Ostinpa tonnarin. Taas.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

No -98 malliksi kait kohtuu hintainen. Vahingosta viisastuneena en enää ostanut niinsanottua hyväkuntoista kun niihin täytyy myös tehdä samat kuin halvempaan. Olisi ehkä kannattanut ostaa tuo Bremerin tonnari, kun siihen on kaikki tehty ja vielä vähän ylikin. Onneksi suurimman osan teen purkuosilla, joten kustannus ei ainakaan tällähetkellä ole hirveä. Uutta vaan lämppärin osat ja sytkäkasetti. No huolto-osat tietty on uusia.
Valintaan eniten vaikutti korin ruostettomuus, vain takaluukun reunassa sisäpuolella hieman ruostetta.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Ruostehan se on paskamaisin fiksattava. Ite olin tuossa kovin femmafarkkua olevinaan hommaamassa mutta mitä hittoa kun tuo tonttu on niin hyvässä kunnossa niin ajelen sillä. Leimalle kun nuo pikkujutut saa kuosiin niin voikin sanoa että parempikuntoista saa hakea. Saksantuontipeli tosiaan niin ruostettakaan ei ole. Eikä varmaan mittariakaan ruuvattu kun nyt näyttää 345tkm. :D
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mittariston vika ei ainakaan virtalukonpohjasta johtunut, elikä seuraavaksi kokeillaan toista mittaristoa.
Mikä aiheuttaa pärinän tankin lukkomekanismissa kun laittaa ovet lukkoon? Onko kellään ollut moista oiretta?
Lämmityslaitteen kennon vaihto meni persiilleen. Motonetista ostettu AVA laatikossa oleva kenno näköjään taitaa vuotaa, koska huurtuu tuulilasi edelleen. Samoin teki edelliseen tonnariin ostettu kenno, minkäänlaista valmistajan nimeä tai valmistusmaata kennon päädyissä ei ole. Täytyy vissiin hankkia jokin muu kenno. Tulee vielä ihmeellinen käry sisään.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Tuli tuosta huurtumisesta mieleen pari ärsyttävää juttua ACC:stä. Sillä kun on taipumus järjestään aina auton käynnistyksen jälkeen laittaa sisäilmankierto päälle (valo syttyy ja surina kuuluu sisään) ja sit taas heti perään pois. Samoten takalasinlämppärin se tempasee päälle melkein aina. Tiedän itse milloin niitä tarvitsee ja milloin ei. Vai senkö takia se sitä sisäkiertoläppää liikuttelee ettei jumiudu, kuten oli käynyt edellisessä tonnarissa...
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23993
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

senh'n saa ohjelmoitua toimimaan eri tavalla..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Niin sinnehän saa manuaalikonffit mutta jos se on auto-asennossa niin eikös se jyrää kaikki omatkin konffit? Vai saako sitä ohjelmoitua jollain softalla?
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko ohjekirja hanskalokerosta luettu, käynnistysasetukset saa ohjelmoitua ihan ACC: ohjauspanelin omista nappuloista.
Kuva

Toisaalta, eihän se sisäkiertoläpän liikuttelu mitään haittaa, kunhan ei pitkäksi aikaa jää sisäkierrolle. Eipähän jumitu se kääntömoottori. Ja takalasin lämmityksenhän saa helposti painettua pois päältä silloin kun tuntuu tarpeettomalta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Manuaali on saksaksi, tuontivehje. :roll: Se on kyllä totta että sisäilmankiertoa on hyvä käytelläkin, pysyy ehjänä. Edellisessä tontussa (-97 180tkm) se oli jo täysin jumissa.

Takalasin- ja peilienlämppärin automaattikytkeytyminen on vähän hazardia helvetin kovalla pakkasella jos akku sattuu muutenkin huokailemaan. Tykkään startata auton niin että virta päälle, muutama sekka että heräilee ja sitten vasta pyöritystä. Siinä ajassa ACC vetää jo sulattimet päälle ja saa aina olla napsimassa pois. Mutta eiköhän se noilla ohjeilla...
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

dj_pirtu kirjoitti:Manuaali on saksaksi, tuontivehje. :roll: Se on kyllä totta että sisäilmankiertoa on hyvä käytelläkin, pysyy ehjänä. Edellisessä tontussa (-97 180tkm) se oli jo täysin jumissa.

Takalasin- ja peilienlämppärin automaattikytkeytyminen on vähän hazardia helvetin kovalla pakkasella jos akku sattuu muutenkin huokailemaan. Tykkään startata auton niin että virta päälle, muutama sekka että heräilee ja sitten vasta pyöritystä. Siinä ajassa ACC vetää jo sulattimet päälle ja saa aina olla napsimassa pois. Mutta eiköhän se noilla ohjeilla...
Itse teen samanlailla,mut tuolla ohjelmoinnilla sen saat mieleiseksesi..itse olen ohjelmoinut Econ tilan käyttöön ja sopivan puhallusnopeuden,ja jättänyt nyt nuo lämmittimet pois,tietysti jos akkua käytät irti tai acc paneelia niin muista kalibroida ja ohjelmoida uudestaan.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja karg »

jannevillepetteri kirjoitti: Itse teen samanlailla,mut tuolla ohjelmoinnilla sen saat mieleiseksesi..itse olen ohjelmoinut Econ tilan käyttöön ja sopivan puhallusnopeuden,ja jättänyt nyt nuo lämmittimet pois,tietysti jos akkua käytät irti tai acc paneelia niin muista kalibroida ja ohjelmoida uudestaan.
Kompuraakin pitäis välillä käytellä ettei sen tiivisteet kuivu. Toki pakkasilla se nyt ei muutenkaan starttaa vaikka ilmastointi olis AUTO-asennossa, että toi ECON-ohjelmointi on talviaikaan sinänsä viraton. Jos on kosteaa plussakeliä, niin kompuran päällä oleminen auttanee huurteen poistossa. Luulis että vakio puhallusnopeuskin olis ok vain jos ulkona on vakiosää.. no, tämä onkin vain yksittäisen taistelijan mielipide ;)
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

karg kirjoitti:
jannevillepetteri kirjoitti: Itse teen samanlailla,mut tuolla ohjelmoinnilla sen saat mieleiseksesi..itse olen ohjelmoinut Econ tilan käyttöön ja sopivan puhallusnopeuden,ja jättänyt nyt nuo lämmittimet pois,tietysti jos akkua käytät irti tai acc paneelia niin muista kalibroida ja ohjelmoida uudestaan.
Kompuraakin pitäis välillä käytellä ettei sen tiivisteet kuivu. Toki pakkasilla se nyt ei muutenkaan starttaa vaikka ilmastointi olis AUTO-asennossa, että toi ECON-ohjelmointi on talviaikaan sinänsä viraton. Jos on kosteaa plussakeliä, niin kompuran päällä oleminen auttanee huurteen poistossa. Luulis että vakio puhallusnopeuskin olis ok vain jos ulkona on vakiosää.. no, tämä onkin vain yksittäisen taistelijan mielipide ;)

En nyt ilmeisesti ymmärrä tuon acc toimintaa.. :roll: Eli econ toiminnollahan pitäisi säätö tapahtua manuaalin mukaan niin,et pumppu on pois käytöstä,ilmavirtausta ohjataan automaattisesti,mutta jos nyt esim.ohjelmoin omat säädöt ja econ käyttöön niin siinähän ne pysyy..ainoastaan puhallinnopeus on suurempi kuin ohjelmoituna käynnistäessä..
Sit sen econ voi myös poistaa käytöstä eli ei pala valo auto eikä econ napissa,mitäs vaikutusta tällä pitäisi olla?

Olen nyt käytellytkin tuota ilmastointia kun kelit lauhtui,just sen takia ettei jumiudu..
Aika turhaa pitää just näillä 0-10 aste pakkaskeleillä ilmastointia päällä kun eihän se automatiikka ymmärrä jos ikkunat meinaa huurtua et pitäis lisätä puhallinnopeutta..surraa vaan pienellä nopeudella ja jalkotilaan mistä lisää lunta höyrystyy ikkunoihin..
Sit jos laitan huurteenpoiston päälle niin auto toiminto sammuu..

No eiköhän kesällä se suurin hyöty tuosta varmaan on..
Joo..niinhän se on,toinen tykkää sinapista ja toinen ketsupista..mielipidejutskia..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Onko tuossa M98 mallissa EDUn polttimot jotain spesialia kun vaaleassa pohjassa on pienet polttimot? Olikohan -92 mallissa ihan tavalliset 1,2 W mutta tässä vissiin erilaiset.
Täytyy ilmeisesti vaihtaa varamittaristosta pa/lämpömittari ja edu tuohon vanhaan niin säilyy entinen kilometrilukema ja ehjä suojamuovi. Onko edulla ja pa/lämpömittarilla jotain yhteistä, kun virrat katkeaa samaan aikaan vaikka kummallekin tulee omat liittimet?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja jus »

EDU ohjaa bensa- ja lämpömittaria.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ok. Elikä pelkän edun vaihto voi auttaa tuohon vaivaan.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
aero
-
Viestit: 8692
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja aero »

jannevillepetteri kirjoitti:Sit sen econ voi myös poistaa käytöstä eli ei pala valo auto eikä econ napissa,mitäs vaikutusta tällä pitäisi olla?
Sillon ei olla eko-moodissa (eli kompura voi pyöriä), mutta ei myöskään täydellä automagialla.
jannevillepetteri kirjoitti:Aika turhaa pitää just näillä 0-10 aste pakkaskeleillä ilmastointia päällä kun
Pakkasella ei ilmastointi (=kompura) pyöri muutenkaan. Tonnarin ACC sylkee muistaakseni kylmimmillään +6C lämpötilaan viilennettyä ilmaa - sitä kylmempää ilmastointi ei siis lämpösemmästä tee eikä sitä kylmemmällä päästetä kompuraa pyörimään. Tuosta ylöspäin sen sijaan systeemi kuivattaa ilmaa, kunhan kompuran päästää pyörimään, kunnes ollaan tarpeeksi lämpimässä että kaivataan myös kylmennystä.

IMO ekomoodilla on virkaa tasan niillä keleillä, kun ilmastointi tekee sisäilmasta liian kuivaa (esim. jotkut kuivat syyskelit (joo, niitäkin on olemassa)). Joskin nää kelit on aika harvassa.
jannevillepetteri kirjoitti: eihän se automatiikka ymmärrä jos ikkunat meinaa huurtua et pitäis lisätä puhallinnopeutta..surraa vaan pienellä nopeudella ja jalkotilaan mistä lisää lunta höyrystyy ikkunoihin..
Ja tajuaa sen ekomoodissa?

Onneksi napista saa lisää vauhtia, jos ei automatiikka tajua vaihtaa tarpeeksi ilmaa.
jannevillepetteri kirjoitti: Sit jos laitan huurteenpoiston päälle niin auto toiminto sammuu..
Automagian merkkivalo sammuu, koska ei voida enää puhua automatiikasta, kun olet ottanut käskyn itsellesi. Kuitenkin jos käsket puhallinnopeutta, pitäisi suunnanvalinnan toimia vielä automaattisesti - vice versa, jos käsket käsin pelkkää puhalluussuuntaa, valikoituu nopeus automagialla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin