
Tonnari ei tykkää käynnistyä, missä vika?
Tonnari ei tykkää käynnistyä, missä vika?
Morjens! Auto on -93 2.0 CS pienpaineturbolla. Eli ongelmana siis ettei lähde käymään, pyörittää kyllä ja virrat päälle laittaessa bensapumppu herää takakontissa, mut ei vaan hörähdä ku starttaa. Ei ees lupaa...
Aiemmin ei lähteny sen takia käymään ku jälkiasenteinen hälytin poistettiin ja käynnistyksenesto meni päälle eli ei antanu ees sytkävirtaa. Eräs tutun tuttu tuli asiantuntijana käynnistykseneston ohittaan ja sen jälkeen kävi n. 5sek jonka jälkeen ei taas mitään elonmerkkejä. Nyt siis sytkävirrat pitäs olla kondikses ja ite bensapumpun. Mitä nyt muiden saabistien viestejä on tullut selailtua, on samanlaisia ongelmia ratkottu bensapumpun relettä ropaamalla ja/tai turbon ahtokatkaisijan hyppylangalla ohittamalla. Kysymys kuuluukin, onko kyseisen vuosimallin pienpaine-turbomallissa kyseistä painekatkaisijaa laisinkaan ja mistä mahtaisi moinen mokkula löytyä ja miten huomaisi onko vika katkaisijassa vai pumpun releessä?

Re: Tonnari ei tykkää käynnistyä, missä vika?
Kokeile käynnistyykö paremmin laittamalla sulaketauluun bensapumpun sulakkeelle hyppylangalla jostain jatkuva jännite. Näin saat pumpun pyörimään riippumatta releistä ja mahdollisesta ylipainekatkaisijasta. Jos ei käynnisty edelleenkään, vika ei ole releessä tai ylipainekatkaisijassa.
Jos pumpun ääni kuuluu mutta paine ei nouse niin että paineensäätimeltä tankille lähtevästä paluuletkusta tulisi bensaa, voi olla letkut livenneet pumpulta.
Tuleeko kipinää?
Jos pumpun ääni kuuluu mutta paine ei nouse niin että paineensäätimeltä tankille lähtevästä paluuletkusta tulisi bensaa, voi olla letkut livenneet pumpulta.
Tuleeko kipinää?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 746
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Tonnari ei tykkää käynnistyä, missä vika?
Kokeilepa irroittaa akku vähäksi aikaa (10-20 min) ja yritä sitten uudelleen.
Minulla ei lähde käyntiin jos akussa on ollut liian pieni jännite, ei vaikka lataisi akun täyteen. Sitten kun on pitänyt akkua irti jonkin aikaa, niin ilmeisesti nollaa jonkin muistin?
Minulla ei lähde käyntiin jos akussa on ollut liian pieni jännite, ei vaikka lataisi akun täyteen. Sitten kun on pitänyt akkua irti jonkin aikaa, niin ilmeisesti nollaa jonkin muistin?

9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Tonnari ei tykkää käynnistyä, missä vika?
Tarkista kipinä.
Eli DI kasetti ja tulpat irti, tulpat kiinni DI kasettiin ja maadoita ne jollain sähköjohdon pätkällä.
Pyöritystä.
Jos tulpissa kipinää, ja jälkiputsaus lieskat (toki 93:ssa ei taida olla vielä ko. siivousta), niin kone ei saa bensaa tai puuttuu puristukset.
Kun kipinä ok. tarkista jotta bensanpainesäätäjän paluuletkusta tulee bensaa, jos ei ole mahdollista painemittaria kytkeä tukin banjoon. Paineen pitäis olla 2,5-3,0bar about.
Harvoin kyllä painesäätäjät repeaa lettaan, jottei suuttimille mitään painetta.
Harvoin muuta vikaa kuin kipinä tai bensa.
T: Kumi
Eli DI kasetti ja tulpat irti, tulpat kiinni DI kasettiin ja maadoita ne jollain sähköjohdon pätkällä.
Pyöritystä.
Jos tulpissa kipinää, ja jälkiputsaus lieskat (toki 93:ssa ei taida olla vielä ko. siivousta), niin kone ei saa bensaa tai puuttuu puristukset.
Kun kipinä ok. tarkista jotta bensanpainesäätäjän paluuletkusta tulee bensaa, jos ei ole mahdollista painemittaria kytkeä tukin banjoon. Paineen pitäis olla 2,5-3,0bar about.
Harvoin kyllä painesäätäjät repeaa lettaan, jottei suuttimille mitään painetta.
Harvoin muuta vikaa kuin kipinä tai bensa.
T: Kumi
Re: Tonnari ei tykkää käynnistyä, missä vika?
Kannattaa todellakin muistaa DI-sytytyksen kyseessä ollen ja kipinää testaillessa se, että järjestelmä voi suorittaa tulppien puhdistustoiminnon eli tiheän kipinäsarjan vielä virtojen ollessa avaimesta poiskytkettynäkin. Ja muutenkin nakit irti kasetista testaillessa, jännitteet ovat pahimmassa tapauksessa kerrasta tappavia.
Re: Tonnari ei tykkää käynnistyä, missä vika?
On se tulppien putsaus starttausyrityksen jälkeen ollut vm 88 DI+APC alkaen.Kumi kirjoitti:Jos tulpissa kipinää, ja jälkiputsaus lieskat (toki 93:ssa ei taida olla vielä ko. siivousta)
Video:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 91#p707791
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tonnari ei tykkää käynnistyä, missä vika?
Kannattaa kuitenkin kokeilla ne kipinät vaikka uhkaillaankin, jotta tappavia.
Tuo mokomat 4mA 40-50kV mikä noista puolista lähtee ei tapa kuin HYKS: issä makaavan sydän potilaan.
Eli jos puolat on kunnossa.
Ja aina sähkötöissä alä tee jos et osaa, näinhän sanoo Tukeskin..
T:5240
Tuo mokomat 4mA 40-50kV mikä noista puolista lähtee ei tapa kuin HYKS: issä makaavan sydän potilaan.
Eli jos puolat on kunnossa.

Ja aina sähkötöissä alä tee jos et osaa, näinhän sanoo Tukeskin..
T:5240
Re: Tonnari ei tykkää käynnistyä, missä vika?
No juu, kipinät kannattaa tottakai kokeilla mutta turvallisuus silti mielessä. Parempi se on varoittaa kuin olla varoittamatta, eihän täältä ruudun takaa näe sitä että mitä siellä kulloinenkin lukija tietää tai on tietämättä. Oman käsityksen mukaan tässä tapauksessa noita pelkkiä ampeereita tuhoisampi ihmiselle taitaa olla se n. +800 Hertziä jolla +40 000V tällisarja tulee jos on tullakseen.
Oman varsin vähäisen tietämyksen mukaan sähkön sopivuudesta ihmisruumille, ei aina merkitse se, tai ole suoraan verrannollista määriin tai voimakkuuksiin niin että enemmän on pahemmin, vaan se mikä, tai mikä yhdistelmä on haitallisinta juuri ihmisen keskushermostolle ja sydänlihakselle. Ja se ei kulje lineaarisesti ns. maalaisjärjen mukaisesti.
Oman varsin vähäisen tietämyksen mukaan sähkön sopivuudesta ihmisruumille, ei aina merkitse se, tai ole suoraan verrannollista määriin tai voimakkuuksiin niin että enemmän on pahemmin, vaan se mikä, tai mikä yhdistelmä on haitallisinta juuri ihmisen keskushermostolle ja sydänlihakselle. Ja se ei kulje lineaarisesti ns. maalaisjärjen mukaisesti.
Re: Tonnari ei tykkää käynnistyä, missä vika?
Paljon kiitoksia vastauksista!
Vika tuntuisi olevan bensansaannin puolella, sillä imusarjaan start pilottia suihkuttaen lähtee käymään ja käy pilotit poijjes. Tuota hyppylankaviritystä voisi yrittää. Mikäs olis sellainen jatkuva jännite mihin ihmiset suosittelis vetään langan toisen pään bensapumpun sulakkeelta? Itsellä ei nimittäin ihan liikaa ole tietämystä näistä autosähköhommista, joten voi olla todennäköistä, että vastaanotan jonkun kuolettavan sähköiskun taikka sitten hajotan lopullisesti jotain auton toiminnan kannalta tärkeää jos täysin omin päin lähden johtojen kanssa kikkaileen
Vika tuntuisi olevan bensansaannin puolella, sillä imusarjaan start pilottia suihkuttaen lähtee käymään ja käy pilotit poijjes. Tuota hyppylankaviritystä voisi yrittää. Mikäs olis sellainen jatkuva jännite mihin ihmiset suosittelis vetään langan toisen pään bensapumpun sulakkeelta? Itsellä ei nimittäin ihan liikaa ole tietämystä näistä autosähköhommista, joten voi olla todennäköistä, että vastaanotan jonkun kuolettavan sähköiskun taikka sitten hajotan lopullisesti jotain auton toiminnan kannalta tärkeää jos täysin omin päin lähden johtojen kanssa kikkaileen

Re: Tonnari ei tykkää käynnistyä, missä vika?
Sulaketaulussa on siinä lähellä hätävilkun (Hazard) sulake. Siinä on jatkuva jännite.