Tonnari ravistaa ajettaessa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Jubilee
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 16:18
Paikkakunta: Hämeenlinna

Tonnari ravistaa ajettaessa

Viesti Kirjoittaja Jubilee »

Ajelin viikonloppuna matka-ajoa ja 100 km ajeltuani huomasin, että ohjaus alkoi yhtäkkiä täristää. Kokeilin kaikkia nopeuksia 60 km/h - 110 km/h
ja tärinä vain jatkui. Tein myös havainnon, että vasemmalle kääntyvissä kaarteissa tärinä olisi ollut hieman voimakkaampaa.
Samoin jos painoi kytkimen pohjaan, niin tärinä vaimeni lähes kokonaan.

Tärinä on ehkä samanlaista kuin jokin pyörä olisi huonosti kiinni. Pyörien kiinnistykset olen kyllä tarkistanut :lol:

Seuraavana päivänä sama ongelma ilmeni jo 50 km matkan jälkeen.

Viittaisiko tämä tärinä pyörän laakeriin, joka matka-ajossa ensin lämpiää ja alkaa sitten ravistaa?

Apukuskin puolelle on laakeri vaihdettu 4 kuukautta sitten.

Autohan oli siis 9000CSE 2.0t -97
-Jubilee-
#1777
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Tarkista nyt ainakin ensin moottorin yläpään tukikumit siinä apumiehen puoleisesta kulmasta. Se on helppo homma tehdä ja varmistaa, ennen kuin alkaa enempää aukomaan paikkoja.
Kaverin kanssa vaihde päällä vähän jarrua vasten ja kattelet, että niiaako kone pahasti. Ja onko niissä kumeissa ihan selkeitä halkeamia.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Ei varmaan ole mitenkään mahdollista, mutta voisikohan kyseessä olla vetari, joka täristää? Veto päällä täristää, kytkin pohjassa tärinä loppuu melkein kokonaan... Olen ajanut yhtä tonnaria, jossa vetari aiheutti kovat tärinät, heti kun painoi kytkimen pohjaan, niin meno tasaantui. Pitääkö vetarit minkäänlaista ääntä, kun esim. parkkiksella ajaa ympyrää myötä- ja vastapäivään?
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Jubilee
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 16:18
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jubilee »

Siis vetonivelkö on menossa?

Olen pyöritellyt ympyrää, mutta ei mielestäni ole kuulunut kummempia ääniä. Tosin tämän testin olen tehnyt "kylmänä" eli tärinävikaa ei ole ollut havaittavissa.
-Jubilee-
#1777
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Olisiko pyörästä pettänyt kudos..?

Tai sitten jos jarrulevy kuumenee ja "vääntyy" ja aloittaa tärinän.
Viimeksi muokannut 9000CD23T, Ma Loka 18, 2004 08:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Vetoniveltä vaan veikkasin, mutta voihan olla joku muu, esim ne moottorin kumit. Kyllä vetonivelen pitäisi huomata ympyrää ajettaessa, joten ei varmaan ole se, koska et ole havainnut mitään siihen viittaavaa. Vahvasti liittyy kuitenkin siihen vedättämiseen eli joku paikka elää.
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Jubilee
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 16:18
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jubilee »

Pyörillä (Nokian NRHi) on ajettu tämä kesä, kulutuspintaa reilu 5 mm jäljellä ja muutenkin moitteettomassa kunnossa.

Tuskin on renkaista kyse, kun ongelmaa ei esiintynyt kuin vasta 100 km ajon jälkeen.
-Jubilee-
#1777
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Mulla oli hieman saman tyyppisiä oireita, kun etujarrusatulan kumit oli korkannu ja jarrut jumitti. Ravisti aikaslailla.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Sitten vielä nämä perinteiset "Satans Kugelager Fabrik" -ongelmat eli vasemmalla vetopyörästön kyljessä poskilaakeri ja oikella välivetoakselin tukilaakeri, ne alkaa joskus elämöidä vasta lämmittyään.
Sitten seuraava; sisemmät vetonivelet voi olla kuivat ja ne neulalaakerit alkaa "nyppiä" lämmettyään sekä vedossa että moottorijarrutuksessa. Voi kokeilla vaihtaa sen tripoidin, jos ulko-osassa ei ole pahaa kulumaa liukupinnoissa. Jos pinnassa on monttu, niin varsinkin autoissa, joissa vetoakseli ei ole aivan suorassa linjassa pyörän navan kanssa (madallettu alusta tai mallia hinattu kusikoppia), saattaa jumputus olla melkoinen tripoidin kuulan kulkiessa montusta yli edestakaisin. Tuo nivelen malja eli se ulko-osa on hinnaltaan irvokas; olettaisin tällä hetkellä olevan noin 500 euroa/kpl. Näitä jos alkaisi joku pinnoittaa uudellen vaikkapa varustettuna vuoden takuulla tehdylle käsittelylle, niin töitä riittäisi takuulla ja saattaisi toimeentulokin olla melko hyvä. (noita ulko-osiahan ei ole tarvikkeena saatavan, vaikka sekin ilmeisesti on Löbron tekemä kuten tripoidikin, joita siis myydään myös ei_saab-merkkisinä.)
Purkuosana hyväkuntoista maljaa ei juurikaan ole näkynyt, huonoja sitäkin enemmän.
Edit:
No tiätysti unehtui se riaknoosi: eli koeta saada jonkinlainen taajuus sille täristykselle tai jumputukselle ja suhteuta se nopeuteen ja edelleen pyörän kierrosnopeuteen; siitä pystyy jo paljon päättelemään. Eli montako jumputusta kierroksen aikana esiintyy ja vaikuttaako eri vaihde millään tavalla ilmiöön...
Makel
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2005 20:22
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

ravistaa myös...

Viesti Kirjoittaja Makel »

Kaverin kanssa vaihde päällä vähän jarrua vasten ja kattelet, että niiaako kone pahasti. Ja onko niissä kumeissa ihan selkeitä halkeamia

Täälläkin pikkusen samoja ravistuksia alkaa noin 115kmh ja siitä ylöspäin,
elikkäs kuinka paljon kone saa niiata ? täällä yläkumi antaa periksi noin 1cm luokkaa, onko riittävästi että pääsis kumihommiin ?autolla ajettu 100t

Renkaat ovat puntissa !

kuskin puolelle on vaihdettu tukivarren etuhela, etuhelan tuki (alumiini valua) toinen näistä oli murtunut ja takahela+tukirauta. Nämä ei vaikuttanut ravistukseen, ei tietys pitänytkään ..vaan katsastus inssi varmaan olis jotain sanonut kun etuhelan tuesta puuttuu puolet.
___________________________________________________________
Saab 9000 CS 2.0i -96 - Tranporter huoltoautona .. ;)
Vastaa Viestiin