Tasapainoketju poisto
Tasapainoketju poisto
Nonni... Delta autolla kovasti väittivät että jakoremppa tiedossa. Omaan korvaan mitä ennen vientä tuumasi, otsikon mukainen ketjun ääntävät. Samalla sitten väittivät kovasti että pakoputki pitää irroittaa vaihdelaatikon irrotukseen, ei kyllä minusta tarvii lähelekkää mitä pari kertaa purkanut. Saisi tuon nopeusmittarin toimimaan nytten.
Onko mitään muuta muistettavaa poistossa että öljypohja irti ja mikä ketju sieltä sitten pois? miten saa parhaiten. Lueskelin tuolta mutta en oikein selvyyttä saanut asiaan paremmin.
Onko mitään muuta muistettavaa poistossa että öljypohja irti ja mikä ketju sieltä sitten pois? miten saa parhaiten. Lueskelin tuolta mutta en oikein selvyyttä saanut asiaan paremmin.
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Re: Tasapainoketju poisto
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 78#p212278
Pitkiksen vastaava: https://picasaweb.google.com/1040888685 ... 288/B234CD
Lyhytlohko öpohja kuvia: https://picasaweb.google.com/1040888685 ... urku582009#tarvikkeet:
-Loctite -tiivisteliimaa
-momenttiväännin (no ei varmaan pakollinen)
-öljypohjan o-renkaat 91 38 009 ja 92 38 017
lyhytkoneessa (94-98 ) ei EPC:n mukaan ole jälkimmäistä?
Työkalut:
-Hylsysarja 12-17mm hylsyt
-12mm 12 kulmainen lenkki, 1/4" ruuvari 12mm hylsyllä.
-lyhyt räikkä esim. Bilteman RÄIKKÄVÄÄNNIN 1/2" LYHYT. n. 10cm
-momenttiavain, (öljypohja 15Nm)
-vasara ja lyöntitaltta
-Moottorin nostoon: hallitunkki, iso lankku auton levyinen. kuormaliina tai paksu naru.
Vaiheet:
-dp-irti turbosta
-moottorin ylätuki irti (ensin taemman pultti)
-vähän pohjan suojamuoveja irti ja sisälokarin raotusta apukuskin puolelta.
-moottori irti hydraulisista kumityynyistä (yläpuolelta). 16mm hylsy ja normi räikkä etumaiseen. 16mm hylsy, lyhyt jatko ja tosi lyhyt räikkä. Muutamilla on ollut tuo taempi käsikireydellä.
-parikymmentä 12mm kannalla olevaa pulttia irti öljypohjasta. Jos tuon vetonievelen ottaisi pois niin varmaan kyllä helpottuisi. Itsellä ei kokemusta tuosta, miten työlästä mahtaa olla.
-pakoputki irti klemmarista ja konetta ylös niin paljon, että öljypohja tulee vaivatta pois, jotta mahtuu tiivestiliiman kanssa sitte takaisinkin.
-sieltähän se tasapainoketju jo möllöttääkin. Jakoketjun alapää on nätisti piilossa, joten erehtymisen vaaraa ei ole. Taltalla ja vasaralla ketjun lenkki vaan pois molemmilta puolilta ratasta ja öljypohja atomeikisi ja puhtaaksi.
- o-renkaiden vaihto
-tiivisteliimat puhtaille pinnoille ja kamat kasaan.
Pitkiksen vastaava: https://picasaweb.google.com/1040888685 ... 288/B234CD
Re: Tasapainoketju poisto
hmm... kyllä ite olen saanut ilman ylimääräsiä tuon ö-pohjan kerran auki. Toisin joutu repimään torx ruuvit helvettiin jyrsimällä, olivat tiukassa sillon. mutta kiinosti tuo vaan että onko erehdystä tosta ketjusta ettei vahinkossa väärää katkaise
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Re: Tasapainoketju poisto
Jakoketjua et pääse katkaisemaan, se on peltisuojan takana(suoja estää ketjun "tipahtamisen" rattaalta) ja muutenkin syvemmällä.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Tasapainoketju poisto
kiitos g-mies. Pitäneen irroittaa sitteen kun saan tuon auton deltalta.
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Re: Tasapainoketju poisto
Hmmm, olisipa "kiva" kuulla, että kuinkahan monta öljynpaine ongelmaa on tullut tasapainoketjusysteemin poiston jälkeen - vai olenkohan liian varovainen ?
Tämä ajatus on vaan ilmassa, kun itse peruskunnostin B234L:n, niin mestari opasti lukitsemaan tasapainoakselin siten, että öljykanavat ovat mahdollisimman "tukossa", siis ettei öljynpaine turhaan karkaa harakoille.
Ilmeisesti kampiakseleita on saatu pilalle huonon voitelun takia vai onko imusiivilä ollut tukossa liian pitkän öljynvaihtovälin takia? Ja Forteehan ei kannata käyttää, niinhän
Ari ja Tonnari 20-v. 506tkm
Tämä ajatus on vaan ilmassa, kun itse peruskunnostin B234L:n, niin mestari opasti lukitsemaan tasapainoakselin siten, että öljykanavat ovat mahdollisimman "tukossa", siis ettei öljynpaine turhaan karkaa harakoille.
Ilmeisesti kampiakseleita on saatu pilalle huonon voitelun takia vai onko imusiivilä ollut tukossa liian pitkän öljynvaihtovälin takia? Ja Forteehan ei kannata käyttää, niinhän

Ari ja Tonnari 20-v. 506tkm
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Tasapainoketju poisto
Tasapainoakseleissa on kyllä öljyura noin puolella matkalla keskellä laakeripintojensa pinta-alaa, mutta se painevoitelun kautta saapuva öljy ei tiedä mitenkään sitä että saapuuko se öljyuran kautta laakeriin vaiko ei, ennenkuin se poistuu laakerivälyksen kautta. Mitään erillistä tietyllä kohdalla sijaitsevaa poistokanavaa ei ole. Laakerivälyksen kautta poistuva öljymäärä on sama pyörii akseli tai ei, ja poistumisreitin pinta-ala on kokonaisuudessaan sama vaikka akseli lepäisi välyksensä toisessa laidassa.
Mutta, Teoriassa pyörimättömän akselin laakerivälyksen kautta karkaava öljymäärä/paine voi olla suurempi kuin pyörivän, sillä tällä liikkumattomille osille syötettävällä öljyllä ei ole vastassaan itse laakerin sen ja akselin keskinäisestä pyörimisliikkeestä syntyvää ns. dynaamista painetta joka on eri ja suurempi kuin pelkkä öljypumpun tuottama syöttöpaine. Käytännössä, ehjän öljypumpun tuottaman ylimäärän/paineen ja toimivan paineensäätöventtiilin varaaman reservin vuoksi tämä on melko mitätöntä.
Mutta, Teoriassa pyörimättömän akselin laakerivälyksen kautta karkaava öljymäärä/paine voi olla suurempi kuin pyörivän, sillä tällä liikkumattomille osille syötettävällä öljyllä ei ole vastassaan itse laakerin sen ja akselin keskinäisestä pyörimisliikkeestä syntyvää ns. dynaamista painetta joka on eri ja suurempi kuin pelkkä öljypumpun tuottama syöttöpaine. Käytännössä, ehjän öljypumpun tuottaman ylimäärän/paineen ja toimivan paineensäätöventtiilin varaaman reservin vuoksi tämä on melko mitätöntä.
Re: Tasapainoketju poisto
Kertokaa nyt mullekin.
Jakopäät rallattaa, konealla ajettu vajaat 400t.
Kansi oli auki 280t tietämillä ja pytyt näytti hyvältä.
Nyt uudet jakopään kilkkeet odottaa ens viikonloppua.
Tasapaino kilkeitä ei ole raatittu / keretty hankkia.
Eli onko järkevää purkaa jakopää ja vaihtaa vain nokka-akseleiden tarvitsema voimansiirto, sekä ottaa pois koko tärinäntappo systeemi, vai pitäisikö ko. systeemi myös korjata samalla.
Toki nytkin alle 1,5t kierroksilla ei näe peileistä mitään kun kone on kovien uretaanien varassa.
Jakopäät rallattaa, konealla ajettu vajaat 400t.
Kansi oli auki 280t tietämillä ja pytyt näytti hyvältä.
Nyt uudet jakopään kilkkeet odottaa ens viikonloppua.
Tasapaino kilkeitä ei ole raatittu / keretty hankkia.
Eli onko järkevää purkaa jakopää ja vaihtaa vain nokka-akseleiden tarvitsema voimansiirto, sekä ottaa pois koko tärinäntappo systeemi, vai pitäisikö ko. systeemi myös korjata samalla.
Toki nytkin alle 1,5t kierroksilla ei näe peileistä mitään kun kone on kovien uretaanien varassa.
Re: Tasapainoketju poisto
Tämä on hieman monipiippuinen juttu, ja jo mielipidekysymyksiä.
Itse, jos avaisin koko jakopään remonttia varten moottorin lohkon ollessa autossa kiinni, en laittaisi tasapainoakselistoa toimintaan syystä että omassa tapauksessa ketju oli ehtinyt hyppiä, tasapainoakselit menettäneet satunnaisesti kierrosnopeuttaan ja sitämyöten menettäneet voitelukalvonsa ja haukkailleet lohkossa sijaitseviin pehmeästä kevytmetalliseoksesta valmistettuihin laakerikuoriinsa kiinni aikaansaaden diskohilettä öljyn joukkoon. Soikeilla laakereilla lopputulos ei varmasti ole hyvä ja luotettava.
Jos taas tekisin valmiiksi irtomoottoria, asentaisin uudet laakerikuoret ja laittaisin akseliston toimimaan.
Viimeksi korjaamokäsikirjaa ohimennen selatessani siitä ei oikein käynyt ilmi että ovatko laakerikuoret vaihdettavissa lohkon vielä majaillessa autossa, irrallaan ainakin on ja siihen on olemassa omat työkalunsa joilla vanhat vedetään pois ja uudet paikoilleen.
Itse, jos avaisin koko jakopään remonttia varten moottorin lohkon ollessa autossa kiinni, en laittaisi tasapainoakselistoa toimintaan syystä että omassa tapauksessa ketju oli ehtinyt hyppiä, tasapainoakselit menettäneet satunnaisesti kierrosnopeuttaan ja sitämyöten menettäneet voitelukalvonsa ja haukkailleet lohkossa sijaitseviin pehmeästä kevytmetalliseoksesta valmistettuihin laakerikuoriinsa kiinni aikaansaaden diskohilettä öljyn joukkoon. Soikeilla laakereilla lopputulos ei varmasti ole hyvä ja luotettava.
Jos taas tekisin valmiiksi irtomoottoria, asentaisin uudet laakerikuoret ja laittaisin akseliston toimimaan.
Viimeksi korjaamokäsikirjaa ohimennen selatessani siitä ei oikein käynyt ilmi että ovatko laakerikuoret vaihdettavissa lohkon vielä majaillessa autossa, irrallaan ainakin on ja siihen on olemassa omat työkalunsa joilla vanhat vedetään pois ja uudet paikoilleen.
Re: Tasapainoketju poisto
OK.
Kai ne kepit pitää sitten jättää toimettomaksi.
Saahan tollakin muutaman, kW:tin lisää perään tehoja
Ei vaan mee yksiin ton mun ajattelukannan kanssa, jotta tän kanssa eläkkeelle.
Hmm: molemmilla vielä parikytä vuotta edessä.
T: Kumi
Kai ne kepit pitää sitten jättää toimettomaksi.
Saahan tollakin muutaman, kW:tin lisää perään tehoja

Ei vaan mee yksiin ton mun ajattelukannan kanssa, jotta tän kanssa eläkkeelle.
Hmm: molemmilla vielä parikytä vuotta edessä.
T: Kumi
Re: Tasapainoketju poisto
Ei tuohon oikein ole yhtä selkeätä vastausta. Jos avattaessa kaikki rattaiden hampaat ovat tallella ja öljyssä ei ole esiintynyt selvää alumiinihilettä, niin akseliston voi melko huoletta pitää käytössä ja kunnostaa vetokoneistonsa muun jakopään ohella. Tottakai kannattaa koetella että onko akseleissa selvää päittäisvälystä ja poikittaista, jo ihan käsinkin. Tarkempi mittaaminen lohkon ollessa autossa vaatii jo erikoisempia välineitä.
Kilowatteihin ei oikein vaikuta se että onko koneisto käytössä vai ei.
Kilowatteihin ei oikein vaikuta se että onko koneisto käytössä vai ei.
Re: Tasapainoketju poisto
No eihän se öljy tietenkään tiedä, että mitä kohtaa ollaan menossa voitelemaan - viitaten aikaisempiin vastauksiin. Toista se on lääketieteessä - pilleri tietää, että nyt pitää mennä vasemman jalan akkavarvasta hoitamaan kivun takia
Mutta onhan siellä tasapainoakselin voiteluun kaksi öljyporausta per laakerikaula. Luulisin, että ainakin toista porausta pitkin öljyä tulee, mutta mihinkäs se toinen johtaa - pitänee ottaa kirja tutkittavaksi...

Mutta onhan siellä tasapainoakselin voiteluun kaksi öljyporausta per laakerikaula. Luulisin, että ainakin toista porausta pitkin öljyä tulee, mutta mihinkäs se toinen johtaa - pitänee ottaa kirja tutkittavaksi...
Viimeksi muokannut Sonett73, To Joulu 01, 2011 06:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Tasapainoketju poisto
Vähän teoriaa suoraan korjaamokirjasta:
Tasapainoakseleiden tehokkain toiminta-alue on normaalilla käyntialueella, kierrosluvulta 1800 r/min ylöspäin.
Joutokäynnin ja kierrosluvun 1800 r/min välillä akseleilla ei ole tasapainottavaa vaikutusta, joka vaaditaan värinättömään käyntiin.
Moottorin liikkeiden tehokkaan vaimennuksen takaamiseksi tällä alueella on B234-moottori kiinnitetty suurilla, hydraulisilla tyynyillä, joiden tehokkain toiminta-alue on joutokäynnin ja kierrosluvun 1800 r/min välillä.
Tasapainoakseleiden tehokkain toiminta-alue on normaalilla käyntialueella, kierrosluvulta 1800 r/min ylöspäin.
Joutokäynnin ja kierrosluvun 1800 r/min välillä akseleilla ei ole tasapainottavaa vaikutusta, joka vaaditaan värinättömään käyntiin.
Moottorin liikkeiden tehokkaan vaimennuksen takaamiseksi tällä alueella on B234-moottori kiinnitetty suurilla, hydraulisilla tyynyillä, joiden tehokkain toiminta-alue on joutokäynnin ja kierrosluvun 1800 r/min välillä.
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Tasapainoketju poisto
Sonett73 kirjoitti:No eihän se öljy tietenkään tiedä, että mitä kohtaa ollaan menossa voitelemaan - viitaten aikaisempiin vastauksiin. Toista se on lääketieteessä - pilleri tietää, että nyt pitää mennä vasemman jalan akkavarvasta hoitamaan kivun takia![]()
Mutta onhan siellä tasapainoakselin voiteluun kaksi öljyporausta per laakerikaula. Luulisin, että ainakin toista porausta pitkin öljyä tulee, mutta mihinkäs se toinen johtaa - pitänee ottaa kirja tutkittavaksi...
Pakopuolen tasapainokepin sisempi laakeri saa öljynsä 3. runkolaakeripukilta.
Imuopuolen sisempi tasapainoakselin laakeri saa öljynsä suoraan pääkanavasta.
sisempi laakeripinta lohkossa on alumiiniholkki joka on painettu lohkoon ja siinä on 4 reikää joista voitelutapahtuu joten on aivan yksi lysti mihin asentoon kepit jää.
Jakopään päässä öljy tulee pakopuolen kepille 1. runkolaakerikaulalalta pienten mutkien jälkeen ja imupuolelle pääkanavasta. Jos ketjun jättää pois niin se tp-ketjun ohjainratas on syytä jättää paikalleen tai sieltä kusee paineet pois.
Siellä sisemmistä laakereista öljy tulee ulos ja valuu tp akselin kanavassa olevista aukoista kampikammioon.
Re: Tasapainoketju poisto
Nonni... nyt on auto ajokuntonen. Paljon hiljasempi käyntiääni mitä ennen vientiä.
Laatiikkoon uus vastaratas, uudet tiivisteet (kärsineet olivat olleet). Laatikon puhdistus samalla. Moottorinkumityynyn samalla vaihtaneet (sanoin että peräkontista löytyy kaksi kappalein).
Huomaa nyt paremmin tuon tasapaino ketjun äänen. Pitäneen katastaa ja repiä pois sitten. Samalla fiksailla tota putkea paremaksi.
aj. 498tkm. Ensimmäinen laatikko karahti.
Laatiikkoon uus vastaratas, uudet tiivisteet (kärsineet olivat olleet). Laatikon puhdistus samalla. Moottorinkumityynyn samalla vaihtaneet (sanoin että peräkontista löytyy kaksi kappalein).
Huomaa nyt paremmin tuon tasapaino ketjun äänen. Pitäneen katastaa ja repiä pois sitten. Samalla fiksailla tota putkea paremaksi.
aj. 498tkm. Ensimmäinen laatikko karahti.
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1