tonnarin tomaatti
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
tonnarin tomaatti
isoimmat krapulat häivyttyä rupes pohtimaan..
oireet siis tuossa laatikkovikaisessa.. pakki toimii tomaatissa..
onko se merkki totaalituhosta?? eteenpäin löytyy vaihteet vaihtelevalla menestyksellä..
ennen vian alkua ei minkäänlaisia oireita ollut.. eli vaihtoi nätisti ylös ja alas ja kick down toimi myös..
oireet siis tuossa laatikkovikaisessa.. pakki toimii tomaatissa..
onko se merkki totaalituhosta?? eteenpäin löytyy vaihteet vaihtelevalla menestyksellä..
ennen vian alkua ei minkäänlaisia oireita ollut.. eli vaihtoi nätisti ylös ja alas ja kick down toimi myös..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: tonnarin tomaatti
Nonii nyt nallelle apuja
Voisko olla pelkästään keskipakosäätimen o-renkaan murenemisesta kyse...vai millainen tiiviste siellä oikeastaan olikaan, ei muista tähän hätään?
Voisko olla pelkästään keskipakosäätimen o-renkaan murenemisesta kyse...vai millainen tiiviste siellä oikeastaan olikaan, ei muista tähän hätään?
Re: tonnarin tomaatti
Oletetaan että vaihteistossa on oikeata öljyä oikea määrä, se ei ole päässyt sekaisin jäähdytysnesteen kanssa ja että vaihteensiirtäjän vaijeri on sekä kepin päässä että laatikon päässä oikein paikoillaan eikä vaikka poikki;
Se että eteenpäinajovaihde ei kertakaikkiaan kytkeydy, viittaisi mielestäni enemmän venttiilikoneiston painevaraajan A- jousen pettämiseen kuin keskipakosäätäjän tiivisteiden pettämiseen; Painevaraaja käyttää yksinkertaistettuna ajovaihteiden kytkimiä, A-jousi eteenpäin ja D-jousi pakki, sekä myös toisaalta hidasta eteenpäin. Keskipakosäätäjä toimii lähinnä ajonopeuden indikaattorina vaihteiston venttiiliaivoille, tosin jos sieltä on puhaltunut tiiviste kokonaan pois niin oireista ei allekirjoittaneella tietoa, yleensä keskipakosäätäjän viat sallivat auton liikkua mutta vaihdot ovat väärillä alueilla jos toimivat ollenkaan. Keskipakosäätäjässä on kaksi O-rengasta ja yksi teräksinen tiiviste joten riippuen siitä mikä näistä tai mikä yhdistelmä näistä on vikaantunut, sallii melkoisen hedelmäpelin asiassa..
Itse lähtisin etenemään irrottamalla akun ja akkutelineen, siivoamalla huolella vaihteiston kannen ympäristön huolehtien siitä että kantta poisnostettaessa ei missään vaiheessa pääsisi lurahtamaan likaa tai hiekkaa vaihteistokotelon sisäpuolelle, ja irrottamalla vaihteiston venttiilikoneikon jonka alta painevaraajan jouset löytyvät omasta altapäin irrotettavasta asetelmastaan.
Kannattaa silmätä että mitkä, muistaakseni neljä kuusiokolopulttia pitävät venttiilikoneikkoa paikoillaan, kaikkia näkyviä ei ole syytä irrottaa sillä siinä tulee halkaisseeksi venttiililohkon kahteen osaan ja yleensä pudottaneeksi sisältään löytyvät kuulat ja venttiililautaset teille tietymättömille..
http://townsendimports.com/Web/transmis ... vebody.htm
Jos tuolla on kaikki kunnossa, venttiilikoneikon päätylevyjen alta löytyvät jouset ehjiä ja niiden karat tiivisteineen kunnossa eikä ehdottomasti mikään niistä makaa porauksensa pohjalla jumissa, niin seuraavaksi huomio keskipakosäätäjään; http://townsendimports.com/Web/transmis ... sealsb.htm
Helposti tehtävät tarkastukset ovat aikalailla tuossa, sinänsä kytkeytymisiin senkin vaikuttavan jarrupannan säätö on yksinkertaisuudessaan lukitusmutteri auki, säätö kiinni ja 10Nm tiukkuudelle ja kaksi kierrosta ulos ja lukitus.
Tuossa siis tarkistuksia jotka ovat tehtävissä ilman että koko vaihteiston lohkoja jouduttaisiin avaamaan.
Se että eteenpäinajovaihde ei kertakaikkiaan kytkeydy, viittaisi mielestäni enemmän venttiilikoneiston painevaraajan A- jousen pettämiseen kuin keskipakosäätäjän tiivisteiden pettämiseen; Painevaraaja käyttää yksinkertaistettuna ajovaihteiden kytkimiä, A-jousi eteenpäin ja D-jousi pakki, sekä myös toisaalta hidasta eteenpäin. Keskipakosäätäjä toimii lähinnä ajonopeuden indikaattorina vaihteiston venttiiliaivoille, tosin jos sieltä on puhaltunut tiiviste kokonaan pois niin oireista ei allekirjoittaneella tietoa, yleensä keskipakosäätäjän viat sallivat auton liikkua mutta vaihdot ovat väärillä alueilla jos toimivat ollenkaan. Keskipakosäätäjässä on kaksi O-rengasta ja yksi teräksinen tiiviste joten riippuen siitä mikä näistä tai mikä yhdistelmä näistä on vikaantunut, sallii melkoisen hedelmäpelin asiassa..
Itse lähtisin etenemään irrottamalla akun ja akkutelineen, siivoamalla huolella vaihteiston kannen ympäristön huolehtien siitä että kantta poisnostettaessa ei missään vaiheessa pääsisi lurahtamaan likaa tai hiekkaa vaihteistokotelon sisäpuolelle, ja irrottamalla vaihteiston venttiilikoneikon jonka alta painevaraajan jouset löytyvät omasta altapäin irrotettavasta asetelmastaan.
Kannattaa silmätä että mitkä, muistaakseni neljä kuusiokolopulttia pitävät venttiilikoneikkoa paikoillaan, kaikkia näkyviä ei ole syytä irrottaa sillä siinä tulee halkaisseeksi venttiililohkon kahteen osaan ja yleensä pudottaneeksi sisältään löytyvät kuulat ja venttiililautaset teille tietymättömille..
http://townsendimports.com/Web/transmis ... vebody.htm
Jos tuolla on kaikki kunnossa, venttiilikoneikon päätylevyjen alta löytyvät jouset ehjiä ja niiden karat tiivisteineen kunnossa eikä ehdottomasti mikään niistä makaa porauksensa pohjalla jumissa, niin seuraavaksi huomio keskipakosäätäjään; http://townsendimports.com/Web/transmis ... sealsb.htm
Helposti tehtävät tarkastukset ovat aikalailla tuossa, sinänsä kytkeytymisiin senkin vaikuttavan jarrupannan säätö on yksinkertaisuudessaan lukitusmutteri auki, säätö kiinni ja 10Nm tiukkuudelle ja kaksi kierrosta ulos ja lukitus.
Tuossa siis tarkistuksia jotka ovat tehtävissä ilman että koko vaihteiston lohkoja jouduttaisiin avaamaan.
Re: tonnarin tomaatti
Mitäpä muuten luulet nalle tuosta...olisko kiitoksen paikka?
KIITOS
Re: tonnarin tomaatti
Noo, pelkkää hakuammuntaahan tuo sikälikin että arvelija ei ole päässyt autoa "ajamaan" edes siinä muodossa missä se eteenpäin onnistuu tai on onnistumatta, eikä vaihteiston äänimaisemasta ole puhuttu mitään.
Mutta se, että vaihteistosta löytyy ähkyä sentään pakilla, kertoo minun mielestäni siitä että peli eli koko vaihteiston linjapaine ei ehkä parhaassa tapauksessa ole menetetty vaan kyse on todennäköisesti jostakin vähäisemmästä (lue halvemmasta ja helpommasta) seikasta eli siitä että joku venttiilikoneikon osa toimii nyt vain väärin rikkoonnuttuaan/jumiinnuttuaan heikon huollon tuloksena.
Se vaihteiston itse itsensä käyttämiseksi tuottama perus-, eli linjapaine on mitattavissa ja sille on vaihteiston etupuolella olemassa oma ulosottonsa mittalaitteistoa varten, mutta kenellä sitten on halua hankkia kunnollinen hydraulipainemittari vain vanhan Saabin mielentilan toteamiseksi, onkin sitten toinen juttu..
Mutta se, että vaihteistosta löytyy ähkyä sentään pakilla, kertoo minun mielestäni siitä että peli eli koko vaihteiston linjapaine ei ehkä parhaassa tapauksessa ole menetetty vaan kyse on todennäköisesti jostakin vähäisemmästä (lue halvemmasta ja helpommasta) seikasta eli siitä että joku venttiilikoneikon osa toimii nyt vain väärin rikkoonnuttuaan/jumiinnuttuaan heikon huollon tuloksena.
Se vaihteiston itse itsensä käyttämiseksi tuottama perus-, eli linjapaine on mitattavissa ja sille on vaihteiston etupuolella olemassa oma ulosottonsa mittalaitteistoa varten, mutta kenellä sitten on halua hankkia kunnollinen hydraulipainemittari vain vanhan Saabin mielentilan toteamiseksi, onkin sitten toinen juttu..
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: tonnarin tomaatti
alustava iso kiitos.. noista jousista oli muistaakseni juttua täällä foorumilla että ovat hankalasti löytyviä siis uusina.. !! muistanko väärin--
to voin yrittää keritä purkaa.. mutta jos oletetaan että jousi poikki niin luulis TSI miehelle olevan helppo projekti .. edelleen myynnissä heh heh.
to voin yrittää keritä purkaa.. mutta jos oletetaan että jousi poikki niin luulis TSI miehelle olevan helppo projekti .. edelleen myynnissä heh heh.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: tonnarin tomaatti
Tämän ohjeen mukaan veto eteenpäin ei toimi jos 3-4- tai 4-3-vetoventtiili jumittaa:
Em. vetoventtiilit on tässä kuvassa 8 ja 7:
Tämän PDF:n sivu 56 selittää näiden vetoventtiilien roolia. Sivu 111 neuvoo puhdistamaan aikaohjausventtiili 17 jos veto eteenpäin puuttuu. Aikaohjausventtiilistä juttua sivulla 65:
http://www.saabsportclub.com/site/ssc_t ... -2_BVA.pdf
Em. vetoventtiilit on tässä kuvassa 8 ja 7:
Tämän PDF:n sivu 56 selittää näiden vetoventtiilien roolia. Sivu 111 neuvoo puhdistamaan aikaohjausventtiili 17 jos veto eteenpäin puuttuu. Aikaohjausventtiilistä juttua sivulla 65:
http://www.saabsportclub.com/site/ssc_t ... -2_BVA.pdf
Viimeksi muokannut jus, Ti Marras 01, 2011 19:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: tonnarin tomaatti
hienoa faktaa... ranskalaiset korjausohjeet..heh..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: tonnarin tomaatti
Mielestäni kirjoitin sinulle ihan suomeksi noita vinkkejä. Kuviahan katselee kuka vaan ummikko millä vaan kielellä. Ota venttiilipesä pöydälle ja kurkkaa miltä nuo em. venttiilit näyttää. Olennaisesti helpompi jumppa kuin koko laatikon vaihto. Jos ei mikään muutu venttiilien rassauksella, voit edelleen myydä auton tai vaihtaa laatikon.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: tonnarin tomaatti
juu pitää ottaa korjaamokirja pe viereen ja ruvettava purkamaan.
samalla vaihtaa suodattimen ja öljyt ni sen jälkeen tekee päätöksiä
samalla vaihtaa suodattimen ja öljyt ni sen jälkeen tekee päätöksiä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: tonnarin tomaatti
akkukotelo irroitettu..... kompura pitää etsiä seuraavaksi.. hiekkaa+öljyä paljon heh
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: tonnarin tomaatti
Ja kun etsi "hakulauseke" kenttään kirjoittaa "matolaatikko" mitä sieltä löytyykään..
Ao koskee jos tonnari on turbollinen versio....
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... tolaatikko
Ao koskee jos tonnari on turbollinen versio....
http://www.erikssonindustries.com/ZF_it ... p18q3r.gifSiis et nähnyt ao..kuvaa ja mainintaa O-renkaasta. ( osassa 26.882 )
Jos tämä O-rengas on rikki, niin vaihtamiset ylöspäin ei onnistu.
Etsi lohko 26.520, nyt kello kahteen noin 2cm..siinä on se o-rengas
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... tolaatikko
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 67
- Liittynyt: Ke Loka 17, 2007 19:24
Re: tonnarin tomaatti
Nyt on Nallen tonnari uudessa kodissa. Matolaatikko tutkittu eikä muuta löytynyt kun ruskeaa mönjää. Nyt on kuonat siivottu ja laatikossa on uudet öljyt ja suodatin. Mutta eteenpäin ei kulje. Pakki pelaa hienosti ja ykkösellä yrittää hieman ryömiä eteenpäin. Ilmeisesti kytkinpakka mennyt? Onko muilla kokemuksia, vai panenko uutta lootaa hakuun tyyppi on FA43201
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: tonnarin tomaatti
go go
oisko saanu sen matolaatikon osia pestyä ultaäänipesurilla???
oisko saanu sen matolaatikon osia pestyä ultaäänipesurilla???
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659