Kansiremontin aika?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Kansiremontin aika?

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Tervehdys

siis 9000i -89 ajettu 320.000km

Ollut omassa käytössäni noin 130.000km. Tiedän että siihen asti on kaikki merkkihuollot tehty.

Itse olen vaihtanut kytkimen n. 250.000km kohdalla, samalla etuiskarit, alapalloniveltä, vetoakselien suojakumia ym.

n. 300.000km kohdalla posahti sellainen tulitikkuaskin kokoinen vahvistinboksi, joka maksoi Motonetistä ostettuna 35Eur. Samalla vaihdoin myös pyörijän ja virranjakajan kannen.

Öljyt olen vaihtanut n. 7.000-10.000km välein, tulpat n.20.000km välein ja sit muita normaalisti kuluvia osia.

Vähän vesivuotoja on pitänyt etsiä ja tukkia, sekä takalokareita vähän hitsata.

Lompakko ja kiintymys siihen autoon käskee ajamaan vielä 30.000-80.000km.

No sitten ajankohtaiseen asiaan. (katsastus joulukuussa)

1.Virtalukosta tulee avain ulos joka asennossa.
Onko siihen vippaskonsteja. (uusi avain, avaimen lievä vääntäminen tms.)
Vai pitääkö vaihtaa lukkopatruuna? Siitä olikin täällä hyvät ohjeet, mutta mistä se virtalukko kannattaa hankkia?

2.Hiljattain alkaneesta naputus äänestä päätellen venttilejä on alkanut v...ttaa. Mites siihen pitäisi suhtautua? Mitä nippeleitä ja kumeja minun tulisi vaihtaa. Vai kannattaisiko kansi vedä jonnekin rempattavaksi? Minne ja mitä se suunnillen maksaa? (Olen Espoosta).
Nokka-akselin ketju on hieman rahissut jo pidemmän aikaa, mutta yks autokorjaamon heppu sano että ei ole paha ääni.
Kannattaaks tässä vaiheessa alkaa vaihtamaan niitä rattaita ja ketjua?
Milloin pitäis vaihtaa?

3.Täällä jossain luki että bensapumppu kestää 300.000km. Onko kokemusta?kannattaako vaihtaa? On pitänyt vaihtaa se polttoainesuodatin, mutta jäännyt tekemättä.

Kiitokset vinkeistä!
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Virta-avaimen poistuloon joka asennossa auttaa uusi avain ja samalla kannattaa laitattaa uudet haitat. Helsingissä Agricolankadulla on Autoavain-lukkoliike, joka hoitaa haitat 25 eur, kun viet irrotetun lukkopatruunan avaimineen. Tekevät myös uuden avaimen, 17 eur.

Venttiilinpainimien naputuksesta ei kannata hermostua, pieni naputtelu ja vähän isompikin kuuluu asiaan. Nokkaketjun rahinaa lienee vaikea arvioida kovin tarkasti korvakuulolla. Venttiilikopan avaamalla heti koneen lämpimäksikäytön jälkeen voisi saada tunnusteltua onko monikin venttiilinpainimista kuolleita, tai sitten ei. Saattaa painimet tuntua ihan napakalta ja silti naputtaa. Samalla saa kurkattua ketjunkiristimen laahaimen tilanteen. Torek-Auto ja Jorma Kataja lienevät lähellä sinua. Jos viet auton Katajalle kuulosteltavaksi, saat todennäköisesti kommentin "ei syytä toimenpiteisiin", näin minulle kävi.

Forté-käsittely saattaa auttaa naputteluihin.

Minulla taisi alkuperäinen bensapumppu kestää 420tkm. Pumppukotelossa oli kyllä aikaisemmin käyty säätämässä, kun pumppuämpärin asento ei ollut ohjeen mukainen. Liekö sitten siirtopumppu vaihdettu jo aiemmin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Kiitos hyvästä lukkovinkistä!

Sen Torek-Auton yhteystiedot löysin, mutta en Jorma Katajaa
Voisitko tarkentaa esim. yrityksen nimellä tai numerolla.

Forte merkkistä vitamiinia en lääkekaapistani löytänyt, joten voistko tarkentaa mistä on kysymys?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin