Ei löytynyt foorumilta aikasempaa keskustelua ongelmastani, joten päätin kysäistä seuraavaa:
Omassa autossani on oveen menevässä johtonipussa olevissa kaapelikengissä pahasti hapettumaa - muutama jopa poikkihapettuneena. LänsiAuton tiskillä oli ukkeli, joka ei osannut varmaksi sanoa saako kyseisiä kaapelikenkiä irtotavarana, koska heillä oli tietokonejärjestelmä nurin.
Näin ollen, osaako joku täällä kertoa saako noita kaapelikenkiä irtotavarana joko maahantuojalta tai jostain sähkökomponentteja myyvästä putiikista?
Tarkemmin sanottuna kyseessä siis siihen 22-napaiseen uros-liittimeen (oven puoli) tulevat kaapelikengät. Niitä on kahta kokoa ja EPC antaa osanumeroksi 85 82 603 sekä 85 93 964.
Myös tieto siitä, että pystyykö uusia kaapelikenkiä liittämään vanhaan 22-napaiseen kosketinkoteloon, vai onko sellaista mallia, että kun on kerran tehtaalla alkuperäiset kaapelikengät paikalleen tökätty, niin ehjänä eivät irti lähde? Tähänkään ei osattu LänsiAutossa vastata.
Kiitos vinkeistä jo etukäteen!
Etuoven johtonippu
Etuoven johtonippu
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
Re: Etuoven johtonippu
Ei noita kannata Saabilta kärkkyä, varsinkaan jos ei tunnu saavan. Nuo pinnit ovat ihan vakiotavaraa, sähkötarvikeliikkeestä löytänet ainakin nimellä "harting". Harting on jossain määrin yleisnimi, jolla voi tosin saada myös jotain sinnepäin tai ei sinne päinkään, mutta ihan yksi yhteen pinnejä pitäisi löytymän, ainakin jos on malli tai osan siitä mukana. Tulee sitten se oikea kokokin varmistettua...
Esim: http://images.thomann.de/pics/prod/105202.jpg
ja: http://westsidedelivers.com/images/prod ... 0061xx.JPG
Tonnarin oviliittimissä on/voi olla (rippuu iästä ja varusteista) paljon sokeita aukkoja, joihin noita liitinpinnejä voi tökkiä liitinrungon takaa ihan ilman työkaluja. Esim. cc-tonnarin etuovista vein 5-johtoisille ovimoottoreille johdot alkperäistä reittiä pitkin, ujuttaen uudet johdot jopa oven alkup. johtosarjan sisään.
Irtikin nuo muistaakseni lähtevät. Pinnien "kaulassa" roikkuu peltinen kartiokas käikäle, joka mahdollistaa pinnin työntämisen paikalleen, mutta lukitsee sen sitten muoviseen liitinrunkoon. Avaaminen saattaisi onnistua esim. holkilla, joka juuri mahtuu esim. urospinnin päälle ja sen tyveen ulottuessaan puristaa peltikartiota sopivasti suppuun --> pinni pakittaa rungosta ulos.

Esim: http://images.thomann.de/pics/prod/105202.jpg
ja: http://westsidedelivers.com/images/prod ... 0061xx.JPG
Tonnarin oviliittimissä on/voi olla (rippuu iästä ja varusteista) paljon sokeita aukkoja, joihin noita liitinpinnejä voi tökkiä liitinrungon takaa ihan ilman työkaluja. Esim. cc-tonnarin etuovista vein 5-johtoisille ovimoottoreille johdot alkperäistä reittiä pitkin, ujuttaen uudet johdot jopa oven alkup. johtosarjan sisään.
Irtikin nuo muistaakseni lähtevät. Pinnien "kaulassa" roikkuu peltinen kartiokas käikäle, joka mahdollistaa pinnin työntämisen paikalleen, mutta lukitsee sen sitten muoviseen liitinrunkoon. Avaaminen saattaisi onnistua esim. holkilla, joka juuri mahtuu esim. urospinnin päälle ja sen tyveen ulottuessaan puristaa peltikartiota sopivasti suppuun --> pinni pakittaa rungosta ulos.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Etuoven johtonippu
Eikös nuo koiskettimet ole samoja kuin OG900:n sulake/relekotelon ja ohjaamoon tulevan johtosarjan välillä. Eli jokaisella jolla on nurkissa johtosarjoja, on noita liittimiä hyväkuntoisena kasapäin ja valmiiksi monenvärisiin johtoihin puristettuna.
Omasta 91-cd:stä korjailin hapettuneet keskuslukon johtojen liitoksien koskettimet näin, eikä varaosakaupoille tarvinnut lähteä pidemmälle. Laitoin samalla ylimääräisiä koskettimia johtovetoineen siltä varalta että tulisi tarve rakentaa oviin kaiuttimia. Montako tarvitset, onko sukupuoli- ja väritoiveita?
Omasta 91-cd:stä korjailin hapettuneet keskuslukon johtojen liitoksien koskettimet näin, eikä varaosakaupoille tarvinnut lähteä pidemmälle. Laitoin samalla ylimääräisiä koskettimia johtovetoineen siltä varalta että tulisi tarve rakentaa oviin kaiuttimia. Montako tarvitset, onko sukupuoli- ja väritoiveita?
Re: Etuoven johtonippu
Hyvä idea! Pitääpä katsoa josko löytyis jotain vanhoja johtosarjoja jäljellä, muuten pitää alkaa ruinaamaan muilta joutavia
Onko noi Hartingit ihan yks yhteen? Jotenkin mun silmään noissa linkeissä olevissa kuvissa olevat näyttää siltä, että niistä puuttuis se kohta johon johto puristuu kiinni, vai oonko ymmärtänyt väärin. Itsellä toistaiseksi mallina katkennut pätkä, mutta silti näyttää hiukan erilaiselta.
Pitää kurkata uudemman kerran montako liittimistä pitää uusia ja riittääkö, että uusii vain oven puolelta vai pitääkö räplätä myös kabiinin puolen liittimet.
Siellä oli yllättävän vähän kaapelikenkiä kiinni, kun kyseessä kuitenkin 22-napainen runko. Toisaalta, eipä siellä ovessa nyt niin paljoa värkkejä olekaan, mitkä virran vaatisivat.
Muistaakseni kaapelikenkiä oli liittimessä kahta eri kokoa: 2 kpl isompia ja useampi pienempi... Noh, illalla liitin auki ja tutkimaan, kuinka laaja vaihtooperaatio edessä...

Onko noi Hartingit ihan yks yhteen? Jotenkin mun silmään noissa linkeissä olevissa kuvissa olevat näyttää siltä, että niistä puuttuis se kohta johon johto puristuu kiinni, vai oonko ymmärtänyt väärin. Itsellä toistaiseksi mallina katkennut pätkä, mutta silti näyttää hiukan erilaiselta.
Pitää kurkata uudemman kerran montako liittimistä pitää uusia ja riittääkö, että uusii vain oven puolelta vai pitääkö räplätä myös kabiinin puolen liittimet.
Siellä oli yllättävän vähän kaapelikenkiä kiinni, kun kyseessä kuitenkin 22-napainen runko. Toisaalta, eipä siellä ovessa nyt niin paljoa värkkejä olekaan, mitkä virran vaatisivat.
Muistaakseni kaapelikenkiä oli liittimessä kahta eri kokoa: 2 kpl isompia ja useampi pienempi... Noh, illalla liitin auki ja tutkimaan, kuinka laaja vaihtooperaatio edessä...
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
Re: Etuoven johtonippu
Itse itseäni lainaten:

Muistaakseni olivat yksi yhteen tai ainakin tarkoitukseen täydellisiä. Kullattunakin löytynee... Hienous (mielestäni) noissa on se, että johtoa ei tarvitse puristella mihinkään ennen juottamista, vaan liittimen takapää on ontto ja johto solahtaa sinne sellaisenaan. Sen jälkeen koko onkalo täytetään tinalla ja koko homma on hyvin helppo tehtävä. Toki, jos haluaa, voinee tuon onkalon litistää esim lievästi 8:n muotoiseksi niin että huonokaan juotos johtoineen ei edes teoriassa pääse onkalosta pois vaikka se ajan saatossa seinämistä irtoaisikin.Suomik kirjoitti: Harting on jossain määrin yleisnimi, jolla voi tosin saada myös jotain sinnepäin tai ei sinne päinkään, mutta ihan yksi yhteen pinnejä pitäisi löytymän, ainakin jos on malli tai osan siitä mukana.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Etuoven johtonippu
Tässä vaiheessa pitää sanoa, että silloin ei parane autossa liittää juottamalla, jos jompi kumpi juotoksen puoli on kiinteä.
Eli jos sulla on pidempi johto, jonka keskelle laitat juotoksen, niin sen kanssa pärjäilee, mutta jos sulla on joku kiinteämpi liitin ja juotat johdon siihen, murtuu piuhan säikeet jonkin ajan päästä juotoksen vierestä.
Eli jos sulla on pidempi johto, jonka keskelle laitat juotoksen, niin sen kanssa pärjäilee, mutta jos sulla on joku kiinteämpi liitin ja juotat johdon siihen, murtuu piuhan säikeet jonkin ajan päästä juotoksen vierestä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)