Kannentiiviste mennyt ? Pikaista apua tarvitaan :(
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Kannentiiviste mennyt ? Pikaista apua tarvitaan :(
Eli tuli tuossa ostettua 9000 95- 2.3 turbo saabbi mistä ilmeisemmin on mennyt/menossa kannen tiiviste. olen kysynyt 4 henkilöltä mielipidettä ja 2 on vastannut että on menossa/mennyt ja 2 ollut sitä mieltä että ei ole vikaa. käytin auton tänään 8 päivä autoprolla kansitestissä ja siellä kyllä havaittiin jonkin sortin "vuoto" todennäköisesti tiiviste. mutta se mikä on kummajuttu niin auto ei temppuile mitenkään.. ei kerää painetta paisuntasäiliöön sen kummemmin,ei savuta,pätki jne.. autotäysin vakio ja ollut 1 omistajalla koko elämänsä. paisuntasäiliössä näytti että olisi ollut öljyä mutta kävin huoltamolla kysymässä ja sieltä tuli vastaus että öljyä se ei ole mutta jotain epämääräistä sielä on. (ei kuulemma ollut vastaavaan hajuun törmännyt 20 vuoteen) ihmiset kuulemma laittelee kaikennäköisiä aineita paisuntasäiliöön bensoista-öljyihin jne.. joten kysymys kuuluukin että kannattaako minun nytten vaihdattaa se kannentiiviste.. tai ylipäätänsä koko yläpään tiiviste sarja.. hintava homma tuo olisi teettää ja vielä jos joutuisi "turhan" takia tekemään. auto täysin kunnossa muuten eikä pidä mitään epäilyttäviä ääniä. autokun ei uusi kuitenkaan ole niin onhan sielä konetilassa jotain öljytahroja mitkä tulee ilmeisesti venttiilinkopan tiivisteen välistä + vuotavasta pakosarjasta kun sieltä puuttuu oikeanpuoleinen pultti.
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Re: Kannentiiviste mennyt ? Pikaista apua tarvitaan :(
Yksi lähestymistapa tilanteeseen olisi vaihtaa jäähdytysnesteet huuhtelemalla koko järjestelmä ja vaikka käyttämällä Bar's Nural -puhdistusainetta.
Paisuntasäiliön saa melko kirkkaaksi irrottamalla sen, lisäämällä reilusti kidesoodaa ja ravistelemalla. Säiliön sisäpintaan ketynyt sakka voi vaatia tällaisen mekaanisen puhdistuksen.
Joka tapauksessahan vaihdat ostamaasi autoon kaikki nesteet kun huoltohistoria viime vuosilta on vähän epäselvä![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Paisuntasäiliön saa melko kirkkaaksi irrottamalla sen, lisäämällä reilusti kidesoodaa ja ravistelemalla. Säiliön sisäpintaan ketynyt sakka voi vaatia tällaisen mekaanisen puhdistuksen.
Joka tapauksessahan vaihdat ostamaasi autoon kaikki nesteet kun huoltohistoria viime vuosilta on vähän epäselvä
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Kannentiiviste mennyt ? Pikaista apua tarvitaan :(
Kiitos vastauksesta. ensiviikolla vien auton jäähdytin järjestelmän ja koneen "pesuun" ja samalla luonnollisesti uudet öljyt ja nesteet sisään.
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Re: Kannentiiviste mennyt ? Pikaista apua tarvitaan :(
Pakosarjan välistä tuleva öljy viittaa kulahtaneisiin tai paikaltaan irronneisiin venttiilinvarren kumeihin.
Ilmenee savutuksena käynnistyksessä ja kaasua lisätessä, mikäli vuotaa riittävästi ettei katti saa poltettua kaikkea.
Mikäli päädyt vaihtamaan kansipahvin, vaihda myös venttiilinvarrenkumit ja liimaa ne kiinni ohjureihin.
Ilmenee savutuksena käynnistyksessä ja kaasua lisätessä, mikäli vuotaa riittävästi ettei katti saa poltettua kaikkea.
Mikäli päädyt vaihtamaan kansipahvin, vaihda myös venttiilinvarrenkumit ja liimaa ne kiinni ohjureihin.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Kannentiiviste mennyt ? Pikaista apua tarvitaan :(
Tilasin kokonaisen yläpään tiivistesarjan. huomenna pitäisi olla postissa
mutta kiinnostaisi saada jotain selkoa tuohon "kansi" hommaan. että miten sen voisi selvittää muutenkuin avaamalla ? niinkuin sanoin, auto toimii kuin kaupasta ostettu uusi. ei savuta,pätki yms.. ainut vikavalo mikä välillä vilkkuu on tuo jäähdytin nesteiden check radiator esimerkiksi kun kääntyy. kun ostin auton 2 päivää sitten niin paisuntasäiliössä oli aivan helvetisti painetta. olisi tullut kunnolla silmille.. nytten kun on availlut korkkia niin ei kerää enään niin paljon painetta. pitää viedä sinne puhdistukseen
jos olisi kansi/kannentiiviste rikki niin tuskin olisi tehot tallella ? kyllä kaverin 230 heppanen volvo jäi jälkeen.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Re: Kannentiiviste mennyt ? Pikaista apua tarvitaan :(
Öljy voi päästä jäähdytysjärjestelmään nousukanavasta vuotamalla kannen ja lohkon tasopintojen välistä, joko tiivisteen ohi tai sen läpi ryömimällä, aiheuttamatta mitään muita edelläkin kuvattuja oireita.
Jos "Check radiator" vilkkuu niin ilmeisesti jäähdytysnestettä on myös hävinnyt. Miten on? Roisi paine kyllä jo sekin kertoo joko paikallisesta kiehumisesta tai pakokaasun vuotamisesta järjestelmään tai molemmista. Normipaine järjestelmässä on n. 1 bar.
Itse en arvuuttelisi tuossa tilanteessa vaan vaihtaisin tiivisteen, riski nesteiden pahemmasta sekoittumisesta on ilmeinen, eikä ilma/kaasu järjestelmässä auta yhtään jäähdytysjärjestelmän tehtävää. Etenkin jos autolla häpsitään Volvoja, ilmalukot tai kiertävä ilma järjestelmässä voivat aiheuttaa paikallista kuumenemista kannessa ja halkeamia, tai häiritä pahastikin ahtimen jäähdytysnestekiertoa.
Jos "Check radiator" vilkkuu niin ilmeisesti jäähdytysnestettä on myös hävinnyt. Miten on? Roisi paine kyllä jo sekin kertoo joko paikallisesta kiehumisesta tai pakokaasun vuotamisesta järjestelmään tai molemmista. Normipaine järjestelmässä on n. 1 bar.
Itse en arvuuttelisi tuossa tilanteessa vaan vaihtaisin tiivisteen, riski nesteiden pahemmasta sekoittumisesta on ilmeinen, eikä ilma/kaasu järjestelmässä auta yhtään jäähdytysjärjestelmän tehtävää. Etenkin jos autolla häpsitään Volvoja, ilmalukot tai kiertävä ilma järjestelmässä voivat aiheuttaa paikallista kuumenemista kannessa ja halkeamia, tai häiritä pahastikin ahtimen jäähdytysnestekiertoa.
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Kannentiiviste mennyt ? Pikaista apua tarvitaan :(
Paisuntasäiliössä oleva paska ei välttämättä ole öljyä. kannattaisikohan minun lähteä nytten liikkeelle siitä että huuhtelee parikertaa vedellä sen jäähdytysjärjestelmän ja sen jälkeen laittaa uudet kirkkaat nesteet ja seurailee että värjäytyykö neste ? jos se ei ole öljyä eikä sinne tule öljyä niin ei kai silloin ole tarvetta tiivistettä välttämättä vaihtaa ? suorittaa vain perus huollot?
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Re: Kannentiiviste mennyt ? Pikaista apua tarvitaan :(
Voihan sen niinkin toki tehdä. Toisaalta kyseessä on jo 16 vuotta vanha auto ja kun kuitenkin jo tilasit tiivistesarjan, niin tuskin se tiivisteiden vaihto suureksi haitaksi on, vaikka menisikin huoltona (=ennakoiva toimenpide) remontin (=korjaava toimenpide) sijasta. Sen jälkeen ainakin tiiät, että auto on niiltä osin kunnossa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Kannentiiviste mennyt ? Pikaista apua tarvitaan :(
Jeppistä. kyllä sieltä on kannentiiviste mennyt/menossa. pakokaasutesterillä kurkattiin tuossa huoltamolla missä kaveri töissä että avattiin jäähdytysnestesäiliön korkkia ja mittaria väliin.. Ce pomppasi 400. Täysitiivistesarja on huomenna postissa ja samalla haen uuden hihnan kun sen vaihtohan hoituu siinä sopivasti samalla. Kelpaako ihan motonetistä haettu hihna ? mistä tiedät varmuudella ostaa oikean hihnan ? samalla varmaan hyvä tarkistaa nämä hihnapyörät.. kuulemma siellä on 2 pyörää ja niissä molemmissa laakerit jotka "kannattaisi" vaihtaa. näin saabbi liikkeessä sanoivat että yleisesti hihna ei pamahda paskaksi vaan se johtuu siitä että jompikumpi näistä laakereista jumahtaa ja silloin napsahtaa. ymmärsin että nämä laakerit/pyörät ovat vierekkäin. mistä saisi hankittua tiedot kaikkiin tarvittaviin tuota remonttia varten ? että saa sitten jaon ja sytkän kohdalleen. ilmeisesti kun joutuu ottamaan nokat/nokan ? irti niin olisi hyvä saada nekin takaisin kohdalleen. osaava ihminen kyllä tekee tämän remontin mutta ystävällisesti voisin auttaa tulostamalla hänelle nämä valmiiksi ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Re: Kannentiiviste mennyt ? Pikaista apua tarvitaan :(
Motonetistä hankittu hihna voi käydä tai kestää tai sitten ei. Omalla kohdalla ja muutamien muidenkin, on huonoja kokemuksia "QH"- merkkisten hihnojen kestävyydestä. Goodyear, Optibelt tai Contitech ovat parempia.
Varaosaliikkeet erottelevat kertomasi vuosimallin tonnarin moniurahihnat vain ilman AC:tä - AC:n kanssa, erehtymisen varaa ei juuri ole.Niklas9000 kirjoitti:mistä tiedät varmuudella ostaa oikean hihnan ?
Hihnapyörät ovat muovia, sekä kiristin että ohjainrulla, ja laakerit niissä kiinteitä. Esim. motonet, noin 20-30€/kpl.Niklas9000 kirjoitti: samalla varmaan hyvä tarkistaa nämä hihnapyörät.. kuulemma siellä on 2 pyörää ja niissä molemmissa laakerit jotka "kannattaisi" vaihtaa.
Esim. tältä foorumilta käyttäen "Etsi":ä Aihetta on käsitelty useamman kokonaisen sivun täydeltä. Tärkeimpinä pointteina jaon asettaminen niin että nokkapyörien viivojen välissä on 15 niittiä nokkapyörien viivojen osoittaessa kohtisuoraan ylöspäin kansitasosta ja alakerran ollessa nollakohdassa, sekä useamman kierroksen käsin pyörittäminen ja ajoituksen tarkistaminen uudelleen. Kiristin sijaitsee nokkaketjun toisella sivulla, yläjuoksulla ja kiristin kerää löysät pois toispuoleisesti jolloin ajoitus tai se mihin on pyritty, muuttuu. Jos vanhaa ketjua aiotaan käyttää, on jakopään puoleisten nokkapukkien hahlojen ja nokkien vastaavien merkkien millin tai parin siirtymä myöhäiseen päin melko varmaa. kannattaa luottaa vain alakerran visusti nollakohdassa pysymiseen ja viidentoista niitin sääntöön.Niklas9000 kirjoitti: mistä saisi hankittua tiedot kaikkiin tarvittaviin tuota remonttia varten ? että saa sitten jaon ja sytkän kohdalleen.
Re: Kannentiiviste mennyt ? Pikaista apua tarvitaan :(
kannattaa tarkastaa huolella se kansi, ettei vain ole halkeemia.
ilmeisesti tuo "lyhytlohko" ei ole niiden suhteen kovin herkkä, mutta ainakin vanhempaan "pitkälohkon" kanteen, saattaa sellainenkin pirulainen iskeä. itselläni oli venttiilien väli halki. todennäköisesti on pahvivika. ei sen kummempaa. niiden ohjurin kumien kanssa saa takuttua jonkin aikaa, ennenkuin oikea tekniikka löytyy. kyllä se siitä kuitenkin.
onnea ja menestystävalitsemallanne tiellä.
ilmeisesti tuo "lyhytlohko" ei ole niiden suhteen kovin herkkä, mutta ainakin vanhempaan "pitkälohkon" kanteen, saattaa sellainenkin pirulainen iskeä. itselläni oli venttiilien väli halki. todennäköisesti on pahvivika. ei sen kummempaa. niiden ohjurin kumien kanssa saa takuttua jonkin aikaa, ennenkuin oikea tekniikka löytyy. kyllä se siitä kuitenkin.
onnea ja menestystävalitsemallanne tiellä.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Kannentiiviste mennyt ? Pikaista apua tarvitaan :(
Terve vaan kaikille. avopuolison isä joka ajaa rallia ja korjailee noita vehkeitä niin tuumasi että ei kannata turhaan sitä kantta ruveta availemaan että jos sielä oikeasti olisi tiivisteessä jotain vikaa niin auto kyllä oireilisi ? että huuhtelee vaan tuon jäähdytysjärjestelmän ja laittaa jotain syylärinpaukkaus ainetta sinne missä on betonia. että se kyllä hoitaa pikkuvuodon sieltä. onko noissa muuten vesijäähdytteinen turbo ?
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Re: Kannentiiviste mennyt ? Pikaista apua tarvitaan :(
Ne paikkausaineet kannattaa pitää autosta kaukana ellei tarkoitus ole tilkkiä vuotoa hetken jonka jälkeen auto menee paaliin.
On vesijäähdytetty turbo.
On vesijäähdytetty turbo.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Kannentiiviste mennyt ? Pikaista apua tarvitaan :(
Moro. tuosta vesijäähdytetystä turbosta. kaveri heitti siihen jonkun teorian mutta en muista nytten mikä.. että joku tiiviste olisi mennyt tai jotain ja sen takia nuo kansitestit näyttää hevonvittua.. ei olisi nytten 400e laittaa ylimääräistä tuohon kansiremppaan oikein. eikö tuolla voisi vain ajella ja katsella tapahtuuko sielä ylipäätänsä mitään ? luulisi että se nyt alkaa sitten oireilla. auto ei savuta,pätki tai muutakaan. lämmintä ja kylmää tulee sisälle ihan normaalisti. venakopan tiiviste nytten on vuotanut ja vähän öljyä tuola koneenluona mikä nyt on ihan normaalia 16v vanhalle autolle.
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Re: Kannentiiviste mennyt ? Pikaista apua tarvitaan :(
Voihan ensiavuksi jälkikiristää kansipultit.aero kirjoitti:Voihan sen niinkin toki tehdä. Toisaalta kyseessä on jo 16 vuotta vanha auto ja kun kuitenkin jo tilasit tiivistesarjan, niin tuskin se tiivisteiden vaihto suureksi haitaksi on, vaikka menisikin huoltona (=ennakoiva toimenpide) remontin (=korjaava toimenpide) sijasta. Sen jälkeen ainakin tiiät, että auto on niiltä osin kunnossa.
Hetken ajelee ja seurailee tilannetta,miten oireet muuttuu.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Noilla edellä mainituilla oireilla ei kannattais hötkyillä
mitään suurempia remontteja,näin alkuun!
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid