rykii, nykii ja käy laihalla.....

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

rykii, nykii ja käy laihalla.....

Viesti Kirjoittaja manneri »

Pari päivää voorumia selattua ja haulla koittanut hakea vastausta, mutta kokeillaan näin.
Ja :saab: on tuo allekirjotuksen kampe kireillä nokilla, viripurkilla ja aeron ahtimella.

Eli muutama päivä sitten liikennevaloista liikkeelle mummotyyliin pintakaasulla. Kuului tussaus/tuhaus mikälie ja alkoi käymään kolmella. Noh lapset mukana niin linkuttelin sitkeästi 10 km kotia. Kotona DI-kasetti pois ja tulpat. 4 ja 2 pytyn tulpat mutkalla ja keraamit halki/poikki/murusina sekä 4. pytyn suuttimen liitin irti(joo se rautalankalukko puuttuu). Uudet NGK:t pesään ja testi.

Kolmosella, nelosella ja vitosella kaasua, rötää hitosti ja seosmittarissa palaa melkein kaikki ledit mitä siitä löytyy. Kulkua ei oikein nimeksikään. Toisella DI:llä sama homma.
Ahtoja ei nouse ko tilanteessa kuin 0,2 bar. Pari päivää kurvaillut siististi noin 80 km.
Tulpat pois ja kaikki ovat lakanan valkeita.
Sitten se itse asia... Missä vika? lambda? pa-pumppu? suuttimet? joku muu mikä?

Asuntovelallisella ei oikein olis mutu-tuntumalta varaa lähteä jätesäkillistä osia vaihtaa.
Ja tuo T5-suiten hommaaminen on ollu harkinnassa, mutta näin maallikosta se vaikuttaa hieman liikaa heprealta.

Kiitos jo siitä, että joku jaksoi tämänkin aivopieraisun lukea. Vielä isompi kiitos jos joku osaisi kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa mitä tehdä.

Kiitos ja kumarrus.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: rykii, nykii ja käy laihalla.....

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

On kyllä aika mystinen vika, että tuntien moottorin aiemman remppahistorian vaikea arvailla mitään tavanomaista.

En ole koskaan nähnyt tulpat olisivat menneet mutkalle ellei siellä ole jotain mekaanista väkivaltaa tapahtunut. Mistä kohtaa ne tulpat oli mutkalla ja miltä siellä pytyssä näytti kun ne tulpat otti pois?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: rykii, nykii ja käy laihalla.....

Viesti Kirjoittaja manneri »

Männät näyttävät normaalilta, tulpat olivat normaalin väriset, mittailin puristuspaineenkin. Puristuspaine oli lähes identtinen joka pytyssä joskin korkea.
Johtuen varmaan noista nokista.

Ne kaksi tulppaa oli siis kaarella kierreosan yläpuolelta. Voisin kattoo olisko ne tuolla vielä
ja osais ottaa kuvan.

Mutta mikä tossa trionicissä määrää seoksen, lambda?
Jotain pitäis kokeilla et sais sen liikennöintikuntoon.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: rykii, nykii ja käy laihalla.....

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

manneri kirjoitti:Männät näyttävät normaalilta, tulpat olivat normaalin väriset, mittailin puristuspaineenkin. Puristuspaine oli lähes identtinen joka pytyssä joskin korkea.
Johtuen varmaan noista nokista.

Ne kaksi tulppaa oli siis kaarella kierreosan yläpuolelta. Voisin kattoo olisko ne tuolla vielä
ja osais ottaa kuvan.

Mutta mikä tossa trionicissä määrää seoksen, lambda?
Jotain pitäis kokeilla et sais sen liikennöintikuntoon.
Varmaan oot kattonukki mutta onko letku bensanpaineensäätimeltä imusarjaan ehjä?
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: rykii, nykii ja käy laihalla.....

Viesti Kirjoittaja manneri »

Kyllä putket ja letkut on tutkittu.

Mutta tässä aamulla noita tulppia tutkiessani uudestaan, kahdesta tulpasta oli keraamit taas halki. Uudet tilalle ja vein ipanat päiväkotiin, tuntui toimivan normaalisti nyt.

Tossa olis kuva vielä, jos toi toimii. http://kuvablogi.com/nayta/3396542/

Joku viisas kun osaisi sanoa mikä tuon aiheuttaa. Keskellä on vanha, mikä on vääntynytkin ja reunoilla uudet, ajettu noin 100 km. Ja ei, ei ollut samoissa pytyissä.
Nämä kaks oli 3. ja 1. pytyssä.

Ja vielä pyörittelin noita tulppia niin tuo keskimmäinen on bcpr6es. En kyllä ymmärrä mistä tollaset on tonne tullu. Taikka sitte se surullisen kuuluisa koneenrakentaja on tollaset laittanu.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: rykii, nykii ja käy laihalla.....

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Itellä teki aikoinaan saman kolmosella 1000rpm ja kaasu pohjaan, veti hetken nätisti ja sitten tussahti ja veto pois..silloin oli vain tuo letku josta ylempänä mainittu, irti.
Tulpat vaihdoin ja kassun sillo ja hyvin pelas sen jälkeen.

Toivottavasti vika löytyy.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: rykii, nykii ja käy laihalla.....

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tulpat on kyllä liian kuumat virikoneeseen.. Mutta tuollainen mekaaninen hajoaminen on kyllä aika erikoista, oisko tiputettu lattialle tms. asennusvaiheessa ja nyt sitten viimein pettivät?

Jos nyt alkoi toimimaan uusilla ehjillä tulpilla normaalisti niin ei välttämättä seoksissa ollut mitään, vaan hajalla olevat tulpat aiheuttivat pahaa misfireä.

Seokset määräytyy T5 autoissa imusarjan paine- ja lämpöanturien sekä ecussa olevan VE kartan perusteella, kevyessä ajossa lambda yrittää korjata mahdolliset virheet (+/- 25% korkeintaan) jotta lambda olisi 1.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: rykii, nykii ja käy laihalla.....

Viesti Kirjoittaja manneri »

Itse en ole tulppia tiputtanut, tiedä sitten mitä Motonetissä niille on tehty.

Tulpat liian kuumat?
Mikä olisi parempi tulppa tohon laitteeseen? Noista tulppien merkinnöistä ei ole
taaskaan mitään hajua....
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: rykii, nykii ja käy laihalla.....

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Ngk bcpr7es on noissa käytetty tulppa. 1,1mm kärkivälillä.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: rykii, nykii ja käy laihalla.....

Viesti Kirjoittaja manneri »

t.t.j kirjoitti:Ngk bcpr7es on noissa käytetty tulppa. 1,1mm kärkivälillä.
No joo anteeksi taas huono pohjustus asiaan. Ekan rysäyksen jälkeen vaihdoin
Ngk bcpr7es-11 tulpat. Ekalla kerralla oli kutoset ja nyt oli kaksi seiskaa keraamit halki.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: rykii, nykii ja käy laihalla.....

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Johonkin epänormaaliin kuormitukseen taitaa tulpat joutua.. Oisko mappaus puutteellinen kun on eri nokatkin vaihdettu, voi joutua aika radikaalisti muuttamaan karttoja ettei mene aivan liian laihalle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: rykii, nykii ja käy laihalla.....

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Itsellä oli aikanaan lada kulkuneuvossa vähän samaa vikaa,kantta oli laskettu melkein 3mm ja oli nokkaa ja tuplakaasaria,pytyistä mitattuna oli puristuspaineet 16bar.
Normaalit 7 ngk:t kesti noin 2päivää.Ostin paikallisesta varaosaliikkeestä jotkut "racing" tulpat,tais olla NGK:t,maksoi jotain 60e/srj,mutta kestivät 2vuotta,niin kauan kuin laite oli omistuksessa.
Samoja tulppia käyttivät jokkismiehet jotka tunnetusti laulattaavat jatkuvasti tapissaan vehkeitään.. :)
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: rykii, nykii ja käy laihalla.....

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Kyllä mun satkussa toimii noi seiskan tulpat ihan hyvin, vaikka on pikkusen piristelty (3071 garrett, 630 dekat, 3"putkisto...).
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: rykii, nykii ja käy laihalla.....

Viesti Kirjoittaja manneri »

Tässä se mun ongelma taitaa vähän olla, kun noi nokat on vaihdettu. Pitäs varmaan sille softalle tehdä jotain. Ecuprojectin sivuja lueskelin, mutta kun T5-suiteen pitäs hommata sitä ja tätä sekä opiskella insinööriksi.

Niin ne puristuspaineet... Vaikka en juurikaan moottoreista tiedä, mutta sen verta ainakin luulen tietäväni, että eikö Motonetin mittarilla mitattuna 16 baria turbokoneessa oo jo vähän liikaa?
Säädettävät nokkapyörätkin olis, mutta ei ne oo kiinni.

Tossa käväsin pikku lenkillä niin nyt se kyllä taas toimii. Nilkka suorana seokset on pykälän pari rikkaalla seosmittarin mukaan. Normaaliajelulla seilaa optimal/lean osastolla.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: rykii, nykii ja käy laihalla.....

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Tulpat on varmastikkin rikottu asennus vaiheessa.. kantsii olla varovainen. Ei tartte paljoo jatkovarren vinossa olla että napsuu noi keraamit paskaks.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Vastaa Viestiin