9000 2.3 turbo Käynti/ahto ongelma APUJA KAIVATAAN.
9000 2.3 turbo Käynti/ahto ongelma APUJA KAIVATAAN.
Morjesta pöytään, no niin näin uutena saabin omistajana pukkaa heti ongelmaa ja ongelmahan on nyt tälläänen eli ongelma alko esiintyy eka ahtopaineiden putomisena ja nytten palaa check engine valo ja alko käymään todella matalaa tyhjäkäyntiä.
Auto alkaa käymään tyhjäkäyntiä kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen.
Autossa oli lambda ja by-pass venttiili rikki joten ne on vaihdettu uusiin ja nytte tuli vaihdettua uusi ilmamassamittari (bosch) ja sekään ei auttanu.
Mistähän moinen saattaisi johtua ?
Autohan oli vm.92 9000 2,3 Turbo Automaatti APC 147kw DI-puolakasetilla.
Auto alkaa käymään tyhjäkäyntiä kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen.
Autossa oli lambda ja by-pass venttiili rikki joten ne on vaihdettu uusiin ja nytte tuli vaihdettua uusi ilmamassamittari (bosch) ja sekään ei auttanu.
Mistähän moinen saattaisi johtua ?
Autohan oli vm.92 9000 2,3 Turbo Automaatti APC 147kw DI-puolakasetilla.
Viimeksi muokannut Tero.R, Ti Loka 11, 2011 20:41. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
- Paikkakunta: Turku
Re: 9000 2.3 turbo Käynti/ahto ongelma
Kannattaa tarkistaa ettei kaasuläpän alla oleva messinkinen liitin tyhjäkäyntimoottorin letkua varten ole irronnut.
Saab 9-3 Aero V6 Cab -08
#2439
#2439
Re: 9000 2.3 turbo Käynti/ahto ongelma
Ei ollu irti ja eikä se viittaisi kyseiseen vikaan koska kun auton sammuttaa ja käynnistää puolen minuutin päästä uudelleen niin tyhjäkäynti löytyy.
Sen verran tuossa on tullut tutkittua autoo niin tyhjäkäynti on kylmänä todella korkea aiempaan verrattuna ja sitten kun auto lämpiää about 50-60 asteiseksi niin alkaa käymään tyhjäkäyntiä noin 400-500rpm ja käy 2 pytyllä.
Oliskohan tuo DI kasetti sittenki rikki ? Mutta toi ahtopaineiden tippuminen ihmetyttää eniten, aluuksi toi ahto punarajalle asti ja nytten ahtaa viisarin vaille ekan punakatkoviivan.
Sen verran tuossa on tullut tutkittua autoo niin tyhjäkäynti on kylmänä todella korkea aiempaan verrattuna ja sitten kun auto lämpiää about 50-60 asteiseksi niin alkaa käymään tyhjäkäyntiä noin 400-500rpm ja käy 2 pytyllä.
Oliskohan tuo DI kasetti sittenki rikki ? Mutta toi ahtopaineiden tippuminen ihmetyttää eniten, aluuksi toi ahto punarajalle asti ja nytten ahtaa viisarin vaille ekan punakatkoviivan.
Viimeksi muokannut Tero.R, La Syys 24, 2011 13:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 9000 2.3 turbo Käynti/ahto ongelma
kannattaa kokeilla ehjällä kasetilla..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 9000 2.3 turbo Käynti/ahto ongelma
Olisko kellään tajota tuota DI kasettia satakunnan alueella ? Piti Biltemasta kokeilu mielessä ostaa mutta ei ollu varastossa ollenkkaan...
Re: 9000 2.3 turbo Käynti/ahto ongelma
Noniin nyt olis vaihdettu DI kasetti toimivasta purkuautosta mutta ei juuri ollut apua, vikavalo oli sammuksissa 2km jonka jälkeen alko uudestaan samat ongelmat(akku oli vaihdon aikana irti), tiedä sitte oliko vaikutusta vikavalon sammumiseen...
Ja samalla kun tuli heitettyä testirinkiä ja pistin kulutusmittarin päälle niin ajossa näytti 90km nopeudessa 12-16ltr ja kun kaasun päästää 100km vauhdista niin kulutus mittari näyttää 2ltr/100km.
Ja samalla kun tuli heitettyä testirinkiä ja pistin kulutusmittarin päälle niin ajossa näytti 90km nopeudessa 12-16ltr ja kun kaasun päästää 100km vauhdista niin kulutus mittari näyttää 2ltr/100km.
Re: 9000 2.3 turbo Käynti/ahto ongelma
Kaasuläpän asentoanturi vois olla yksi ehdokas. Onkos tulppia koska vaihdettu ja ovatko NGK:t, tai alipaineletkuja tutkittu mahdollisten vuotojen varalta?
Re: 9000 2.3 turbo Käynti/ahto ongelma
Kaasuläpän asentotunnustin on ollu kans mieles ja tänään aamuste tilasin boschilaisen. Densolaiset sytytystulpat on vaihdettu noin 1500km sitten, kaikki hapertuneet pienet alipaineletkut vaihdoin by-pass venttiilin vaihdon yhteydessä.
Re: 9000 2.3 turbo Käynti/ahto ongelma
Onhan niiden Nippon-Densojen tilalle vaihdettu NGK:n BCPR7ES-11:t? ;-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: 9000 2.3 turbo Käynti/ahto ongelma
Jokku Biltemat siellä oli paikalla ja nytte Densot, mutta ei tuo tulppavika ole...
Huomenna tosin tulee uudet NGK tulpat niin vaihdetaan varuiksi kun ei kalliita edes ole.
Tänään tuli tuossa vikaa taas haeskeltua ja mittailin siinä ton kaasuläpän asentotunnistimen niin ei mee raja-arvojen sisällä joten siinäkin on osa syy MUTTA kun piti autoo siirtää niin huomasin ilmastointilaite paneelin sammuilevan itekseen ja samalla autokin alko kakoo, auto sammuksiin ja nyppäsin vehkeen irti ja auto käymään, kappas vain tyhjäkäynti talles, kulutus mittari alko näyttää järkeviä lukemia, no siinä sitten piti alkaa tutkii piuhoja niin löysin siinä jonki itsetehdyn haaroituksen piuhasta ja mene todennäkösesti rikkinäiselle polttislisälämmittimelle(sisätuuletuksen heräte), se irti ja komplikaatio takas kiinni niin auto ei enää kikkaile paitti tuo ilmastointilaite paneeli tosin myös silloin kun johtoja heiluttelee eli joku kontakti häiriö on... Mutta ahdot ei vieläkään nouse tarpeeks korkealle.
Eli rikkinäinen
in alkuperäinen lämmityslaite kiusaa lämmityslaitteen kautta ruiskuboxia...
Huomenna tosiaan tulee uudet tulpat ja kaasuläpänasentotunnistin niin katotaan lisää mitä tapahtuu, tapahtuuko mitään
Lisää ideoita saa pistää tänne jos tulee mieleen.
Huomenna tosin tulee uudet NGK tulpat niin vaihdetaan varuiksi kun ei kalliita edes ole.
Tänään tuli tuossa vikaa taas haeskeltua ja mittailin siinä ton kaasuläpän asentotunnistimen niin ei mee raja-arvojen sisällä joten siinäkin on osa syy MUTTA kun piti autoo siirtää niin huomasin ilmastointilaite paneelin sammuilevan itekseen ja samalla autokin alko kakoo, auto sammuksiin ja nyppäsin vehkeen irti ja auto käymään, kappas vain tyhjäkäynti talles, kulutus mittari alko näyttää järkeviä lukemia, no siinä sitten piti alkaa tutkii piuhoja niin löysin siinä jonki itsetehdyn haaroituksen piuhasta ja mene todennäkösesti rikkinäiselle polttislisälämmittimelle(sisätuuletuksen heräte), se irti ja komplikaatio takas kiinni niin auto ei enää kikkaile paitti tuo ilmastointilaite paneeli tosin myös silloin kun johtoja heiluttelee eli joku kontakti häiriö on... Mutta ahdot ei vieläkään nouse tarpeeks korkealle.
Eli rikkinäinen
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
Huomenna tosiaan tulee uudet tulpat ja kaasuläpänasentotunnistin niin katotaan lisää mitä tapahtuu, tapahtuuko mitään
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Lisää ideoita saa pistää tänne jos tulee mieleen.
Re: 9000 2.3 turbo Käynti/ahto ongelma
No seuraava ehdokas olis pätkiytyny imusarjantiiviste. Startti pilotti, bräck cleaner tai jopa tavallinen CRC:kin käy, varsinkin jos saat pillin kanssa ruikittua sinne imusarjan ja kannen liitoksiin koneen käydessä, se sitten hörähtää jos vuotokohta sattuu kohalle.
Re: 9000 2.3 turbo Käynti/ahto ongelma
Joo se pihuojen nyppiminen osu vaan sopivasti kohdille, ny ku tuli siirrettyä autoa tallille niin alko samat kikkailut uudestaan, vaihdoin siinä sitten kaasuläpänasentotunnistimen ja paljon puhutut NGK tulpat kiinni ja ongelma vaan jatkuu...
Niin täytyy oikee kysyy että pitäiskö tossa autossa olla MAP anturia, mistään ei semmosta löydy kaikki paikat on katottu läpi eikä löydy, kojelaudan alle, mittariston taakse, vesikaukalo ja konehuone. Imusarjastakaan ei löhde kuin kaksi letkulähtöä ja siittä menee yksi By-passille ja mittaristolle, toinen pa-paineensäätimelle.
Monen varaosakuvaston mukaan tuossa pitäis olla mappi ?
Toi vikavalon palaminenki on ihan satunnaista välillä palaa auto käy kunnolla, valo palaa käy huonosti, valo ei pala käy huonosti... Samalla havainnostin niin sillon ku valo ei pala niin kun polkasee hennosti kaasua niin samaan aikaan naksahtaa magneettiventtiili ja heti kierrosten laskiessa niin naksahtaa uudestaa mutta magneettiventtiilin johdon irroitus ei sytytä vikavaloa ?![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Niin täytyy oikee kysyy että pitäiskö tossa autossa olla MAP anturia, mistään ei semmosta löydy kaikki paikat on katottu läpi eikä löydy, kojelaudan alle, mittariston taakse, vesikaukalo ja konehuone. Imusarjastakaan ei löhde kuin kaksi letkulähtöä ja siittä menee yksi By-passille ja mittaristolle, toinen pa-paineensäätimelle.
Monen varaosakuvaston mukaan tuossa pitäis olla mappi ?
Toi vikavalon palaminenki on ihan satunnaista välillä palaa auto käy kunnolla, valo palaa käy huonosti, valo ei pala käy huonosti... Samalla havainnostin niin sillon ku valo ei pala niin kun polkasee hennosti kaasua niin samaan aikaan naksahtaa magneettiventtiili ja heti kierrosten laskiessa niin naksahtaa uudestaa mutta magneettiventtiilin johdon irroitus ei sytytä vikavaloa ?
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Re: 9000 2.3 turbo Käynti/ahto ongelma
Pitääköhän tässä alkaa epäilee jo ecu/apc boxi vikaa, kaikki konehuoneen antureiden pistokkeet/johdot tuntuisi olevan ehjät mitä tuossa on nyt osia tullut vaihdettua ja tutkittua vikaa...
Re: 9000 2.3 turbo Käynti/ahto ongelma
Jospa kysyisit ruiskulta mikä hätänä kun tahtoo valoa polttaa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 06#p817306
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 73#p812273
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 06#p817306
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 73#p812273
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000 2.3 turbo Käynti/ahto ongelma
Noniin, tuossa lueskelinki jotaki keskustelua tosta vikakoodien lukemisesta ja siinä ei puhuttu mitään tosta nastan kytkemistä maihin katkasijan kanssa. ihmekkos ku ei antanu mitää vikakoodia vilkkumisen muodossa
Täytyypi huomenna kokeilla lukasta noi vikakoodit jos antais parempaa viitettä vikaan.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)