan umpijäässä josta päättelen myös kennon menneen niin jäähän ettei ilma enää kulje sen läpi. Puhallin huutaa täysillä kun ilmastointi yrittää jäähdyttää matkustamoa mutta ilma ei vaan kierrä. Kun lähden ajoon kylmää ilmaa tulee niinkuin pitääkin ja kun sammutan ilmastoinnin hetkeksi niin ilma rupeaa taas kiertämään. Onko jollain ideaa miten saan vehkeen taas asianmukaiseen kuntoon?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ilmastoinnin jäätyminen

Viesti Kirjoittaja jus »

Akvaariossa höyrystinkotelon päällä on pakkaskytkin, jonka pitäisi pysäyttää kompressori kun kenno pyrkii jäätymään. Tällä kytkimellä on tuntoelimenä kapillaariputki kennon välissä. Jos ongelma nyt olisi että kenno jäätyy umpeen, voit varmistua diagnoosista irrottamalla raitisilmasuodattimen. Jos kenno näyttää umpeen jäätyneeltä ja samaan aikaan pakkaskytkimen johtoliittimien välillä näkyy mittaamalla yhteys, saatat olla oikeilla jäljillä. Voi olla että suodatin täytyy nostaa ylös kun paikat on sulana, ei ehkä tule ylös jos jäätää rankasti.

Siis jäätymisepäilyn aikana ilmaa ei tule suuttimista vaikka puhallin pöhisee?

Aika harvinaiselta tuo vika kuulostaa. Pakkaskytkimen saa ainakin vanhempaan ilmastointiin vaihdettua ilman mitään ylimääräistä purkamista.

Pakkaskytkin on tämän kuvan keskellä tuo mihin menee kaksi johtoa:
Kuva

Akvaarion seudun kuvia näkyy enemmän puhaltimenvaihto-ohjeessa:
http://www.saab9000.com/procedures/vent ... blower.php

Kannattaa myös tarkistaa että höyrystinkotelon alakulmassa oleva kondenssiveden tyhjennysputki ei ole tukossa ja on suunnattu alaspäin.
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: ilmastoinnin jäätyminen

Viesti Kirjoittaja et »

Höyrystimen jäätyminen on arkipäivää kylmäkoneissa ja se tosiaankin vetää itsensä niin paksuun jäähän ettei ilma kulje. Magneettiventtiili ei sulje syöttöä tai termostaatti rikki joka ei anna käskyä magneettiventtiilille. Autossa siis vain termostaatti.

Ruumishuoneillakin on tietysti jäähdyttimet jotka pitää sopivan viileän ilman. Anturin vaihto noissa on pirullista kun pitää mennä makaamaan ruumiin laverille ja kaveri joutuu työntämään sinut lavereineen sisään että ulottuu takaseinään missä termari anturi yleensä on.
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: ilmastoinnin jäätyminen

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

jus kirjoitti:
To Syys 08, 2011 17:50
Akvaariossa höyrystinkotelon päällä on pakkaskytkin, jonka pitäisi pysäyttää kompressori kun kenno pyrkii jäätymään. Tällä kytkimellä on tuntoelimenä kapillaariputki kennon välissä. Jos ongelma nyt olisi että kenno jäätyy umpeen, voit varmistua diagnoosista irrottamalla raitisilmasuodattimen. Jos kenno näyttää umpeen jäätyneeltä ja samaan aikaan pakkaskytkimen johtoliittimien välillä näkyy mittaamalla yhteys, saatat olla oikeilla jäljillä. Voi olla että suodatin täytyy nostaa ylös kun paikat on sulana, ei ehkä tule ylös jos jäätää rankasti.

Siis jäätymisepäilyn aikana ilmaa ei tule suuttimista vaikka puhallin pöhisee?

Aika harvinaiselta tuo vika kuulostaa. Pakkaskytkimen saa ainakin vanhempaan ilmastointiin vaihdettua ilman mitään ylimääräistä purkamista.

Pakkaskytkin on tämän kuvan keskellä tuo mihin menee kaksi johtoa:
Kuva

Akvaarion seudun kuvia näkyy enemmän puhaltimenvaihto-ohjeessa:
http://www.saab9000.com/procedures/vent ... blower.php

Kannattaa myös tarkistaa että höyrystinkotelon alakulmassa oleva kondenssiveden tyhjennysputki ei ole tukossa ja on suunnattu alaspäin.
Onko näissä yleisemmin vikana se, että pakkaskytkin ei toimi ja jäätyy kuin toistepäin eli kenno ei ole riittävän viileä vaikka sinne tuleva putki on jääkylmä? Itselläni jälkimmäinen ongelma. Kuinka kylmä tuon kennon pitäisi olla?
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: ilmastoinnin jäätyminen

Viesti Kirjoittaja et »

Nestelinja joka menee höyrystimelle, keulan lauhduttimelta, ei ole kylmä, mutta höyrystimeltä kompuralle menevä imulinja tulee olla jääkylmä, eli paksumpi letku kompuralla.
Kokeile sitä lämpötilaa imulinjasta lämpömittarilla. Testaa myös mittarilla nestelinjassa olevan kuivaimen lämpötila, ennen ja jälkeen. Lämpötila on oltava sama, ettei kuivain ole tukossa.

Kenno on lähellä nollaa jos halutaan +4°C kabiiniin, ja imulinja, mutta sinulla saattaa olla kylmäainevajaus, jos ilmaa tulee kabiiniin kuten ennenkin.
Jos kyseessä kennon jäätyminen, niin aluksi tulee normaalisti kylmää ja kylmän tulo lakkaa kennon jäätyessä (lue aloittajan viesti).

Kylmäaineen vähyys on se yleinen vika, eli vuotoa jossain.
Viimeksi muokannut et, To Huhti 25, 2019 12:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: ilmastoinnin jäätyminen

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Kiitos. Pitääpä kokeilla tuota kaikkea. Paksumpi putki on jääkylmä, kenno haalea.

Kun laihdutin oli rikki, niin eivät vaihtaneet kuivainta, koska ei ollut letkuille uusia o-renkaita. Itse luulen etteivät vaan jaksaneet purkaa. Eli kuivain voi todellakin olla tukossa?
et kirjoitti:
To Huhti 25, 2019 12:36
Nestelinja joka menee höyrystimelle, keulan lauhduttimelta, ei ole kylmä, mutta höyrystimeltä kompuralle menevä imulinja tulee olla jääkylmä, eli paksumpi letku kompuralla.
Kokeile sitä lämpötilaa imulinjasta lämpömittarilla. Testaa myös mittarilla nestelinjassa olevan kuivaimen lämpötila, ennen ja jälkeen. Lämpötila on oltava sama, ettei kuivain ole tukossa.

Kenno on lähellä nollaa jos halutaan +4°C, ja imulinja vieläkin kylmempi kun kenno, mutta sinulla saattaa olla kylmäainevajaus, jos ilmaa tulee kabiiniin kuten ennenkin.
Jos kyseessä kennon jäätyminen, niin aluksi tulee normaalisti kylmää ja kylmän tulo lakkaa kennon jäätyessä.

Kylmäaineen vähyys on se yleinen vika, eli vuotoa jossain.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: ilmastoinnin jäätyminen

Viesti Kirjoittaja et »

Voihan se kuivaimen tukkeutuminen olla mahdollista, ja silloinhan se on pahimmassa tapauksessa ruosteessa höyrystimen puolelta, koska on kylmempi. Vasta paisuntaventtiilin tehtävä on laskea paine höyrystimelle, eikä tukkeutuneen kuivaimen. Lauhduttimen tai muun ison operaation aikana tulis aina vaihtaa kuivan, tyhjiöidä kunnolla, sekä vielä testata typellä pitääkö paineet.

Kylmäainetta ei saa olla liikaa, että tapahtuu faasimuutos, mutta Toimiko ilmastointi normaalist heti lauhduttimen vaihdon jälkeen?

Veikataan huonoa asennusta tai vuotoa jossain, eli kylmäainevajausta :( , ja nuo pystyy tutkimaan painemittareilla, sekä kylmäainehaistelijalla.
Vastaa Viestiin