Jarruvalo ongelmaa..
Jarruvalo ongelmaa..
Morjensta.
vuosmallia 89 olis potilaana... ja jarruvalot ei pelitä.
eikös takavaloille/jarruvaloille ole kaks sulaketta, 24 ja oliks se 31? Ne olivat ehjät.
Jarruvalokytkin polkimen päällä oli kylläkin poikki kiinnikkeistä, mutta vastusmittarilla mittasin niin näyttäis toimivan oikein... eli vapautuneena oli 0vastusta ja kasassa oli ääretön vastus. siihen piuhaan kylläkin tulee jännitettä. varmistin vielä sen kytkimen toiminnan hyppylangalla tuloksetta.
missä näihin valoihin liittyvät releet sijaitsee, tarkka sijainti ja mielellää vaikka releennumero. Kojelaudan alla?
takaata avasin vähän johtosarjoja niin oli sinne liitetty ryöstäjillä ilmeisesti vetokoukun piuhasarja... vaikkei koukkua enään olekkaan..
Kyllä polttimot on ehjät ja vaihdettu.
Maadotusvika se ei varmaankaan voi olla, koska senhän pitäis vaikuttaa myös muihin polttimoihin?
Oire oikeastaan alkoi sillä että noin vuosi sitten ennen seisontaan menemistä autossa paloi jatkuvasti jarruvalot. Ja nyt kun pitäis leimalla käydä niin ei pelitä.
Vinkkejä jos sais nii saatais taas yks tonttu takas liikenteeseen.
Niin joo olishan sekin mahdollista et jos se piuha on jostain kohtaa poikki, niin laittais uuden piuhan tyyliin akulta kytkimelle ja siitä sitten jarruvaloille.. sulake tietysti väliin.
Niin ja kyllä ne polttimot on ehjät.
vuosmallia 89 olis potilaana... ja jarruvalot ei pelitä.
eikös takavaloille/jarruvaloille ole kaks sulaketta, 24 ja oliks se 31? Ne olivat ehjät.
Jarruvalokytkin polkimen päällä oli kylläkin poikki kiinnikkeistä, mutta vastusmittarilla mittasin niin näyttäis toimivan oikein... eli vapautuneena oli 0vastusta ja kasassa oli ääretön vastus. siihen piuhaan kylläkin tulee jännitettä. varmistin vielä sen kytkimen toiminnan hyppylangalla tuloksetta.
missä näihin valoihin liittyvät releet sijaitsee, tarkka sijainti ja mielellää vaikka releennumero. Kojelaudan alla?
takaata avasin vähän johtosarjoja niin oli sinne liitetty ryöstäjillä ilmeisesti vetokoukun piuhasarja... vaikkei koukkua enään olekkaan..
Kyllä polttimot on ehjät ja vaihdettu.
Maadotusvika se ei varmaankaan voi olla, koska senhän pitäis vaikuttaa myös muihin polttimoihin?
Oire oikeastaan alkoi sillä että noin vuosi sitten ennen seisontaan menemistä autossa paloi jatkuvasti jarruvalot. Ja nyt kun pitäis leimalla käydä niin ei pelitä.
Vinkkejä jos sais nii saatais taas yks tonttu takas liikenteeseen.
Niin joo olishan sekin mahdollista et jos se piuha on jostain kohtaa poikki, niin laittais uuden piuhan tyyliin akulta kytkimelle ja siitä sitten jarruvaloille.. sulake tietysti väliin.
Niin ja kyllä ne polttimot on ehjät.
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Re: Jarruvalo ongelmaa..
Mittasitko varmasti jarruvalokytkintä etkä cruisen poljinkytkintä? Ihan kokemuksesta vaan tiedän että voi mennä sekaisin... 

9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Jarruvalo ongelmaa..
Jarruvalokytkin on se ylempi kytkin, jossa isompi musta liitin.
Koita siihen hyppylankaa ja vetkuttele samalla takavalon pohjan liitintä.
Minulla oli vikaa molemmissa, mutta nyt taas toimii, kun vaihdoin jarruvalon
poljinkytkimen (maksaa alle 10eur) ja putsasin valopohjien liittimet.
Koita siihen hyppylankaa ja vetkuttele samalla takavalon pohjan liitintä.
Minulla oli vikaa molemmissa, mutta nyt taas toimii, kun vaihdoin jarruvalon
poljinkytkimen (maksaa alle 10eur) ja putsasin valopohjien liittimet.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
Re: Jarruvalo ongelmaa..
eli siis katkasin mihin tulee alipaineletku, ei ole oikea katkaisin?
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Re: Jarruvalo ongelmaa..
No ei ole ei.
Re: Jarruvalo ongelmaa..
noh perkele... noh huomenna jatkuu tutkiminen!
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Re: Jarruvalo ongelmaa..
Mulla oli johtosarja kannen ja korin välillä kuoriutunut ja esti valojen toimimisen...ei kun verhoilu vex ja sähköteipillä sain aikaseksi uuden eristeen...johan toimi ja aikaa meni vajaa tunti...
SAAB 9-3 ng sc-05
Re: Jarruvalo ongelmaa..
Sama ongelma, juuri ennen katsastusta katosi jarruvalot ja vasta katsastusmies huomasi ongelman (kirosana). Mystinen vika, mikä johtuu ilmeisesti tästä kyseisestä jarruvalokytkimestä.
1. tarkastin relerasian -> ei palaneita sulakkeita
2. tarkastin johdotukset -> sivuvilkku ei toiminut, mutta alkoi toimimaan heiluteltuani
liitintä, muuten ok
3. tarkistin polttimoiden tilanteen, kaikki ok
4. katsoin poljintilaan ja näin siellä jarruvalokytkimen, jossa kiinni kaksi punaista johtoa, kaikki näytti hyvältä. Vika on kuitenkin ilmeisesti siinä kytkimessä
5. hankittava uusi kytkin.. ja yritettävä vaihtaa se ahtaassa tilassa
KYSYMYS, Miten helkutissa sitä poljintilan verhoilua saa purettua pois kaiken tieltä? Nyt homma on todella hankalaa, hädin tuskin mahtuu työkalujen kanssa toimimaan.
1. tarkastin relerasian -> ei palaneita sulakkeita
2. tarkastin johdotukset -> sivuvilkku ei toiminut, mutta alkoi toimimaan heiluteltuani
liitintä, muuten ok
3. tarkistin polttimoiden tilanteen, kaikki ok
4. katsoin poljintilaan ja näin siellä jarruvalokytkimen, jossa kiinni kaksi punaista johtoa, kaikki näytti hyvältä. Vika on kuitenkin ilmeisesti siinä kytkimessä
5. hankittava uusi kytkin.. ja yritettävä vaihtaa se ahtaassa tilassa
KYSYMYS, Miten helkutissa sitä poljintilan verhoilua saa purettua pois kaiken tieltä? Nyt homma on todella hankalaa, hädin tuskin mahtuu työkalujen kanssa toimimaan.
this is the end
Re: Jarruvalo ongelmaa..
Se on niiteillä kiinni.. Olikohan niitä viis vai kuus. Vanhemmissa keskellä ristipääkanta, jolla voit ruuvata sielun niitin keskeltä ulos. Uudemmissa heppoisemmat niitit, joissa muovitappi keskellä. Painat tapin sisään piikillä ja yrität etsiä sen uudelleenasennusta silmällä pitäen.
Joskus näissä on lisäksi yksi torx-ruuvi potkusuojalevyn kulmassa about kuskin polven kohdalla.
Joskus näissä on lisäksi yksi torx-ruuvi potkusuojalevyn kulmassa about kuskin polven kohdalla.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Jarruvalo ongelmaa..
Sitten kun saat verhoilun pois, onkin ongelmana jarruvalokytkimen irroitus.
Se on kiinni vain klipseillä: yksi yläreunassa, yksi alareunassa. Alemman
saa painettua helposti, mutta ylempään pääseminen on hiukka hankalaa.
Onnistuu toki, jos on sopivan mittainen tappi/tanko/meisseli, jolla pääsee
yläkautta painamaan. Tämä tiedoksi jos haluat irroittaa ehjänä.
Se on kiinni vain klipseillä: yksi yläreunassa, yksi alareunassa. Alemman
saa painettua helposti, mutta ylempään pääseminen on hiukka hankalaa.
Onnistuu toki, jos on sopivan mittainen tappi/tanko/meisseli, jolla pääsee
yläkautta painamaan. Tämä tiedoksi jos haluat irroittaa ehjänä.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
Re: Jarruvalo ongelmaa..
Maltti on valttia kaikkien poljinkytkinten irroittamisessa, ne saa aika helposti rikki. Valitettavasti työasennot on tuolla usein semmoiset, että maltti ei ole ensimmäisenä mielessä. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Jarruvalo ongelmaa..
Plääääh, saabissa jää (välillä) jarruvalot päälle ja vika on mitä ilmeisemmin siellä jarruvalokytkimessä jossain jarrupolkimen luona. Olen opetellut tässä viime aikoina vasemman jalan kengän kärjellä tai oikean jalan kengän reunalla jarrutuksen jälkeen vähän liikuttamaan sitä jarrupoljinta, jotta kuulen sen naksahduksen joka on merkkinä valojen sammumisesta...
Onko kenelläkään (googlettaa) kuvaa tuosta tonnarin jarruvalokytkimestä, niin näkisin minkälaiset klipsut siinä sitten on???
Motonetista on tarkoitus lähteä hakemaan uutta tilalle. Lienee taas kerran hankalahko asennuspaikka tiedossa. Onko jollain jotain nerokasta vinkkiä miten se valokytkin vaihtuisi helpoiten?
Onko kenelläkään (googlettaa) kuvaa tuosta tonnarin jarruvalokytkimestä, niin näkisin minkälaiset klipsut siinä sitten on???
Motonetista on tarkoitus lähteä hakemaan uutta tilalle. Lienee taas kerran hankalahko asennuspaikka tiedossa. Onko jollain jotain nerokasta vinkkiä miten se valokytkin vaihtuisi helpoiten?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Jarruvalo ongelmaa..
Jarruvalokytkimen karassa on jonkinlainen "räikkä" systeemi, koitappas vetää karaa pikkisen ulospäin, siis pitemmäksi pari pykälää, niin eiköhän sammu ilman "vasemman jalan" jarrutustakin.
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Jarruvalo ongelmaa..
Olisikohan sen vanhan jarruvalokytkimen palautinjousi löystynyt vuosien varrella ja jarrupolkimen paino jättää sen sitten "päälle" eli jarruvalon palamaan???Sonett73 kirjoitti:Jarruvalokytkimen karassa on jonkinlainen "räikkä" systeemi, koitappas vetää karaa pikkisen ulospäin, siis pitemmäksi pari pykälää, niin eiköhän sammu ilman "vasemman jalan" jarrutustakin.
Noh, ostin Motonetista uuden jarruvalokytkimen (Made in Italy) ja koetan saada sen vanhan tilalle.
Linkistä löytyvän kuvannäköinen kytkin siis kyseessä:
http://img.eautopartscatalog.com/live/P305526108FCT.JPG
Vanhasta kuuluu niks-naks ääni, mutta tästä uudesta ei! Siinä meni sitten sekin indikaatio-lähde, josta olisi voinut päätellä onko jarruvalo päällä vai ei...

Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Jarruvalo ongelmaa..
Jarruvalokytkimen vaihtotyö onnistui lopulta suht' pienellä kivulla.
Sen vanhan kytkimen kynnen saa painettua sieltä ylempää takaa alas(sisään)päin esimerkiksi paksulla rautalanganpätkällä jonka päätä on taitettu noin 1 cm. Ainakin minä onnistuin sillä konstia. Rautalanka täytyy tietysti olla vahvaa että se kestää sen vedon suoristumatta kun kynttä kiskoo.
Uusi jarruvalokytkin napsahti paikoilleen helposti, mutta jostain syystä se alempi kynsi siinä tuntuu olevan ikäänkuin irti!?! Ylempää kuului oikein klik -ääni kun se meni paikalleen, mutta se alempi falskaa. Kyllä se siinä näytti pysyvän ja kytkin toimii ja jarruvalot syttyvät ja sammuvat polkimen tahdissa. Vähän jäi taas kaivertelemaan että kestääkö pitemmän päälle...!
Hitto että noiden tarvikeosien pitää aina olla vähän sinnepäin, ei koskaan saa täyttä varmuutta että on just kohdallaan.
Sen vanhan kytkimen kynnen saa painettua sieltä ylempää takaa alas(sisään)päin esimerkiksi paksulla rautalanganpätkällä jonka päätä on taitettu noin 1 cm. Ainakin minä onnistuin sillä konstia. Rautalanka täytyy tietysti olla vahvaa että se kestää sen vedon suoristumatta kun kynttä kiskoo.
Uusi jarruvalokytkin napsahti paikoilleen helposti, mutta jostain syystä se alempi kynsi siinä tuntuu olevan ikäänkuin irti!?! Ylempää kuului oikein klik -ääni kun se meni paikalleen, mutta se alempi falskaa. Kyllä se siinä näytti pysyvän ja kytkin toimii ja jarruvalot syttyvät ja sammuvat polkimen tahdissa. Vähän jäi taas kaivertelemaan että kestääkö pitemmän päälle...!
Hitto että noiden tarvikeosien pitää aina olla vähän sinnepäin, ei koskaan saa täyttä varmuutta että on just kohdallaan.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i