90002.3T moottori---900 koriin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
sisse
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 13:02
Paikkakunta: Turku ja ympäristö

90002.3T moottori---900 koriin

Viesti Kirjoittaja sisse »

Moro

Nopee kyssäri tämmönen, että miten suoraan sopii 9000 2.3T moottori vanhan 900 korin sisälle?

Ei taida olla ihan BOLT ON juttuja.

Mitä pitäisi ottaa huomioon jos moista swappia yrittäisin vai annanko olla suosiolla?

Edit: Mahtuuko vanhempaan esim. 90 sisälle jollain tavalla
Saab NG900T-96, Stage1;''tää vinkuu''.
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX

''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 90002.3T moottori---900 koriin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

korin sisälle???

peruslohkohan on sama.. eli aika bolt on ..... 90:Seen ei oo ihan helppoa saada muutoskatsastettua..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
sisse
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 13:02
Paikkakunta: Turku ja ympäristö

Re: 90002.3T moottori---900 koriin

Viesti Kirjoittaja sisse »

nalleolut kirjoitti:korin sisälle???

peruslohkohan on sama.. eli aika bolt on ..... 90:Seen ei oo ihan helppoa saada muutoskatsastettua..
Takapenkillehän sen meinasin istuttaa :D

Ok, eli mahdollisuuksia on että tommoisen vaihdon voi tehä.

Pitääkö 900 johon laitetaan turbo moottori niin myös olla alunperin turbo? Että vaikuttaako katsastukseen jos esim. 87vuoden turbottomaan 900 lyö 2.3T sisälle?
Saab NG900T-96, Stage1;''tää vinkuu''.
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX

''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 90002.3T moottori---900 koriin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ehkä helpommalla pääsee ku vaihtaa siihen 2.0 venakopan heh..ei pääse katsastaja aukomaan päätä--- eiköhän tuo aika läphuuto juttu oo...viisaammat valaiskoon..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 90002.3T moottori---900 koriin

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ei se sinne mene, lohkon mallikin vaihtuu vinokoneesta pystykoneeksi, eli vaatisi koneen nokalle poikittain vaihteiston kanssa. Vanha tonnarin kone taitaa vielä mennäkin, mutta tuon pystykoneen kanssa tulee ongelmaksi kampiakseli ja se, että se ei mahdu pyörimään og-satkun vaihdelaatikon kanssa.

Kaasarista saa turbon muutoskatsatuksella, näitä projekteja on jo tehty useita. Haulla löytyy aiheesta.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 90002.3T moottori---900 koriin

Viesti Kirjoittaja rökösö »

sisse kirjoitti: Ok, eli mahdollisuuksia on että tommoisen vaihdon voi tehä.
Mahdollisuuksia on, mutta joudut kairaamaan vähintään satkun laatikkoa, jotta kampiakseli mahtuu pyörähtelemään. Hakemalla löytynee ainakin ulkomaan foorumeilta lisäinfoa.

Itseäni kiinostaisi tietää saako satkuun istutettua koko pakettia jostain uudemmasta mallista, jossa laatikkokin kestäisi jotakin. Ainakin tonnarin tekniikalla tämmöinen on kuulema tehty jopa Suomessakin, mutta tahtoisi tietää onko pyöräntuenta saatu pidettyä alkuperäisenä.
sisse kirjoitti: Pitääkö 900 johon laitetaan turbo moottori niin myös olla alunperin turbo? Että vaikuttaako katsastukseen jos esim. 87vuoden turbottomaan 900 lyö 2.3T sisälle?
Ei tarvi olla. Riippuen onko käyttöönottopäivä 1987 heinäkuun (ei muista tarkkaa päivää) kummalla puolen, joko joudut tai et joudu lisäämään katin kuoria putkistoon. Ihan laillisesti on tehtävissä joka tapauksessa, vaikkei ne kyllä konttorilla tiedä mikä iskutilavuus on, jos ei erikseen kerro.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: 90002.3T moottori---900 koriin

Viesti Kirjoittaja wesku »

aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 90002.3T moottori---900 koriin

Viesti Kirjoittaja aero »

rökösö kirjoitti:Mahdollisuuksia on, mutta joudut kairaamaan vähintään satkun laatikkoa, jotta kampiakseli mahtuu pyörähtelemään. Hakemalla löytynee ainakin ulkomaan foorumeilta lisäinfoa.
Joskus aloittelin pohdintaa, että kuinka julmetun möykyn joutuisi konepeltiin tuolla tekniikalla tekemään, jos kampuran tilapulan hoitaisi välilaipalla laatikon ja koneen väliin. Jäi yksittäisen ajatuksen asteelle, joten sen tarkempaa tulosta ei tullut, mutta heitetään nyt tääkin mahdollisuuksien pallo mukaan peliin.
rökösö kirjoitti: Itseäni kiinostaisi tietää saako satkuun istutettua koko pakettia jostain uudemmasta mallista, jossa laatikkokin kestäisi jotakin. Ainakin tonnarin tekniikalla tämmöinen on kuulema tehty jopa Suomessakin, mutta tahtoisi tietää onko pyöräntuenta saatu pidettyä alkuperäisenä.
Tarkoittanet Oulussa tehtyä, automaatilaatikolla varustettua muistaakseni valkoista yksilöä. Tuon projektin pointtina oli saada satkuun tonnarin automaatti (tonnarin ZF on ihan hitusen edistyneempi värkki kuin OGsatkun BW) ja jotta siinä on saatu paketti mahtumaan, on etupyöräntuennat vaihdettu McPhersoneihin (ilmeisesti tonnarista peräisin, en kuitenkaan vanno).

Isolohkoisessa, ahdetussa OGsatkussa voi sitten kohdistaa mielenkiintoa myös laatikon voimansietoon, se kun ei tunnetusti maailman ykkösluokkaa ole.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: 90002.3T moottori---900 koriin

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

aero kirjoitti:Joskus aloittelin pohdintaa, että kuinka julmetun möykyn joutuisi konepeltiin tuolla tekniikalla tekemään, jos kampuran tilapulan hoitaisi välilaipalla laatikon ja koneen väliin.
Jos nostaa moottoria ylöspäin mainitsemallasi tavalla, ei kampiakseli enää osu vaihdelaatikossa ensiövedon akseliin.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 90002.3T moottori---900 koriin

Viesti Kirjoittaja rökösö »

aero kirjoitti: Tarkoittanet Oulussa tehtyä, automaatilaatikolla varustettua muistaakseni valkoista yksilöä. Tuon projektin pointtina oli saada satkuun tonnarin automaatti (tonnarin ZF on ihan hitusen edistyneempi värkki kuin OGsatkun BW) ja jotta siinä on saatu paketti mahtumaan, on etupyöräntuennat vaihdettu McPhersoneihin (ilmeisesti tonnarista peräisin, en kuitenkaan vanno).
Sitä juuri. Itselläni ei tuosta ole sen enempää tietoa kuin mitä foorumilta toisen käden tietoja on löytynyt. Vieläköhän tuo on olemassa? Ois mukava nähdä, kun samassa pitäjässä on ainakin ollut, mutta tekijä ei ilmeisesti paljoa foorumeilla liiku.

Personit on askel huonompaan suuntaan, ja siksi haluaisin pitää alkuperäisen tuennan. Tuossa weskun linkittämässä 99:ssäkin on ilmeisesti vaihdettu.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: 90002.3T moottori---900 koriin

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Teknisistä muutoksista on olemassa Saabin yleistodistus:
http://jope.fi/saab/sosnet/tietopankki/ ... distus.gif

Vaikka yllä olevan todistuksen perusteella 90:n ja 99:n voi virittää 185 hv asti, ei Suomen lainsäädäntö sitä salli. Tehoa saa nostaa mallisarjan tehokkaimmasta 20% ylöspäin. 90:iä on tehty vain sata heppaisena eli 120 hv on katto. 99:n tehokkain versio on 145, johon +20% = 174. 2,3-litraisista moottoreista kelpaa siis vapaastihengittävä (150 hv) ja matalapaineturbo (170 hv).

Moottorin vaihdosta on paljon keskusteluja vaikkapa
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 03&start=0
tai
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=62370
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 90002.3T moottori---900 koriin

Viesti Kirjoittaja aero »

Pekka Valtanen kirjoitti: Jos nostaa moottoria ylöspäin mainitsemallasi tavalla, ei kampiakseli enää osu vaihdelaatikossa ensiövedon akseliin.
Osuisiko välttämättä muutenkaan ja sopisiko ensiökoppakaan paikoilleen muuten? Enska on kuitenkin ketjuvetoinen, joten tuohonkin kohtaan voisi palikat pidemmän ketjun kaveriksi olla koneistettavissa samalla kun laippa moottorin ja laatikon väliin. Rakentamista hommassa on kuitenkin tiedossa.
rökösö kirjoitti:Sitä juuri. Itselläni ei tuosta ole sen enempää tietoa kuin mitä foorumilta toisen käden tietoja on löytynyt. Vieläköhän tuo on olemassa? Ois mukava nähdä, kun samassa pitäjässä on ainakin ollut, mutta tekijä ei ilmeisesti paljoa foorumeilla liiku.
En minäkään tekijää tunne (nimen tiedän), mutta autosta on tosiaan liikkunut juttua saabistien keskuudessa jonninverran, josta on jäänyt päähän.
rökösö kirjoitti:Personit on askel huonompaan suuntaan, ja siksi haluaisin pitää alkuperäisen tuennan. Tuossa weskun linkittämässä 99:ssäkin on ilmeisesti vaihdettu.
Orggistuennat ei taida mahtua paikoilleen poikittaisen tekniikan seurana. Jos poikittaisprojektia pohtii, voisi kannattaa tarkistella myös NG900 -pohjaiset vaihtoehdot. Sen konehuone on ymmärtääkseni kapeampi ja tekniikkapaketti lyhyempi kuin tonnarissa (voi toki olla myös sama kuin lyhytlohkotonnarissa), joka voi tehdä tempusta edes hitusen realistisemman.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 90002.3T moottori---900 koriin

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Kaikki vaihtoehdot femmaan asti pitää tietysti ottaa huomioon. Mikähän mahtaa olla kapein vaihtoehto? Kolkin laatikko on kuulema muutaman sentin kapeampi kuin femman, mutta löytyykö vielä pienempää pakettia?
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 90002.3T moottori---900 koriin

Viesti Kirjoittaja Jope »

B202-tonnarin tekniikka on myös istutettu poikittain OG:n keulalle Oulussa Hietiksen toimesta. Siinäkin taisi olla mcphersonit. Apurunkoa ei oltu siirretty, vaan OG:n keulaan oli hitsailtu paikat moottorin tukityynyille.

Ei se tosiaan tekemätön paikka ole, mutta jonkin verran vaatii asennusintoa ja suunnittelua.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Vastaa Viestiin