Läppäkotelo jäätää?
Läppäkotelo jäätää?
Nyt miltei ensimmäisillä yli kympin pakkasilla iski outo probleema. Jos kiesi ei ole yön yli lohkolämppärissä, ei aamulla kaasupetaali liiku juuri ollenkaan - kuin jarrua polkisi. Aattelin, että vaijeri jäätää, mutta sen sijaan läppäakselihan se siellä jumittaa niin, että käynnistyksen jälkeen saa polkea ihan raivolla että kierrokset nousee hiukkasenkaan. Tilanne normalisoituu muutaman nilkutetun kilometrin jälkeen koneen lämmetessä.
Silmämääräisesti ulkopuolelta en huomaa läppäkotelossa/akselissa mitään erikoista, ja tosiaankin lämmettyään kaikki kääntyy ihan sievästi. Mitäs nyt tehdään?
Silmämääräisesti ulkopuolelta en huomaa läppäkotelossa/akselissa mitään erikoista, ja tosiaankin lämmettyään kaikki kääntyy ihan sievästi. Mitäs nyt tehdään?
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Re: Läppäkotelo jäätää?
Kokeilitko onko kick-down vaijeri jumissa silloin kun poljin tuntuu raskaalta?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Läppäkotelo jäätää?
Tuota, enpä taida edes tietää missä tuo vaijeri on, mutta olettaisin sen olevan se toinen joka tulee kaasuläpän vivustolle? Mutta kyllä se jumi on nimenomaan akselilla ja lämmettyään lähtee sillai pikkuhiljaa liikkumaan, ei kuten kuvittelisi vesijään sulahtavan kerrasta. Nyt en kyllä keksi muuta, kuin että joku on käyttänyt pakkasta kestämätöntä rasvaa voidellessaan akselia/vivustoa. Perkele.jus kirjoitti:Kokeilitko onko kick-down vaijeri jumissa silloin kun poljin tuntuu raskaalta?
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Re: Läppäkotelo jäätää?
Juu, kick down -vaijeri on nimenomaan se kaasuläpän akselin vivulle tuleva toinen vaijeri. Kun kaasupoljinta painetaan, kaasuvaijeri vetää kaasuläppää auki ja samalla kaasuläpän akselille kytketty vipu vetää kick down -vaijeria. Siispä kick down -vaijeri jäädyttyään jarruttaa kaasuläpän kääntymistä. Vaijerin jäätyminen on todennäköisempää kuin läppäakselin.CDtonnari kirjoitti:Tuota, enpä taida edes tietää missä tuo vaijeri on, mutta olettaisin sen olevan se toinen joka tulee kaasuläpän vivustolle?
Tuolla on jotain kuvia erilaisista läppäkotelon & kick down -vaijerin versioista.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/kickdown/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Läppäkotelo jäätää?
Jees, se kickdown-vaijeri tekee sopivan U:n muotoisen mutkan alakautta ja varsinkin sen pystypäin asennetun vaijeriasetelman version lähtö kotelolta on oikein tyrkyllä siihen nähden että jos konetilaa on viimeaikoina tai aikaisemminkin pesty runsaalla vedellä, niin siellä kuoressa on todennäköisesti vettä jäätymässä eikä sinne kuoren ja vaijerin pohjamutkaan päässyt vesi tahdo haihtua sieltä ahtaasta tilastaan hevillä pois.
Pikkuniksi niille joilla ongelmaa ei vielä ole ja millä koko ongelma on vastaisuudessakin vältettävissä on tukkia esim. sinitarralla vaijerinkuoren yläpää pesupuuhien ajaksi.
Toivottomasti jäätyneen vaijerin tapauksessa sinne vaijerin kuoren sisään voi uittaa lukkosulaa siitä läppäkotelon pään näkyvältä osaltaan (mieluiten tietenkin tuoteselosteensa mukaan sellaista jossa ei ole suoloja tai muuta pidemmällä juoksulla syövyttävää). Toki määrä on pidettävä arviolta sellaisena että tätä ainetta ei pääsisi vaijerin laatikon päädyn läpiviennin kautta laatikkoon pilaamaan automaattiöljyn ominaisuuksia, siellä ei ole erikseen varsinaista tiivistystä. Yleensä tämä alkaa tepsiä ensimmäisen moottoritilan lämpimäksikäytön jälkeen kun vesi sulaa lämmöstä ja sulatusaine pääsee sekoittumaan siihen kunnolla.
Jäätyneellä vaijerilla ei kannata koko talvea taistella, vaijeri tahtoo vain venyä, ja kickdown- sekä laatikon kuormituksentunnistusasetukset mitä sama vaijeri myös osaltaan avittaa, tahtovat sitämyöten vaeltaa säädöstänsä pois.
Pikkuniksi niille joilla ongelmaa ei vielä ole ja millä koko ongelma on vastaisuudessakin vältettävissä on tukkia esim. sinitarralla vaijerinkuoren yläpää pesupuuhien ajaksi.
Toivottomasti jäätyneen vaijerin tapauksessa sinne vaijerin kuoren sisään voi uittaa lukkosulaa siitä läppäkotelon pään näkyvältä osaltaan (mieluiten tietenkin tuoteselosteensa mukaan sellaista jossa ei ole suoloja tai muuta pidemmällä juoksulla syövyttävää). Toki määrä on pidettävä arviolta sellaisena että tätä ainetta ei pääsisi vaijerin laatikon päädyn läpiviennin kautta laatikkoon pilaamaan automaattiöljyn ominaisuuksia, siellä ei ole erikseen varsinaista tiivistystä. Yleensä tämä alkaa tepsiä ensimmäisen moottoritilan lämpimäksikäytön jälkeen kun vesi sulaa lämmöstä ja sulatusaine pääsee sekoittumaan siihen kunnolla.
Jäätyneellä vaijerilla ei kannata koko talvea taistella, vaijeri tahtoo vain venyä, ja kickdown- sekä laatikon kuormituksentunnistusasetukset mitä sama vaijeri myös osaltaan avittaa, tahtovat sitämyöten vaeltaa säädöstänsä pois.
Re: Läppäkotelo jäätää?
Olette varmaankin oikeassa, että KD-vaijeri se siellä kanittaa. Hätäisesti pimeässä ja pakkasessa käsikopelolla tehdyt diagnoosit eivät ole vahvin puoleni
Kipaisin jo valmiiksi lukkosulaa, jota ajattelin ujuttaa yläkautta kuoren väliin ja katsoa mitä tapahtuu, mutta pakkaset ei nyt suosi ulkona turaamista. Toisaalta ajattelin jotta paskaakos nyt liukkailla taajama-ajossa koko KD:tä tarvii, kyllä ruuti riittää sutimaan millä vaihteella tahansa. Jos siis nyppäis vaijerin yläpäästään irti ja perehtyisi myöhemmin asiaan, mutta jos kuormituksentunnistukset ja muutkin vaihdot tarvii tuota, niin ei sitten vissiinkään toimi?
Kipaisin jo valmiiksi lukkosulaa, jota ajattelin ujuttaa yläkautta kuoren väliin ja katsoa mitä tapahtuu, mutta pakkaset ei nyt suosi ulkona turaamista. Toisaalta ajattelin jotta paskaakos nyt liukkailla taajama-ajossa koko KD:tä tarvii, kyllä ruuti riittää sutimaan millä vaihteella tahansa. Jos siis nyppäis vaijerin yläpäästään irti ja perehtyisi myöhemmin asiaan, mutta jos kuormituksentunnistukset ja muutkin vaihdot tarvii tuota, niin ei sitten vissiinkään toimi?
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Re: Läppäkotelo jäätää?
Jos ei kourat koostaan johtuen mahdu sinne valetulipellin ja läppäkotelon väliin lukkosulapurkin kanssa, niin sitä lukkosulaa voi juoksuttaa vaikka surri- tai muuta rautalankaa pitkin kuoren sisään, pintajännityksellä tippa kerrallaan. Toki jos käytössä on pitkähköllä pillillä varustettu purkki niin homma helpottuu entisestään.
Ilman KD- eli kuormitusvaijeria ajo ei ole kovin suositeltavaa.
Ilman KD- eli kuormitusvaijeria ajo ei ole kovin suositeltavaa.
Re: Läppäkotelo jäätää?
Huraa! Ujuttelin eilen lukkosulaa pari "lirausta" vaijeria pitkin, ja sinnehän tuo tuntui painuvan. Tila on tosiaan hiukan ahdas, mutta notkeilla naruranteilla homma onnistuu. Kiesi seisoi viime yön lämmittämättä -15 pakkasessa, mutta kaasupetaali toimi aamulla kuin unelma! Jes. Nyt varmaan kannattaisi perään ruiskuttaa enempi öljyävää ainetta, mikä olisi ihannetökötti siihen hommaan?
Kiitokset!
Kiitokset!
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Re: Läppäkotelo jäätää?
vaijeri irti ja jäähdytysneste astiaan esim. vatiin. lillumaan joksikin aikaa ja ei ku paikoilleen ei jäädy sen jälkeen
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Läppäkotelo jäätää?
Varmasti pätevä konsti käsijarruvaijereihin ym. helpommin irrotettaviin, mutta kuormitusvaijerin irrottaminen tässä mallissa ei ole ihan pikkujuttu. Se vaatii akun, akkutelineen sekä vaihteistokotelon kannen ja sen alta venttiilikoneiston irrottamisen että kuormitusvaijerin pyöröluistiin kiinnitetyn pään saa edes näkyviin ja sen pystyy irrottamaan koko vaijerin ulosvetämiseksi. Pelkästään yläpäästään vaijerin taas saa suht. helpolla irti ja vaijeria voi roikottaa ja vaikka lämmittää kuumailmapuhaltimella siinä toivossa että vesi tai ainakin osa siitä valuisi pois. Imuriakin voi kokeilla veden houkuttelemiseksi ulos, tosin tuossa tilanteessa vaijeria ei kannattane mennä lykkimään sisäänpäin kuoressaan, jos se irtoaa sieltä luistiltansa niin edessä ovat edelläkuvaillut purkutyöt sen takaisin kiinnittämiseksi.jusa_71 kirjoitti:vaijeri irti ja jäähdytysneste astiaan esim. vatiin. lillumaan joksikin aikaa ja ei ku paikoilleen ei jäädy sen jälkeen
Vaijerin voitelu/jäätymisenestoaineeksi glykoli ei ole parasta mahdollista; jos sitä pääsee kuorta pitkin vaihteistokotelon sisään eli öljyn joukkoon, se pienikin tippa tuhoaa vaihteistoöljyn ominaisuuksia melkolailla. Maaöljypohjaiset voiteluaineet ovat turvallisimpia tässä tapauksessa, esim. ihan vaikka se sama ATF kuin mitä laatikossakin on.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: Su Syys 05, 2004 16:17
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Läppäkotelo jäätää?
Joo mulla kävi sunnuntaina omassa tonnarissa tuo sama ilmiö ja kun sain auton lämpimäksi niin poljin herkistyi mutta nyt auto ei sitten toimi D-asennossa kunnolla. Se alkaa vaihtamaan melkein samatien ylöspäin aina neloselle asti vaikka vauhtia on vasta 30 ja sitten auto alkaa jyristämään kun on liian iso vaihde eikä KD toimi kun välillä. Kiinteillä vaihtella pystyy ajaa ihan hyvin mutta ei enää D:llä...
9000 2,3t Aut -94 Steg1
9-5 2,3T Aut Vector -04
#2117
9-5 2,3T Aut Vector -04
#2117
Re: Läppäkotelo jäätää?
Tarkistitko että kun kuormitusvaijeri nousee kuorestaan läppäkotelolla, niin se myös palautuu sinne kaasua höllätessä? Jos se ei palaudu vaikkapa jääryyteestä johtuen niin myöskään kuormitusventtiilin luisti ei siellä laatikon sisällä palaudu ja näinollen venttiilikoneisto ei saa oikeata tietoa moottorin kuormitustasosta eivätkä vaihdot tapahdu oikein.Griffin-99 kirjoitti:kun sain auton lämpimäksi niin poljin herkistyi mutta nyt auto ei sitten toimi D-asennossa kunnolla.
Jos vika ei ole silminnähden edellämainitussa vaijerissa niin siinä tapauksessa se on todennäköisimmin laatikon keskipakosäätimen tiivisteissä. Keskipakosäädin muuttaa "tiedon" auton nopeudesta mekaanisesta liikkeestä hydrauliseksi ohjauspaineeksi venttiilikoneistolle ja vaikuttaa juurikin vaihtokohtiin, ja viallisilla tiivisteillä juuri edelläkerrotulla tavalla ja nimenomaan vielä siten että pakkovaihteilla ajo kyllä yleensä onnistuu.Griffin-99 kirjoitti:Se alkaa vaihtamaan melkein samatien ylöspäin aina neloselle asti vaikka vauhtia on vasta 30 ja sitten auto alkaa jyristämään kun on liian iso vaihde eikä KD toimi kun välillä. Kiinteillä vaihtella pystyy ajaa ihan hyvin mutta ei enää D:llä...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Läppäkotelo jäätää?
Itsellähän on juuri tuo vika ollut päällä,ja ilmeisesti se on ollut laatikossa jo pidempään..kesät talvet samat oireet..Varmastikin griffinillä myös ne o-renkaat riesana..Minuteman kirjoitti:Tarkistitko että kun kuormitusvaijeri nousee kuorestaan läppäkotelolla, niin se myös palautuu sinne kaasua höllätessä? Jos se ei palaudu vaikkapa jääryyteestä johtuen niin myöskään kuormitusventtiilin luisti ei siellä laatikon sisällä palaudu ja näinollen venttiilikoneisto ei saa oikeata tietoa moottorin kuormitustasosta eivätkä vaihdot tapahdu oikein.Griffin-99 kirjoitti:kun sain auton lämpimäksi niin poljin herkistyi mutta nyt auto ei sitten toimi D-asennossa kunnolla.
Jos vika ei ole silminnähden edellämainitussa vaijerissa niin siinä tapauksessa se on todennäköisimmin laatikon keskipakosäätimen tiivisteissä. Keskipakosäädin muuttaa "tiedon" auton nopeudesta mekaanisesta liikkeestä hydrauliseksi ohjauspaineeksi venttiilikoneistolle ja vaikuttaa juurikin vaihtokohtiin, ja viallisilla tiivisteillä juuri edelläkerrotulla tavalla ja nimenomaan vielä siten että pakkovaihteilla ajo kyllä yleensä onnistuu.Griffin-99 kirjoitti:Se alkaa vaihtamaan melkein samatien ylöspäin aina neloselle asti vaikka vauhtia on vasta 30 ja sitten auto alkaa jyristämään kun on liian iso vaihde eikä KD toimi kun välillä. Kiinteillä vaihtella pystyy ajaa ihan hyvin mutta ei enää D:llä...
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Läppäkotelo jäätää?
Siinä tapauksessa tiivisteet n.70-100€, omalle työlle vapaa hinnoittelu, parin tunnin homma.
Pitkään ei kannata vikaa ihmetellä ja sen kanssa elää, lähinnä kytkinpakat kärsivät vääristä vaihtokohdista ja väkisinluistatuksista/paikoilleenpaukahduksista.
Pitkään ei kannata vikaa ihmetellä ja sen kanssa elää, lähinnä kytkinpakat kärsivät vääristä vaihtokohdista ja väkisinluistatuksista/paikoilleenpaukahduksista.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: Su Syys 05, 2004 16:17
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Läppäkotelo jäätää?
En ole vielä ehtinyt tutkia sitä mutta täytyy syventyä siihen kunhan saan sen talliin. Kiitoksia kuitenkin neuvoista.
9000 2,3t Aut -94 Steg1
9-5 2,3T Aut Vector -04
#2117
9-5 2,3T Aut Vector -04
#2117