
Ilmastointi
Ilmastointi
Tonnarisani (vm. 97) on automaatti-ilmastointi. Ihmettelen näin 0 kelillä sitä, että ikkunat huurtuvat vaikka ilmastoinnin auto-painike on päällä? Eikö ilmastoinin kompura ole tällöin aina päällä ja kuivaa ilmaa? Ilmastointilaite on kaikin puolin kunnossa mutta ilmeisesti järjetelmä ei ymmärrä huurtumista?? 

- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Eikös ilmastoinnin kompura putoa pelistä 0 asteessa..?
Eli talvella ei ilmastoinnin kompressoria saa päälle kuin jossain parkkihallissa jossa on lämpöisempää kuin 0 astetta.
*tarkentakaa jos olen väärässä*
Eli talvella ei ilmastoinnin kompressoria saa päälle kuin jossain parkkihallissa jossa on lämpöisempää kuin 0 astetta.
*tarkentakaa jos olen väärässä*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
9000CD23T kirjoitti:Eikös ilmastoinnin kompura putoa pelistä 0 asteessa..?
Eli talvella ei ilmastoinnin kompressoria saa päälle kuin jossain parkkihallissa jossa on lämpöisempää kuin 0 astetta.
Niinhän se on. Lämpötilan laskiessa järjestelmäpaine laskee, painekytkin avautuu jolloin kompura ei käynnisty. (Ainakin vanhemmissa tonnareissa paineen laskiessa alle 2,0 barin).
Myös jäätymissuojatermostaatin pitää olla kiinni. Jäätymissuojatermostaatin kytkeytymislämpötila on n. +6 astetta.
Nämä kaksi kytkintä ovat sarjassa.
Alin kytkeytymislämpötila voi siis vaihdella autokohtaisesti.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Ilmastoinnin kompura on helppo kytkeä pakkosyötölle, kun kytkee sen kompuran magneettikytkimen suoraan +12V:iin, mutta en suosittele sillä ei turvakytkimet siellä turhaan ole. Ei semmoista keliä olekaan ettei ikkunat pysy auki 9000:ssa ilman kompuraakin.
Ilmansuodattimen lisäksi epäilen vahvasti, että sisäilmankierron moottori on jämähtänyt kiinniasentoon. Sen toiminta on helppo tarkastaa samassa yhteydessä kuin suodatinkin.
Toinen vaihtoehto on, että lämmityskenno vuotaa ja höyrystynyt jäähdytysneste tiivistyy tuulilasiin. Vuoto voi olla niin vähäistä ettei sitä säiliön vajauksesta havaitse.
Ilmansuodattimen lisäksi epäilen vahvasti, että sisäilmankierron moottori on jämähtänyt kiinniasentoon. Sen toiminta on helppo tarkastaa samassa yhteydessä kuin suodatinkin.
Toinen vaihtoehto on, että lämmityskenno vuotaa ja höyrystynyt jäähdytysneste tiivistyy tuulilasiin. Vuoto voi olla niin vähäistä ettei sitä säiliön vajauksesta havaitse.
Omassa tonnarissa menee tuulilasi tietynlaisella säällä hetkeksi sumuiseksi heti startin jälkeen jos edellisestä ajokerrasta ei ole paljon aikaa ja jos (kun) ilmastointia on käytetty. Olen selittänyt tämän itselleni niin, että höyrystimeen jää kosteutta, ja tämä kosteus sitten lähtee startissa liikkeelle. Lasi kirkastuu viimeistään kun parikymmentä sekuntia on kulunut, eli heti kun höyrystin ehtii kylmentyä.
Tämä teoriahan voi olla väärä, mutta sen turvin olen säästynyt ryhtymästä lämppärinkennonvaihtoon. Sitäpaitsi kenno on vasta nelisen vuotta vanha.
Tämä teoriahan voi olla väärä, mutta sen turvin olen säästynyt ryhtymästä lämppärinkennonvaihtoon. Sitäpaitsi kenno on vasta nelisen vuotta vanha.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joo tämä pitänee paikkansa. Kun kenno vuotaa on lasi jatkuvasti huurussa kylmähköllä tai kylmällä ilmalla.jus kirjoitti:Omassa tonnarissa menee tuulilasi tietynlaisella säällä hetkeksi sumuiseksi heti startin jälkeen jos edellisestä ajokerrasta ei ole paljon aikaa ja jos (kun) ilmastointia on käytetty. Olen selittänyt tämän itselleni niin, että höyrystimeen jää kosteutta, ja tämä kosteus sitten lähtee startissa liikkeelle. Lasi kirkastuu viimeistään kun parikymmentä sekuntia on kulunut, eli heti kun höyrystin ehtii kylmentyä.
Tämä teoriahan voi olla väärä, mutta sen turvin olen säästynyt ryhtymästä lämppärinkennonvaihtoon. Sitäpaitsi kenno on vasta nelisen vuotta vanha.
Joskus kennostoon saattaa kerääntyä "kasvustoa" kosteuden ja sopivan lämpötilan yhteisvaikutuksena. Tämän huomaa hajuna ja siihen on saatavissa myrkkyjä.
-
- "Aero"
- Viestit: 403
- Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
- Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa
Itselläni veti aina aamuisin ja miksei iltaisin sekä vähänkin kostealla säällä kaikki lasit huuruun. Kuitenkaan lämppäri ei tuntunut vuotavan kun ei jäähdytysneste haissut. Syynä oli vuotava takaluukku, paksin verhoiluihin kerääntynyt niin paljon kosteutta että aiheutti tämän.
Kunnon kuivatus ja vuodon korjaaminen eikä ongelmia sen jälkeen ollut kertaakaan
Kunnon kuivatus ja vuodon korjaaminen eikä ongelmia sen jälkeen ollut kertaakaan

R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
Näyttää siltä, että sisäilmankierronluukku on jumittunut niin, että ilmastointi ei saa raitistailmaa. Ko. luukku sijainnee raitisilmasuodattimen ja rintapellin välissä ja sitä käyttävä moottori oik. etulokarin "päällä". Painon luukun "väkisin" alas niin, että nyt ilma pääsee ulkoa kennostolle. Voikohan tuota luukunmoottoria purkaa turvallisesti. Koelaudan merkkivalo ei kerro totuutta luukun asennosta. 

-
- "Aero"
- Viestit: 403
- Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
- Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa
Itse ajoin "luukun" auki asentoon ja nyppäsin piuhan irti. Nyt tietää missä asennossa luukku on, meinasi nimittäin välillä auto muistuttaa pakastintakimmotaho kirjoitti:Näyttää siltä, että sisäilmankierronluukku on jumittunut niin, että ilmastointi ei saa raitistailmaa. Ko. luukku sijainnee raitisilmasuodattimen ja rintapellin välissä ja sitä käyttävä moottori oik. etulokarin "päällä". Painon luukun "väkisin" alas niin, että nyt ilma pääsee ulkoa kennostolle. Voikohan tuota luukunmoottoria purkaa turvallisesti. Koelaudan merkkivalo ei kerro totuutta luukun asennosta.

R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
kimmotaho kirjoitti:Näyttää siltä, että sisäilmankierronluukku on jumittunut niin, että ilmastointi ei saa raitistailmaa. Ko. luukku sijainnee raitisilmasuodattimen ja rintapellin välissä ja sitä käyttävä moottori oik. etulokarin "päällä". Painon luukun "väkisin" alas niin, että nyt ilma pääsee ulkoa kennostolle. Voikohan tuota luukunmoottoria purkaa turvallisesti. Koelaudan merkkivalo ei kerro totuutta luukun asennosta.
Voi sen purkaa, mutta ei se paljoa hyödytä. Moottori sieltä on todennäköisesti palanut. Moottorin päässä on isompi vaihteisto missä ohjausakseli. Kun sen metallisen moottoriosan takakannen avaa paljastuu sisältä pieni Mapuchin lelumoottori

